Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:05

Wat goed Elan :D , ik heb buiten percies hetzelfde probleem. :P Wel wat meer maar ook inderdaad bang op controle in galop op buitenrit..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:47

Goed zo Elan. Alleen maar door steeds weer over onze grenzen heen te stappen en het gewoon te doen is het dat we over onze angst raken. Gisteren ben ik nog maar eens op wedstrijd geweest. Wat was hij braaf! Elke keer dat ik iets "engs" met hem doe en hij zich goed gedraagt groeit mijn vertrouwen. Hij geeft me steeds meer een supergevoel.

pip12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:28

ik meld mij ook even, ik ben zelf vlak achter elkaar van een groot paard af gevallen. dus nu rij ik alleen nog maar kleine paardjes.
de galop vind ik ook nog wat eng, maar ik hoop dat dit beter gaat!

Dianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:23

ik heb ook een 'ongelukje' met het paard gehad een aantal week geleden en heb daarbij mijn schouder gebroken en mijn ruggenwervel gescheurd.. ;( ik ben ook een tijdje buiten bewustzijn geweest dus heb er eigenlijk niets van mee gekregen maar toch in je achterhoofd ben je er wel mee bezig, ik rijd voor een trainings/africhtingsstal dus heb eigenlijk altijd jonge paarden onder mijn kont.. ik rijd nu sinds 2 weken weer op mijn betrouwbare 4 jarige hengst ;) toen ik er weer voor het eerst op stapte was ik best wel zenuwachtig en wat gespannen, en hij zit ook nog in zijn puberteit dus hij was heel erg vervelend wat ik eerst ook best wel weer spannend vond..
maar heb mijn 'angst' overwonnen door eigenlijk de problemen weer een beetje op te zoeken, je moet jezelf er gewoon mee confronteren, wel voorzichtig natuurlijk :+ maar zo heb ik het eigenlijk weer een beetje overwonnen..

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:32

Hallo allemaal daar ben ik weer even, lees wel met ullie mee hoor maar reageer eigenlijk te weinig :o
Super van alle vooruitgangen zeg *\o/*

Ben zelf ook heel trots op mezelf :o
Dochterlief is met haar vader op vakantie en iemand moet ons paardje toch beweging geven, dus na 1 dag longeren dacht ik gisteren ik ga een stukje rijden :D
Heb heerlijk staan poetsen en toen op gaan zadelen, pff staat paardje klaar en ik kreeg het benauwd dat willen jullie niet weten. Maar vond het zo laf om weer gelijk af te zadelen dat ik toch maar ben opgestapt. Na een half uurtje stappen was ik een stuk rustiger en heb toen heel eventjes aangedaafd, Paardje was zoooo lief en ik heb zooo genoten :j
Heel misschien doe ik het vandaag wel weer.

Ik wilde dit toch graag even met jullie delen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:04

Hawai doen hoor. Het is gemakkelijker om nu door te zetten dan om over een paar dagen weer overnieuw te beginnen. En het ging toch goed gisteren?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:24

hallo allemaal, fijn om te lezen dat jullie lekker bezig zijn :)

Ik ga vanavond sinds 1,5 week weer op mijn paard zitten. Naast alle regeldingen rond de dood van mama ook nog een paar dagen ziek geweest dus ook nog nul conditie :) kan leuk worden vanavond

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:15

Hebben jullie ook last van een soort van paniek aanvallen als je op je paard zit?
Als ik met veel mensen in de bak rijdt, er kijken veel mensen of er rijdt een onrustig iemand bij me dan kan ik gewoon niet meer rijden. Vaak heb ik dan les en zeg ik ook ik kan het gewoon niet meer en het lukt niet. Ondertussen loopt mijn paard dan wel gewoon braaf door.
Ook als er bijvorbeeld dingen Bin de bak liggen, een jasje aan het hek dan stress ik compleet dat hij op hol slaat. Ondertussen span ik aan en begint mijn paard ook zich weer aan te spannen. Hoe gaan jullie hiermee om? Mijn instructrice helpt me er goed bij gelukkig.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:27

