Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:56

Citaat:
Verder ben ik nu op het punt van opstappen en weg stappen en dit lijkt me ook nog niet echt het punt waarin iemand me nou echt zou kunnen helpen. Dit gaat namelijk perfect.

Dus in dit stadium van training zie ik het nut nog niet echt van hulp.

Tegen de tijd dat ik weer echt ga rijden dan zal ik waarschijnlijk ook wel weer echt gaan lessen.... maar wat ik het nadeel van lessen vind is dat er vaak toch verwachtingen zijn..... Daar moet je ff door heen, dit moet hij gewoon kunnen, kom op ff doorpakken..... En dat is precies wat niet werkt bij hem.....
Hij gaat tegen iedere vorm van druk in je moet hem echt iets vragen en hem zelf de keus laten maken om het ook te doen.

Ja, lesgevers die het paard teveel willen "pushen" kan je met zo'n paard missen als kiespijn. Gewoon vriendelijk vragen en blijven vragen en bij de juiste reactie direct belonen, dat werkt best.

En ben het wel eens met sommigen hier: als je nog in het stadium zit van opstappen en wegstappen, was die vakantie idd wss een stap (of meerdere stappen) te vroeg.

Als ie gaat "huppelen" bij het aandraven, zou het dan niet ook een balansprobleem zijn? Want NH is wel goed om je paard respect te doen krijgen, maar wat ik wel mis bij Parelli bijvoorbeeld (ben geen Parelli-student, dus ik kan het mis hebben, en CA had ik voordien zelfs nog nooit van gehoord), is het gymnastiseren e.d., de paarden lopen meestal niet in balans aan de longe. Je kan dit al veel oplossen aan de hand en aan de (dubbele) longe.

Of ie liep gewoon omdat ie het leuk vond, daar ben ik niet 100% van overtuigd, aangezien ie direct stopte zodra je eraf lag. Soms kan een paard dat wegvlucht (= op de voorhand) en daar nog es het ruitergewicht bovenop, op die manier nog sneller "voortgedreven" worden (zoals wanneer je bergaf fietst en nog es extra over je stuur gaat hangen). En trekken aan de teugels werkt idd bij de meeste wegvluchtende paarden eerder als gas dan als rem.

@Cassidy, ben het grotendeels met je eens, maar ik vraag me idd wel af of je zomaar kan oordelen dat dit paard extravert is omdat ie extraverte reacties geeft. Ik weet dat een paard door angst, pijn... van extravert (left brained weliswaar, dus zalige combinatie) naar introvert kan gaan, en terug in de "oorspronkelijke staat" kan hersteld worden als het probleem opgelost is, mss is dit hier ook het geval? Want het paard vertoont ook soms staakgedrag, en da's dan weer tegenstrijdig aan dat voorwaartse. Denk dat je zoiets beter kan beoordelen in de wei dan in het werk, daar hoeft het niet het "ware" karakter te zijn van het paard.

terpentijn

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:55

Alles vanaf begin gevolgd en dus ook gelezen (ik volg al tijdlang met belangstelling).

Samenvatting van TS geeft echter wel aan dat dit paard een mega-hoeveelheid zowel mentaal als fysieke SLECHTE ervaringen te verwerken heeft gehad:

- spieratrofie in de rug door slecht passend zadel

- schiefels

- littekens van bitmisbruik in mond

- cornage (wellicht gerelateerd aan de vreemd klinkende hyperventilerende ademhaling indien On the Run)?

- maagzweren

Dit alles door TS zelf genoemd.

De conclusie dat dit paard volledig getraumatiseerd is geraakt, en zeer veel lichamelijke en geestelijke stress en pijn heeft ondervonden, lijkt me evident.

Hier is ontzettend veel mis gegaan, dit los je niet meer op met vriendelijk rijden, dit paard dient geheel gedeprogrammeerd te worden.

Dat wordt een jarenlang traject, van eerst terug-naar-af, dat hoeft juist helemaal niet bitloos, het paard heeft het bit als een kwelmiddel en martelwerktuig ervaren, en zo is het ook misbruikt, gezien de in de mond aanwezige littekens....(hoe krijgt men het voor mekaar... grrrrr?), het zal weer vertrouwen moeten krijgen in niet alleen een bit als gids, maar ook in een zadel, een singel, de wijze van rijden... met rechte kun je dit een compleet verreden paard noemen.

