Citaat:Verder ben ik nu op het punt van opstappen en weg stappen en dit lijkt me ook nog niet echt het punt waarin iemand me nou echt zou kunnen helpen. Dit gaat namelijk perfect.
Dus in dit stadium van training zie ik het nut nog niet echt van hulp.
Tegen de tijd dat ik weer echt ga rijden dan zal ik waarschijnlijk ook wel weer echt gaan lessen.... maar wat ik het nadeel van lessen vind is dat er vaak toch verwachtingen zijn..... Daar moet je ff door heen, dit moet hij gewoon kunnen, kom op ff doorpakken..... En dat is precies wat niet werkt bij hem.....
Hij gaat tegen iedere vorm van druk in je moet hem echt iets vragen en hem zelf de keus laten maken om het ook te doen.
Ja, lesgevers die het paard teveel willen "pushen" kan je met zo'n paard missen als kiespijn. Gewoon vriendelijk vragen en blijven vragen en bij de juiste reactie direct belonen, dat werkt best.
En ben het wel eens met sommigen hier: als je nog in het stadium zit van opstappen en wegstappen, was die vakantie idd wss een stap (of meerdere stappen) te vroeg.
Als ie gaat "huppelen" bij het aandraven, zou het dan niet ook een balansprobleem zijn? Want NH is wel goed om je paard respect te doen krijgen, maar wat ik wel mis bij Parelli bijvoorbeeld (ben geen Parelli-student, dus ik kan het mis hebben, en CA had ik voordien zelfs nog nooit van gehoord), is het gymnastiseren e.d., de paarden lopen meestal niet in balans aan de longe. Je kan dit al veel oplossen aan de hand en aan de (dubbele) longe.
Of ie liep gewoon omdat ie het leuk vond, daar ben ik niet 100% van overtuigd, aangezien ie direct stopte zodra je eraf lag. Soms kan een paard dat wegvlucht (= op de voorhand) en daar nog es het ruitergewicht bovenop, op die manier nog sneller "voortgedreven" worden (zoals wanneer je bergaf fietst en nog es extra over je stuur gaat hangen). En trekken aan de teugels werkt idd bij de meeste wegvluchtende paarden eerder als gas dan als rem.
@Cassidy, ben het grotendeels met je eens, maar ik vraag me idd wel af of je zomaar kan oordelen dat dit paard extravert is omdat ie extraverte reacties geeft. Ik weet dat een paard door angst, pijn... van extravert (left brained weliswaar, dus zalige combinatie) naar introvert kan gaan, en terug in de "oorspronkelijke staat" kan hersteld worden als het probleem opgelost is, mss is dit hier ook het geval? Want het paard vertoont ook soms staakgedrag, en da's dan weer tegenstrijdig aan dat voorwaartse. Denk dat je zoiets beter kan beoordelen in de wei dan in het werk, daar hoeft het niet het "ware" karakter te zijn van het paard.
Ik heb je topic van het begin af mee gelezen omdat ik het interessant vind en ik vind ook niet dat je je aan de mensen hier hoeft te verantwoorden. Niemand heeft gezien hoe het ging of gaat, alleen jij. En alleen jij bepaalt wat er gaat gebeuren. Mensen kunnen je aanraden om begeleiding te zoeken, maar niet dwingen. Zelf denk ik dat je nu nog niet veel aan begeleiding hebt, wel als je wat meer gaat rijden. Daarbij kan ik je een klassieke instructeur ook aanraden, net als Sassol, maar voorlopig kan ik alleen maar bewondering hebben voor wat je (met vallen en opstaan) bereikt hebt met dit paard.