Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:42

Omdat hier de sfeer weer eens tot het nulpunt is gezakt, even een voorlopig slotje voor overleg.

Elles

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:02

En weer open, na verwijdering van ruim twee pagina's rommel.
Ik ga er vanuit dat het niet nodig is om nogmaals te benadrukken wat wel en niet de bedoeling is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:12

In de academische, klassieke enz-stroming zijn er goede en minder goede uitvoeringen en heel vaak afhankelijk van evenzoveel variabelen

Maar volgens mij, is het ten alle tijde de bedoeling om de impuls "in het paard" te houden, zodat de wens van het paard om voorwaarts te mogen gaan, altijd aanwezig blijft.

Ook ik heb heel goede resultaten gezien bij mijn eigen paarden en cob's om ze sterker, rechter etc te krijgen alleen aan het halster en zo "langzaam" mogelijk.
Dit is ook een proces en niet iets wat 1.2.3 resultaten geeft (trouwens, snelle resultaten zijn er eigenlijk nooit bij paardentraining) of er moeten hele stukken in de opleiding overgeslagen worden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:55

Stukken overslaan in de opleiding van een jong paard kom je later altijd weer tegen.
Daar lopen wij nu tegenaan.
Onze 5 jr hebben we nu ongeveer 3 mnd en toen we hem kochten kon hij al sb,wijken,wissels en ga zo maar door.
Maar fatsoenlijk op 4 benen en op 2 teugels ho maar.
Hij liep in de touwtjeshouding....zo noemen wij dat. Halsstrekken kon hij ook niet.
Dus nu een stapje teruggedaan en weer proberen om hem een fatsoenlijke basis te geven.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:11

Maar loriene, wat jij beschrijft heeft niets te maken met klassieke dressuur of AR. Het voorbeeld wat jij noemt, de paarden die zo gereden en 'opgeleid' worden, heeft in mijn ogen überhaupt niets met dressuur te maken. Succes met het heropleiden!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:13

Dat weet ik ook wel.
Reageer alleen even op het laatste stukje wat cherie heeft geschreven.
Zal verder mijn mond wel houden en lekker meelezen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:05

Ik heb het topic gelezen en gevolgd vanaf dag 1, ik denk dat er een essentie is die iedereen mist. Er is geen blinde studie die aangeeft welke van beide stromingen gelijk heeft. Het is een schreeuwwedstrijd met een dove jury.

Wat een interessante test zou zijn is het volgende;
4 jonge paarden (2 merrie, 2 ruin) die onder dezelfde omstandigheden en van hetzelfde ras zijn opleiden volgens het boekje van AR en KR. 1 ruin en 1 merrie KR en 1 ruin en 1 merrie AR.
Het doel is binnen x tijd een dressuurwedstrijd voor een onafhankelijke jury die geen idee heeft van het experiment. Zo krijg je een onafhankelijke visie van de 2 stromingen.

Met mijn tuigpaard ben ik eerst begonnen bij een klassieke instructeur die alles voorwaarts op wilde lossen, nadeel was dat mijn paard al heel erg voorwaarts was, dus moest boven een comfortabel tempo gaan zitten. Overstap gemaakt naar een AR instructeur, althans iemand die zich er voor uitgaf, paard onder haar tempo moeten rijden, ze werd zwaar op de hand, drukte haar rug weg en ik verloor het plezier in het rijden. Nu les ik bij een KR instructeur, wij zijn bij nul begonnen, eerst op eigen benen en ik onafhankelijk. Daar zijn we nu 10 maanden mee bezig en de basis zit er goed in. Paard is blij, ik ben blij.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat alle stromingen goede en slechte kanten hebben. Soms zie je dingen op een slecht moment waardoor een buitenstaander zich het recht toe-eigent om de volledige stroming af te kraken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:27

@brighteyes85,
Wat jij en velen bij een tuigpaard voorwaarts noemen is geen rijkunstig voorwaarts.
Het voorwaarts moet namelijk vanuit het neerwaarts gereden worden.
Dit vraagt een totaal andere manier van bewegen van het paard.

