Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:58

knollentuin schreef:
Snap ik helemaal er zijn steeds meerzpassers die ook therapeut zijn .2 vliegen in een klap heb je dan...

Hmm dat zou ideaal zijn voor de poown van mijn zusje eigenlijk... Die staat nu al 2 weken op rust door een blessure (schoft) door zadel.
Probleem is dan weer dat ik perse een boomloos zadel wil voor de pony (daar loopt ze gewoon beter onder)... En als boomlozezadel-passers ook nog therapeut zijn... hmm ik geloof niet dat je dat gaat vinden.

Rust roest is ook wel een goede, dat zie ik ook echt bij hem.

Jij (of iemand hier) goede tips voor loswerken aan longe? Heb zowel enkel als dubbel ter beschikking en pony kent het ook allebei. Meer dan tempowisselingen, af en toe verkleinen en soms balkje krijg ik niet verzonnen :o
Of we doen conditie (= interval) training aan een halstertje, haha :+

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:06

Safiera: wat misschien leuke afwisseling is voor jullie is met 2 lijnen van ongeveer 4 meter achter je paard lopen, "ploegen zonder ploeg". Je kan dan wel niet zo hard omdat je zelf mee moet, maar je kan wel makkelijker bochten oefenen. Met lange longeerlijnen weet ik niet zoveel, sorry.

Elbee: als ik een lang bericht typ, dan doe ik het eerst in notepad/kladblok. Dan kan je tussendoor saven.

Marocje: volgens mij weet je goed waar je mee bezig bent. Ik voorzie een blije, bezige pony en trotse boer en buren :)
Neem de tijd, maar zoals knollentuin ook zegt: blijven oefenen, dat is goed. Ga niet te hard, en niet te moeilijk, dat zal de pony waarderen.

Met Sandor en mij ben ik er voorlopig ook nog niet. Het is wel leuk om te zien dat kleine oefeningen al best wat resultaat geven (heb ondertussen afgeleerd dingen in 1x perfect te willen... lastige karaktereigenschap). We oefenen niet iedere dag, maar ik merk dat hij het leuk vindt en ook dat het beter gaat.

Vrijdag waren we begonnen met dat ik het tempo bepaal en constanter contact hou. Dat ging toen best goed. Hij was braaf en luisterde naar de aanwijzigingen. Ik kon een stuk makkelijker zitten, geen wip-wap geschommel meer! Op een gegeven moment ergens tijdens een oefening ging die briesen. Normaal is dat alleen bij race-draf of als we naar stal lopen.
:)

Gisteren ben ik ook even wezen rijden. Ze waren zand aan het storten met een hoop kabaal en tractors en karren. Hij begon wantrouwig met zijn neus in de lucht. Toen heb ik voor mijn idee de wereld verkleind tot die 20x40 meter was en ben oefeningen gaan rijden. Sandor heeft niet meer gereageerd op de heisa!
Wel merkte ik dat het wat moeizamer ging dan de dag ervoor. Dan ging de eerste helft van een volte goed en moest ik hem echt motiveren om de tweede helft door te lopen. Hij deed het wel netjes. Ik heb niet zo lang gereden en geen galop gedaan. Het voelt alsof hij blij is met de nieuwe teugelvoering en opdrachten. Alleen moet die nog net even wat fitter worden heb ik het idee.

Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met de contrastelling oefening. Die lijkt me wel wat voor ons ook.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:27

Elbee: misschien iets voor jou, voor je houding en actief/passief aspect: denk pijlen vanuit de achterkant van je hoofd naar de richting waar je heen gaat. Het is beetje abstract, hoop dat ik het uit kan leggen.
Het idee is dat je jezelf groter denkt dan je fysiek bent. Je gaat denken in richtingen in plaats van "hier is mijn borstbeen, ik til het op". Als dit lukt dan krijg je vanzelf meer ruimte. Zo is het makkelijker omdat je maar 1 ding hoeft te doen in plaats van allerlei onderdelen.
De aanhechting van de pijl is bij je achterhoofd,daar waar je wervels stoppen en je hoofd scharniert. Wat je dan denkt is dat je hoofd naar je doel beweegt. Niet als onderdeel (dus niet daarheen knikken), maar dat de rest van je lijf en het paard vanzelf volgt. Jullie zijn 1 geheel.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:19