Of TS hiertoe de bagage heeft, het geduld, de tijd, de technische vaardigheden... tsja.... Met alleen a lot of love gaat dit niet lukken.

Maar ZEKER heeft het geen zin om hier nogmaals een gearriveerde dressuurruiter op "los te laten" paard kent die wijze van rijden maar al te goed en heeft daar vrij nare associaties mee.

Nee, TS zelf moet er als enige mee omgaan en opgaan, maar WEL met van de grond af begeleiding van een goed inzichtelijk instructeur.
Paard is ieder vertrouwen verloren, dus nu niet meer wisselen van ruiter of eigenaar... van iedere ruiter verwacht paard hoogstwaarschijnlijk ook weer datgene, dat hem voorheen heeft pijn gedaan, dius om het minste of geringste zal die terugschieten in zijn "oude" modus: er aan proberen te ontkomen.

Dat TS geen profruiter is, kan in dit geval nu juist in haar voordeel werken... maar een paar ogen op de grond er bij, effe de dressuur laten voor wat het is, en eerst een vertrouwensband in het zadel opbouwen (en voorlopig NIET galopperen... zo lang er in draf tactuitval is, ga je niet galopperen).

Maar zeker een paar ervaren en begrijpende ogen op de grond er bij halen!

In je eentje red je dit niet, het is te complex, bovendien zie je niet hoe je paard kijkt en wil als je er op zit, zeker niet als je 'm nog niet zo lang hebt.

"Naar de slager" vind ik een volstrekt zinloos en bovenal onnodig "advies".... het paard is gewoonweg compleet kapot "er door gedrukt" en daarmee "kapot" gereden, nee, VERreden. Maar zo lang het paardenlichaam nog niet aantoonbaar ONGESCHIKT is bevonden voor verbetering, zie ik geen reden om het paard af te laten maken.

TS staat voor een hele zware taak, die zo complex ligt, zowel fysiek als geestelijk, bij het paard, dat het een Olympische Klus is om dit paard weer tot ontspanning, vertrouwen en derhalve fijn rijdbaar te maken.
Onmogelijk is het echter niet.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:15

Goh, ik volg dit topic, heb zo'n beetje precies hetzelfde probleem met mijn 5 jarige upgrade merrie..
Hebben alles maar dan ook alles al na laten kijken en er komt gewoon niks uit.
Daarnaast heb ik al lessen gehad in rechtrichten maar de instructeur zegt ook dat dit het eigenlijk ook niet kan zijn, paard is niet scheef.
Van dit paard weet ik overigens wel de hele geschiedenis, heb haar namelijk zelf gefokt.
Er is nooit wat gebeurd wat er toe kan lijden dat ze nu dit gedrag vertoont.

Heb nog niet alle reacties gelezen maar dat ga ik nu doen, misschien staan er nog meer nuttige tips bij!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:21

terpentijn schreef:
Alles vanaf begin gevolgd en dus ook gelezen (ik volg al tijdlang met belangstelling).

Samenvatting van TS geeft echter wel aan dat dit paard een mega-hoeveelheid zowel mentaal als fysieke SLECHTE ervaringen te verwerken heeft gehad:

- schiefels

- cornage (wellicht gerelateerd aan de vreemd klinkende hyperventilerende ademhaling indien On the Run)?

- maagzweren

De conclusie dat dit paard volledig getraumatiseerd is geraakt, en zeer veel lichamelijke en geestelijke stress en pijn heeft ondervonden, lijkt me evident.

Hier is ontzettend veel mis gegaan, dit los je niet meer op met vriendelijk rijden, dit paard dient geheel gedeprogrammeerd te worden.

Dat wordt een jarenlang traject, van eerst terug-naar-af, dat hoeft juist helemaal niet bitloos, het paard heeft het bit als een kwelmiddel en martelwerktuig ervaren, en zo is het ook misbruikt, gezien de in de mond aanwezige littekens....(hoe krijgt men het voor mekaar... grrrrr?), het zal weer vertrouwen moeten krijgen in niet alleen een bit als gids, maar ook in een zadel, een singel, de wijze van rijden... met rechte kun je dit een compleet verreden paard noemen.

