Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:04

:wave:

Ik meld me ook maar weer eens in dit topic.

Inmiddels ben ik enkele rijlessen verder. Wat een verademing dit "nieuwe rijden". Ik weet zeker dat mijn paard dit ook vindt.
Fijn om te merken dat mijn paard steeds meer voorwaarts is en denkt. Ik heb steeds minder hulp nodig om overgangen te rijden en dat is echt heel fijn om te merken. Als ik een goede overgang rijd, met een voor omstanders onzichtbare hulp dan kan ik echt een paar *\o/* *\o/* doen!

Vandaag ging het terugrijden in tempo iets minder. Een heel bijzondere ervaring voor me was dat als ik mijn kaak ontspande (heb de neiging om, als ik geconcentreerd aan het "studeren" ben, mijn kaakspieren te klemmen) mijn paard netjes terug in stap ging, terwijl als ik niet bewust mijn kaakspieren ontspande, mijn paard een soort van door bleef dribbelen. Wow, als mijn paard al zo'n verschil voelt vanuit míjn kaak, hoeveel signalen pikt ie dan wel niet op, en dan moet ie ook nog filteren in waar hij wel én niet op moet/mag reageren. Eigenlijk is mijn paard gewoon verschrikkelijk knap :j

De oefening die Japeloup schreef over het lichtrijden in de galop vandaag voor het eerst toegepast. Japeloup heeft het eerst even voorgedaan, want ik kon echt niet bedenken hoe ik dat moest doen. Ik merkte heel duidelijk verschil aan mijn paard. (zoals met alles wat ik nu doe met rijden)

In de les geoefend met dingen bewust fout doen. Vervolgens reactie van het paard hierop voelen, en dus goed leren voelen wat hulpen voor reactie bij mijn paard geven. Zaten leuke verrassingen tussen :)

Ik weet niet hoe jullie dit ervaren: Tijdens het lessen ben ik zo veel meer geconcentreerder aan het rijden, en als ik alleen aan het oefenen ben, dan is het net alsof ik minder scherp ben. Ik probeer dan op alles te gelijk te letten en dat lukt natuurlijk niet. 1 oefeningen eruit halen gaat ook niet, want alles hangt aan elkaar vast. Ik voel me dan een beetje "lost". Hoe gaan jullie hiermee om?

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:49

@Gooya: Ik heb juist het omgekeerde, als ik zelf aan het rijden ben dan ben ik helemaal geconcentreerd. Als ik les heb zit ik degene die les geeft in de gaten te houden, te luisteren, te proberen te doen wat er gezegd wordt, dat vind ik veel moeilijker.
Ik kan dan ook echt niet overweg met een instructie die door de bak loopt en dingen voordoet enzo, daar wordt ik zelf onrustig van, hoewel opzich voordoen heel verhelderend is leid het me enorm af en dan begint er vanalles aan mijn lijf te flapperen :+

Bij mij gaat het rijden ook lekker :) Pony wordt steeds beter, sneller, soepeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:24

Ik heb een hele tijd eigenlijk geen updates meer gedaan, omdat ik wat opvoedingsissues heb met mijn meiske.
Ze is 8 jaar, maar qua wat ze geleerd heeft en kan, kun je haar beter vergelijken met een 4-jarige. Ze gedraagt zich ook echt zo, "pubert" en probeert van alles uit. Echt van alles, en echt niet grappig, soms ronduit gevaarlijk, gewoon onopgevoed gedrag.
Op een gegeven moment besloot ze dat ze zich niet meer liet vangen. Dat was niet zozeer omdat ze een hekel heeft aan mensen of zo, want dat heeft ze helemaal niet. Het was gewoon omdat ze er mee weg kan komen, het land is zo groot dat je haar niet in kan sluiten, en dat weet ze. Ze deed het ook bij iedereen, en het is heel erg des paards om gewoon gebruik te maken van de ruimte die je krijgt.
Uiteindelijk is ze (naar het schijnt, ik was er niet bij) met veel moeite gevangen.