Kwam op een ander forum een goed filmpje tegen over een goed gebruik van de rug, dacht ik post het hier maar voor wie interesse heeft:

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:27

Azmodania, bedankt, ik begrijp wat je bedoelt. Vandaag weer hard mijn best gedaan, maar het wilde niet zo lukken (had je bericht nog niet gelezen, dus nog niet geprobeerd). Het alles in één keer perfect willen doen herken ik ook.....Neem me voor om maar 2 dingen te kiezen waar ik aan wil werken, maar oh wat is dat moeilijk. Er hangt ook zoveel samen. Mijn paard moet zijn rug loslaten zodat ik makkelijker kan zitten. Maar dat krijg ik beter voor elkaar wanneer ik zelf goed zit en de juiste hulpen geef.
Waar ik vandaag tegenaan liep, is dat ik dan (als ik mijn borstbeen lift) moeite krijg om met mijn bekken de beweging te blijven volgen. Ik ga stuiteren overdreven gezegd. Ergens gaat er dus iets mis, maar weet nog niet waar.
van de week dus ad slag met jouw huiswerk Azmo ;-))

elbee

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:35

Fransje, ben het met het principe in het filmpje eens, maar het gaat allemaal wel heel flitsend en hoe je het voor elkaar moet krijgen wordt niet duidelijk. Daar moet je dan natuurlijk de clinic voor gaan doen ;-)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:36

Goede tip Azmodania, ik ben namelijk altijd geneigd om naar mijn paard te kijken en met jouw tip was dit eigenlijk meteen stukken minder. Ik merk bij mijn paard ook heel erg wanneer mijn houding niet goed is. Dan krijg ik hem ook niet ontspannen.
Ik ben vandaag heel erg bezig geweest met tempo-controle en schakelen. Heel veel gewisseld in dezelfde gang en kan hem daar nu net zolang in laten lopen (zonder continue hulpen te geven) tot ik wat anders aan hem vraag (dus echt op eigen benen lopen). Hij pakt dit heel mooi op en kon heel fijn vooruit en terug schakelen. Hij gaat ook steeds meer zakken in de achterhand. Zo'n fijn gevoel.
Enkel het losrijden, dat vinden we beide nog erg moeilijk. Hij vindt het heel moeilijk om te buigen en ik ga dan rommelig zitten (omdat hij niet ontspant), waardoor ik hem nog meer in de weg ga zitten. Probeer nu zoveel mogelijk overgangen te rijden met een contact-teugel en te schakelen en zoveel mogelijk bezig te zijn met mijn eigen houding. Omdat daar ergens het probleem zit met losrijden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:00

elbee schreef:
Fransje, ben het met het principe in het filmpje eens, maar het gaat allemaal wel heel flitsend en hoe je het voor elkaar moet krijgen wordt niet duidelijk. Daar moet je dan natuurlijk de clinic voor gaan doen ;-)

Haha, ja, dat is natuurlijk zo, maar het is meer het principe dat uitgelegd wordt, hoe je het moet doen ligt natuurlijk ook aan je zit/je paard/niveau/etc...dat verschilt per combinatie waar aan gewerkt moet worden.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:38

Interessant topic, ik lees mee! Jaren niet meer echt gereden (af en toe een buitenritje) en nu een eigen paardje. Ik heb les centered riding gehad (wil het binnenkort weer oppakken, maar door een ongelukje heb ik haar nu 3 maanden op rust gezet en we gaan over een week weer rijden oppakken, nu alleen grondwerk gedaan) en wil haar op die manier gaan rijden. Heeft iemand nog een tip met welke oefeningen ik haar buikspieren kan trainen? Ze heeft 4 veulens gehad en heeft een bol buikje (geen vet :o ), zeker als ze net hooi heeft gegeten :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:07

rustig opbouwen met beweging, das het beste en niet teveel voeren he (net als bij mensen).
Buikspieren spant ze aan door even je nagels onder haar buik in haar vlees te zetten, of even met de spitse kant van de hoevenkrabber langs de buik te gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:20

