ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:42

@hutch, hij doet het goed!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:17

ja kan ook niet wachten tot ik weer kan beginnen met hem
jammer alleen dat de andere niet reageren

over aan tikken met een zweepje is niet zo mijn manier ik vraag het gewoon lief en laat eerst iemand er naast goed begeleiden terwijl ik begin met sturen

en zo doende ken het paard dat al een beetje voor dat ik er los op ga rijden

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:20

Ziet er ontspannen uit hoor, mag ik vragen waarom al zo vroeg begonnen?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:40

omdat ik naar mijn inzicht mijn paard nu op een eerlijkere manier laat verwerken wat hij mee moest maken.
ik heb hem niet wekelijks gereden ben lang zaam begonnen met onregelmatig qua dagen longeren
toen zadeltje er op weer een tijdje rust toen volgende stap hangen zitten begin van sturen

en nu vakantie dit was al de planning ik zie liever met 2 en 10 maanden een rustige manier dan met 3 uit de wei trekken en 2 maanden later volledig onder het zadel zonder dat het paard de tijd heeft gehad zelf die stappen te verwerken

leuk dat je het er ontspannen uit vind zien mijn paard was ook toe aan iets nieuws

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:02

Vandaag gestapt en gestuurd met hem (draf komt volgende keer wel weer), deze keer eerste keer zonder begeleider. Ook tip voor anderen, ik heb mijn andere rustige paard er gewoon bij gelaten in de rijbak. Mijn paard was nog erg gewend aan iemand erbij, maar dit was ook prima. Wel fijn zo, want nu kan ik ook alleen oefenen met toch wat steun van een paard met ervaring en rustig karakter.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:44

Hutch84; ik denk dat het meer een ervaringen hier neer zetten is dan echt een klets topic. Over het algemeen wordt er niet op elke post gereageerd.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:47

Vraagje over jullie ervaring: het sturen, hoe gaan jullie verder na evt. grondwerk/lange lijnen?
Sturen d.m.v. teugelgebruik, puur op zit en houding (zo ja, hoe?), of een combinatie daarvan?
Ben benieuwd :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:53

Uh..goeie vraag..Ik neem aan dat je bedoelt tijdens het rijden het sturen?

Ik doe het gewoon, even denken wat ik dan doe.. Ik zorg iig dat ik continu op 2 teugels evenveel druk hou en als ik wil afwenden buitenteugel er goed aanhouden, lichaam draaien in de richting waar ik heen wil en met mn buitenbeen daarheen 'duwen'. Binnenhand haal ik iets omhoog voor de stelling en het 'duidelijk' laten doorkomen dat ik wil 'afslaan'. Binnenbeen erbij op het moment dat ik inwerk met mn binnenhand. Samenwerking van veel dingen dus eigenlijk.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:00

Ja onder het rijden. Helemaal duidelijk, ik leer het ook ongeveer op die manier, in stapjes: kijken, schouders draaien, heup draaien (druk op het zitbeentje in de richting die je op wilt gaan), hand openen (valkuil waar ik soms in trap is de hand naar me toe halen, echter moet deze alleen van de hals af!), en indien nodig druk van het buitenbeen.
In stap gaat dit allemaal prima, maar in draf ben ik nog niet concequent genoeg, terwijl overgangen super gaan, word mijn paardje wat onzeker als ik in draf een wending in wil zetten, soms loopt ze dan door me heen of onder me uit. Daarom hebben we nu een stapje teruggenomen om meer zekerheid in stap te krijgen en vanuit daar weer rustig opbouwen. :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:23

hoihoi,

ook ik meld me aan!
ik ben sinds een week bezig met een 11 jaar oude pony te beleren!
heb haar 3x met halster gelongeerd, dat ging heel goed.
Dus heb ik haar vandeweek met bit (ik had al vaker een bitje in gehangen om haar te laten wennen, maar nog niet met druk er op) gelongeerd. Nu vandaag ging ik haar met elastiek longeren, maar hier ging ze onwijs mee klooien. Dus elastiek dr af en dubbele longe gedaan, dat ging heel goed!! we zijn echt lekker op weg. Nu nog afwachten tot mn zadel er is, die komt hopelijk vrijdag. dan hoop ik dat er volgende week opgezeten kan worden!!

groetjes!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:29

Ik zelf heb één keer een welsh pony door gereden die alleen kleine kinderen op zijn rug heeft gehad.