Nu is ze dus van naturalpaard terug stalpaard geworden. Ze mag overdag in haar landje (wat nog altijd groot genoeg is om een sprintje te trekken hoor) en gaat 's ochtends, netjes aan de hand naar buiten, en 's avonds aan de hand weer terug. Eerder mocht ze nog weleens zelf van stal naar het landje, maar dat mag niet meer, de mogelijkheden om dan onzin uit te gaan halen zijn mij te groot.
Ze krijgt op gezette tijden hooi, en 's ochtends en 's avonds een handje brok. Haar vrijheid is dus een heel stuk ingeperkt, maar ze heeft vooral veel meer regelmaat. Verder moet ze elke dag voor mij een werkje doen. De ene dag is het meer als de andere dag, en soms moeilijk, soms gewoon iets herhalen wat ze al kent, soms gewoon even een wandeling langs de weg, aan de hand grazen, en weer terug, de andere dag rijden, dan weer longeren.
Die werkjes geven mij de gelegenheid om ook echt bezig te gaan met haar opvoeding. Natuurlijk zijn er paarden die de vrijheid van alle dagen buiten zijn zonder veel grenzen aankunnen, maar zij is niet zo'n paard. Ik heb haar nu zo een 3 maanden denk ik, waarvan ze 1 maand 24/7 buiten is geweest. Ik kom er steeds meer achter dat ze gewoon een stuk opvoeding mist. Netjes aan de hand meelopen, samen door een hek, wel vragen om eten maar niet drammen en zeker niet eisen, zijn dingen die ze niet gewoon is. Nee is Nee is ook best moeilijk om te snappen, en dat HO ook echt nú HO is, en niet een halve minuut later is ook echt iets wat ze moet leren.

Rijden is overigens geen issue geweest, we gaan gewoon verder :) Ze vindt rijden ook leuk, ze wil graag werken.
Ze kan netjes stappen, overgang maken naar draf, begint steeds meer mijn hand op te zoeken, nog lang niet altijd, maar wel regelmatig. Al heeft ze nog wel de neiging om wat te diep te komen, als ze nageeflijk wordt. Ze snapt dan wel dat hoofd in de lucht niet de bedoeling is, en dat vindt ze niet fijn als ze haar buikspieren aanspant, dus zakt ze te diep, maar ik heb wel contact met haar mond. Rechtsom gaat echt goed, terug op de zit gehoorzaamt ze steeds sneller, been begrijpt ze ook goed. Voorwaartse hulp is wel bevestigd, geloof ik, de rem moet nog, en het stuur werkt wel steeds beter, maar nog niet altijd even denderend. Al is het stúkken beter dan een paar maanden geleden.

En gisteren durfde ze achter mij aan langs een klapperend zeil, ze keek wel heel goed naar me of ik zeker wist dat het niet eng was, en toen durfde ze, wel met haar hoofd bijna in mijn rug, en heel voorzichtige stappen, maar ze deed het. Heb haar geprezen alsof ze de Olympische Spelen had gewonnen (voor haar is het heel wat) en ze was echt een beetje trots. Knap meisje :+:

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:30

Leuk om weer eens een update van je te lezen Yamcha.
Kan me voorstellen dat het niet altijd even makkelijk is voor je, maar als ik dit zo lees, dan ben je heel goed bezig. Eerlijk en consequent.

Fijn dat het rijden goed gaat, zelfs al stukken beter dan een paar maanden geleden. +:)+

Ik ben vandaag bezig geweest met oefenen met lichtrijden in galop. Duurde even voordat ik een goed evenwicht gevonden had, en wat was het super om te merken dat in de linkergalop Janus zijn rug bol maakte.
Mijn stalgenoten begrepen niet helemaal wat ik aan het doen was :D .

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:40

Abra_ schreef:
Hey!
Ik ben al van het begin aan het meelezen en heb al heel wat handige tips uit dit topic gehaald! Waarvoor al bedankt :D

Maar nu hoopte ik dat jullie me misschien met iets specifiek voor mijn paardje en mij konden helpen. *\o/*
Ik ben op zoek naar een goede manier om hem los te rijden, hij is erg stijf wanneer hij van de stal/wei komt en mijn onkunde helpt daar natuurlijk niet aan. Een paar simpele oefening om hem losser te krijgen zouden dus kunnen helpen. Mijn niveau: Ik ben nu een half jaar van de manege ( om het zo te zeggen) ik heb al veel moeten leren en vind dat ik al erg verbeterd ben! Mijn paardje kan dan ook veel meer dan mij, hij beheerste oefeningen tot M niveau, maar daar begin ik nog lang niet aan…

