Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:39

Gefeliciteerd, Amanda! Eindelijk succes! :):)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:50

Zeker! Ben er nu al blij mee. Portemonnee iets minder overigens :+
Maar hij liep zoooo fijn. En ik zat er onwijs lekker op. Ondanks dat het een maatje te klein was voor me.
Dus groter besteld.
Kan alleen maar beter worden :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:08

Ik heb maar weer gewandeld vandaag. Pony had zich zeiknat rerent in de wei (maatje was weggeweest en de carnaval barst hier los). Na een uur stappen was hij nog niet droog := Droge deken er om, en vanavond met voeren was hij gelukkig droog.

Zondag komt bij ons de paardenfysio, voor het eerst! Hopelijk kan zij wat hulp bieden, ik moet nog even zien waar ik het geld vandaan tover, maargoed. (Krijgt haar uitkering niet en snapt er niks van :( )

Heb ook maar gelijk afspraken met de TA en HS gemaakt voor komende week. Is alles weer gedaan. Dan, als het UWV meewerkt, zadels gaan passen & een nieuwe kopen. Dure tijden hier.

Oja, die goede bodem moet er ook nog komen... Moet de loterij maar eens winnen :o

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:11

ik ben vandaag even naar de binnenbak geweest, maar er werd les gegeven en die was me toch een partij aan het schreeuwen. Mijn paard werd er heel erg onrustig van (terwijl hij wel heel wat kan hebben) Daarna maar even een half uurtje buiten uitgestapt.
morgen de paardentandarts!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:02

Ok ik kan het even niet laten. Met dank aan juf. Zie hier Tov eerste keer na vorstverlet. Nieuw zadel ( tweede hands) nieuw hoofdstel en nieuwe cap. Het was heerlijk om er weer op te zitten. En doordat ik haar van de week verschillende keer heb gelongeerd was ze braaaafff <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:20

Ahhh wat een scheetje. <3 Helemaal in het nieuw. Jij lest toch ook bij Japeloup Tov?

Balen Partywitch als er iemand zo staat te schreeuwen. Zeker als je paard er onrustig van wordt.

O jee, dure tijden Safiera. Succes zondag met de paardenfysio.

Gefeliciteerd met je nieuwe zadel Amanda.

Imre nog lekker even zonder zadel te paard

Stoute Suus, lekker rijden morgen!

Niveau schiet hier omhoog van "opnieuw leren rijden", naar "de Orun leren rijden" Orun zegt echt niet alles, ik kan er helaas over meepraten.

Eefske veel plezier morgen met je les

Tot zover mijn reacties, heb wel alles bijgelezen.

Morgen heb ik mijn eerste les met janus. Gisteren voor het eerst erop na al het hoefgezeur. Meneer had er zin in :j

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:34

Dank je wel Gooya!
Nee ik les bij Esther/ Livetime. Net als Eefske. Geniet ervan Eefske morgen!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:02

Weer terug van een heerlijke buitenrit van 1,5 uur.
Dametje heeft het weer goed gedaan. We hebben genoten. Hele stukken door het dorp, daarna over ruiterpaden door bos en terug via het landelijk gebied. Nu wel overal spierpijn. De osteo behandeling heeft er donderdag wel ingehakt. Was wel veel losser in het bekkengebied. Ik hoef altijd maar 24 uur rustig aan te doen na een behandeling en daarna op gevoel. Voor het koppie was het wel goed om even te rijden.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:56

Heerlijk hoor een buitenrit va 1,5 uur!
ik heb vandaag even in de buitenbak gereden, maar het regende en hele harde wind.
Waren er beide na 15 min flauw van hahaha
daarna even de paardentandarts bij mijn paard gehad. Alles was goed dus kunnen er weer een jaar tegenaan. Nu over 3 weken nog een zadelcontrole en dan hebben we alle jaarlijkse controles weer gehad ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:04

Ik heb Vegs even aan de longe gehad vandaag. Ze liep super, fijn ruggebruik, buikspieren gebruikt, en ze was eruit geweest, dus ook goed te doen :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:09

'avond :)

Ankem lekker buitenritje gemaakt

partywitch paard bijna APK achter de rug.

yamcha Vegs rondgeslingerd :)