Of TS hiertoe de bagage heeft, het geduld, de tijd, de technische vaardigheden... tsja.... Met alleen a lot of love gaat dit niet lukken.

Maar ZEKER heeft het geen zin om hier nogmaals een gearriveerde dressuurruiter op "los te laten" paard kent die wijze van rijden maar al te goed en heeft daar vrij nare associaties mee.

Nee, TS zelf moet er als enige mee omgaan en opgaan, maar WEL met van de grond af begeleiding van een goed inzichtelijk instructeur.
Paard is ieder vertrouwen verloren, dus nu niet meer wisselen van ruiter of eigenaar... van iedere ruiter verwacht paard hoogstwaarschijnlijk ook weer datgene, dat hem voorheen heeft pijn gedaan, dius om het minste of geringste zal die terugschieten in zijn "oude" modus: er aan proberen te ontkomen.

Dat TS geen profruiter is, kan in dit geval nu juist in haar voordeel werken... maar een paar ogen op de grond er bij, effe de dressuur laten voor wat het is, en eerst een vertrouwensband in het zadel opbouwen (en voorlopig NIET galopperen... zo lang er in draf tactuitval is, ga je niet galopperen).

In je eentje red je dit niet, het is te complex, bovendien zie je niet hoe je paard kijkt en wil als je er op zit, zeker niet als je 'm nog niet zo lang hebt.

"Naar de slager" vind ik een volstrekt zinloos en bovenal onnodig "advies".... het paard is gewoonweg compleet kapot "er door gedrukt" en daarmee "kapot" gereden, nee, VERreden. Maar zo lang het paardenlichaam nog niet aantoonbaar ONGESCHIKT is bevonden voor verbetering, zie ik geen reden om het paard af te laten maken.

TS staat voor een hele zware taak, die zo complex ligt, zowel fysiek als geestelijk, bij het paard, dat het een Olympische Klus is om dit paard weer tot ontspanning, vertrouwen en derhalve fijn rijdbaar te maken.

Ben het hier helemaal mee eens!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:29

astridklomp schreef:
terpentijn schreef:

- schiefels

- maagzweren

Ben het hier helemaal mee eens!
_/-\o_

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:32

Brigitte_D schreef:
Goh, ik volg dit topic, heb zo'n beetje precies hetzelfde probleem met mijn 5 jarige upgrade merrie..
Hebben alles maar dan ook alles al na laten kijken en er komt gewoon niks uit.
Daarnaast heb ik al lessen gehad in rechtrichten maar de instructeur zegt ook dat dit het eigenlijk ook niet kan zijn, paard is niet scheef.
Van dit paard weet ik overigens wel de hele geschiedenis, heb haar namelijk zelf gefokt.
Er is nooit wat gebeurd wat er toe kan lijden dat ze nu dit gedrag vertoont.

Heb nog niet alle reacties gelezen maar dat ga ik nu doen, misschien staan er nog meer nuttige tips bij!

Ik ken ook een soortgelijk geval en ook dit paard is nooit door een prof of soortgelijk onder handen genomen. Is wel heel talentvol en heeft super veel capaciteit. Maar voor de ruiter ook net een tijd bom.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 17:43

terpentijn schreef:

- schiefels

- maagzweren

100% mee eens!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:22

TS als je opgegeven moment weer wilt gaan rijden en begeleiding wilt kan ik je een instructeur Centered Riding of Klassieke Rijkunst aanraden. Die zullen niet zo snel met dingen als: even doorpakken/doordrukken komen maar zijn juist gericht op het rijden als combi. Waarbij er heel erg gelet wordt op alle kleine hulpen die jij geeft die het paard eventueel storen. (Ademhaling, gespannen rugspier etc)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:27

Het voordeel van Bokt is dat niemand je door de computer heen kan trekken :D Ik heb je topic van het begin af mee gelezen omdat ik het interessant vind en ik vind ook niet dat je je aan de mensen hier hoeft te verantwoorden. Niemand heeft gezien hoe het ging of gaat, alleen jij. En alleen jij bepaalt wat er gaat gebeuren. Mensen kunnen je aanraden om begeleiding te zoeken, maar niet dwingen. Zelf denk ik dat je nu nog niet veel aan begeleiding hebt, wel als je wat meer gaat rijden. Daarbij kan ik je een klassieke instructeur ook aanraden, net als Sassol, maar voorlopig kan ik alleen maar bewondering hebben voor wat je (met vallen en opstaan) bereikt hebt met dit paard.