Dit had je Kl instructeur waarschijnlijk nog niet zo goed begrepen....

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:39

Simpelman schreef:
@brighteyes85,
Wat jij en velen bij een tuigpaard voorwaarts noemen is geen rijkunstig voorwaarts.
Het voorwaarts moet namelijk vanuit het neerwaarts gereden worden.
Dit vraagt een totaal andere manier van bewegen van het paard.

Dit had je Kl instructeur waarschijnlijk nog niet zo goed begrepen....

De eerste niet, haar theorie was dat als je zoveel mogelijk voorwaarts rijd het paard uit zichzelf wel neerwaarts zal gaan.
Bij mijn huidige instructeur hebben we paard en mijzelf eerst aangeleerd wat op eigen benen en onafhankelijkheid is. Op zit, rust en regelmaat. Daarna begonnen (uitleg gekregen en geleerd aan paard) om neerwaarts te lopen zonder te gaan rennen. Paard heeft altijd voor de koets gelopen dus neerwaarts bewegen is heel raar.

Het gaat dus niet om wat ik voorwaarts noem, maar mijn instructeurs en die hadden daar allen een verschillende mening over.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:45

In de Klassieke Dressuur is het streven naar een paard dat zich in vooral te zien in draf ontspannen maar met kracht voorwaarts/opwaarts afzet.
Men noemt dit Losgelatenheid en Schwung.
Het paard ontwikkelt hiermee, na een aantal jaren (juiste) training, de bespiering van zijn lichaam zodanig dat het in staat is om vanuit die voorwaarts/opwaartse beweging zijn voorhand mét ruiter op te tillen.
We noemen dat de verzameling.
Het paard gaat nu zijn ruiter daadwerkelijk dragen van uit de achterhand.

Hiermee bereiken we uiteindelijk dat een zodanig getraind paard zich met verhevenheid en en schijnbaar gemak voortbeweegt, het wordt sterk en flexibel in alle opzichten, in alle tempi en alle gangen.
Het gaat gemakkelijk tussen passage en middendraf zonder tact verlies.
Het behoud van de tact is noodzakelijk het laat zien dat het horizontaal evenwicht in verschillende tempi bewaard is gebleven.

Als een paard de voorhand op gaat tillen, zich gaat verzamelen, moet het noodzakelijkerwijze de achterbenen verder onder de massa brengen, in de knieën buigen, het bekken naar voren kantelen, de lende en buikspieren aanspannen en in de beweging de rugspieren.

De spieren van de achterbenen blijven de massa voortdurend met voorwaarts/[b]opwaartse kracht, Schwung, vooruit bewegen.[/b]

En dit is nu het essentiële verschil met de AR.
In de AR brengt wordt het paard slechts gevraagd de achterhand verder onder te brengen en te buigen in de knieën.
Ik noem dit voeten vegen.
Probeer zelf maar, knieën inbuigen en dan wisselend de benen optillen. (We zien dit overigens ook heel vaak zo op Grand Prix wedstrijden..., men lijkt er nog punten ook voor te kunnen krijgen)
Hier is uiteraard nauwelijks kracht voor nodig.

De AR is een oude rijkunst die stamt uit een tijd (begin 17e eeuw) dat het "mooi" rijden door de adel beoefend werd op heel grove vierkants paarden in heel kleine ronde pistes, rechte lijnen waren er niet.
Midden en uitgestrekte gangen waren domweg niet mogelijk en zeker ook niet gewenst.
De getoonde dribbelpasjes moesten er bovenal voornaam uitzien, deftig, nobel.

Na 4 eeuwen is de rijkunst door geëvolueerd naar een lang gelijnd veelzijdigheids paard dat in alle gangen en alle tempi verhevenheid en adel laat zien.

