Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Grasieux

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:39

Wat een goede berichten gister!
Sanniey, vervelend zeg, wel goed dat j nog even gestapt hebt.. Misschien de volgende keer proberen te kijken of je kan zorgen dat je alleen im de bak kunt rijden, dan kan je je op jou en je paard concentreren en hoef je ook niet op anderen te letten?
Liesbeth, heb je al eens naar buiten gekeken, de zon schijnt! Wie weet komt er nu een beetje geluk aan voor je!?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:43

Ik wil mij hier ook graag bij aansluiten. Ik ben een echte angstige ruiter. Met vlagen is dit weg, maar met vlagen kan het heel erg zijn. Ik zit nu in zo een vlaag.

Een paar maanden geleden heb ik mijn 15 jarige paard in moeten laten slapen. Ik was stapelgek op dat paard en hij gaf mij heel veel vertrouwen. Het was een heel evenwichtig paard, wat wel eens weg kon springen of ergens niet langs wilden, maar altijd voorspelbaar en het voelde niet eng. Ik wist ook zeker dat hij nooit echt met me aan de hol zou gaan, of zou bokken. Ik ben met hem in 6 maanden van de B naar de M1 gereden en ik vond wedstrijden geweldig, omdat ik zo mega trots op hem was.

Nadat ik hem heb laten inslapen, heb ik heel snel een ander paard gekocht.De 5 jarige kwpn'er genaamd Caddy. Caddy is een stuk loperig, maar eigenlijk minder schrikkerig. Toch op de 1 of andere manier sta ik sinds kort doodsangsten uit op hem. Heel raar, want hij heeft in de 3 maanden dat ik hem nu heb nog geen stap verkeerd gezet. Het enige is dat hij soms wat loperig is en ik versterk dat door vast te houden.

Ik ben wel al het bos ingeweest met hem een paar keer en dan durf ik gek genoeg meer, dan in de bak.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik word erg verdrietig en boos op mezelf dat ik mij zo aanstel. Ik begin ook te merken dat mijn omgeving er zat van wordt.

ps. ik heb elke week les.

jasmijnxlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:02

Ik heb een welsh pony van 2,5 jaar oud. Ze is enorm lief maar soms nog wat onvoorspelbaar. Ze heeft al twee keer tegen mij aan gebokt. Ik weet gewoon niet wat ik hier mee moet. Een keer heeft het flink wat pijn gedaan en ik ben nu eerlijk gezegd nog al bang dat het nog eens gebeurd.. Ze doet het niet omdat ze me niet mag of iets, en ze heeft ook genoeg ontzag voor mij! Ze ziet het gewoon als spelen en merkt helemaal niet dat ze iets fout doet.. Ik word ook wel boos als ze het doet maar ze snapt dan zelf niet waarom.. WAT MOET IK DOEN ?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 18:08

Grasieux schreef:
Wat een goede berichten gister!
Sanniey, vervelend zeg, wel goed dat j nog even gestapt hebt.. Misschien de volgende keer proberen te kijken of je kan zorgen dat je alleen im de bak kunt rijden, dan kan je je op jou en je paard concentreren en hoef je ook niet op anderen te letten?
Liesbeth, heb je al eens naar buiten gekeken, de zon schijnt! Wie weet komt er nu een beetje geluk aan voor je!?

Ja, ik hoop het wel. Verlang trouwens wel naar korte mouwen weer.
Ik las dat je les goed is gegaan, mooi zo! Is de spierpijn nog erger geworden?

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:26

Grasieux, ja morgenochtend ga ik weer rijden. Vaak ben ik 's ochtends alleen in de bak of mijn instructeur is op dat moment ook aan het rijden en dan gaat het vaak beter, omdat ik dan zelf ook rustiger ben.

Renske1987, ik heb precies hetzelfde op het moment. Echt van die vlagen en ook ik word dan boos en verdrietig. Het ging donderdag, vrijdag en maandag supergoed en gisteravond ineens weer helemaal bang. Wat doe jij als je bang bent? Stap je dan meteen af of ga je nog even door?

Jasmijnxlady, speel je ook wel eens met haar dan? Dat ze misschien op die plek denkt dat jullie daar altijd spelen?