Ik heb vandaag rijles gehad. Had les gevraagd omdat ik voelde dat Janus níet onregelmatig was maar wél anders liep. Hij heeft flink lopen compenseren in de tijd dat ie pijn had aan zijn pootje.
Vandaag gekeken wat er gebeurde als ik op de binnenhoefslag binnen en buitenstelling aannam, dat dan op beide zijden. Tevens lichtrijden op goede been en verkeerde been. En daar kwam best wat info uit. Ik moest iedere keer vertellen wat ik voelde en Japeloup vertelde of dat klopte met wat zij zag. Heel nuttig zo'n les.
Voorlopig alleen grote figuren rijden, en vooral rustig aan. Janus heeft moeite met zijn balans en is slap in zijn spieren (en dat voelde ik dus wat ik niet thuis kon brengen) Niet gek als ie een maand alleen stilgestaan heeft natuurlijk.
Rustig aan weer gaan opbouwen. Een uur per rit te paard, waarvan veel stappen. En dit dan gaan uitbouwen.
Fijn om weer begonnen te zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:16

Goed zo meid. Fijn om weer te werken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:37

zo allemaal lekker bezig! ik heb vandaag ook weer heerlijk gereden, de onderlaag in de bak is ontdooid en al het water is weg, nu was de bovenlaag een behoorlijke ongelijke massa dus eerst even de baan gefreesd en daarna gereden. goof liep heerlijk; lekker actief en had er zin in,ik heb m alleen losgereden na twee dagen niks altijd eerst even weer opstarten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:27

Fijn Gooya :j

En lekker ritje Ankem!

Ik heb minder fijn gereden. Jim had geen zin en liet dat uitgebreid merken.
Morgen maar ff rondje buiten wandelen denk ik :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:24

Ik ben jaloers op degenen die fijn gereden hebben :o Ben wel blij voor jullie hoor!

Straks komt de fysio, ben benieuwd hoe & wat. Gisteren was mijn oude leskindje (inmiddels 12 en de shetten ontgroeid) bij ons op bezoek. Heeft op zusjes' pony gereden en dat ging heel aardig. Had Waldi ook meegenomen aan de hand. Hij was zo braaf, dat mijn zusje er een volgende keer wel weer op wilde gaan zitten. Tja, achter zijn maatje aan is toch makkelijker dan alleen weg.

Onze wandeling van vanochtend is geschrapt (fysio om 11 uur) maar misschien ga ik vanmiddag nog een stukje met 'm lopen. Ben al vroeg op (8u hond er uit) en dat doet me goed geloof ik, heb energie en ben vrolijk. Wel fijn na een stel rotdagen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:50

Fijn meis :+: Ben blij voor je :j

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:30

Tov! Wat een leuke foto's! Leuk paardje heb je! :D

Ankem, dat klinkt als een heerlijke buitenrit! Fijn dat dat kan! :D

Gooya, fijn dat je weer langzaam maar zeker aan het werk kan. Inderdaad niet zo vreemd dat Janus wat anders loopt en ook weer wat moet aansterken. Die spierafbraak gaat zo ontzettend snel :j
Lekker dat je weer bezig bent!

Safiera, fijn dat je je goed voelt :)

Zelf heb ik gisteren ook lekker gereden. Les ging helaas niet door omdat Esther ziek was :(:) Maar ondanks dat was ik wel tevreden. Ik kan steeds wat langere stukken draf meepakken zonder dat ze steeds harder en harder en harder gaat. Ik had twee drafbalkjes in de bak liggen en dat was toch wel even spannend :+ Dus de eerste keer sprong ze over allebei tegelijk heen :Y) Daarna ging het gelukkig beter ;)
Ook nog even op ponietje gereden. Kleine D-pony, model dikke haflinger, maar was erg leuk.
Mevrouw had een tijdje stilgestaan dus ik ben op een soort bokkend bommetje de bak doorgegaan. :+ Achja. Ik kon er wel om lachen. Toen de ergste energie eruit was, was ze braaf :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:26

Iedereen lekker gereden lees ik, behalve Amanda. :+ Ik heb gister ook niet fijn gereden, Witje was erg tegendraads. Vanmiddag in de bak gereden in plaats van buiten en dat ging een heel stuk beter! Ze werkte fijn mee, veel voltes, achtjes en op de binnenhoefslag gereden, ik was erg blij toen ik afstapte. :)

Leuke foto's, Tov! Mooi paard heb je!