Ik blijf ook graag volgen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:50

bromfiets schreef:
Het voordeel van Bokt is dat niemand je door de computer heen kan trekken :D Ik heb je topic van het begin af mee gelezen omdat ik het interessant vind en ik vind ook niet dat je je aan de mensen hier hoeft te verantwoorden. Niemand heeft gezien hoe het ging of gaat, alleen jij. En alleen jij bepaalt wat er gaat gebeuren. Mensen kunnen je aanraden om begeleiding te zoeken, maar niet dwingen. Zelf denk ik dat je nu nog niet veel aan begeleiding hebt, wel als je wat meer gaat rijden. Daarbij kan ik je een klassieke instructeur ook aanraden, net als Sassol, maar voorlopig kan ik alleen maar bewondering hebben voor wat je (met vallen en opstaan) bereikt hebt met dit paard.

Ik blijf ook graag volgen :)

Amen. :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 18:51

Up-date en tips?!?

Afgelopen dagen heb ik weer wat grondwerk gedaan en rustig aan gereden, ik was zelf uiteraard ook al van mening dat er nu wel de nodige verandering in de training moet gaan komen omdat het paard het natuurlijk wel oer saai zal gaan vinden!
Zo lang er geen vertrouwen is blijft alles natuurlijk spannend maar nu dat beter gaat wordt het natuurlijk 1 grote bak herhalingen.

Zo heb ik de afgelopen dagen over het hele terrein van de stal gestapt, grondwerk gedaan, heb ik hem is los laten scheuren in de bak.... maarja blijft toch meer van het zelfde.
Vandaag geprobeerd wat meer afwisseling toe te voegen, helaas heb ik hier niet de trailtuin van CA maar wel wat balkjes dus heb ik een lijntje grond balken op stap afstand gelegd en een losse grond balk (even oefenen) Deze heb ik vandaag even rijdend (te paard) genomen maar goed na 10 keer heb je dat ook wel weer gezien. Daarna heb ik voor het eerst een drafje geprobeerd, heel langzaam hem er bijna in laten vallen (want als ik meteen been geef zit ik weer in de takt fouten) en dit ging super. Geen enkele takt fout heb in totaal 4 keer aangedraafd dat ging alle keren zonder takt fouten. Ook kan ik gewoon van hand veranderen in draf wat voor heen vrijwel onmogelijk was. En daarbij liep die nog met neus op kniehoogte ook lekker relaxt dus.

Nu dus mijn vraag wat voor leuke dingen kan ik nog met mij reus gaan doen om zijn leven toch wat afwisselend te houden.....
Rijdend:
* Grondbalkjes stappen

Vanaf de grond:
* CA
* Grondwerk over/ langs opstakels
- zeiltje
- balkjes
- pionnen
* Longeren aan halster of kaptoom
* Los springen

Wat zijn nog leuke dingen die het voor mij en het paard een beetje interessant houden ......????

Ook zit ik soms te twijfelen of ik al weer een bitje in moet doen voor bijvoorbeeld het longeren zodat ik hem weer kan bijzetten of wee is met de dubbele lijnen aan de gang kan. Opzich heb ik daar nog niet echt haast mee maar als ik niet echt andere interessante opties heb.... Daarbij twijfel ik ook sterk aan het soort bit waar mee ik moet gaan beginnen voor het rijden ga ik absoluut met een leren bitje beginnen dit heeft veel minder de associatie met het gemenen ijzere marteltuig wat hij gewend is. Maar voor het rijden gaat er zowiezo geen bit in voordat de stap draf en galop er weer op zitten!
Maar nu vraag ik me dus af of met longeren een leren bitje ook fijn is of is dat juist niets met de bijzet of dubbele longe er aan? Dan zijn de opties dus nog kunstof of rubber en dan zou ik bij voorkeur denk ik gaan voor de ongebroken versie maar is dat dan weer fijn met longeren of kan ik met longeren gewoon gebruiken wat ik met rijden ook wil gebruiken........ pffff wat een vragen weer......