Nou, sorry fransje ,maar dat zou ik dus echt nooit aan iemand aanraden als training..
Gewwon rijden zoals het hoort, overgangen en tempowisselingen. Herhalen en. Herhalen..
Paard zn lichaam laten gebruiken.nageeflijk en met ruggebruik , dan komen er vanzelf meer buikspiertjes

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:45

Fransje, misschien spant ze ze zo aan, maar denk niet dat ze ze daarmee ook traint. Verder zou ik mijn paard daar ook geen plezier mee doen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:36

elbee schreef:
Dat moet ik ook meer gaan doen, kriskras rijden. Mijn paard denkt heel erg me mee e. Heel lief dat ie zo werkwillig is, maar ik wil dat hij wacht op mijn aanwijzingen. Misschien gaat ie dan meer op mij letten en afwachten.

wat ideeen:

http://shirleyp.infoteur.nl/specials/tr ... alken.html\

==
Fransje_70
==
einde video:
it take's one year.... two years .... for people that now what they ar doing... : pffff that's a long way to go 8-)

ps; dat van die krabber en nagels meen je niet zereneus hoop ik...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:39

precies, het is een manier om een paard vanuit een reflex aan te laten spannen, en ik gebruik het wel eens om iemand die op zn paard zit om te laten voelen hoever die rug eigenlijk nog omhoog kan, maar ik ga er wel vanuit dat het onaangenaam voor een paard is -net als iemand even met een pen onder mn voet doorratst zeg maar..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:07

knollentuin schreef:
precies, het is een manier om een paard vanuit een reflex aan te laten spannen, en ik gebruik het wel eens om iemand die op zn paard zit om te laten voelen hoever die rug eigenlijk nog omhoog kan, maar ik ga er wel vanuit dat het onaangenaam voor een paard is -net als iemand even met een pen onder mn voet doorratst zeg maar..

Wou hetzelfde schrijven: mijn instructeur had dit een keer bij mijn paard gedaan om mij te laten voelen hoe het voelt als die buik aanspant, das wel leerzaam idd. Maar om dit vaker dan 1 keer te doen is imo niet nodig. (Paard was het er ook niet mee eens en die lelde meteen, oeps. Niemand mag aan zijn buik zitten :+ )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:14

Ik heb het zoals Marocje haar instructeur het doet (ook mijn instructeur :D ) als tip gekregen van een fysio bij een paard dat last heeft van het lijf. Ik doe dit echter gewoon op een punt door te duwen met de punten van mijn wijsvinger en duim tegen elkaar. Ik moest het na werken doen en ook het bekken laten kantelen door te duwen op 2 plaatsen bij de billen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:48

Elbee: het helpt mij ook om aan maar 1 of 2 dingen per keer te willen werken. Ben regelmatig verzopen door allerhande goede intenties en dan doe ik uiteindelijk helemaal niks. Sandor loopt wel gelukkig, maar uhm mja.. het is toch fijner als we samen rijden.

Vandaag kon ik niet in de bak rijden en toen maar stoute schoenen aangetrokken en in het baantje achter de boerderij wezen rijden.
Werkpunten waren:
1. contact houden
2. kaak los (mijnes)

Sandor was helemaal joepiedepoepie-we-zijn-buiten-kijk-eens-hoe-hard-ik-kan!
Eerste stuk bij de huizen netjes in stap kunnen houden, en daarna bij de velden mocht hij dan draven. Ik was bang dat hij op hol zou slaan of ineens omkeren en naar huis speren. Maar ik heb dat kunnen laten varen en focus gehouden op het contact en mijn "hehe-wat-fijn-buitenrijden-ik-kan-echt-ver-kijken-in-de-polder".

Het was leuk!