Daarna heb ik een 2 jarige welsh pony 1 jaar alleen maar gepoetst toen hij 3 en half was gingen we beginnen met hem in te rijden.
Eerst gingen we aan allebei de kant hangen zeg maar. Dat vond ie allemaal goed. Daarna ben ik zonder zadel op gegaan gewoon zitten en dat ie stil staat. Dit ging ook allemaal goed. Hierna zijn we begonnen met longeren. Na het longeren zijn we begonnen met het longeren met hoofdstel om. Na dit zijn we begonnen met een dekje op hier gaf die ook geen kick op en toen daarna het zadel. Na dit zadel deden we de beugels los en dit ging ook goed. Toen ging ik er eindelijk op zitten aan de longeerlijn. Vanaf hier hebben we hem zadel mak gemaakt...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:31

Ik leer sturen door iedere bocht even naar binnen te gaan en daarn direct weer recht te stellen.Eerst ene hand, dan andere. Inmiddels sla ik dan onverwacht af in de bak. Idd combi van houding (naar binnen zitten), en teugelgebruik.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:18

Wat bedoel je precies met naar binnen zitten? Naar binnen hangen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:00

Ja in principe wel Anora, door gewichtverplaatsing breng je ze natuurlijk beetje uit balans, maar dat willen ze direct corrigeren dus gaan ook die kant op. gemakkelijk foefje om dit even te combineren met te sturen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:04

Mijn mutsje heeft vandaag voor de eerste keer een zadel op gehad in de stal.
Het maakt har helemaal niks uit, brave meid!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:29

@misticrider: succes met het opbouwen! Hoop dat alles goed gaat!
@ Veersche: wat heerlijk dat het haar niet uitmaakte zeg! Vraagje: Legde je het zadel op in haar stal?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:14

Ben ook benieuwd wat mijne doet met een zadel. De longeersingel (met veel ringen er aan) probeerde hij er nog wel even af te bokken.
Waren een paar kleine bokjes achter elkaar en toen dacht hij, hmmmmm, gaat er niet af, nou ja, laat maar zitten dan := .

Ik ken iemand die zet ze vast aan de muur als hij zadel voor eerst op doet, en ook wanneer hij gaat hangen en voor het eerst zitten. Vond ik ook wel apart, of zijn er meer mensen die dat doen?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:17

Ja, hier ;). Lekker tijdens het borstelen springen/hangen en als ik het vertrouw er een keertje op en dan op en afstappen oefenen. Gewoon spelenderwijs als het ware..

Een longeersingel is ook heeeeeeeul eng :P.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:39

@HedwigO: Ja heb het zadel er gewoon in de stal opgelegd en het boeide helemaal niks! Koele kikker..
Ik dacht: probeer maar eens, ik stond toch met het zadel in mijn handen, we zien vanzelf
wel wat er gebeurt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:02

Ik meld me ook weer eens :+

Heb eigenlijk niet veel meer gedaan met Rose, ze is nu lekker aan het moederen, en lekker paard zijn.

heb haar overigens vandaag wel voor op ijzers laten zetten omdat haar hoeven ontzettend snel scheurde en kort werden.

Ik heb besloten om haar nog een tijdje te laten staan, ik merk dat ze nu nog wat is gaan groeien, en wil dit niet belemmeren. Ik wil wel met haar en haar veulen veel gaan wandelen om tóch bezig te blijven. (ook een rede voor de ijzers!)

Rose is normaal echt een zeurpiet, en heel snel gestressed, en ze heeft zich bij de smid gedragen alsof ze al jááren beslagen werd, ik ben trots op haar hihi.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:16

intel_1x schreef:
Ismey, ik maak altijd Prrrrr (hoog) geluidje als hij in actie moet komen. Met dubbele lijnen is het wel verstandig om in begin longeerzweep erbij te gebruiken. Maar nooit teveel longeren, paarden vinden dit vaak erg saai en is bovendien helemaal niet zo gezond voor die jonge paardenbenen. Beter is dan freestyle longeren, bovendien vinden ze dit ook veel leuker! Dit kun je op gegeven moment combineren met balkjes om ze sterker te maken.