Hij is rechtsgebogen dus buigt daar graag zijn nek maar de rest van zijn lichaam buigt niet mee, maar loopt weg over de buitenschouder. Daarbovenop ben ik veel te sterk met mijn binnenhand. Links buigt hij veel moeilijker en loopt liever als een plank door de bocht.
Ik heb ook les, en daar werken we aan buigen om mijn been op beide kanten en nageven op de buitenteugel ( geen getrek of geknijp dus..) in stap lukt dat, en in draf begint het op links te lukken. Maar hij maakt zich graag sterk als het moeilijk word en dan houd hij zijn bit vast en gaat er vandoor als hij de kans krijgt. Daarom rijd ik hem in de les soms met een slof, dit omdat ik al een paar keer in de bomen ben beland (met mijn paardje) en dat is nu niet zo bevorderlijk!

Abra is veel groter en sterker dan mij en als hij niet wil kan ik niets meer beginnen… Ik heb al een paar keer het commentaar gekregen dat hij te groot is voor mij. Al heb ik nu toch al bewezen dat hij wel kan luisteren en respect heeft voor mij, ik kan hem nu alleen naar de wei brengen met een los touwtje en hij loopt me niet meer omver… Wat een groot verschil is met het begin.

Maargoed ik ben een beetje afgeweken! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. }:0
1 probleem, ik vertrek overmorgen op vakantie en kan dus niet direct iets uitproberen… ;(

Ik ben weer terug. Dus als iemand mij kan helpen, graag :D
Hij is toen ik weg was wel niet braaf geweest bij mijn instructrice maarja dat viel te verwachten. Ze komen niet echt overeen :')
Hopelijk is hij bij mij dan wel weer braaf!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:26

ok abra ,daar gaan we.
ik heb even in je profiel gekeken en daar haal ik niet veel uit, alleen dat je jong bent.
je schrijft dat je paard zich rechts buigt dat betekend dat de rechterspieren kort en dik zijn en de linkerspieren lang en dun.
je paard zn schouders zijn smaller t\o van de achterhand en zal daarom altijd de neiging hebben om of naar binnen of naar buiten te 'vallen'met de schouder.
op het moment dat je rechtuit rijdt is het de kunst dat je je paard met de schouders middenvoor de heupen kan plaatsen,dan kan je zeggen dat je paard recht is.als je dan bovenop je paard een streep zou trekken van midden tussen zn oren tot aan zn staartwortel moet ie recht zijn.
om de scheefheid van je paard te corrigeren kun je oefeningen rijden maar ook belangrijk is om te weten of je zadel recht is en of je paard niets mankeerd,daarnaast hoort er aandacht te zijn hoe je als ruiter op je paard zit.
een paard rechtmaken vergelijk ik vaak met een opgerolde tekening die mn kinderen mee naar huis nemen van school, als ik m op t prikbord in de keuken hang rolt ie steeds weer in.. ik rol m dan een keer op over de andere kant en dan wordt ie rechter,zo benader ik de paarden ook.
zaak is dus dat jij abra je paard de rechterspieren helpt te verlengen en de linkerspieren helpt korter te maken.
op het punt dt jouw paard op de hoefslag loopt rechtsom wil hij dan met hoofd naar binnen en linkerschouder naar het hek? ga dan eens met contra stelling rijden, dus echt alsof je linksaf de volte op zou willen, je rechterbeen iets naar achter en je linkerbeen op de singel ,je rechterhand iets van de hals zodat de schouder naar binnen kan komen.je rechterhand ook toegeeflijk houden en nageeflijkheid op je linkerteugel zoeken.
zo heel verhaal ,ik hoor wel of je m snapt en hoe dit werkte,ik wil nog wel even toevoegen dat ik het niet ok vind dat je instruktrice niet met je paard overweg kan. vraagt ze teveel van hem ? :)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:11

Knollentuin,
Ik zal dat straks eens proberen en dan vertel ik wel hoe het ging.
Mijn paard (die noemt Abra, ik Laura :) ) en mijn Juf komen niet overeen omdat zij eist dat hij luistert. Maar Abra heeft het daar niet zo mee, hij wil niet gedwongen worden, en dat toont hij dan ook... 2 sterke karakters dat botst.
Normaal rijd ze er dan ook niet mee, tenzij ik in de les iets niet kan. Normaal als ik met vakantie ben rijd zijn vorige eigenaar er mee, en dat gaat wel heel goed :P

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:15

Even een stipje.