Je kunt dus AR en KD niet tegen elkaar afwegen, iets dat de deelnemers aan de discussie toch telkens maar opnieuw blijven proberen.
Andere paarden, andere eisen, andere cultuur.

In het systeempje dat de AR heeft opgezet zitten een aantal goede dingen: normaal met een paard leren omgaan en leren begrijpen dat je alleen en uitsluitend en zonder twijfel en zonder uitzondering met een ontspannen paard rijkunstig iets kunt ondernemen, zoniet dan is het dierenkwelling.
Het "recht richten" dat men er doet is slechts werken aan de losgelatenheid.
Recht richten is het gelijkelijk ontwikkelen van de stuwende en tillende achterhand bespiering, hiervoor is het in de AR niet toegepaste voorwaarts nodig om te beginnen op voltes en in de wendingen.
Zij leveren alleen de ontspanning, kennelijk een gat in de markt...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:05

loriene schreef:
Stukken overslaan in de opleiding van een jong paard kom je later altijd weer tegen.
Daar lopen wij nu tegenaan.
Onze 5 jr hebben we nu ongeveer 3 mnd en toen we hem kochten kon hij al sb,wijken,wissels en ga zo maar door.
Maar fatsoenlijk op 4 benen en op 2 teugels ho maar.
Hij liep in de touwtjeshouding....zo noemen wij dat. Halsstrekken kon hij ook niet.
Dus nu een stapje teruggedaan en weer proberen om hem een fatsoenlijke basis te geven.

Daarom ben ik ook faliekant tegen "touwtjes" in wat voor vorm dan ook.
Het komt er in feite allemaal op neer dat het paard in een "afgedwongen" houding gaat lopen en heel vaak niet meer ontspant.

De "touwtjes"houding wordt in de training "vanzelf" bereikt als het paard op de positieve manier wordt opgeleid.

SB, wijken enz is een heel nuttige manier om een paard op te leiden en te trainen, MAAR dan is het wel belangrijk dat het paard de houding opzoekt die past bij zijn opleiding.
Dus de oefeningen zelf zijn niet zo verkeerd om te gebruiken.

Maar in ieder geval succes en veel voldoening bij het opleiden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:08

Simpeleman, ik vind de AR meer een opleiding in de trant van de franse klassieke rijkunst.

Mits goed uitgevoerd totaal niet verkeerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:06

cherie78 schreef:
Simpelman, ik vind de AR meer een opleiding in de trant van de franse klassieke rijkunst.

Mits goed uitgevoerd totaal niet verkeerd.

Interessante conclusie. ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:43

Simpelman: kun jij het stukje wbt de activiteit van het achterbeen/voorwaartsheid biomechanisch onderbouwen? Waarom is dat precies nodig (ik bedoel in detail)? Ben hierin zeer geïnteresseerd.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:05

.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:22

Simpelman schreef:
En dit is nu het essentiële verschil met de AR.
In de AR brengt wordt het paard slechts gevraagd de achterhand verder onder te brengen en te buigen in de knieën.
Ik noem dit voeten vegen.
Probeer zelf maar, knieën inbuigen en dan wisselend de benen optillen. (We zien dit overigens ook heel vaak zo op Grand Prix wedstrijden..., men lijkt er nog punten ook voor te kunnen krijgen)
Hier is uiteraard nauwelijks kracht voor nodig.

De AR is een oude rijkunst die stamt uit een tijd (begin 17e eeuw) dat het "mooi" rijden door de adel beoefend werd op heel grove vierkants paarden in heel kleine ronde pistes, rechte lijnen waren er niet.
Midden en uitgestrekte gangen waren domweg niet mogelijk en zeker ook niet gewenst.
De getoonde dribbelpasjes moesten er bovenal voornaam uitzien, deftig, nobel.

Na 4 eeuwen is de rijkunst door geëvolueerd naar een lang gelijnd veelzijdigheids paard dat in alle gangen en alle tempi verhevenheid en adel laat zien.

