[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:34

NK...Supervoorbeeld....

Ontspanning mensen...daar gaat het om...Kijk maar naar bijvoorbeeld (Mij niet aanvallen) Anky van 3 jaar geleden en nu....Zit geen ontspanning meer in....kun je meteen zien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:56

Ik moet zeggen dat ik nog geen "update"-beelden van Anky heb gezien. Daarentegen komt het dravende paard met taktfout me akelig bekend voor. Tootje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:37

Jolien87 schreef:
Ik moet zeggen dat ik nog geen "update"-beelden van Anky heb gezien. Daarentegen komt het dravende paard met taktfout me akelig bekend voor. Tootje

Klopt
Maar het ziet er naar uit dat "ze" dat toch liever zien in de hogere sport.
Ik hou me wat dat betreft liever bezig met de basis, want die hogere sport is ver boven mijn niveau waar ik te weinig kennis over heb.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:33

Ik volg dit even!

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:26

Toen ik begon mijn verzorgpaard te beleren heb ik denk zo'n halfjaar aan zitten kloten,
maar als je eenmaal lekker de figuren kan rijden en het samen wat soepeler verloop komt het vanzelf.
Bij mij ging het paard vanzelf op zoek naar het bit als jij het hem aanbied, niet door te trekken of wat dan ook,
het paard laat vanzelf weten wanneer hij er klaar voor is om te ontspannen met jou op zijn rug (natuurlijk ook ontspannen)

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:29

Aan de teugel rijden is mij ook meer als truucje aangeleerd, 'omdat het moet voor de wedstrijden' en 'omdat het er mooi uitziet' niet als resultaat van correct en ontspannen rijden, ben dus ook door schade en schande wijzer geworden, bleek dat ik toch ook behoorlijk aan het zagen ben geweest.

Maar als ik nu het stukje in de openingspost lees, over de 'vragende teugelhulp' en weer loslaten, klinkt mij dit toch wel bekend in de oren, of niet? lijkt ook op het gewoon aan de teugel trekken, en dus zagen

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:41

Aestrith schreef:
Aan de teugel rijden is mij ook meer als truucje aangeleerd, 'omdat het moet voor de wedstrijden' en 'omdat het er mooi uitziet' niet als resultaat van correct en ontspannen rijden, ben dus ook door schade en schande wijzer geworden, bleek dat ik toch ook behoorlijk aan het zagen ben geweest.

Maar als ik nu het stukje in de openingspost lees, over de 'vragende teugelhulp' en weer loslaten, klinkt mij dit toch wel bekend in de oren, of niet? lijkt ook op het gewoon aan de teugel trekken, en dus zagen

Ja, dat vond ik nou ook precies!

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:45

Hallo,

Eerst even zeggen: leuk topic :D

Nu mn vraagje :o :
Er is een nieuwe pony op de manege, Red Bull.
Hij zit heerlijk, maar hij zwaait heel veel met zijn hoofd.
Ik heb hem geprobeerd aan de teugel te krijgen, maar dat lukt 5 seconden en dan trekt hij weer aan de teugels.
Als ik de teugels wat langer laat, dan doet hij het uit zichzelf, maar dan heb je te tegels weer zo lang _O-
Hoe kan ik hem gewoon aan de teugel krijgen en zonder de teugel lang te laten? Of is dat een super ingewikkelde vraag :D

Groetjes en alvast bedankt ;)

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:28

Hippepony schreef:
Hallo,

Ik heb hem geprobeerd aan de teugel te krijgen, maar dat lukt 5 seconden en dan trekt hij weer aan de teugels.
Als ik de teugels wat langer laat, dan doet hij het uit zichzelf, maar dan heb je te tegels weer zo lang _O-
Hoe kan ik hem gewoon aan de teugel krijgen en zonder de teugel lang te laten? Of is dat een super ingewikkelde vraag :D

Je zegt dat je hij wel aan de teugel gaat lopen als je de teugels weer wat langer hebt. Heb je dan alsnog wel contact op je teugels?
Naar mijn gevoel komt het doordat je als je de teugels kort houd, er wat te veel druk op hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:30

Hippepony schreef:
Hallo,

Ik denk dat het komt door je houding.
Wsl heb je dan wat spanning in je (armen,schouder,handen) waardoor je niet voldoende mee gaat met de beweging.
Maar wat doe je om hem aan de teugel te krijgen?