Nu geen tijd om alles door te lezen, maar dat wil ik zeker wel gaan doen!!

Ik ben ook een gevalletje hopeloos na een val met m'n paard in galop,...

Tot later!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:10

lees maar lekker mee valina, ik wil nog even reageren op de instruktrice van abra, ik vermoed idd dat ze teveel vraagt en met teveel druk of dwang rijdt..juist als je instruktrice bent zou je je moeten kunnen aanpassen aan het nivo van het paard. dus niet even laten zien wat jij kan en dat eruit willen persen,maar zelf een paar stapjes terug doen en aan het paard aangepast werk doen. ik zou het als mijn instrukteur zo op mijn paard reed in elk geval niet kunnen waarderen . gehoorzaamheid ok maar er zijn meerdere vormen van gehoorzaamheid en ook meerdere manieren om dat te bereiken. (nu ik dat nalees klinkt dit heel negatief naar je juf toe en zo bedoel ik het niet,maar wel adviserend om daar eens over te praten met je juf)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:25

Hey,
Abra liep vandaag echt fantastisch! Naar mijn idee dan toch… *\o/*
Ik heb veel gestapt want dat gaat het beste. Op de linker hand was hij erg snel ontspannen en nagefelijk. Dan voelde hij heel licht in de hand en goed op de buitenteugel. Zo heb ik dan voltes gereden om wat los te komen, en dan veranderd naar rechts.
Op rechts stak hij zijn neus er weer uit en was de ontspanning weg. Dan neemt hij zijn bit vast en wilt niet meer buigen. Daar heb ik de tip van Knollentuin gebruikt en met contra stelling gaan rijden. Eerst rechtuit en daarna ook op de volte (ik dacht dat ook al eens als tip te hebben zien voorbij komen) en toen liet hij los. Als hij dan op beide kanten los liet heb ik nog veel voltes en slangen voltes gestapt en geprobeerd hem los te houden want op rechts wil hij steeds weer vast pakken ( en ik ook _-:( stomme rechterhand).
Toen dat allemaal goed ging heb ik hem in draf gezet, waarbij hij zijn neus er onmiddellijk weer uit stak en hij nogal rennerig werd. Ik heb de oefening voor lichtrijden (staan staan zit ) geprobeerd maar ik kon er niet veel van. Ik kan wel 2x staan en 2x zitten maar dat is ook niet goed zeker }:0 ? Ik moet wel zeggen dat ik altijd een erg slecht evenwicht heb dus dat helpt natuurlijk niet. Dus ben ik gewoon grote voltes gaan draven en hem proberen terug te halen in tempo op zit. En dan begon hij ook te ontspannen en liet zijn hoofd zakken, misschien wel wat te diep maar ik was al lang blij dat hij niet met zijn hoofd in de lucht bleef rennen.

@ Knollentuin, over mijn instructrice. Ik heb het nog eens gaan vragen en ze heeft in de 13 dagen dat ze er voor zorgde maar 4 keer gereden voor de rest had hij vakantie en de week erna bij de vorige eigenaar was hij heel erg braaf. Bij mijn instructrice is hij maar 1 keer echt stout geweest. En ik begrijp wat je bedoelt als je zegt dat ze hem overvraagt, als zijn het geen moeilijke dingen dat ze vraagt ( stelling, buiging, nagefelijkheid…) maar voor Abra misschien wel. En zoals ik all zei, het zijn 2 sterke karakters en als Abra iets niet wil dan toont hij dat ook… Maargoed het gaat daar niet over, ik vind dat ze goed les geeft en heeft met geen enkel paard een probleem alleen met mijn ezeltje O:)
Ik ga nu heel het topic nog eens doorlezen naar handige tips, en als er nog mensen mij willen helpen, graag. Ik vind dit echt een super topic ! :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:22

leuk dat je resultaat had met rijden abra, en idd met contrastelling de volte op werkt ook heel goed en is een vervolg op mn verhaaltje dus dat had je mooi gecombineerd,wbt je juf,helemaal goed hoor en de combi van karakter kan dan goed meespelen...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:24

:wave: Ik ben ook weer terug van vakantie en haak hier weer aan.
Als ik sommige verhalen lees heb ik het toch wel heel erg met mijn paard getroffen.
Ze is echt heel goed ingereden en netjes opgevoed, aan mij dus om dat zo te houden.