Iemand ideeën?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:56

Misschien is zo'n appelbitje een idee?

En ik zou het soort bit pakken wat het minst op de lagen inwerkt met het oog op de schiefels.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 19:32

Ja ik had al een ongebroken appel watertrens aangeschaft.

Ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met leren bit en dan ook vooral met longeren.

Of als iemand juist een leren bit sterk afraad hoor ik het ook graag en ook waarom....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:08

Met leer heb ik geen ervaring. Met rubber wel en dat wordt stroef in de mond, kan zelfs brandwonden geven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:28

Bionda86 schreef:
Up-date en tips?!?

Ook zit ik soms te twijfelen of ik al weer een bitje in moet doen voor bijvoorbeeld het longeren zodat ik hem weer kan bijzetten of wee is met de dubbele lijnen aan de gang kan. Opzich heb ik daar nog niet echt haast mee maar als ik niet echt andere interessante opties heb.... Daarbij twijfel ik ook sterk aan het soort bit waar mee ik moet gaan beginnen voor het rijden ga ik absoluut met een leren bitje beginnen dit heeft veel minder de associatie met het gemenen ijzere marteltuig wat hij gewend is. Maar voor het rijden gaat er zowiezo geen bit in voordat de stap draf en galop er weer op zitten!
Maar nu vraag ik me dus af of met longeren een leren bitje ook fijn is of is dat juist niets met de bijzet of dubbele longe er aan? Dan zijn de opties dus nog kunstof of rubber en dan zou ik bij voorkeur denk ik gaan voor de ongebroken versie maar is dat dan weer fijn met longeren of kan ik met longeren gewoon gebruiken wat ik met rijden ook wil gebruiken........ pffff wat een vragen weer......

Iemand ideeën?

Bijzetten zou ik zeker niet doen, denk dat je daarmee teveel associaties met vroeger (dwang...) zou oproepen, en je dwingt je paard ook om in een houding te blijven die ie mss fysiek nog niet (lang) aankan, en dan krijg je alle gevolgen van dien... Als je met heel lichte middelen werkt, heeft ie minder dat gevoel van dwang/druk, dus kan je meer vragen ipv eisen, zal ie leuker vinden.

Dubbele longe is dan wel een goed idee, maar een longe weegt sowieso al meer dan een teugel, dus om dat dan direct aan een bit te hangen vind ik niet zo aan te raden. Je kan ook perfect longeren met dubbele longe met halster of kaptoom. Zelf rij en longeer ik met een (academische) kaptoom (bij Kraemer Pferdesport kan je er goedkope bestellen), werken toch ook nog behoorlijk in (er zit een soort fietsketting in de neusriem verwerkt) maar toch nog voldoende zacht door het leder eromheen.

Over lederen bitten staat er één en ander op de website van Emiel Voest meen ik me te herinneren, ik geloof dat je die moet soepel houden met één of ander product omdat het anders scherp wordt. Maar ik weet het niet meer zo precies wat.

En wat het rijden betreft: gewoon verder doen zoals je bezig bent, en niet te lang rijden (20 à 30 min. lijkt me voldoende in het begin). De oefeningen met pionnen en balkjes en zo kan je idd ook al rijdend uitvoeren, je kan allerlei "figuren" uitzetten waar je je paard dan losjes doorheen stuurt, maar waarbij ie het zelf moet uitzoeken. Op de site van www.dualaktivierung.nl, of de Duitse site van Michael Geitner, vind je hierover meer info. En zeker die ontspanning proberen te behouden, kan alleen maar goed zijn voor hem, zowel fysiek als mentaal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:26

Misschien is de concord leader wel iets om mee te longeren. Daarmee zet je 'm wel bij maar niet vast.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:48

Ik zou hem niet gaan longeren met bijzet, ik dell dat dat juist averechts kan werken dat hij dat gaat verbinden met vroeger en dan ben je nog verder van huis.
Ga gewoon los jongeren aan halster, dat idee met de pionnen van sassol vind ik wel goed probeer dat eens.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 05:18

Wat is je motivatie voor het logeren met bijzet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 05:27