Liesbeth1994, jaaaaaa kortemouwenweer! Dat mis ik ook! Gelukkig schijnt nu al wel de zon zo afentoe :D

Racheltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:40

(meelezer...)
@Renske,
Ik denk dat je nooit maar dan ook nooit wat van je omgeving moet aantrekken!! Niemand kan voelen wat jij voelt, en als je dat wel doet ga je alleen maar meer aan hun denken, wat hun er van vinden! Ik snap dat dat het moeilijk is want ik heb ook in de put gezeten, ik heb met mijn stal genootjes veel erover gepraat en advies gevraagd! ik denk dat ze wel bereid zijn om je te helpen! (?)

Echt tips heb ik ook niet voor je... rustig opbouwen steeds een beetje meer!
Ik lees dat je het bos niet zo eng vind, waarom ga je daar dan niet wat vaker heen! ;)

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:08

Ik ben niet zo heel snel angstig, maar vond de trein die langs de bak raasde in de les vandaag niet zo fijn.
Gelukkig vond mn instructrice dat ik het goed had opgelost en Spott heeft het waarschijnlijk niet door gehad.

Volgende project is alleen met hem op buitenrit! :)

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:13

Beestjes3 schreef:
(meelezer...)
@Renske,
Ik denk dat je nooit maar dan ook nooit wat van je omgeving moet aantrekken!! Niemand kan voelen wat jij voelt, en als je dat wel doet ga je alleen maar meer aan hun denken, wat hun er van vinden! Ik snap dat dat het moeilijk is want ik heb ook in de put gezeten, ik heb met mijn stal genootjes veel erover gepraat en advies gevraagd! ik denk dat ze wel bereid zijn om je te helpen! (?)

Echt tips heb ik ook niet voor je... rustig opbouwen steeds een beetje meer!
Ik lees dat je het bos niet zo eng vind, waarom ga je daar dan niet wat vaker heen! ;)

Helemaal mee eens! Jij bent degene die dat voelt en iemand anders kan dat wel stom vinden, maar het JOUW gevoel.
Als ik bang ben of me niet prettig voel, stap ik af.
Gelukkig worden we door onze instructrice (Annebé) daar heel goed in begeleid.
Ben gisteren met haar op buitenrit geweest met Spott en Stoffel en Spott was heel fris (waarschijnlijk ook door het scheren en behandelen, was natuurlijk niet fijn) dus ik heb ff een rodeo moeten doorstaan. Lag er bijna af en Annebé riep: Blijven zitten!!!
Ik heb dat ook gedaan en had Spott vrij snel terug gelukkig.
Maar daarna wil ik eerst op adem komen, dus niet gelijk weer draven. Dus we hebben lekker gestapt in het bos en terug naar de stal nog een stuk gedraafd.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar luister altijd naar je eigen gevoel! :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:26

Mag ik me hier ook melden?

Altijd al wel wat 'last' van angst gehad, met ups en downs. Dit ook door een nogal stoute pony.
Na die tijd verschillende paarden gereden, even vertrouwen winnen en dan gaat het wel goed. Ik blijf altijd wel oplettend en zeker met buitenrijden niet de grootste held.

Ondertussen rijd ik 2 paarden, de ene gaat nu na een tijdje vertrouwen winnen heel goed, het is een pittig ding, maar het vertrouwen is er :).
Maar ik rijd ook nog een 4 jarige die amper/net zadelmak was. Hier ben ik meteen de eerste keer vanaf gevallen. Meteen ook het struikelblok. Het is echt een grote boef en hij kan ontzettend snel bewegen dat een keer opzij springen al kan zorgen dat ik eraf val. Erg opletten met rijden dus. Tot nu toe gewoon steeds doorgezet, echter merk ik de laatste tijd dat hij meer streken gaat uithalen mede door mijn spanning. Hij neemt de leiding over en op zijn eigen lollige manier af en toe.
Met les gaat het wel een stuk beter. Maar hoe ik hier mee om moet gaan vind ik wel erg moeilijk. Ik wil absoluut niet opgeven, maar ik wil al helemaal voorkomen dat dit paard stouter wordt, door mijn spanning.

Ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan :).

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:44

Sanniej, ja dat gelukkig wel. Maar het is nog zo kooouuddd :brr: heb weer zin om lekker in de buitenbak te kunnen rijden.

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:48

renee16 schreef:
Mag ik me hier ook melden?

Altijd al wel wat 'last' van angst gehad, met ups en downs. Dit ook door een nogal stoute pony.
Na die tijd verschillende paarden gereden, even vertrouwen winnen en dan gaat het wel goed. Ik blijf altijd wel oplettend en zeker met buitenrijden niet de grootste held.