Slaan, dreigen, rare fratsen uithalen dat gebeurt bij mij op stal eigenlijk nooit.
Ik sta op een "stal" waar iedereen en alle paarden echt super relaxt worden.
Er wordt echt nooit geschreeuwd of een brul naar een paard gegeven.
Soms komt er zo'n hittepetit bij maar die is echt binnen no-time net zo relaxt als de rest.
Zelf merk ik het ook hoor, zodra ik op stal ben word ik ook helemaal rustig.

:)* Mijn paard staat op een zennnnstal. Afbeelding

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:30

justkid schreef:
:wave: Ik ben ook weer terug van vakantie en haak hier weer aan.
Als ik sommige verhalen lees heb ik het toch wel heel erg met mijn paard getroffen.
Ze is echt heel goed ingereden en netjes opgevoed, aan mij dus om dat zo te houden.

Slaan, dreigen, rare fratsen uithalen dat gebeurt bij mij op stal eigenlijk nooit.
Ik sta op een "stal" waar iedereen en alle paarden echt super relaxt worden.
Er wordt echt nooit geschreeuwd of een brul naar een paard gegeven.
Soms komt er zo'n hittepetit bij maar die is echt binnen no-time net zo relaxt als de rest.
Zelf merk ik het ook hoor, zodra ik op stal ben word ik ook helemaal rustig.

:)* Mijn paard staat op een zennnnstal. Afbeelding

dan ben je met rijden ook relaxt, hartstikke makkelijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:40

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel leuk hoor om haar zelf op te voeden, en het inrijden gedeelte, tja, is ook wel fun.......
Maandag ging ze echt zoeken naar mijn hand, met een wat langere teugel kwam ze op mijn been iets meer omlaag (en ik: "binnenbeen lang en los, buitenbeen bepaalt tempo en impuls, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij, naar voren" en toen zakte ze met haar hoofd en pakte opeens druk op mijn buitenteugel, een heel klein kneepje (niet meer dan iets laten trillen) in binnenteugel voor wat stelling te vragen, en toen pakte ze mijn hand en nam hem zo fijn mee naar beneden.......
Heb haar bedankt voor het heerlijke gevoel wat ze me gaf, bleef maar kriebelen in haar manen en haar belonen, zo een knappe pwoon, en toen deed ze het op links ook, en het kon echt niet meer stuk voor mij....... ik ben dol op haar :+:
Dinsdag heb ik haar aan de longe gezet, ben haar alle stemcommando's aan het leren, zodat ze snapt wat ze moet doen, dan is het onder het zadel ook makkelijker, omdat ze het commando al kent. Snelle overgangen gemaakt, stap naar draf en terug gaat echt goed, en ze kan zelfs schakelen in draf aan de longe. Nu is de draf ook wel iets wat ze heel makkelijk vindt, ze draaft heel makkelijk, toen in galop laten aanspringen, rechtsom deed ze heel zoet, niet heel snel nog, maar wel braaf. Linksom was moeilijker, dat duurde een halve volte voordat ze lekker aansprong, 2e keer op links was veel beter.
Knap wijffie is ze, en ze vindt werken echt leuk, mijn schatje :D
Vandaag hebben we tutteldagje gedaan, lekker poetsen en tutten, vetlokjes bijknippen, staart uitpluizen, manen helemaal uitkammen, zulke dingen. Voetjes geven is de eerste moeilijk, en dan doet ze ze netjes achter elkaar, grijns :D toen nog even langs 'enge' dingen geweest (het zeil, een oude auto, een berg stenen, de mestbult (daar zit een wolf in volgens Vegs) en ze moest wel heel dicht achter vrouwtje lopen, maar ze was erg zoet.