Je kunt dus AR en KD niet tegen elkaar afwegen, iets dat de deelnemers aan de discussie toch telkens maar opnieuw blijven proberen.

In het systeempje dat de AR heeft opgezet zitten een aantal goede dingen: normaal met een paard leren omgaan en leren begrijpen dat je alleen en uitsluitend en zonder twijfel en zonder uitzondering met een ontspannen paard rijkunstig iets kunt ondernemen, zoniet dan is het dierenkwelling.
Het "recht richten" dat men er doet is slechts werken aan de losgelatenheid.
Recht richten is het gelijkelijk ontwikkelen van de stuwende en tillende achterhand bespiering, hiervoor is het in de AR niet toegepaste voorwaarts nodig om te beginnen op voltes en in de wendingen.
Zij leveren alleen de ontspanning, kennelijk een gat in de markt...

Ik kwam de website tegen van Janna de Vries,
http://www.jannadevries.nl/index.php?/w ... nplan.html
zij stelt dat AR een voorbereiding is op allerlei andere vormen van paardensport. Dat kan een bosrit zin, maar wellicht ook klassieke dressuur...

1) Loswerken Hier werken we aan de relatie tussen jou en je paard (de basis voor alles). Jij leert je lichaamstaal zo te gebruiken dat je met je paard kan communiceren op een voor je paard begrijpelijke wijze. Hierdoor zal je paard jou gaan respecteren en vertrouwen (lees meer onder Freestyle & Natural Horsemanship).

2) Grondwerk Tijdens de grondwerkoefeningen werken we verder aan de relatie tussen jou en je paard en leer jij hoe je je paard leert op de juiste manier te reageren op bepaalde hulpen (lees meer onder Freestyle & Natural Horsemanship).

3) Rechtrichten aan de hand (werk aan de hand, longeren) Nu jij efficiënt kan werken met je lichaamstaal en je paard de hulpen die je geeft begrijpt gaan we verder met gymnastiek oefeningen die je paard soepel en sterk maken en zo voorbereiden op het dragen van het ruitergewicht (lees meer onder Rechtrichten & Academische Rijkunst)

4) Rechtrichten onder het zadel Het paard leert de ruiter correct te dragen in alle gangen op een manier die voor zowel ruiter als paard prettig is. Hier gaan we ook werken aan het ruitergevoel en de houding en zit van de ruiter. (lees meer onder Rechtrichten & Academische Rijkunst en Houding/zit & Centered Riding)

5) Je eigen discipline Hier vul je je eigen discipline in: een bosrit, dressuurwedstrijd, springen, mennen, endurance, een gangenproef...? (Janna noemt net niet de klassieke dressuur, maar het zou kunnen.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:57

haha, Janna ken ik wel. (Stond vroeger met een paardje bij mij op stal). Moet toch eens een keer bij haar gaan kijken dan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:13

Simpelman schreef:

waarom proberen we het dan zo hard?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:53

@Brighteyes85, mss omdat we op een discussieforum zitten? :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:35

brighteyes85 schreef:
Simpelman schreef:

waarom proberen we het dan zo hard?

Het zou misschien kunnen komen doordat het merendeel van de deelnemers aan de AR cursussen er in eerste instantie door gebrek aan ervaring of geen of slechte instructie er niet in geslaagd zijn om correct te leren rijden en/of omgaan met hun paard. Gezwoeg, stress en geëtter, een slecht gevoel na het rijden hebben, enz..

Na hun toevlucht gezocht te hebben in de AR is de omgang met hun paard mogelijk aanzienlijk verbeterd en het paard in "losgelatenheid" gekomen.
Dat moet een verademing voor hen zijn, ze kunnen nu waarschijnlijk genieten van de omgang en het werken met hun paard.
Ik kan me voorstellen dat ze nu het AR systeem het beste systeem vinden en dat ook willen uitdragen.