@Romeo ik begrijp wat je bedoelt, ik zie ook dingen in de omgeving van de bak of in de bak waarvan ik dan denk ohoh. Gelukkig kan ik dat relativeren. Net wat je zegt jij gaat je spannen en dan het paard ook. Ik zeg dan altijd tegen mezelf niet zeuren. Ik heb hier overigens al een goede tip voorbij zien komen..... een liedje zingen om jezelf te ontspannen. Zelf vraag ik vaak aan een vriendin om even bij mij in de bak te komen dan kan ik een beetje tegen haar praten en zakken mijn zenuwen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:00

Het probleem bij mij is dan dat ik volledig dichtklapt en trek mijn paard op de rem. Kan dus gewoon galloperen, er komt iemand de bak in, paard kijkt en ik wil dan gewoon stoppen.
Het slaat nergens op maar ik krijg dan in ene zo'n paniek en stress in mijzelf. Ik zal het liedje zingen eens proberen. Overigens loopt mijn paard daarna wel weer gewoon ontspannen door, maar ik zelf kan het niet los laten. Mijn paard is al zo'n type dat als je teveel in de mond zit hij gaat sterrenkijken. Ben in iedergeval blij dat ik niet de enige ben!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:09

Ik lees alweer een hoop positieve verhalen!

Elan: super dat je een handgallopje hebt kunnen maken, zal vast een heerlijk gevoel geweest zijn!!

Hawai: En, ben je er weer opgestapt??

RM94: Hoe was het om weer op je paardje te zitten?

Romeo: Wat jij zegt komt me heel bekend voor, zodra ik ergens "spoken" zie (dat kan iemand zijn, of een ding bij het land, of de hond die ineens de hoek om komt, of het feit dat paard zelf spoken ziet) en dan blokkeer ik... Mijn eerste reactie is ook om de teugels strak vast te houden en alles aan te spannen.. Een liedje zingen helpt voor mij redelijk goed, en constant denken, ook als ze bijvoorbeeld aandribbelt: "ademhalen en handen los, laat haar gewoon onder je door lopen". Heel moeilijk, maar hoe meer je het doet hoe makkelijker het gaat!

Ik ben al een tijdje niet bij paard geweest door drukte, het weer en het feit dat ik net ben begonnen met werken. De laatste keer dat ik erop zat was niet zo'n succes.. Paard zag al de hele tijd spoken in de bosjes, ook toen ze er 500x langs was gelopen en ik zelf echt rustig was en de bosjes negeerde.. en ze had erg last van dazen.. ben erop gestapt maar paard was alleen maar naar de dazen aan het trappen en wou de hele tijd naar het andere paard in het land lopen en niet de richting die ik wou.. Toen ben ik er maar snel weer afgestapt want ook een liedje zingen hielp niet meer :P Hoop dat ik er binnenkort wel weer opdurf want ik wil gewoon dat het lukt! En dat ik vertrouwen krijg in dit paard.. Het vervelende alleen is dat ik geen bak tot mijn beschikking heb en het dus lastig is om les te nemen..

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:44

Hi Superliesje heerlijk Mac rijden is als thuiskomen. Als ik in het zadel ga zitten hoor je nog net geen klik-geluid hahahahaa Tja hoeveel problemen we al hebben moeten overwinnen wij horen bij elkaar. De afgelopen 2 weken dus meerdere dagen achter elkaar niet kunnen gaan en dan wordt hij gewoon gemeen bijten slaan. Het liefste paard van stal niemand gelooft het tot ze het meemaken.

Lastig dat je geen bak hebt dan wordt lessen inderdaad niet makkelijk ook niets in de buurt???

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:52

Mischien moet je het tegen je trainer zeggen en kunnen jullie samen er iets aan doen? :j

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

Mijn instructrice helpt me al enorm. Vaak maakt ze me dan aan het lachen en dan loopt mijn paard ineens overal heel ontspannen langs.
Het ligt dus echt aan mij...