Nu ze die dagelijkse regelmaat heeft, en heel wat meer structuur, is ze veel zoeter, niet meer zo stout. Denk dat ze gewoon teveel vrijheid had, meer dan ze aankan iig. Ze vindt het leven als stalpaard veel beter, is ook echt heel zindelijk op haar box (ze snapt nu dat als je je box schoonhoudt, dat je dan in het stro kunt slapen, en ze ligt graag als ze een dutje doet).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:46

haha justkid ,herkenbaar.. zo werkt het hier ook niets geen rare fratsen als een paard een poos niets heeft gedaan idd gewoon opstappen en wegrijden,heerlijk!
zo heb ik ook een pony voor mn dochter,al staat ie 6 weken in de wei als ze m dan roept komt ie en kan ze er heerlijk mee aan de slag en kan je er zelfs iemand opzetten die nog nooit op een paard gezeten heeft zo braaaaafff.
ik denk dat de voorwaarden hiervoor zijn dat je een stal met regelmaat hebt ,dus heel saai elke dag hetzelfde ritme. en ook heel belangrijk dat je mensen op je stal hebt die niet worstelen met hun paard ( en dan denk ik wel dat iedereen hier weet wat ik bedoel) de sfeer op een stal wordt ernstig bepaald door hoe er gereden wordt en dat heeft invloed op de atmosfeer van de stal, tenminste ik ben daar al gevoelig voor laat staan de paarden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:02

Die rust is echt de verdienste van de stalhouders, die zijn zo stabiel en stralen zelf gewoon overwicht uit.

Ze hebben heel veel paarden die hier opgroeien (opfok willen ze het niet noemen) merries met veulens, jaarlingen, twee en driejarigen en een stel oudere paarden om het zootje in bedwang te houden.

T is een beetje een Cesar Melan roedel maar dan van paarden.
Ik leer daar zoveel van. Zelf ben ik nogal een springerig type met de neiging om te veel in mijn "hoofd" te zitten.
Daar leer ik gewoon rustig en stabiel en geaard zijn.
Het klinkt misschien wel zweverig maar jullie snappen me vast wel.

Zelfs de hengsten zijn hier gewoon doetjes.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:50

Mee eens de sfeer op stal is zo bepalend voor alles. Heb je een fijne sfeer op stal dan komen nieuwe ook ik die sfeer. Maar is er geen fijne sfeer is dat heel moeilijk om te draaien. Persoonlijk sta ik veel liever op kleine stalletjes, daar mijn ervaring is dat de sfeer daar sneller ontspannen is. Heb het nu helemaal luxe, op de stal waar mijn 2 paarden staan staat nog 1 merrie met veulen. Ben de enige pension klant en doe eigenlijk alles hier op stal. Dus ben er minimaal 2 x pd om bijna alles te doen. Geen gezeur van pension klanten, helaas ook daar niet de gezelligheid van.... Das dan wel weer jammer, maar ja je kunt niet alles hebben. Maar heb wel 2 blije paarden.

Als ik ff de tijd heb zal ik verslag doen van mijn les van vandaag (vanaf de telefoon op dit tijdstip niet zo handig), na blessures sinds lange tijd weer eens lesgehad. En ben helemaal blij!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:12

Ik heb nog geen internet in nieuwe huis, dus ben hier erg weinig. Heb op het moment ook een vreselijk groot meningsverschil met paard. Hij loopt heerlijk ontspannen met loswerken, dus zo een half uur tot 3 kwartier keurig. Alleen gaat er ineens een knop om als ik hem na het loswerken (dus na de 2e keer galop) vraag om in mijn tempo te blijven. Kop omhoog, stil staan en dreigen. Krijg hem dan niet meer aan de gang, behalve als ik hem de andere kant op trek. Dus gooi er vandaag even slofje om of een martingaaltje, als die die 2 keer voelt stopt die ermee en hoef ik hem niet om te trekken. Ben benieuwd hoe het gaat. Vraag geen moeilijke dingen, maar wil voorkomen dat die straks wel ineens overeind staat. Ben alweer een paar dagen niks speciaals aan het vragen, hij heeft nergens pijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:15

@MWM: Misschien helpt het ook om je rijschema wat om te gooien? Als het standaard na de tweede keer galop gebeurd?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:28