In werkelijkheid is dat wat ze nu geleerd hebben niets anders dan dat wat ze al geleerd zouden moeten hebben, namelijk dit:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Hetgeen bereikt wordt door het Scala der Ausbildung juist op te volgen ONDER LEIDING van GOEDE INSTRUCTIE, en ja! dat.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:31

Mooi Simpelman

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:10

VogeltjeM schreef:
Simpelman: kun jij het stukje wbt de activiteit van het achterbeen/voorwaartsheid biomechanisch onderbouwen? Waarom is dat precies nodig (ik bedoel in detail)? Ben hierin zeer geïnteresseerd.

(Zonder volledig te kunnen zijn)

Ik wilde eerst even het FEI art401 hierboven kwijt, het heeft nl veel te maken met je vraag.
O.m.: "De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel."

Het rijden van een paard heeft voor ons mensen als doel om zich snel en met zo min mogelijk inspanning onzerzijds voort te bewegen.
In wezen is de Klassieke Dressuur een martiale kunst, het gebruik van het paard zoals, theoretisch, op het slagveld maar nu geperfectioneerd in de veilige rijbaan.
In een veldslag kunnen alle gangen en bewegingen zoals we die in een Grand Prix proef zien noodzakelijk zijn alsmede die van de Hoge School.

Het paard levert de energie, maar dit, in het rijbaan gebruik, wél op harmonieuze wijze en binnen het kader van zijn natuurlijke eigenschappen. Zo kan het tot kunst worden.
Hier wringt het tegenwoordig overigens flink in de Paardensport.

Het paard zal van nature altijd proberen zich op zo efficiënt mogelijke manier voort te bewegen in al zijn gangen. Het heeft onze bemoeienis daar niet bij nodig.
Bij het Campagnerijden, de eerste fase van de africhting van het bereden paard, past de ruiter zich aan aan de bewegingen van het paard, het paard zal zich in deze periode op zijn beurt instinctief leren aanpassen aan het aanwezig zijn van het gewicht én het leiderschap van zijn ruiter.

Een periode van gezamelijk zoeken naar en bevestigen van harmonie, communicatie, vertrouwen en horizontaal evenwicht.
Het paard krijgt hier dus de gelegenheid zijn door de ruiter verstoorde lichamelijk en geestelijk "evenwicht" (in de ruimste zin) te hervinden.
Dit is in alle opzichten de belangrijkste periode in de africhting......

Na deze periode zouden we kunnen besluiten, mits het paard hiervoor geschikt is, om het paard zijn natuurlijke bewegingen voor ons als ruiter aangenamer te laten maken en deze met meer precisie uit te voeren.
De Klassieke Dressuur.

De KD is een rijkunstige evolutie deze is aangepast aan onze heden daagse paarden en dat wat we er van vragen.
We hebben geleerd dat als het paard tijdens het gereden worden zijn rug ontspant en zich buigt in zijn kniegewrichten dat het zich dan met meer verende passen beweegt die aanzienlijk aangenamer uit te zitten zijn en die het paard lichter wendbaar maken.
Als bijkomstig voordeel is gebleken dat het paardenlichaam hierdoor veel minder te lijden heeft van het ruitergewicht, het paard blijft langer gezond.

Om zich in bovengenoemde houding voort te bewegen gaat het paard weg uit zijn natuurlijke efficiënte manier van bewegen, het wordt zo noodzakelijk om de voorhand en de ruiter meer op te tillen anders komt het niet meer voor uit.

En hier zit het nu, het vooruit komen van het veelzijdigheidspaard. Van passage naar middendraf en terug.

Het paard moet nu véél meer kracht inzetten van uit de spieren van de achterhand.
Om meer gewicht te dragen maar ook om te kunnen stuwen in die houding.
Die achterhand moet hiervoor langzaam aan verder ontwikkeld worden.
Dit gebeurt door:
Het paard voortdurend, in alle gangen, voorwaarts te drijven mét behoud van een losgelaten rug.
Door vanuit overgangen terug, met losgelaten rug, waarin het paard tot meer dragen gebracht wordt telkens weer voorwaarts uit te rijden om de stuwkracht (in deze houding) verder te ontwikkelen.