Fijn dat je weer aan de slag kan met Janus! Hopelijk is hij snel weer de oude.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:08

Poehe, mijn lieftallige viervoeter had vandaag een humeurtje zeg....Grapjas. Viel echt helemaal niks met meneer te beginnen, als ik langzaam wilde ging hij hard en als ik been gaf was die niet thuis. Om vervolgens als ik hem bijtik als een idioot opzij/naar voor te springen. Handig joh :+ Zelfs met op- en afzadelen werd ik bijna onder de voet gelopen en daar is het normaal echt het type niet voor. Nouja, zal wel carnaval-stress zijn (vanmiddag eerst optocht geweest hier, had extra al gewacht met rijden tot erna maar hij heeft t geluid wel gehoord natuurlijk)
Morgen maar even heel diep ademhalen voor ik opstap en dan gewoon opnieuw beginnen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:13

Nou ik heb ook vandaag weer even gereden. Man lief was mee, om mij te spiegelen. Voel gewoon dat er een hoop aan scheelt maar kan me vinger er niet opleggen. Nu komt morgen wel de osteo, maar hoe meer info hoe beter. Mijn man is geen paardenman, maar ziet wel een hoop. Heb weer een hoop om over na te denken en mee aan de slag te gaan met mijn rijden. Geen grote dingen, maar juist die kleine dingen zijn van belang. Mijn Witje kan ik wel als extreem gevoelig bestempelen (toch knollentuin). Als ze fijn loopt en je wilt een paard passen wegrijden, moet je niet je linker pink iets meer spanning hebben dan rechts want dan loopt ze op het onregelmatige af. Niet makkelijk om bij haar goed je vinger er op te leggen, waarom ze net niet fijn wil lopen. Ben ook heel blij dat ik haar een paar keer heb kunnen logeren, wat eigenlijk niet mag van de DA, maar dan zie ik wel mooi waar ze op vast houdt en probeer dat beeld mee te nemen als ik op haar zit, maar ja zonder spiegels is dat lastig.

Ik weet nog dat ik net bij knollentuin leste dat ik geconfronteerd werd met mijn beperkingen, en niemand die me daar ooit op gewezen had. Denk je nou echt dat ze in Deurne me geleerd hebben dat je eerst naar je zelf moet kijken? Weet nog goed dat ik met Joepje tegen een probleem aan liep. Knollentuin er tijdens een les een keer op en die had er wel wat moeite mee, maar het ging wel. Ik daarna er weer op, het lukte me toen wel, maar niet van harte. Na lang puzzelen en ik ook op andere paarden rijden kwamen we er achter dat ik net iets te veel spanning in mijn linker bil had. Dus ik weer op Joepje en bewust bezig geweest met die linker bil. En jullie raden het al, het lukte me om die oefening te rijden.
Echt ik blijf er zo bij dat die paarden van ons zo veel gevoeliger zijn dan ze soms op het eerste gezicht laten merken/zien.
Maar mijn Witje is heel duidelijk, doe je iets niet goed, dan doet zijn het ook niet. Plus dat ze heel gevoelig is voor gedachte. Ik kan echt zeggen dat dit het paard is die mij leert paardrijden op gevoel. Niet dat andere dat niet doen, maar zo als zij vind je ze niet. Nou ja das niet helemaal waar ken er nog 1: Goof van Knollentuin. Replay wellicht ook maar die ken ik minder goed op dat vlak.

Ik hou je jullie morgen natuurlijk op de hoogte van de bevindingen van de osteo.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:11

Ik ben benieuwd Japeloup. Hoop dat je morgen een stuk wijzer wordt over waarom ze net niet fijn wilt lopen en dat het na de osteo beter gaat natuurlijk :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:47

Japeloup ik hoop dat osteo je meer kan zeggen.lastig idd als je niet weet waar je t zoeken moet.

Suus vandaag gereden. Merk nu ik strenger ben in de vraag om aanleuning suus sneller toegeeft en braver word.
Ze liep best fijn ondanks de regen en wind. We waren lekker op weg vandaag. Godzijdank mocht suus en haar vriendjes eindelijk we naar het land. Bokken en racen hebben ze gedaan...hihi dol blij waren ze

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:11

Bij ons net voor de buien de fysio/DA geweest. Volgens mij erg deskundig persoon, ben heel tevreden.
Ging echt heel uitgebreid alles af van onze pony'tjes. Wilde echt een totaalplaatje hebben.