Galop is zijn fijnste gang dus moet wel 2 keer galoperen op beide handen om hem fijn te krijgen. 1e keer is halsstrekken in galop een paar voltes en rondjes en 2e keer is wat meer opgepakt. En eigk is dat gewoon 1 galopsessie want tussendoor krijgt hij in stap lange teugel. Is ook stom, want zo doen we het altijd en er is nooit iets aan de hand geweest. Denk dat die stiekem keer flinke spierpijn gehad heeft en nu denkt dat het zeer doet en zich probeert te beschermen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:41

Zou best kunnen :j

Wat ik ook bedoelde was niet dat je geen 2x moet galloperen, maar misschien wel 4x kort ipv 2x langer (of een andere vorm van afwisseling). Zo voorkom je dat het stuk na de tweede galop een vast moment wordt om af te slaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:43

Ik gok eerder dat hij afslaat omdat die dan meer gaat 'zitten' achter en meer in de oprichting komt, dan dat die zelf kan verwerken? Maar ga vandaag het één en ander proberen. Hij is nooit zo stakerig, nu geeft hij het aan, dus meteen oplossing zoeken voordat hij het wel extreem gaat doen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:56

Ik zou inderdaad gaan zoeken naar de reden. Soms een lastige puzzel, maar wel noodzakelijk. Wellicht een keer je training filmen, kan je zelf mooi terug zien op welk punt het "mis" gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:24

Ik word elke week gefilmd ;) Idd omdat het heel leerzaam is. Hij doet het duidelijk als hij meer gaat zitten en hij in mijn tempo moet blijven. Na de galop wordt hij heel actief en gaat heel fanatiek verzamelen uit 'zichzelf' alleen als ik hem dan zeg dat die of voorwaartser moet, of meer bij me moet blijven, gaat die sputteren. Vindt hij erg moeilijk. Had slofje omgedaan en hij heeft 2 keer zijn hoofd omhoog gedaan, maar kon nu mijn been aanleggen en doorrijden. Hij hoeft van mij niks speciaals te doen, behalve keertje terug komen 1 a 2 passen en weer vooruit en hals verlengen. Nadat hij 2 keer er voorzichtig tegeninkwam, snapte hij weer wat ik vroeg. Dus toen nog lekker stukje buitengestapt als ontspanning.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:16

Zoals beloofd een verslag van m'n les.
Eerst een kleine intro over mijn vriendje: 8jr en een echte clouwn, puber, boefje. Maar zo leuk en lief. Met rijden sloot hij zich regelmatig af. Nu weten we waardoor dat kwam. Meneer heeft een slecht gebit, liet altijd elk jaar de tandarts komen maar, kennelijk niet een goede. Blijkt dat hij niet kan malen en als hij moet nageven hij ook dus niet goed zijn kaken over elkaar kon brengen. Met als gevolg dat zijn kaak gewricht regelmatig uit de kom schoot. Wist ik veel, want ik liet toch elk jaar het nakijken. Dat afsluiten met rijden was zeer onaangenaam en soms op het gevaarlijke af. Reageerde helemaal nergens meer op, heb hem nooit hier streng op aangepakt, want had wel het idee dat het ergens vandaan moest komen.
Hij heeft nu een tijdje rust gehad, want volgens de DA was het een flinke blessure.
Mag nu bitloos met hem werken, eerst longe en werken aan de hand. En sinds een dikke week ook weer er opgezeten.
Het is altijd een paard geweest dat zeer correcte gangen had maar niet veel extra's toonde (al had ik vanaf het begin wel het gevoel dat hij meer in huis had).
Met m'n les eigenlijk alleen maar basis gedaan, ik moet veel minder willen, dan gaat hij zo veel beter lopen. Valt niet mee als je aan alle kanten voelt dat hij nog niet is waar je heen wilt en ik dus geneigd ben hem te veel te begeleiden/corrigeren. Maar heb gister heel mooi kunnen voelen dat ik het aan hem over moet laten. En hem alleen met simpele dingen zoals overgangen, tempo wisselingen en een grote volte, wijzen dat ik graag wil dat hij rechter en losser onder me gaat bewegen. Zoals ik hem gister heb gevoeld heb ik hem nog niet eerder gevoeld.