[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:04

xLotjeuhx schreef:
Wat bedoel je als je zegt dat je met de voorkant niets doet? en betekent vanuit de achterhand rijden en voorwaarts dan gewoon een goed tempo hebben? Dit wordt hier allemaal zovaak gebruikt maar HOE je dat dan moet doen vind ik nergens =/ Alleen veel figuren rijden heb ik al gevonden. Praktische uitleg zou fijn zijn...

Staat al honderden keren uitgelegd in dit topic. ;)
Voorwaarts is niet altijd gelijk aan een actieve achterhand,zeker wanneer je op 1 tempo rijdt is de kans groot dat de achterhand niet zo actief is.
Eigenlijk komt het er voornamelijk op neer dat je het paard niet moet storen. Dus consequent been geven indien nodig (en niet teveel) en je houding (incl armen en handen etc) moet goed meegaan met de beweging voor een mooie aanlening. Vaak is er teveel spanning van de ruiter en worden er onbewuste hulpen gegeven. Zeker te grote hulpen zijn onduidelijk en soms zelfs erg tegenstrijdig. Kost tijd en les om het te leren. (soms kan het namelijk goed voelen, maar is het niet goed (zoals achter de teugel bijv of gewoon dat je niet beter weet en dénkt dat iets goed is en dus goed voelt)

willie10

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:13

Mijn pony loopt in het begin echt fijn, maar als ik gegalopeerd heb wordt ze heel sterk in haar mond en gaat ze hangen. Als ik mijn teugels iets losser laat zodat ze zelf ahw haar hoofd moet dragen trekt ze de teugels helemaal uit mijn handen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:54

Hangen = voorwaarts. Altijd. En bij een paard kracht nooit met kracht bestrijden, je haalt het toch niet. Liever teugels loslaten dan inderdaad. Desnoods doe je je handen iets omhoog terwijl je haar voorwaarts laat gaan. Ook zorgen dat de achterhand actiever wordt, wil wel eens helpen bij hangen, dus op een actieve manier (actie = reactie, dus been = voorwaarts) overgangen en tempowisselingen rijden. Succes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:11

willie10 schreef:
Mijn pony loopt in het begin echt fijn, maar als ik gegalopeerd heb wordt ze heel sterk in haar mond en gaat ze hangen. Als ik mijn teugels iets losser laat zodat ze zelf ahw haar hoofd moet dragen trekt ze de teugels helemaal uit mijn handen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Vaak ben je te laat met reageren op het hangen. Je moet bij een minimale verandering van de druk al direct reageren. Desnoods ga je weer terug naar draf en galopeer je weer opnieuw aan. Je moet er iig voor zorgen dat je het probleem voor bent en je oefening waar je moeite mee hebt (de galop) langzaam opbouwd.
En vooral nooit terug gaan hangen, zorg dat het paard niks krijgt om op te gaan hangen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:20

Vriendin van me wil graag weten of het er goed uitziet!
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:00

De ruimte tussen de benen zijn niet evenredig.Tussen de voorbenen is groter, dus hij loopt nog teveel op de voorhand. Het neusje mag er meer uit, maar voor de training vind ik het geen probleem.
Wat wel een probleem is, is haar binnenhand die meer naar haar toe staat. Ook zouden haar polsen wat meer gebogen mogen worden. Der houding lijkt me verder logisch, iets rechterop natuurlijk ;)
Leuke combi!
Hoop dat ze er wat aan heeft :o

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:06

willie10 schreef:

Mijn instructrice gaf mij de tip om voltes te rijden en (veel) stelling te vragen. Ondertussen het paard vragen nageeflijk te worden en zelf dus de teugel 'los' laten. Loopt ze aan de teugel, sluit dan voorzichtig je buitenhand bij.

Ik weet niet of het bij jou werkt, ik ben vooral nog echt aan het oefenen om uberhaupt constant aan de teugel te lopen. Maar misschien heb je er wat aan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:33

Lysette07 schreef:
Mijn instructrice gaf mij de tip om voltes te rijden en (veel) stelling te vragen. Ondertussen het paard vragen nageeflijk te worden en zelf dus de teugel 'los' laten.Loopt ze aan de teugel, sluit dan voorzichtig je buitenhand bij.

Ik weet niet of het bij jou werkt, ik ben vooral nog echt aan het oefenen om uberhaupt constant aan de teugel te lopen. Maar misschien heb je er wat aan!

