Derma schreef:Op het laatste plaatje staat een molentje (groene achtergrond).
Bedankt. Fijn om te zien dat ik het toch goed had begrepen. Ik had geen idee dat dat molentje heet.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarcelDufour schreef:Het lijkt wel of dat het meest voorkomende probleem is, als ik lees hoeveel ruiters/amazones dat probleem hebben.
Ik denk dat je instructeur inderdaad gelijk heeft. Maar, je moet niet vergeten dat niet ieder paard het karakter heeft om te springen. Er zijn er bij die gewoon te heet zijn. Dat is heel moeilijk te verhelpen. Ook zou ik in jouw geval heel veel springen over hele kleine hindernisje. Echt heel laag, en als het goed is moet je merken dat ze alles normaler gaat vinden. Als je heel laag springt, dan kan je dat gerust iedere dag doen. Daar lijden ze helemaal niks van.
Mette schreef:Ik spring al aardig veel, ze vindt het ook niet eng, ze heeft juist altijd ontzettend veel plezier in het springen. Ze remt af in de laatste 5/10 meter voor de hindernis en als ze eroverheen is gooit ze het tempo weer omhoog.. Dat vind ik ook juist het rare, ze wordt echt druk van het springen, maar op het moment dat ze voor de hindernis loopt, remt ze iets af. Ze twijfelt ook niet voor de sprong, dat absoluut niet, ze weigert ook zelden..
Mette schreef:Het is inderdaad handig ja, maar van mijn instructeurs moet ik veel harder gaan rijden, mijn hele tempo omhoog gooien. Maar dan heb ik geen controle meer.. Dus het is óf hoger tempo óf controle. (Aan dat controle probleemp wordt sowieso al gewerkt hoor)
Mette schreef:Oke, dankjewelIk ga het morgen meteen proberen! En ik ben net 16, ik denk dat dat nog onder het kopje jong valt
_likepink_ schreef:Wat super dat je dit doet!
En binnen 3dagen zoveel vragen te hebben beantwoord.
Ik zal eerst dit topic verder lezen voordat ik een vraag stel.
Nogmaals super dat je dit doet!!
anneliesdj schreef:Ja, zo'n huppeltje.
Paard is mooi in tempo en komt goed voor de sprong maar ipv af te zetten remt ie en komt er een kangoeroesprongetje achteraan waardoor hij te kort voor de hindernis komt en dus óf een rare sprong moet maken of de balk meeneemt.
MarcelDufour schreef:anneliesdj schreef:Ja, zo'n huppeltje.
Paard is mooi in tempo en komt goed voor de sprong maar ipv af te zetten remt ie en komt er een kangoeroesprongetje achteraan waardoor hij te kort voor de hindernis komt en dus óf een rare sprong moet maken of de balk meeneemt.
Dat komt omdat ie te vaak een foute afstand heeft gehad. m.a.w. te vaak te groot heeft gezeten, en dan gaan ze dat doen. Is een veel voorkomend probleem. Dat kan je oplossen door voor de hindernis een stuk of 4 a 5 balken op de grond neer te leggen, en tussen iedere balk moet ongeveer 2.90 mtr zitten. en tussen de laatse balk en de hindernis 2.5 mtr. Dan gallopeer je en je probeert mooi passend naar dat eerste paaltje te rijden. Mocht dat fout uitkomen, dan blijf je gewoon doorgalloperen want door de resterende balkjes corrigeert ie dat vanzelf, tegen de tijd dat je bij de sprong komt heb je de perfecte afstand. Mocht het nou te ruim zijn, dan leg je de balkjes iets dichter bij elkaar en ook de laatste leg je iets dichter bij de sprong. Als je eenmaal weet wat voor hem goed is, dan weet je dat de rest van zijn leven.
anneliesdj schreef:Dat heb ik vaak geprobeerd idd, meestal hielp het vrij goed maar ze is ook nog eens erg heet waardoor ze gaat stuiteren. Met balken is dat minder maar wel moeilijk rijden omdat ze vaak nog erop aan trok, ik durf niet teveel tegen te houden omdat ze dan niet uitkomt met de balken. En dan was het weleens zo dat ze heel gehaast erover ging, zeg maar een paar cm zakte en daardoor te vlak sprong, hield ik haar wel in dan was madam zo flexibel dat ze rustig 2 galopsprongen maakte tussen 2 balken.
Klinkt vast erg vaag maar goed, het is dan ook geen alledaags paard
Equidea schreef:Ik heb een kwpner met een lange rug, mij is verteld dat ik zijn rug kapot zou rijden als ik ga springen met hem.
Ben verder geen geoefend springruiter, en het paard is meer een recreatiepaard die niet zwaar in de spieren zit. Ik zou puur recreatief willen springen.
Mijn vraag is, zou ik met hem kunnen springen, zo ja zijn hier restricties voor (niet hoger of vaker dan...? etc) of iets waar ik aan moet denken?
Joolien schreef:fienaaa schreef:Ik heb een vraag. Ik spring met een fjord, en ben nu op een punt aangekomen dat ik met hem wat hoger kan gaan (denk aan 1.20m)
Een losse hindernis van 1.20 springt hij prima, maar als er een lijntje van 3 hindernissen(oplopend tussen de 1m en 1.20) staat komt hij nooit goed uit bij de tweede of de laatste hindernis. Weet u misschien wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt !
Dat antwoord kan ik je ook geven als het mag, dat ligt niet aan het paard, maar aan de ruiter of aan de afstand waarop het lijntje staat.
Je moet er wel rekening mee houden dat een fjord geen grotepaarden galopsprong maakt, maar vaakt korter galoppeerd. Hier moet je rekening mee houden wanneer je lijntjes bouwt. Als je fjord niet goed uitkomt is het ook aan de ruiter om hier wat aan te doen, om te gaan passen.
_likepink_ schreef:Ik heb het eens doorgelezen, erg intressant.Vooral die oefenen met een V
Maar wat ik me afvraag, wie zijn er omgeving noord-Nederland goeie trainers? Moet het misschien ergens anders plaatsen. Maar ben toch van plan een andere instructeur te zoeken, zodat ik zelf ook verder kan komen als ik ga starten dit jaar met mijn paard.
Het gaat zegmaar om de provincies Friesland, Groningen en Drenthe.
Misschien moet ik er een ander topic over starten,maar was toch wel benieuwd wat u mening was