Ik meld me ook maar weer eens in dit topic.
Inmiddels ben ik enkele rijlessen verder. Wat een verademing dit "nieuwe rijden". Ik weet zeker dat mijn paard dit ook vindt.
Fijn om te merken dat mijn paard steeds meer voorwaarts is en denkt. Ik heb steeds minder hulp nodig om overgangen te rijden en dat is echt heel fijn om te merken. Als ik een goede overgang rijd, met een voor omstanders onzichtbare hulp dan kan ik echt een paar

Vandaag ging het terugrijden in tempo iets minder. Een heel bijzondere ervaring voor me was dat als ik mijn kaak ontspande (heb de neiging om, als ik geconcentreerd aan het "studeren" ben, mijn kaakspieren te klemmen) mijn paard netjes terug in stap ging, terwijl als ik niet bewust mijn kaakspieren ontspande, mijn paard een soort van door bleef dribbelen. Wow, als mijn paard al zo'n verschil voelt vanuit míjn kaak, hoeveel signalen pikt ie dan wel niet op, en dan moet ie ook nog filteren in waar hij wel én niet op moet/mag reageren. Eigenlijk is mijn paard gewoon verschrikkelijk knap

De oefening die Japeloup schreef over het lichtrijden in de galop vandaag voor het eerst toegepast. Japeloup heeft het eerst even voorgedaan, want ik kon echt niet bedenken hoe ik dat moest doen. Ik merkte heel duidelijk verschil aan mijn paard. (zoals met alles wat ik nu doe met rijden)
In de les geoefend met dingen bewust fout doen. Vervolgens reactie van het paard hierop voelen, en dus goed leren voelen wat hulpen voor reactie bij mijn paard geven. Zaten leuke verrassingen tussen

Ik weet niet hoe jullie dit ervaren: Tijdens het lessen ben ik zo veel meer geconcentreerder aan het rijden, en als ik alleen aan het oefenen ben, dan is het net alsof ik minder scherp ben. Ik probeer dan op alles te gelijk te letten en dat lukt natuurlijk niet. 1 oefeningen eruit halen gaat ook niet, want alles hangt aan elkaar vast. Ik voel me dan een beetje "lost". Hoe gaan jullie hiermee om?