Babootje schreef:
Nog een vraag aan Cassidy,
Waarom denk je dan dat NH, Parelli DE oplossing is voor dit paard ten opzichte van andere trainingsvormen en waarom denk je dat die zo anders zijn?
Ik vind deze trainingsvormen niet wezenlijk anders ten opzichte van hoe andere goede trainers met hun paarden omgaan. Er wordt in mijn ogen altijd te veel de nadruk gelegd op "de methode" terwijl het niet de methode is maar de man/vrouw die het succes maakt. De "attitude" die je nodig hebt, leer je niet van een DVDtje, sterker nog, die leer je vaak helemaal niet. Je moet het zijn. Daarom zul je altijd mensen houden die - welke methode ook die ze volgen ten spijt - geen combinatie zullen worden met het paard dat ze hebben.

Heel even kort, ik heb je vraag gezien maar heb nu even geen tijd om hier nu uitgebreid op in te gaan, maar je krijgt vanavond of morgen uitgebreider antwoord. Kan alleen zeggen wat mijn eigen ervaringen zijn. Na een zoektocht ben ik tegen Parelli aangelopen, en heb idd heel veel kunnen vinden wat ik bij anderen ook kon vinden, en net een klein stukje meer. En ik ben er ook niet van overtuigd dat je tot op zekere hoogte de attitude niet kunt leren want attitude heeft voor een groot gedeelte ook met een stukje zekerheid en vertrouwen te maken dat zich weer uit in lichaamstaal. Op het paard en er naast. Dat er mensen zijn die het nooit gaan leren, die heb je in alle disciplines en in alle sporten. Iemand zonder gevoel van ritme zul je nooit bij kunnen brengen hoe je moet dansen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:06

Sassol schreef:
TS als je opgegeven moment weer wilt gaan rijden en begeleiding wilt kan ik je een instructeur Centered Riding of Klassieke Rijkunst aanraden. Die zullen niet zo snel met dingen als: even doorpakken/doordrukken komen maar zijn juist gericht op het rijden als combi. Waarbij er heel erg gelet wordt op alle kleine hulpen die jij geeft die het paard eventueel storen. (Ademhaling, gespannen rugspier etc)

Heb hier ook goede ervaringen mee. Ik weet niet van welke regio je bent, maar heb goede ervaringen met Ylvie Fros (Lunteren, omgeving Arnhem denk ik), en die combineert NH, academische rijkunst en CR, dus dan heb je alles in één. Zelfs met één lesje heb je vaak al heel wat bagage om verder te werken. Ze neemt ook working students aan, die daar kunnen wonen en werken en als tegenprestatie dagelijks les krijgen. Ook wandelmogelijkheden in de omgeving heb ik begrepen. Dus kan een optie zijn als je nog es een vakantie met paard inplant.

Maar in Nederland zijn er gelukkig meer CR instructeurs dan hier in België, hier kan je ze op één hand tellen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:36

Longeren met de dubbele longe kan prima bitloos! Heb ik ook regelmatig gedaan.
Zou ik trouwens niet doen met bit, omdat het volgens mij iets sterker inwerkt (de touwen hangen altijd iets naar beneden, helemaal zonder druk krijg je dus volgens mij niet voor elkaar).
Die van mij raakte helemaal gestrest van longeren met de dubbele longe (met bit), maar toen ik het bitloos ging doen ging het véle malen beter.

Ik heb zo geen tips voor de afwisseling, let wel op, het kan juist zijn dat afwisseling stress geeft. Dus dan zijn voorspelbare dingen wel prettig, ook al is het soms een beetje van hetzelfde. Maar goed, balkjes draven gaat bij die van jou ook al wel, dat gaat bij mijn paard nu redelijk.. Eerder gaf het ontzettend veel stress. Dus misschien helpt de afwisseling bij die van jou wel.
Trouwens, wandelen en hardlopen buiten samen met je paard is wel een erg leuke afwisseling! Echt aan te raden! Ik doe het voor de zekerheid met een longeerlijn (wel goed oprollen!).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:18

tteettt schreef:

*Het bit weer gaan accepteren,en vertrouwen.
*Leren nageven op druk
*Houding trainen (lang laag)
*Aan ontspanning werken

(overigens bedoel ik met bijzet niet de leren dingen die je paard echt in 1 houding houden) maar meer het idee van touwtjes (passoa past hij niet in) of iets wat hem uitnodigt te zakken maar hier niet dwingt.

