Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:@brighteyes85,
Wat jij en velen bij een tuigpaard voorwaarts noemen is geen rijkunstig voorwaarts.
Het voorwaarts moet namelijk vanuit het neerwaarts gereden worden.
Dit vraagt een totaal andere manier van bewegen van het paard.
Dit had je Kl instructeur waarschijnlijk nog niet zo goed begrepen....
loriene schreef:Stukken overslaan in de opleiding van een jong paard kom je later altijd weer tegen.
Daar lopen wij nu tegenaan.
Onze 5 jr hebben we nu ongeveer 3 mnd en toen we hem kochten kon hij al sb,wijken,wissels en ga zo maar door.
Maar fatsoenlijk op 4 benen en op 2 teugels ho maar.
Hij liep in de touwtjeshouding....zo noemen wij dat. Halsstrekken kon hij ook niet.
Dus nu een stapje teruggedaan en weer proberen om hem een fatsoenlijke basis te geven.
Simpelman schreef:En dit is nu het essentiële verschil met de AR.
In de AR brengt wordt het paard slechts gevraagd de achterhand verder onder te brengen en te buigen in de knieën.
Ik noem dit voeten vegen.
Probeer zelf maar, knieën inbuigen en dan wisselend de benen optillen. (We zien dit overigens ook heel vaak zo op Grand Prix wedstrijden..., men lijkt er nog punten ook voor te kunnen krijgen)
Hier is uiteraard nauwelijks kracht voor nodig.
De AR is een oude rijkunst die stamt uit een tijd (begin 17e eeuw) dat het "mooi" rijden door de adel beoefend werd op heel grove vierkants paarden in heel kleine ronde pistes, rechte lijnen waren er niet.
Midden en uitgestrekte gangen waren domweg niet mogelijk en zeker ook niet gewenst.
De getoonde dribbelpasjes moesten er bovenal voornaam uitzien, deftig, nobel.
Na 4 eeuwen is de rijkunst door geëvolueerd naar een lang gelijnd veelzijdigheids paard dat in alle gangen en alle tempi verhevenheid en adel laat zien.
Je kunt dus AR en KD niet tegen elkaar afwegen, iets dat de deelnemers aan de discussie toch telkens maar opnieuw blijven proberen.
Andere paarden, andere eisen, andere cultuur.
In het systeempje dat de AR heeft opgezet zitten een aantal goede dingen: normaal met een paard leren omgaan en leren begrijpen dat je alleen en uitsluitend en zonder twijfel en zonder uitzondering met een ontspannen paard rijkunstig iets kunt ondernemen, zoniet dan is het dierenkwelling.
Het "recht richten" dat men er doet is slechts werken aan de losgelatenheid.
Recht richten is het gelijkelijk ontwikkelen van de stuwende en tillende achterhand bespiering, hiervoor is het in de AR niet toegepaste voorwaarts nodig om te beginnen op voltes en in de wendingen.
Zij leveren alleen de ontspanning, kennelijk een gat in de markt...
brighteyes85 schreef:Simpelman schreef:Je kunt dus AR en KD niet tegen elkaar afwegen, iets dat de deelnemers aan de discussie toch telkens maar opnieuw blijven proberen.
Andere paarden, andere eisen, andere cultuur.
waarom proberen we het dan zo hard?
VogeltjeM schreef:Simpelman: kun jij het stukje wbt de activiteit van het achterbeen/voorwaartsheid biomechanisch onderbouwen? Waarom is dat precies nodig (ik bedoel in detail)? Ben hierin zeer geïnteresseerd.
Simpelman schreef:Hier nu, mits goed toegepast, ontstaat langzaam aan een allround paard dat in alle gangen aangenaam te rijden is en met grote precisie.
Helaas niet in de handen van iedereen....
De basisafrichting wordt tegenwoordig nagenoeg overgeslagen en er is instructie op een goed niveau voor nodig.
Babootje schreef:haha, Janna ken ik wel. (Stond vroeger met een paardje bij mij op stal). Moet toch eens een keer bij haar gaan kijken dan.
midgie schreef:@simpelman, ik snap nog steeds niet waar jij het vandaan haalt dat er in de AR niet aan voorwaarts word gewerkt?
Juist in de AR werk je ook aan voorwaarts, tenminste dat is waar ik mee bezig ben.
Geen goede verzameling zonder voorwaarts en andersom.
Zelf ben ik met een jong dier bezig om op te leiden volgens AR, maar ben bezig met verzameling maar ook zeker met heel veel voorwaarts.
midgie schreef:Ik denk dat jij blijft hangen aan de beelden uit het verleden, de oude filmpjes die je ziet en moet toegeven er word veel getoond in verzameling, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de training niet bezig zijn met voorwaarts toch??
midgie schreef:En alle teksten die je neer zet komen niet van jou zelf lijkt het wel, kun je niet en keer in je eigen woorden spreken??