Met welk doel??

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:31

superwoman schreef:
Lysette07 schreef:
Mijn instructrice gaf mij de tip om voltes te rijden en (veel) stelling te vragen. Ondertussen het paard vragen nageeflijk te worden en zelf dus de teugel 'los' laten.Loopt ze aan de teugel, sluit dan voorzichtig je buitenhand bij.

Met welk doel??

Het paard dat ik rij vindt het nog lastig (incl. ikzelf) om stelling te hebben. Daarom geef ik hem op de buitenhand eerst meer ruimte.
Het doel van het bijsluiten heeft dus meer te maken met de stelling, dan met het aan de teugel lopen. Ik stel hem dan dus weer wat rechter en daarnaast heb je dan je handen weer mooi naast elkaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:39

hand sluiten is bij mij remmen... (naast "mijn zit") stelling vraag ik doormiddel van de hand van de hals...
snap dus de gedachtengang niet van je uitleg.

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:47

superwoman schreef:
hand sluiten is bij mij remmen... (naast "mijn zit") stelling vraag ik doormiddel van de hand van de hals...
snap dus de gedachtengang niet van je uitleg.

bedoel jij hand sluiten in de zin van je hand dicht doen?
dat bedoel ik idd niet.

haha, ik kan het allemaal ook niet zo goed uitleggen. (dus vergeef me voor de slechte woordkeuze/uitleg)
ik heb mijn buitenhand eerst wat meer naar voren (en binnenhand idd wat van de hals), ik weet dat hij dan over zijn buitenbeen weg kan vallen, maar dat probeer ik eerst op te vangen met mijn been/zit. Omdat hij dit dus moeilijk vindt wil ik hem dus eerst de ruimte geven om stelling te kunnen nemen. Vervolgens sluit ik mijn hand weer bij. Hiermee bedoel ik dat ik mijn handen weer naast elkaar voor me hou. Het is dus echt nog basis bij mij, omdat we nog heeeel veel kunnen leren.

Hoop dat je me snapt. En of het een beetje goed is?
Ik heb het van mijn instructrice en ik hoop dat ik het goed heb geintepreteerd hoe zij het mij heeft verteld.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:14

als ik a.d teugel moet rijden moet ik mijn handen juist openen als paardje aan de teugel komt. en niet open van loslaten maar losjes te teugel in je hand hebben (niet dat het perfect gaat bij mij ofs.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:44

Lysette07 schreef:
bedoel jij hand sluiten in de zin van je hand dicht doen?
dat bedoel ik idd niet.

haha, ik kan het allemaal ook niet zo goed uitleggen. (dus vergeef me voor de slechte woordkeuze/uitleg)
ik heb mijn buitenhand eerst wat meer naar voren (en binnenhand idd wat van de hals), ik weet dat hij dan over zijn buitenbeen weg kan vallen, maar dat probeer ik eerst op te vangen met mijn been/zit. Omdat hij dit dus moeilijk vindt wil ik hem dus eerst de ruimte geven om stelling te kunnen nemen. Vervolgens sluit ik mijn hand weer bij. Hiermee bedoel ik dat ik mijn handen weer naast elkaar voor me hou. Het is dus echt nog basis bij mij, omdat we nog heeeel veel kunnen leren.

Hoop dat je me snapt. En of het een beetje goed is?
Ik heb het van mijn instructrice en ik hoop dat ik het goed heb geintepreteerd hoe zij het mij heeft verteld.

dat IS idd "je hand sluiten" ja
Hoe je het doet is niet geheel "correct", maar het is belangrijk dat het voor jou werkt en dat je straks over kan naar de correcte manier.
Het is dus een soort oefening voor jou en ik geloof dat een instructrice altijd moet kijken wat er voor een cobi werkt, zolang het wel vriendelijk blijft. Het is alleen wel handig wanneer de leerling wel begrijpt dat het een "persoonlijke" oefening is. ;)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:56

als je paard/pony de achterhand gebruikt en je kijkt daarna naar de hoefafdrukken dan is het toch zo dat de afrukken van de achterste hoeven net over de achterrand van de voorste staat? Ik heb horen zeggen dat je paard/pony dan de achterhand gebruikt maar ik ben niet zeker of dit waar is. Dus is het waar?