Goede dingen waren dat hun conditie goed was (nette hartslag na inspanning) en ze er goed uit zagen. Natuurlijk heeft zus's pony wat pech met haar bouw, daaruit kwamen ook wat dingetjes qua spieren. Plus een lichte artrose in de voorkniën en kogels achter. Is de jongste niet meer, maar volgens Fysio zou het wel lukken haar soepeler te krijgen, zodat ze de oefeningen makkelijker aan kon. We waren afgelopen zomer met de (strengere) dressuurtraining en instructrice op de juiste weg.

Mijn pony moest het langzamer opbouwen met opnieuw veel longewerk en wandelen. Heb geleerd hoe ik 'm zijn rug kan masseren/soepeler kan maken en we moeten voorzichtig gaan rekken en strekken. Ponybeest was erg happerig, wilde van alles en iedereen snoepjes. Duidelijk was dat hij in z'n nek bij de 2e-3e wervel pijn heeft. Ook zit het in zijn lendenen niet lekker, wat duidelijk een deel van het bokken en wegspringen kan verklaren. Zadel ook gecontroleerd (had hij al een tijd niet op gehad) en dat bleek te lang, plus dat het laagste punt niiet overeen kwam met het laagste punt van zijn rug. Fysio zei er niet veel van af te weten, alleen de basis en mijn idee om een goede (boomloos) zadelpasser te laten komen is dus helemaal niet verkeerd.
Alleen gaat zadels proberen zo lastig als je er niet op durft := Nouja, ook niet mag voorlopig.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:43

Amanda, Jim stout gisteren. Hoe zat ie vandaag in zijn vel?

Eefske geen les maar wel fijn gereden

Imre gisteren niet maar vandaag wel lekker gereden

Esther, zou best kunnen hoor, dat je paard nog wat van slag was van de carnavalsoptocht.

Japeloup, ik ben heel benieuwd wat de osteo voor info geeft morgen.
Je haalt een belangrijk punt aan in je post: het naar jezelf kijken.
Ik durf er echt goud op in te zetten dat meer dan 85% van de ruiters níet naar zichzelf kijkt, en alle schuld bij het paard legt.
Ik kan me nog herinneren dat Janus tijdens de les een keer niet terug naar stap wilde vanuit de draf, en dat jij toen tegen me zei dat ik mijn kaakspieren moest ontspannen. Ik was helemaal verbaasd dat Janus vervolgens wel ging stappen.
Zo gevoelig zijn paarden dus. En sommige dus extra gevoelig zoals Palous en Goof.
Ik vond het in het begin van deze topics ook zo fijn dat er zoveel nadruk lag op de ruiter. Want daar zit de basis, en zonder een ruiter die deze basis beheerst, kan een paard niet goed lopen.

Sabm de paarden bij jullie al op het land *\o/* ik wil ook ^)

Safiera, leuk dat je ons even bijpraat. Goed dat fysio geconstateerd heeft dat het zadel te lang is. Misschien is je pony met een nieuw zadel wel helemaal van zijn bokkunsten af. Het kan een protest zijn op het zadel. Pony kan dan nl geen goede buiging in zijn lijf nemen.
ik hoop voor je dat dit de oplossing is.

Ik heb vanmorgen weer gereden. Hij had er echt meer moeite mee dan gisteren. Wat heeft dat lijf van hem een klap gekregen zeg. Voelde me er echt rot bij, had hem dit zo graag willen besparen.
Leuk is wel dat ie momenteel heel gevoelig op mijn zit reageert. Gisteren tijdens de les ook even geoefend met de hulpen zo klein mogelijk geven, en * openbaring * het kon nóg kleiner en daarna weer nóg kleiner, totdat ik nagenoeg geen hulp gaf voor mijn gevoel en ik toch reactie kreeg _/-\o_ braaf paard <3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:13

Leuk trouwens om zo te lezen hoe het bij iedereen gaat. Stiekem best fijn om te horen dat het niet alleen bij mij niet altijd goed gaat en meteen een stimulans om morgen toch weer met rust en geduld opnieuw te beginnen. Ik blijf soms een beetje te lang hangen in wat niet goed gaat en dan ga ik te fel rijden, stom. Had vandaag achteraf ook beter af kunnen stappen, heeft toch geen zin als hij zo opgefokt is...Maargoed, morgen meer.