Sandor liet zich op licht teugelcontact controleren en zo was het niet eng om hem lekker te laten draven. Hij deed minibriesje bij iedere drafpas :)
Als er dan weer spanning bij mij opbouwde dacht ik aan mijn kaak. Ik durf mijn tong (?) te ontspannen en op de een of andere manier dan gaat dat door heel mijn lijf en wordt ik ontspannen ipv wasknijper-model. Het plaatje in mijn hoofd is dat ik ook na kan geven, op zelfde manier als het paard. Maf, maar het werkt.

Peetstap: leuk die balken oefeningen. Goed idee dat je dat ook met longeren mee kan pakken. En gaaf: drafbalken zonder teugels eeeep! := Heb de link bewaard voor de toekomst. Voorlopig hou ik het nog even heel eenvoudig :)

Ik denk dat rijden over balken ook wel goed is voor de buikjes. Sandor zijn rug bolt altijd helemaal op als die erover draaft.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:32

Heel herkenbaar, ik mag ook maar 2 dingen maar ik kan nooit kiezen hahaha.
Je buitenrit klinkt goed! Heerlijk om gewoon rechtuit te kunnen rijden hè, zodat je al je aandacht bij je houding kan houden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:39

:wave: Haaaaaai ik zie ineens dit topic weer leven, ik ga even teruglezen en dan wil ik wel weer meedoen als jullie dat oké vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:55

Welkom, justkid!! Klets lekker mee zou ik zeggen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:00

Klinkt als een fijn ritje, Azmodania. :)

Ha Justkid! :wave:

Hier vooral heel druk en weinig paardrijden. Helaas.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:10

Heej kauwgirl! Leuk dat je er weer bent!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:22

K heb nog wel een fout cojbojfilmpje, stiekem door een stalgenoot gefilmd.
T is niet helemaal de bedoeling dat ze zo stopt, ze moest netjes stilstaan maar ze was wat scherp op mijn been :')
http://youtu.be/DYjK9mhiCqg

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:43

Buitenrit was echt fijn inderdaad, zit er nog van na te genieten!

JustKid: Hehe, zo fout ziet het er toch niet uit, je filmpje? Paard doet zijn best volgens mij en jij ook :)
Mooie vlecht heeft die ook.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:48

Hey Cowgirl!
Wat een mooie bak heb jij om in te rijden zeg.
Ik heb geen verstand van western maar het ziet er fijn uit, vooral het laatste stukje richting de stop kan je haar mooi doorsluiten.

Ik ben gister ook nog even met mijn oude gekke merrie naar buiten geweest, even lekker knallen over de hei. Ze vindt dat zo mooi hè, vol gas gaan. Gelukkig bleef ze nu ook nog een beetje naar mij luisteren.

Mijn andere paard is vanmorgen gedaan door de osteopaat. Ze zat aan de rechterkant weer behoorlijk vast, dat had ik goed gezien. Volgens de osteo komt het probleem 'van binnenuit', dus door problemen met organen als de blinde darm en de lever, want die zitten aan de rechterkant. Zelf link ik dat ook weer aan het zomereczeem verhaal. Of ik dat ooit echt goed ga krijgen...ik betwijfel het.
Ik vind het altijd zo mooi dat je het paard gedurende zo'n behandeling ziet veranderen, de hele ruglijn werd mooier. Als ondersteuning moet ik nu kruidendruppels geven voor de spijsvertering.

Daarnaast kreeg ik het advies een sportmasseur te laten komen. Iemand hier met ervaring daarmee?
Ik twijfel daar nl over. Want ik wil best investeren als het nodig is, maar niet op een glijdende schaal terecht komen (lees: dat ik straks elke drie maanden een of andere therapeut op stal heb staan). Van osteopathie heb ik inmiddels bij mijn eigen paarden zoveel goede resultaten gezien, dat ik het wel zinvol acht. Maar we hebben ook al de hoefsmid en de tandarts en de zadelmaker en waar houdt het op?
Natuurlijk zijn al die dingen nodig, dat snap ik wel, maar wat vinden jullie: hoort een sportmasseur ook in dat rijtje thuis? (of ga ik nu te ver offtopic :o )