Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:42

Ik heb goede begeleiding hier ;) Even mijn zadel dinsdag afwachten en wat ander voer en misschien vitaminespuitje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:45

ja, lekker dan, moet ik dus dat proefje nu al uit mn hoofd leren :') gaat vanavond nielukkenie!
vet he?! 13 jaar en op zo een paard mogen rijden..ik wou dat ik zo een moeder gehad had [niks mis met mn moeder verder hoor,maar ze was en is nog steeds allergisch voor paarden :+ ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:00

Ik ben ook wel lichtelijk jaloers, ik reed op die leeftijd op pony's van de manege.
En sorry, ik kan nog op haar inpraten, dan zet ik de paarden wel buiten :D.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:35

ankem schreef:
SabM schreef:
hihi net ff geprobeerd... t is echt zo.
Ga ik vanavond ff meenemen met rijden.

En? Ben wel benieuwd!

Merkte verschil dinsdag :j Maar moet het steeds heel bewust op blijven. Suus galoppeerde fijner mss daardoor?
Alleen was ze (weer) beetje drammerig. Ze moet van mij telkens terug op achterbeen en daar vandaan vertrekken.
En dat is moeilijk en lastig voor haar dus gaat ze drammen. Vind ik dan zelf weer moeilijk om op te vangen zonder teveel
te remmen met constante druk in handen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:38

MyWishMax schreef:
Ik heb goede begeleiding hier ;) Even mijn zadel dinsdag afwachten en wat ander voer en misschien vitaminespuitje.

vervelend als je niet weet wat er scheelt, ga je wel eens naar buiten met je paard ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:44

:j Tegenwoordig wel. Maar das het stomme, op oude stal ging ik nooit naar buiten want daar kon je alleen de wijk in. Hier stap ik zo het bos in :+ Hij vindt het alleen errug spannend :+

Sab, klinkt goed :D Is ook moeilijk wat je vraagt, maar elk goed stukje is een goed stukje :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:47

is ook moeilijk sabm, niet te lange stukken aan elkaar willen rijden. als je het te lang wil volhouden moet je er moeite voor doen en dan gaat t al mis. klein stukje en zo gauw je in de gaten krijgt dat t moeilijk wordt even terug en weer overnieuw, de stukjes zullen vanzelf hele rondjes worden *\o/*
ik ga snel zadelen ,me hep les!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:53

Yamcha schreef:
Ik ben ook wel lichtelijk jaloers, ik reed op die leeftijd op pony's van de manege.
En sorry, ik kan nog op haar inpraten, dan zet ik de paarden wel buiten :D.

Ik wilde toen wel rijden, maar mocht niet. Ik heb pas op latere leeftijd leren rijden ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:02

Helleu... mag ik hier komen mee kletsen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:11

Natuurlijk!!!

Welkom, welkom!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:24

Ik heb vanmiddag best lekker gereden. Hij was weer wat fijner, wat wakkerder. Gelukkig maar, nu hopen dat hij binnenkort weer de oude is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:25

Yamcha schreef:
Natuurlijk!!!

Welkom, welkom!!!

Bedankt! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:23

Hellow!! Heb even niet bijgelezen (sorry) MWM hoop het ook voor je :j en welkom nieuwelingen!

Nou, ik ben vandaag voor het eerst naar de osteopaat geweest.
Conclusie. Rechterbekken veel spanning, lichaam draai naar rechts ok.. draai naar links heel beperkt
(kan niet verder buigen dan "recht") spanning op wervel bij mijn longen, halverwege mijn rug wervel
die samen hing met zeer gespannen dunne darm die erg "laag" lag en trok aan die spieren waarmee
wervel samenhangt. (daar krijg ik veel hoofdpijn vandaan) Wervel bij mijn onderrug zat vast, opende niet.

Linkerbeen en bekken was oke, rechterbeen en bekken strak. Ook onbewust veel spanning in mijn rechterbeen
(ik draai mijn voet naar binnen..?) Mijn nek/hals viel wel mee.. alleen wat strakke spieren.

Ben behandeld op een aantal plaatsen om alvast "wat" druk te ontlasten maar heb wel meerdere behandelingen
nodig. De spanning die in bijna mijn hele rug aan de rechterkant zit, zit er al heel erg lang.

Tijdens het behandelen (3 wervels "gekraakt" (geopend) en gedeeltelijk losmaken van mn bekken)
zei hij ook al dat de plekken waar ik last heb ik echt niet los was geworden d.m.v. oefeningen e.d.

Moest wel een traan laten op de behandelstoel omdat ik opgelucht was dat te horen. Omdat ik juist
zo bewust ben met rijden en zo hard mijn best doe het goed te doen (zoveel mogelijk Zya probeer
te ontlasten omdat ik al wist dat ik naar links heel slecht kan draaien, moet echt mijn rechterschouder
naar voren doen om "iets" meer met haar mee te gaan) en ook omdat ik me best wel rot voelde dat
IK het haar moeilijk maak.. (ik straf haar er niet om als het niet gaat zoals moet/ik wil.. maarja.. zij
merkt het toch..)