Hier nu, mits goed toegepast, ontstaat langzaam aan een allround paard dat in alle gangen aangenaam te rijden is en met grote precisie.
Helaas niet in de handen van iedereen....
De basisafrichting wordt tegenwoordig nagenoeg overgeslagen en er is instructie op een goed niveau voor nodig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:41

Simpelman schreef:
Hier nu, mits goed toegepast, ontstaat langzaam aan een allround paard dat in alle gangen aangenaam te rijden is en met grote precisie.
Helaas niet in de handen van iedereen....
De basisafrichting wordt tegenwoordig nagenoeg overgeslagen en er is instructie op een goed niveau voor nodig.

Heel mooi (hele stuk) en goed verwoord Simpelman.

Mijn paardje (merens van 1.43) is eerst vast gereden door mij onder leiding van foute instructie (zoals zoveel paarden hier op BOKT zie H&W en in the picture). Doorzitten op die vaste rug was onmogelijk met mijn versleten rug en paardje had veel vlucht gedrag en was niet gelukkig. Pas toen ik klassieke instructrice kreeg heb ik echt leren paardrijden. Wat was het moeilijk om al die fouten af te leren maar ik heb doorgezet om wille van mij maar vooral voor mijn paardje die zich zelf rot voelde in het werk indertijd. Het was moeilijk voor ons beiden maar het is gelukt.
Nooit zal ik piaff of passage rijden want instructie is inmiddels gestopt door emigratie en alleen als ik in NL ben vijf weken krijg ik nog les in een jaar. Daarnaast moet ik ook reëel zijn want mijn paard is gewoon een mooie merens en ook al is het heel overbouwde verdwenen en heeft ze nu een prachtige brede dressuur kont in plaats van een iel kontje. Ook is ze geen bodybuilder meer van voor maar gewoon goed gespierd over haal hele lijf. Maar het is geen getalenteerd paard in de wieg gelegd voor de hoge school. En dat hoeft ook niet.
Dus geen passage voor ons, MAAR paardje is in de hand gesteld, mooi door de nek met vallende stelling hals word ze gereden. De basisafrichting is helemaal over gedaan en nu drie jaar later heb ik zo'n fijn allround paard dat inderdaad zo precies en fijn is te rijden zoals Simpelman beschrijft. Ik kan echt een lans breken voor een goede klassieke instructrice want lieve mensen je geeft jezelf elke dag het mooiste cadeau want rijden wordt puur genieten met een enthousiast paard waar uren op door te zitten valt want de rug is los en soepel en sterk. Zo gaaf! Maar neem wel de tijd, sla geen basis africhting over want wij zijn al drie jaar lang aan het omscholen en pas na een jaar zie je het resultaat en nu na drie jaar is er nog steeds genoeg werk aan de winkel. Een paard in horizontaal evenwicht rijden lukt niet zomaar in paar maanden. Daar gaan jaren over heen. Maakt niet uit, die van mij is 10 jaar nu en ik ga gewoon door en geniet van het rijden op de wei en ook buiten in het veld.
Ik zie wel wanneer de echte verzameling zich aandient, ik heb geduld, want nu is het rijden al zo fijn geworden en het meer gewicht nemen op de achterhand is een proces van jaren. Liep ze eerst met haar gat in de lucht en hoofd omlaag (boren noemde ik dat), nu is kont al laag en hoofd mooi zoals het hoort. Erg prettig dat het boren tot de verleden tijd behoort en dat ze fijn en licht is op de pinken te rijden.
Ik schrijf dit omdat ik vanuit de ervaring het verhaal van Simpelman helemaal kan steunen ook al rijden wij niet zo hoog en zijn wij gewone recreatieve combi. Ook dat soort combi kunnen heel fijn gaan rijden zoals hierboven beschreven is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:54

Babootje schreef:
haha, Janna ken ik wel. (Stond vroeger met een paardje bij mij op stal). Moet toch eens een keer bij haar gaan kijken dan.