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:46

@superwoman: Mijn Instructeur zegt wel dat ik wat stijf ben in mijn handen, maar dat het niet hinderlijk is voor de paarden.. Maar ik zal er de volgende keer op letten ;)

@Emily__ : Als ik de teugels langer laat, dan heb ik nog een beetje contact, maar net niet genoeg om hem in een normaal tempo te houden, niet dat ik dat alleen maar met de teugel doe, ook met mijn zit enzoo.. Maar hij is wel best wel snel :D...

Nog bedankt voor de tips :))

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:00

ik volg dit even. erg interessant.

Darster9899

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:44

floor191196 schreef:
Citaat:
Volgens mij valt daar niet veel meer aan te doen dan gewoon een stille rustige hand hebben waarmee je de mond zoveel mogelijk volgt. Hij neemt het bit wel aan en dat is goed, maar ik denk dat het nog iets meer tijd kost voordat hij ook je hand helemaal volgt. Als je de teugels langer maakt, volgt hij je hand dan wel mooi?

Hij gaat dan gewoon door. Het is niet dat ik het contact constant kwijt ben, alleen af en toe doet hij zijn hoofd iets meer naar beneden en kauwt hij een aantal keer op het bit. Maar ik zal eens proberen nog wat extra op mijn hand te letten.

Je moet niet alleen maar op je hand letten. Het is erg belangrijk hem voorwaarts te houden. De pony van mijn vriendin doet dit ook en die van mij heel soms. Als je voelt dat je pony het weer gaat doen geef je gewoon zachtjes been, zonder te veel met de hand te willen doen. Waarschijnlijk loopt je pony dan achter de teugel (is iig bij mijn vriendin 't geval), voorwaarts blijven rijden is de oplossing en anders vraag je raad aan je instructeur/trice

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:57

Hippepony schreef:
@superwoman: Mijn Instructeur zegt wel dat ik wat stijf ben in mijn handen, maar dat het niet hinderlijk is voor de paarden.. Maar ik zal er de volgende keer op letten ;)

Lijkt me toch wel een groot probleem, wanneer je handen niet ontspannen mee gaan.

Darster9899 schreef:
Je moet niet alleen maar op je hand letten. Het is erg belangrijk hem voorwaarts te houden. De pony van mijn vriendin doet dit ook en die van mij heel soms. Als je voelt dat je pony het weer gaat doen geef je gewoon zachtjes been, zonder te veel met de hand te willen doen. Waarschijnlijk loopt je pony dan achter de teugel (is iig bij mijn vriendin 't geval), voorwaarts blijven rijden is de oplossing en anders vraag je raad aan je instructeur/trice

Nee, actief, dat is wat anders dan voorwaarts.
"Snelle" paarden zuijn niet altijd actief en aan het been, wat nogal eens wordt verwacht.

laurie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:51

Ik kom ook maar eens even binnenvallen hier := Sinds enkele maanden heb ik een bijrijdpaard, een 13-jarige Andalusiër. Hij kan "aan de teugel lopen" en daarmee bedoel ik dan dat hij mooi ontspant, en over de rug is. Helaas lukt dit als ik hem rijd maar enkele seconden en dan drukt hij zijn rug weer weg. Zijn achterhand blijft dan ook weer enkele kilometers achter.

Heeft iemand wat tips die hierbij kunnen helpen?

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:22

@ darefeather
Ik rijd een paard dat het zelfde doet. In mijn geval is de oplossing om als hij de signalen geeft dat hij zijn hoofd omhoog wil doen, zo snel mogelijk druk te nemen zodat je het eigenlijk opnieuw aanvraagt waardoor hij weer zakt met zijn hoofd. Als je dit lang genoeg volhoud zal hij snappen dat er 'geen ontkomen aan is'.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:04

Emily__ schreef:
@ darefeather
Ik rijd een paard dat het zelfde doet. In mijn geval is de oplossing om als hij de signalen geeft dat hij zijn hoofd omhoog wil doen, zo snel mogelijk druk te nemen zodat je het eigenlijk opnieuw aanvraagt waardoor hij weer zakt met zijn hoofd. Als je dit lang genoeg volhoud zal hij snappen dat er 'geen ontkomen aan is'.

Dat noem jij ontspanning? Dit is pure dwang! Dat heeft helemaal niets te maken met nageeflijkheid!
@darefeather: heet die andalusiër toevallig Amigo en staat hij in Noordwijkerhout? Ik heb een andalusiër gereden die precies hetzelfde deed: hij had enorm last van zijn rug en mond en bleek nooit ingereden te zijn...