Wat ik wel nu al merk.. hij heeft mn dunne darm gemasseerd omdat die heel gespannen was en meer
omhoog gemanipuleerd?? (zodat de aangesloten spieren op mijn rug bij mijn wervel meer "lucht" krijgen?)
is dat als ik met mijn hand langs mijn ruggengraat voel nu.. ik bijna al mijn wervels voel (voelde er eerst
een aantal niet... want die lagen dieper) mijn buik voelt nu ook veel meer ontspannen aan??

Heel maf.. heb ook het gevoel alsof ik zeebenen heb.. :=

8 december moet ik weer terug....

Verder: voor ik naar osteo ging even op [***] gezeten, beetje gestapt en gedraafd en zodra ze over
de schoft ontspande lekker uitgestapt. Halsstrekken en actief blijven van achter gaan steeds beter.

Heb haar lekker geknuffeld :D

Ga zo lekker warm douchen en filmpje kijken :j

Had duidelijk veeeeel meer spanning op mijn rechterbekken volgens de osteo, hij voelde het direct..
het zit daar zo strak/vast dat hij het niet in 1x losser krijgt/soepeler wordt. Ben wel blij dat ik eerst
de keuze heb gemaakt om naar osteo te gaan.. (want zitlessen hadden me nu nog niet geholpen omdat
ik gewoon echt niet "kan") En als het straks beter gaat lesje nemen van Japeloup :j Schrok er wel van
dat ik zo weinig kon draaien naar links met mijn lichaam.. (hij liet het me zien in de spiegel)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:48

Mijn rugpijn kwam ook voornamelijk uit organen :j Okee en de botsplinter die er zit dan... Hopelijk werkt het voor jou net zo goed als voor mij!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:32

Hé Livetime! Leuk je hier te zien! Dames dit is nou mijn 'Juf' ;) . Ik heb haar zoveel verteld over dit leerzame topic dat ze vast nieuwsgierig is geworden.
Ik heb nog even een vraag. Vandaag in de les zijn we bezig geweest met het voelen van de beweging van mijn bekken als het meebeweegt met de beweging van Tov, nl van links achter naar rechtsvoor en rechtsachter naar linksvoor.Het lijkt een beetje op schaatsen met je zit. Is dat nou wat jullie salsa noemen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:54

Ja :j :D

Ik heb vandaag wat trailoefeningen gedaan
Ik kreeg ook een complimentje dat Kid zo mooi gedragen galoppeerd tegenwoordig :):)

In de binnenbak heb ik wat pionnen neergezet en van springbalken heb ik een haakse hoek gelegd
twee balken evenwijdig naast elkaar zodat je paard er tussen past en dan een haakse bocht.

Daar draaf ik dan langs en over en ik maak hele kleine cirkeltjes om de pionnen.
De haakse hoek doe ik in stap met de teugels in een hand.
Dan moet ze dus heel goed opletten en tussen je benen blijven zodat je precies kunt aangeven wanneer ze de voorhand opzij moet laten stappen en wanneer de achterhand.
Vooruit lukt wel maar de bedoeling is om het achteruit te doen.
Dus eerst recht achteruit, stoppen, achterhand moet opzij en achteruit zonder de balk te raken en dan moet de voorhand weer voor de achterhand. Gewoon achteruit inparkeren :P
Kid en ik moeten nog even oefenen met het bochtje :')

T is wel een hele leuke oefening om te kijken hoe gevoelig je paard op je been is en hoe recht je zelf bent.
Kid vindt het leuk omdat het weer eens wat anders is.

Ik ga ook zijwaarts langs de balk dus Kid stapt er met de voorbenen overheen en dan gaat ze zijwaarts.
Dat is ook nog wel lastig want ze mag alleen zijwaarts en niet stiekem een pasje vooruit.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:35

Yeah! Dan kan ik ook salsa dansen *\o/*
Maar moeilijk om dat vast te houden tijdens wendingen en (slange) voltes -O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:50

MyWishMax schreef:
Mijn rugpijn kwam ook voornamelijk uit organen :j Okee en de botsplinter die er zit dan... Hopelijk werkt het voor jou net zo goed als voor mij!

Ja.. dat was zo raar.... dat hij echt die darm vastpakt en je gewoon echt Pijn ervaart.. Dikke darm en lever
vielen wel mee qua gevoeligheid maar onder de rand van mijn ribbenkast deed het rechts superveel zeer..
(heb ooit over een metalen stang van een bakrand heengehangen dankzij paardlief die schrok en me
lanceerde toen ik 13 was.)