Wat ik nog weet van de tijd dat ik hem dus wel met bit aan het longeren en rijden was is dat hij bij het longeren eigenlijk direct zakt als je hem bijzet en geen enkele keer tegen de druk ingaat. (als ik de slof tussen de voorbenen en aan de singel maakte dan hoefde er niet eens een knoop in ze hingen niet in boogjes maar er zat ook zeker geen druk op)
Tijdens het rijden kon hij ineens ze hoofd in de lucht gooien en overal tegen in gaan en het bit echt vast houden.
Het is dus in mijn ogen meer gericht op de ruiterhand die hij niet vertrouwt dan op het bit zelf.

En voor wie zegt dubbele lijnen, bedoel jullie dan de lijnen direct aan heb bit, of door het bit en aan de single, want dat werkt in mijn ogen harder in dan een netjes aangebrachte bijzet

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:02

Weet je zeker dat hij geen rugpijn heeft?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:32

Ik kan niet zo goed begrijpen dat voor jou 'bijzetten' een volgende logische stap is?! :+

Bijzetten, hoe dan ook, meegevend of niet, het blijft een afgedwongen (geforceerde) positie. In mijn ogen kan je met dit paard beter via ontspanning in afwachting vragend werken, tot het moment dat hij het uit zich zelf aanbiedt. Dat kan alleen als je er zelf op zit, waardoor je in staat bent om heel voorzichtig een 'vraag' en 'antwoord' spel/wisselwerking op te zetten. Dus via ontspannen subtiele, fysieke, wederzijdse communicatie kijken of hij na wil geven. Kost veel tijd en geduld, maar stuurt je zeker niet terug naar AF.

Ik denk dat je het begrip 'dwang' voorlopig uit het vocabulaire moet schrappen...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:40

Bionda86 schreef:
tteettt schreef:

*Het bit weer gaan accepteren,en vertrouwen.
*Leren nageven op druk
*Houding trainen (lang laag)
*Aan ontspanning werken

(overigens bedoel ik met bijzet niet de leren dingen die je paard echt in 1 houding houden) maar meer het idee van touwtjes (passoa past hij niet in) of iets wat hem uitnodigt te zakken maar hier niet dwingt.

Wat ik nog weet van de tijd dat ik hem dus wel met bit aan het longeren en rijden was is dat hij bij het longeren eigenlijk direct zakt als je hem bijzet en geen enkele keer tegen de druk ingaat. (als ik de slof tussen de voorbenen en aan de singel maakte dan hoefde er niet eens een knoop in ze hingen niet in boogjes maar er zat ook zeker geen druk op)
Tijdens het rijden kon hij ineens ze hoofd in de lucht gooien en overal tegen in gaan en het bit echt vast houden.
Het is dus in mijn ogen meer gericht op de ruiterhand die hij niet vertrouwt dan op het bit zelf.

En voor wie zegt dubbele lijnen, bedoel jullie dan de lijnen direct aan heb bit, of door het bit en aan de single, want dat werkt in mijn ogen harder in dan een netjes aangebrachte bijzet

Voor alle redenen dat je aanhaalt is het beter om geen bijzet te gebruiken, maar daar te komen door je meer te verdiepen in technieken en je technieken aan te passen. Het feit dat hij niet nageeft op druk, is het feit dat er bij de basis al iets is fout gegaan. Je zal dus een paar stappen terug moeten zetten en door middel van andere technieken al die punten bereiken, niet door middel van bijzet. Een bijzet verandert niets aan het probleem dat het paard bvb niet volledig begrijpt dat of hoe hij moet nageven op druk. Ik zou een bijzet bijna nooit aanraden, maar al helemaal niet bij problemen met de basis zoals vertrouwen en acceptatie van het bit en leren nageven en dergelijke. Hoe kan je nu het paard iets leren doen door hem geen andere keus te laten. Hij zal leren door stap voor stap te laten zien wat hij moet doen door zelf je technieken aan te passen. Een bijzet zal nooit een goede techniek kunnen vervangen omdat het ergens toe dwingt en dus niets bijleert.