Vanaf 3 kun je beginnen met lange lijnen, evt met 2,5 jaar maar dan erachter lopen en rechte lijnen maken.

bedankt voor je reactie. Longeren en lange lijnen doen we nooit lang. We oefenen het sturen alleen een beetje met de lange lijnen en meer doen we er eigenlijk niet mee.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:22

Anora schreef:
Vraagje over jullie ervaring: het sturen, hoe gaan jullie verder na evt. grondwerk/lange lijnen?
Sturen d.m.v. teugelgebruik, puur op zit en houding (zo ja, hoe?), of een combinatie daarvan?
Ben benieuwd :)

Bewust worden hoe je loopt in een drukke winkelstraat.
Wat doe je met je heupen, handen , bovenlichaam, om tussen de mensen door te lopen.
Je binnen hand doe je iets omhoog om tussen mensen door te willen, je binnen heup doe je naar voren in de richting waar je heen wil, je zet af met je binnen been, drijven, neemt je buiten knie mee naar binnen, schouder paard meenemen met buiten teugel, kijkt waar je naar toe wil, (en loop door) voorwaarts drijven, twee kuiten drijven voorwaarts. Buiten arm aansluiten tegen je lichaam, begrenzen buiten schouder paard.
Is het begin goede ballans, recht op blijven lopen, zitten.
Je kan het ook vergelijken met skiën door je knieën zakken in de richting waar je heen gaat wel het gevoel houden dat je met je kuiten voorwaarts blijft drijven, twee handen de zelfde richting op met binnen hand iets hoger, en naar voren zonder de teugel los te laten. boven lichaam recht op houden niet naar binnen hangen. 8-)

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:22

Ik kom ook even meelezen! :j

Gisteren ben ik begonnen met een ontzettend stoere friese ruin te gaan rijden. Vorig jaar al wel zadelmak gemaakt dus zadel hoofdstel opstijgen etc kende hij al, maar verder niets meer mee gedaan totdat ik het wel aandurfde. Een ontzettend braaf beest, soms nog wel wat schrikkerig maar dat is meer dan logisch. Dit is voor mij ook de eerste keer dus was wel even spannend. Het ging ontzettend goed, we hebben vooral aan de overgangen gewerkt en het leren luisteren naar het been, en voor mij aftasten wat hij al wel kende en wat niet. Eerst samen met iemand er naast en toen kon hij al makkelijk los. Halt-stap en stap-halt gingen al erg goed. Verder 4 keer los van de lijn stap-draf en na de lange lijn weer terug. Ik probeer teugels gelijk te houden en met sturen stuur ik nu nog met de binnenhand erheen sturen zeg maar. Morgen ga ik er weer heen.
*ik heb het topic niet helemaal gelezen* als er tips zijn hoor ik ze wel! :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:08

Montyjansen, erg leuk omschreven! moest het meerdere malen lezen, maar het is een goede omschrijving.

Succes Woollieh! Volgens mij bouw je het prima op, vergeet niet voorwaartse tempo te trainen ;) dat is minstens zo'n belangrijke oefening.
Nog mensen met leuke foto's :D ?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:07

Vind het ook mooi omschreven montyjansen. Heel erg duidelijk.

Heb niet zoveel nieuws te melden. Hopelijk morgen meer. Dan gaan we weer met hem aan het werk. En ben nog steeds aan het twijfelen of ik hem zelf zadelmak zal maken of iemand anders laten doen >;) . Lees dat wel meer mensen hier het niet eerder hebben gedaan....en we hebben alle tijd. Ik hoop volgend jaar in de zomer mijn eerste B-proefje met hem te rijden. Weet wel er kan van alles tussen komen en niet gaan zoals ik verwacht maar ik vind het wel prettig een doel te hebben. En het lijkt mij wel een haalbaar doel :D .