En 3 ribben waren op mijn rug erg gevoelig. Toen hij die paar rugwervels kraakte moest ik heel hard lachen
(gek gevoel)

Voel me nu heel %) en zelfs een beetje koortsig.. had jij dat ook MWM?

Ik wil ook Salsadansennnnn :( Als ik in de spiegel kijk dat [***] dat in stap wel. := nu ik nog

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:00

Haha dan maakt mij dat ook een salsa juf? :D Oeiii dat wordt een dubbel tarief hoor in vervolg :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:23

Klinkt als een fijne training JK!
En wat een bekende oefeningen :)) Jessie en ik hebben ze ook zo vaak gedaan. We gingen van 'brandhout' naar akelig precies kunnen in parkeren, zijwaarts, noem het allemaal maar op. Dat wil zeggen.. als Jessie zich in hield en niet fanatiek begon mee te denken. "Oh! Oh! Dit ken ik! *\o/* " waarna ze zijwaarts achterwaarts brandhout maakte van de balken :')

Verder deze week nog niet gereden. Flynn heb ik gelongeerd, Jessie heeft een weekje vakantie. Vandaag moet ik ook de hele dag werken -O- en morgen, als ik dan eindelijk weekend heb, gaat het regenen ^)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:18

svdijk86 schreef:
MyWishMax schreef:

Ja.. dat was zo raar.... dat hij echt die darm vastpakt en je gewoon echt Pijn ervaart.. Dikke darm en lever
vielen wel mee qua gevoeligheid maar onder de rand van mijn ribbenkast deed het rechts superveel zeer..
(heb ooit over een metalen stang van een bakrand heengehangen dankzij paardlief die schrok en me
lanceerde toen ik 13 was.)

En 3 ribben waren op mijn rug erg gevoelig. Toen hij die paar rugwervels kraakte moest ik heel hard lachen
(gek gevoel)

Voel me nu heel %) en zelfs een beetje koortsig.. had jij dat ook MWM?

Ik wil ook Salsadansennnnn :( Als ik in de spiegel kijk dat Zyalda dat in stap wel. := nu ik nog

Mijn middenrif wordt elke keer opgerekt. Dus ribben beetpakken en dan ademen, dan rekt zij ze uit := Ik was de 1e paar keer beroerd daarna en heel moe. Moest veel water drinken en rustig aan doen. Tegenwoordig merk k niet zoveel meer, behalve dat de pijn weg is. Maar ik was er zo beroerd aan toe dat ik in het begin week lang niet mocht tillen/paardrijden/noem maar op...

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:39

Idd veel drinken na een behandeling,oa om alle vrijgekomen afvalstoffen op te ruimen. Ik ben in het verleden vaak behandeld door een chiropractor ivm een 'weerspannig' bekken en na de eerste behandelingen was ik ook een beetje 'raar' in mijn hoofd en voelde mijn lijf een beetje gammel aan. En ja wat MWM zegt, niets forceren, want je lijf heeft de eerste periode de neiging om 'terug te schieten' in de voorkeurshouding. Je spieren kunnen zich niet 1,2,3 aanpassen zeg maar, dat kost tijd. Sterkte en succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:25

Ja heb vandaag toch even op [***] gestapt en een beetje gedraafd. Al leek het meer op "joggen"

[***] was hartstikke braaf en liep hartstikke fijn naar de hand.. ik heb ook niets bijzonders gedaan..
maar nu voelt mijn hele onderrug "beurs"

-O- Stalgenootje keek me al gek aan toen ik zei dat ik erop zou gaan... meestal moet je dus een paar dagen wel bewegen maar niet forceren? Nja.. dat idee had ik niet omdat ik niets gevraagd heb.. maar heb ik dus blijkbaar wel gedaan.. argh.. |(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:59

Ik snap iets helemaal niet ----> http://www.flair.uk.com/flair/flairasymmetry.htm
Het gaat over spierontwikkeling naast de schouders/schoft. In dit voorbeeld over een wow zadel, maar dat doet er in principe niet zo toe .

mijn paard stuwt van rechtsachter naar linksvoor. Linksvoor is hij minder ontwikkeld naast de schoft. Volgens wow is dat de sterke kant. Nou snap ik dat al niet, want dan zou je toch een meer ontwikkelde bespiering naast de schoft verwachten ???
En dan zeggen ze ook nog ( en nog veel meer ) dat je dan als ruiter naar rechts valt. Maar ik val eerder naar links, , mijn zadel ligt gewoon meer naar links in die holte naast de schoft !
dus ik snap er echt niets van. Jullie wel ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:11

Ik zou hetzelfde denken als jij, dat klinkt het meest logisch imo.

Maar ik snap sowieso niet waarom je een zadel dan scheef zou aanpassen, dan stimuleer je de scheefheid toch?