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:42

superwoman schreef:
dat IS idd "je hand sluiten" ja
Hoe je het doet is niet geheel "correct", maar het is belangrijk dat het voor jou werkt en dat je straks over kan naar de correcte manier.
Het is dus een soort oefening voor jou en ik geloof dat een instructrice altijd moet kijken wat er voor een cobi werkt, zolang het wel vriendelijk blijft. Het is alleen wel handig wanneer de leerling wel begrijpt dat het een "persoonlijke" oefening is. ;)

ik heb ook steeds gezegd: mijn hand bij sluiten.
en ik snap wel dat het persoonlijk is, heb ook in mijn post gezegd, dat ik niet weet of het bij haar werkt en dat ik nog vooral aan het oefenen ben.. Het was alleen maar een tip, dus.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:18

Lysette07 schreef:
ik heb ook steeds gezegd: mijn hand bij sluiten.
en ik snap wel dat het persoonlijk is, heb ook in mijn post gezegd, dat ik niet weet of het bij haar werkt en dat ik nog vooral aan het oefenen ben.. Het was alleen maar een tip, dus.

ik lees dat nog steeds niet anders met het woordje "bij", maar goed. ;)
Die tip is vriendelijk bedoeld,maar imo niet handig gezien het niet een tip is om het paard "aan de teugel te rijden" is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:21

shalinitje schreef:
als je paard/pony de achterhand gebruikt en je kijkt daarna naar de hoefafdrukken dan is het toch zo dat de afrukken van de achterste hoeven net over de achterrand van de voorste staat? Ik heb horen zeggen dat je paard/pony dan de achterhand gebruikt maar ik ben niet zeker of dit waar is. Dus is het waar?

Hoe verder hij over de hoefafdruk van de voorbenen gaat "hoe beter".

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:12

ok dus is het juist. Dan mijn pony haar nek heeft helemaal geblokkeerd gezeten en nu is hij eindelijk terug los. We zijn weer terug begonnen met lichte arbeid en ook bitloos mijn pony haar hoefafdrukken staan vind ik goed maar toch is de nek niet in een krulletje. Kan het dat je paard haar rug goed gebruikt en toch niet in een krulletje loopt? Ze is ook geen sterren kijker maar gewoon niet het leuke krulletje

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:21

Dat had ik ook vaak, nu steeds minder, maar echt op eigen benen, redelijk actieve achterhand en nogsteeds die kop omhoog..
Misschien durfde hij mijn hand nog niet te volgen.. ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:48

Dan is wsl de verbinding met de mond nog niet goed. Deze moet echt goed meegaan. Vaak zie je spanning in de schouder, elleboog en/of pols van de ruiter waardoor het paard niet kán nageven.

shalinitje: ik weet niet of hij z'n rug goed gebruikt. je kan het ook zien aan "het (ontbreken van) het kuiltje" achter het zadel. (bolle en holle rug)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:59

superwoman schreef:
De ruimte tussen de benen zijn niet evenredig.Tussen de voorbenen is groter, dus hij loopt nog teveel op de voorhand. Het neusje mag er meer uit, maar voor de training vind ik het geen probleem.
Wat wel een probleem is, is haar binnenhand die meer naar haar toe staat. Ook zouden haar polsen wat meer gebogen mogen worden. Der houding lijkt me verder logisch, iets rechterop natuurlijk ;)
Leuke combi!
Hoop dat ze er wat aan heeft :o

Bedankt voor de info!
Ze heeft er zeker iets aan,we gaan erop letten ;)

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:16

als ik mijn v-paardje aan de teugel wil rijden ( dit met zeer zachte hand) snokt ze de teugels uit mijn handen
dus iedere keer als ze er is snok hoofd omhoog
wie kan me helpen?

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:29

Ik heb een probleem, eerst liep choco (mijn pony) heel erg netjes aan de teugel.
Nu steeds iets minder terwijl ik volgens mij nog gewoon hetzelfde rijd. In stap doet
ze het heel netjes, maar in draf... Ze loopt met haar hoofd zo ver mogelijk vooruit en ze
gaat ook erg hard waardoor ik haar erg moet inhouden. Maar als ik dan in de galop ga doet ze
haar hoofd wel heel netjes naar beneden. Kan iemand mij helpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:27

witje789 en xchoco: wel handig als jullie even neerzetten welke hulpen jullie nu geven.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:35

Ik speel een beetje met de teugels maar ik laat haar wel actief stappen.
En dan gaat ze al snel met haar hoofd naar beneden, ik houd de teugels wel gewoon op contact. :)