Ik ken Janna ook heel goed en je moet zeker eens bij haar gaan kijken .

@simpelman, ik snap nog steeds niet waar jij het vandaan haalt dat er in de AR niet aan voorwaarts word gewerkt?
Juist in de AR werk je ook aan voorwaarts, tenminste dat is waar ik mee bezig ben.
Geen verzameling goeie zonder voorwaarts en andersom.
Zelf ben ik met een jong dier bezig om op te leiden volgens AR, maar ben bezig met verzameling maar ook zeker met heel veel voorwaarts.
Ik denk dat jij blijft hangen aan de beelden uit het verleden, de oude filmpjes die je ziet en moet toegeven er word veel getoond in verzameling, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de training niet bezig zijn met voorwaarts toch??

En alle teksten die je neer zet komen niet van jou zelf lijkt het wel, kun je niet en keer in je eigen woorden spreken??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:31

midgie schreef:
@simpelman, ik snap nog steeds niet waar jij het vandaan haalt dat er in de AR niet aan voorwaarts word gewerkt?
Juist in de AR werk je ook aan voorwaarts, tenminste dat is waar ik mee bezig ben.
Geen goede verzameling zonder voorwaarts en andersom.
Zelf ben ik met een jong dier bezig om op te leiden volgens AR, maar ben bezig met verzameling maar ook zeker met heel veel voorwaarts.

Wat betreft het gebrek aan voorwaarts, ik ben nog nergens iets tegengekomen waaruit blijkt dat men zich daar mee bezig houdt. Het zou overigens een goed idee zijn, het is de belangrijkste reden van alle kritiek.
Voorzover ik heb kunnen nagaan ontwijkt men de moeilijkheden die hieraan vastzitten.
We hebben mogelijk een verschillend idee van het voorwaarts.
Ik baseer het mijne op dat wat ik heb geleerd en begrepen na het lezen van heel veel techniek en op dat wat ik gedaan en gezien heb in mijn leven.

Ik raad je overigens aan om met je jonge dier de verzameling nog even uit te stellen.
Een jong paard heeft het als eerste nodig zich op een natuurlijke manier te leren bewegen met en onder directie van zijn ruiter.
Te vroeg begonnen verander je de natuurlijke gewoonten van het zich voortbewegen van je paard zodanig dat het zich onder een ruiter nooit meer "gewoon" kan bewegen.

midgie schreef:
Ik denk dat jij blijft hangen aan de beelden uit het verleden, de oude filmpjes die je ziet en moet toegeven er word veel getoond in verzameling, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de training niet bezig zijn met voorwaarts toch??

Waarschijnlijk bestaan er dan geen andere filmpjes.
Zoals ik hierboven al in verschillende posts heb geprobeerd onder de aandacht te brengen, dat wat er getoond wordt is geen verzameling, het is een paard dat van voor naar achter op de achterhand gezet wordt, rijkunstige verzameling komt voort vanuit de voorwaartse drang en van uit de achterhand.
Alle bewegingen in de Klassieke Dressuur komen voort uit het voorwaarts. Het paard wordt van achteren naar voren voorzichtig en rustig (oei...) in de hand gereden en het richt zich daarin op.
Door het africhten van tientallen miljoenen paarden na het begin van de 16e eeuw heeft men geleerd dat dit uiteindelijk tot het meest bevredigende resultaat leidt op lange termijn.
Het lijkt hetzelfde het is totaal iets anders.
De AR verzameling is een bedachte "shortcut" en die bestaan er niet in de KD.

midgie schreef:
En alle teksten die je neer zet komen niet van jou zelf lijkt het wel, kun je niet en keer in je eigen woorden spreken??

Misschien mijn alter ego, ikzelf heb niets zo veel te zeggen ik ben maar een Simpelmannetje.