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:43

Emily__ schreef:
@ darefeather

Dit is wijken voor de druk (in dit geval zo erge druk dat het pijn wordt) in de mond. Dit is ook niet de bedoeling van nageeflijk rijden lijkt mij zo.

laurie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:35

@Emily__: dat lijkt mij ook niet de beste oplossing, maar toch bedankt.

@StableDoor: nee, hij staat in België :) Wat hebben jullie er dan aan gedaan, en hoe was dat vastgesteld? (als je dat nog weet)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:30

darefeather schreef:
Ik kom ook maar eens even binnenvallen hier := Sinds enkele maanden heb ik een bijrijdpaard, een 13-jarige Andalusiër. Hij kan "aan de teugel lopen" en daarmee bedoel ik dan dat hij mooi ontspant, en over de rug is. Helaas lukt dit als ik hem rijd maar enkele seconden en dan drukt hij zijn rug weer weg. Zijn achterhand blijft dan ook weer enkele kilometers achter.

Heeft iemand wat tips die hierbij kunnen helpen?

Ik ben benieuwd naar je hulpen.
Blijf je hem wel "rijden" wanneer hij aan de teugel loopt, aangezien z'n achterhand zo snel weer "weg is"

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:38

darefeather schreef:
@Emily__: dat lijkt mij ook niet de beste oplossing, maar toch bedankt.

@StableDoor: nee, hij staat in België :) Wat hebben jullie er dan aan gedaan, en hoe was dat vastgesteld? (als je dat nog weet)

Wat ik eraan gedaan heb: ik heb de eigenaresse ervan proberen te overtuigen dat hij last had van zijn mond en rug (andalusiërs hebbe vaak een laag verhemelte, maar hij werd gereden met een enkelgebroken trens, wat hem pijn deed, zijn zadel paste niet, en hij zat vol met blokkades). De eigenaresse geloofde alleen dat hij pijn had in zijn mond, maar van rugpijn en een slecht passend zadel geloofde ze niet. Haar osteopaat zei dat hij nergens last van had, wat ik dan weer niet geloofde. Toen heb ik er zelf een osteopaat bij gehaald die zei dat hij gruwelijke pijn moest lijden, maar weer geloofde de eigenaresse het niet. Toen moest ik van haar er weer op rijden, wat ik weigerde, dus toen ben ik gestopt. Ik heb het nooit echt kunnen oplossen...

Maar hoe ik het nu op zou lossen: kijken of hij nergens last van heeft, goed les nemen en vooral lekker gaan rijden. Overgangen maken, voltes sluiten en openen, goed rechtrichten... Vooral lol maken met zijn tweeën, dan komt alles vanzelf :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:18

Ik heb geprobeert om langzaam de teugels langer te maken en korter te maken. maar geen resultaat.
Bovendien maakt het voor hem niet uit of je hem na een kwartier hals laat strekken, of een uur later. Als hij het eenmaal gedaan heeft loopt hij met zijn neus in mars.
Wie kan mij helpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:31

_Naomi_ schreef:
Ik heb geprobeert om langzaam de teugels langer te maken en korter te maken. maar geen resultaat.
Bovendien maakt het voor hem niet uit of je hem na een kwartier hals laat strekken, of een uur later. Als hij het eenmaal gedaan heeft loopt hij met zijn neus in mars.
Wie kan mij helpen?

Dan komt je probleem dus tot uiting bij het halsstrekken.
Hij geeft dus niet na (en jij wsl ook niet)
Je basis is dus niet in orde.
Hoe rij jij hem aan de teugel?

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:52

@superwoman Hu? mijn instructeur gevraagd en zegt: Als je wel mee gaat maar niet je ellebogen helemaal gebogen hebt is het niet erg.. Ik heb mn armen dus zeg maar niet heel stijf ofzoo, maar heel recht. Hopelijk mag ik morgen weer op Red Bull, kan ik te tips van iedereen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:09

Dan ben je heel streng met je handen, en wss heb je spanning in je schouders. Als ik m'n schouders optrek en vasthou in m'n atlas heb ik dat ook. Als mijn schouders laat vallen, en mijn onderarmen draag, maar mijn bovenarmen en schouders van mijn paard zijn, heb ik keurig gebogen armen.