Ondertussen rijd ik 2 paarden, de ene gaat nu na een tijdje vertrouwen winnen heel goed, het is een pittig ding, maar het vertrouwen is er :).
Maar ik rijd ook nog een 4 jarige die amper/net zadelmak was. Hier ben ik meteen de eerste keer vanaf gevallen. Meteen ook het struikelblok. Het is echt een grote boef en hij kan ontzettend snel bewegen dat een keer opzij springen al kan zorgen dat ik eraf val. Erg opletten met rijden dus. Tot nu toe gewoon steeds doorgezet, echter merk ik de laatste tijd dat hij meer streken gaat uithalen mede door mijn spanning. Hij neemt de leiding over en op zijn eigen lollige manier af en toe.
Met les gaat het wel een stuk beter. Maar hoe ik hier mee om moet gaan vind ik wel erg moeilijk. Ik wil absoluut niet opgeven, maar ik wil al helemaal voorkomen dat dit paard stouter wordt, door mijn spanning.

Ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan :).

Is het dan een idee om alleen te stappen, gewoon voor je eigen gevoel?
Je paard neemt natuurlijk je energie over en hij/zij voelt dat je angstig bent en daar maakt hij gebruik van.
Ik probeer na eraf gevallen te zijn, altijd er weer op te klimmen en dan gewoon te stappen om het goed af te sluiten.
Hoe langer je wacht met er weer op stappen, hoe moeilijker het wordt volgens mij....
Oh en ik moet altijd ballonnetjes opblazen tijdens de les en met een buitenrit zingen we wel eens om spanning kwijt te raken.
(op een grote paddestoel enzo).
Hoop dat je er wat aan hebt, succes! :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:54

Ballonetjes opblazen haha? Echte ballonnen :P ??

Ik stap gelukkig wel weer op, tenzij ik merk dat het paard of ik te gespannen/fris is. Heb ondertussen wel gemerkt dat ik het beter goed kan doen en anders niet, half half, gaat hij grapjes met me uithalen.

Tot nu toe is juist stap het moeilijkst, als hij even de kans krijgt draait hij om uit het niks. Zo ben ik er de eerste keer ook afgevallen, bij het uistappen, hij draait om en ik zit nog op dezelfde plek alleen dan op de grond. Juist in stap moet ik hem erg goed in de gate houden. Uitstappen doe ik dan ook aan de hand nu.
Iedere keer weer opnieuw de stap zetten erop te gaan, maakt het voor mij wel vervelend af en toe. Ben enkele keren met trillende knieen opgestapt. (gaat ondertussen iets beter)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:18

Natuurlijk moet je je niks van iemand anders aantrekken, maar geloof mij als je je helemaal op jezelf en je paard kan concentreren werkt het een stuk fijner. Dan kan je rijden waar je wilt en hoef je geen rekening te houden met andere ruiters die ook in de bak aan het rijden zijn. Als je dan wat zekerder bent en alles wat soepeler gaat heb je daar geen.moeite meer mee..
Maar inderdaad: trek je niks aan van wat anderen denken en doe wat goed voelt voor jou!

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:46

Helemaal mee eens! Bij mij op stal gaat het gelukkig zo dat iedereen je steunt en zoveel mogelijk wil helpen. Dat vind ik echt wel fijn!

Als ik angstig word ga ik inderdaad ook vaak stappen en in stap oefeningen rijden, heel veel achter elkaar. Vooral niet op de hoefslag, omdat de paarden anders teveel naar de kant lopen. En als ze steun hebben van de kant letten ze minder op jou. Daarom rij ik vaak voltes van 15 meter (in een bak van 20 meter), zo is hij wat meer op mij gericht dan op iets anders.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:13

Sanniey schreef:
Renske1987, ik heb precies hetzelfde op het moment. Echt van die vlagen en ook ik word dan boos en verdrietig. Het ging donderdag, vrijdag en maandag supergoed en gisteravond ineens weer helemaal bang. Wat doe jij als je bang bent? Stap je dan meteen af of ga je nog even door?

Ik rij eigenlijk altijd wel door en dan na een tijdje gaat het wel weer beter. Caddy is ook echt wel braaf, maar logischerwijs wordt hij soms ook gespannen van mij. Het voornaamste probleem is dat wij een tribune hebben bij de binnebak en daar lopen vaak kinderen keihard overheen, of gooien hun spullen neer. Ik ga dat helemaal in de gaten zitten houden, ja dan gaat Caddy vanzelf ook daarnaar loeren. Als mijn instructrice op hem rijdt, doet hij dat helemaal niet.