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:21

@Romeo dat bedoel ik dus daarom neem ik als ik echt gespannen ben een vriendin mee de bak ik doordat ik dan met haar kan praten let ik minder gespannen op mijn paard waardoor hij zich ontspant et voila probleem opgelost tenminste dat spanning stukje dan :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:38

Hallo :wave:
Ik val ook even binnen. Heb de eerste pagina gelezen, maar nog 25 meer waren me net iets teveel van het goede :z

Ik heb hetzelfde probleem als jullie, ben ook een onzekere ruiter en word snel bang na een vervelende ervaring. Ik was onlangs paarden aan het bezichtigen en ik moet eerlijk zeggen dat dat zeker heeft geholpen wat betreft grenzen verleggen. Ik had toen 7 verschillende paarden in een week (proef) gereden.En interessante dingen meegemaakt :+
Een van die paardjes heb ik gekocht, en omdat ik gelijk goed wil beginnen met haar, heb ik een boek geleend bij de bieb, zag hem toevallig staan: paardrijden zonder angst, in twaalf weken naar meer zekerheid en zelfvertrouwen, door Sylvia Frevert
Iemand hier die dit boek ook heeft gelezen? Wat ik tot nu toe heb gelezen klinkt heel goed. Denk ook echt dat dit, samen met privelessen een heleboel gaat helpen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:53

Ik heb het boek zelf niet gelezen MissCharlie, maar ik ben wel héél erg benieuwd wat jij ervan vind. :j

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:54

laat maar weten of dat boek wat is denk dat veel mensen er wat aan hebben

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:01

Zal ik doen :j
Heb vakantie dus meer dan genoeg tijd om te lezen.
Zit een stuk theorie in, en ook een soort stappenplan, 12 weken lang een programma volgen, ziet er super uit.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 17:26

Welkom MissCharlie! Ik ben ook erg benieuwd naar dat boek! :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:32

Nooit gedacht dat ik me hier zou melden..

Maar ja, ik ben ook een angstige ruiter.
Heb sinds april 2011 een nieuw paard, Violet: een voormalig renpaard. Ze heeft veel gekoerst en kent zo goed als niks: ook de basis dressuur niet.

Ik heb niet de beschikking over een bak en daarom zijn het vooral buitenritjes. Ze is wel verkeersmak, al kan ze soms nog wel schrikken (maar dat heeft ieder paard wel). Doordat ik angstig ben, slaat het over op haar en krijg ik het tempo niet onder controle. Het gaat een paar passen goed & dan is het ook weer weg.

Diep in en uitademen/liedjes zingen helpt redelijk.
Maar ik ben druk ermee aan het oefenen.

Gister ging het helemaal fout & zat ik in tranen (stond ernaast, was er afgesprongen :+ ) naast Violet. Nu krijg ik hulp en heb ik advies gekregen van de staleigenaar. Straks weer even heen, kijken hoe dat gaat.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:43

Thanks superliesje. Dit begint bijna een HK topic te worden :+
Hoe gaat het met het rijden bij jou? Zie dat je dit topic in mei hebt gestart dus ben benieuwd of er al dingen verbeterd/veranderd zijn.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:45

Toen ik dit topic startte had ik net een nieuw verzorg/bijrijdpaard, ik had er toen ook nog niet opgezeten.. Inmiddels heb ik er een keer of 4 opgezeten waarvan de laatste keer niet echt lekker ging.. Stond er snel weer naast :P Het is een pittig paard, echt een dametje dat zeer graag haar eigen zin wil en dat is miss met mijn angst niet zo'n goeie combi :P Maargoed, voorlopig zet ik nog maar even door! Het grootste nadeel is alleen zoals ik hierboven ook al zei dat ik geen beschikking heb over een bak en dus alleen in het land kan rijden. Er is vlakbij wel een manege maar doordat ik werk kan ik eigenlijk alleen savonds rijden en dan zijn er lessen dus heb ik niet zoveel aan die bak :P

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:47

Ik ben ook een hele lange tijd bang geweest op mijn paard.
je kan ook eens proberen met muziek te rijden, gewoon oordopjes.
dat leid toch een beetje af en je houd je met andere dingen bezig.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 01:28

Mmm ik snap het. Krijg je er begeleiding bij?