@Beestjes3: Ik zou graag vaker het bos ingaan, maar dat ging de laatste tijd niet met het weer. Ik ben zondag weer geweest, toen was hij fris maar dan durf ik wel door te zetten en los te laten.

Ik heb wel hele fijne stalgenootjes hoor, maar zij snappen niet waarom ik me zo aanstel omdat mijn paard echt niet een gek dier is.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:56

Ik denk dat het voor ons allemaal ook een stuk makkelijker zal worden als het weer mooi weer word..
Paardjes weer lekker de hele dag naar buiten, niet zo'n rotkou.. Heerlijk
Toch vond ik het van de week best lekker, lekker in mijn trui in de buitenbak gereden..

Enn, morgen weer!

Renee16: Ja, dat heb ik ook, en dat zegt mijn instructrice ook altijd: Als je het doet moet je het goed doen en anders niet! En dat is wel zo, anders gaan ze een loopje met je nemen en daar word je echt niet happy van!

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:08

ik kom me ook even melden ;)
ik verzorg een shetlander met me zusje en een vriendin van me. gisteren ben ik voor het eerst alleen naar hem toe gegaan. vriendin is op vakantie en zusje ging logeren. pony keek de hele tijd heel boos, en zodra ik even ging lopen en hij achter me aan liep, bokte en sprong hij. ik heb hem wel duidelijk gemaakt dat dat natuurlijk niet mag, maar toch heb ik zo'n gevoel dat ik niet duidelijk laat zien wie er de baas is. ik ben namelijk bang dat hij tegen me aan steigert ofzo..
ik rijd ook op een manege, maar daar ben ik niet bang voor de pony's. miss toch omdat ik weet wie wat doet enzo. mijn verzorgpony is namelijk erg onvoorspelbaar. ik ga hem vandaag longeren, met zadel en hoofdstel omdat ie dat al een tijd niet heeft gedaan. iemand miss tips om het een beetje goed te laten verlopen? miss iemand ook tips zodat ie niet gaat eten? (het is een shetlander ;p )

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:13

Grasieux schreef:
Ik denk dat het voor ons allemaal ook een stuk makkelijker zal worden als het weer mooi weer word..
Paardjes weer lekker de hele dag naar buiten, niet zo'n rotkou.. Heerlijk
Toch vond ik het van de week best lekker, lekker in mijn trui in de buitenbak gereden..

Enn, morgen weer!

Renee16: Ja, dat heb ik ook, en dat zegt mijn instructrice ook altijd: Als je het doet moet je het goed doen en anders niet! En dat is wel zo, anders gaan ze een loopje met je nemen en daar word je echt niet happy van!

Ja beter weer zou al wel een stuk helpen! In de zomer heb ik ook altijd veel minder last van mijn angst.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:29

Zomers voel ik me ook altijd prettiger, maar dat heeft niets te maken met buitenkomen van de paarden, ze zijn nu ook de hele dag buiten.

LauraFlexx, ik denk dat je hem heel goed bezig moet houden met longeren, veel overgangen maken, misschien wat grondbalkjes neerleggen. Vooral niet doelloos rondjes laten rennen, maar hem geestelijk uitdagen. Misschien kun je ook wat meer grondwerk met hem doen, zodat hij weet dat jij net boven hem staat, maar jullie wel vriendjes kunnen worden. Ook is vrijheidsdressuur met een shet erg leuk om te doen. Ik ben benieuwd. ;)

Ik ga strakkies ook naar Ginger, even lekker tutten en beetje grondwerken.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:32

Cynthiaaapje schreef:
Zomers voel ik me ook altijd prettiger, maar dat heeft niets te maken met buitenkomen van de paarden, ze zijn nu ook de hele dag buiten.

LauraFlexx, ik denk dat je hem heel goed bezig moet houden met longeren, veel overgangen maken, misschien wat grondbalkjes neerleggen. Vooral niet doelloos rondjes laten rennen, maar hem geestelijk uitdagen. Misschien kun je ook wat meer grondwerk met hem doen, zodat hij weet dat jij net boven hem staat, maar jullie wel vriendjes kunnen worden. Ook is vrijheidsdressuur met een shet erg leuk om te doen. Ik ben benieuwd. ;)

Ik ga strakkies ook naar Ginger, even lekker tutten en beetje grondwerken.

we zijn bezig met het begin van VD ;) voetje geven, kusje, en achteruit lopen kan ie al. grondwerk doen we ook soms. maar dan luisterd hij ook niet altijd.. ;p vandaag toch even kijken of er ergens een balkje ligt ;p bedankt voor de tips ! :)

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:33

Op naar de zomer, geen geritsel meer van dorre blaadjes aan de struiken, want ja dat is wel MEGA-eng voor een paard. Het nadeel van de zomer vind ik dan weer die dazen. Ze schijnen in de bosjes op de loer te liggen zodra paard en ik buiten komen. Dus dan zit je ook weer niet heel ontspannen er op.

Gisteren had ik hem zo fijn te lopen, hij was zelf ook redelijk ontspannen. Op het moment dat ik net tegen mijn vriend loop te pochen dat ik wel weer naar oefendressuur kan gaan, schrikt het paard waarschijnlijk van een spook (tenminste ik heb m niet gezien) en waren we weer bij af. Gelijk zit ik als een blok beton op het paard, verkramp helemaal en de ontspanning is compleet weg. Terwijl hij echt niet bokt of mij er probeert af te krijgen, maar ik zie mezelf al op de grond liggen. Raar die hersenspinsels van jezelf!

Iedereen maar weer succes toegewenst!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:39

Als hij met grondwerk al niet altijd luitsterd dan staat hij dus boven jou. Heb je ook les? Zo niet zou ik als ik jou was grondwerk les met hem gaan volgen, ik weet zeker dat julie je dan beide prettiger voelen.

Anji, wat jammer zeg, kan je jezelf nog niet terug pakken? Ik gan zo wie zo altijd door tot dat ik weer een smile op m'n face heb. Ookal heb ik 5 minuten ervoor nog verkrampt en huilend op het paard gezeten, maar ik stap alleen af als ik zeker weet dat ik het goed heb afgesloten.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:50

Cynthiaaapje schreef:
Als hij met grondwerk al niet altijd luitsterd dan staat hij dus boven jou. Heb je ook les? Zo niet zou ik als ik jou was grondwerk les met hem gaan volgen, ik weet zeker dat julie je dan beide prettiger voelen.

Anji, wat jammer zeg, kan je jezelf nog niet terug pakken? Ik gan zo wie zo altijd door tot dat ik weer een smile op m'n face heb. Ookal heb ik 5 minuten ervoor nog verkrampt en huilend op het paard gezeten, maar ik stap alleen af als ik zeker weet dat ik het goed heb afgesloten.

er zijn wel wat mensen op de manege die ons miss wel kunnen helpen :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:53

Gewoon vragen of ze je eens willen helpen en uitleggen dat jij het niet zo goed weet..

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:54

Renske1987 schreef:
Ik wil mij hier ook graag bij aansluiten. Ik ben een echte angstige ruiter. Met vlagen is dit weg, maar met vlagen kan het heel erg zijn. Ik zit nu in zo een vlaag.

Een paar maanden geleden heb ik mijn 15 jarige paard in moeten laten slapen. Ik was stapelgek op dat paard en hij gaf mij heel veel vertrouwen. Het was een heel evenwichtig paard, wat wel eens weg kon springen of ergens niet langs wilden, maar altijd voorspelbaar en het voelde niet eng. Ik wist ook zeker dat hij nooit echt met me aan de hol zou gaan, of zou bokken. Ik ben met hem in 6 maanden van de B naar de M1 gereden en ik vond wedstrijden geweldig, omdat ik zo mega trots op hem was.

Nadat ik hem heb laten inslapen, heb ik heel snel een ander paard gekocht.De 5 jarige kwpn'er genaamd Caddy. Caddy is een stuk loperig, maar eigenlijk minder schrikkerig. Toch op de 1 of andere manier sta ik sinds kort doodsangsten uit op hem. Heel raar, want hij heeft in de 3 maanden dat ik hem nu heb nog geen stap verkeerd gezet. Het enige is dat hij soms wat loperig is en ik versterk dat door vast te houden.

Ik ben wel al het bos ingeweest met hem een paar keer en dan durf ik gek genoeg meer, dan in de bak.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik word erg verdrietig en boos op mezelf dat ik mij zo aanstel. Ik begin ook te merken dat mijn omgeving er zat van wordt.

ps. ik heb elke week les.

Ik herken dit zo, op mijn oude paardje nooit bang geweest, op mijn nieuwe (heb hem inmiddels al 10 jaar) wel...is dat chemie ofzo..ik heb geen idee... het is wel een kijkerig paard, maar verder wel braaf