Yamcha schreef:Mag ik dan een recente foto van als je aan het draven bent?
Want dan ben ik heel benieuwd hoe het eruit ziet
Morgen gaat mijn moeder foto's maken. Want ik heb nog geen goede
foto van haar.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:Het vechten op zich is verkeerd. Zeker met jonge paarden hoor je het veel en is in de meeste gevallen echt een fout van de ruiter.. Ze zijn immers nog niet verreden (vastgereden) en willen (als je ze goed/eerlijk rijdt) graag voor je werken. (ze leren graag en worden graag bezig gehouden)
Yamcha schreef:Mag ik dan een recente foto van als je aan het draven bent?
Want dan ben ik heel benieuwd hoe het eruit ziet
FireAndIce schreef:Dona85 schreef:Ja dat voelt echt goed ja! Vooral omdat dat niet het doel was op zich!
Ik denk dat het juist lukt omdat je er niet mee bezig was,maar wel met ontspanning!
Er zijn (ook op de stal waar ik rijdt) veel ruiters die veel teveel met de teugels doen!
Zo zonde van die (soms zelfs vrij groene!) paarden!
sorsie schreef:Ik heb een vraagje![]()
Als ik mijn paard laat stappen gaat hij soms op mijn handen hangen(meestal aan het einde van de training), maar als ik hem been geef vliegt zijn hoofd als een giraf in de lucht en als hij dan eindelijk weer ontspant gaat hij vaak weer hangenHoe zouden jullie hier op reageren?
Ikwashier schreef:Ook ik heb een vraag.. Als ik thuis rijd (alleen in de bak) is mijn vzpony meestal trager dan normaal. Ik probeer hem dan zo actief mogelijk te houden. En als ik naar les ga op de manege (groepsles) is hij meestal enorm druk en voorwaarts. Als het goed gaat ontspant hij en loopt hij beter, maar de laatste les was het niet fijn want ik kon hem niet meer terugrijden. Alleen kleine stukjes. Iemand tipt om hem dan beter terug te rijden en meer te laten ontspannen?
superwoman schreef:sorsie schreef:Ik heb een vraagje![]()
Als ik mijn paard laat stappen gaat hij soms op mijn handen hangen(meestal aan het einde van de training), maar als ik hem been geef vliegt zijn hoofd als een giraf in de lucht en als hij dan eindelijk weer ontspant gaat hij vaak weer hangenHoe zouden jullie hier op reageren?
Maar in je "normale training" loopt hij dus ook niet aan de teugel?
sorsie schreef:Nou, soms wel en soms niet, hij is heel erg wisselend, de ene dag is hij heerlijk ontspannen en loopt aan de teugel en de andere dag doet hij zijn hoofd in de lucht en is ontspanning ver te zoeken.
Maar als hij wel ontspannen is en aan de teugel loopt dan stapt hij in het begin gewoon lekker, maar tussendoor of op het einde als ik aan het stappen ben (en dan nog niet uitstappen) dan gaat hij op mijn handen hangen en als ik been geef slaat hij zijn hoofd letterlijk omhoog en blijft een hele poos hoog met zijn hoofd en dan als hij weer ontspannen is dan begint het vaak weer van voor af aan.
Ash_ schreef:IK kom ook met een vraagje.
Mijn haf is snel afgeleid onder het rijden. Dit kan ik redelijk oplossen door hem bezig te houden met figuren en overgangen en dergelijke.
Maar nu loop ik tegen het volgende aan. Hij is altijd heel makkelijk ontspannen te rijden en dat dan met een kleine teugelhulp netjes aan de teugel.
Maar dit doet hij alleen maar als ik door zit. Als ik lichtrijd dan komt hij continu weer omhoog ondanks mijn hulpen.
Wat doe ik hier dan fout?
Ook komt hij met overgangen continu omhoog en blijft niet op de plek waar ik hem graag zou willen.
Wie heeft tips?
superwoman schreef:Ash_ schreef:IK kom ook met een vraagje.
Mijn haf is snel afgeleid onder het rijden. Dit kan ik redelijk oplossen door hem bezig te houden met figuren en overgangen en dergelijke.
Maar nu loop ik tegen het volgende aan. Hij is altijd heel makkelijk ontspannen te rijden en dat dan met een kleine teugelhulp netjes aan de teugel.
Maar dit doet hij alleen maar als ik door zit. Als ik lichtrijd dan komt hij continu weer omhoog ondanks mijn hulpen.
Wat doe ik hier dan fout?
Ook komt hij met overgangen continu omhoog en blijft niet op de plek waar ik hem graag zou willen.
Wie heeft tips?
Blijkbaar geef je toch onbewust andere hulpen wanneer je niet door zit. Vaak toch wat onrustiger en dat stoort je pony.
Nog een kleine aanmerking - ookal is je pony snel afgeleid, het doen van veel oefeningen is in de meeste gevallen een oefening voor de ruiter. Deze blijft op die manier hulpen geven (blijft actief rijden ipv mee-liften) en zorgt er zo voor dat hij niet te laat is met z'n hulpen wanneer de pony iets ziet.(of voordat deze kan kijken) Door hier bewust van te zijn, kun je jezelf nog beter trainen om het nog meer/beter te leren aanvoelen van je pony
Ash_ schreef:Ik ben indd qua afleiding vaak te laat met mijn hulpen en dan ben ik hem al weer kwijt. Ik weet indd dat het ook aan mij licht dat ik hem met lichtrijden minder kan rijden. Wat is hieraan te doen qua oefenen?
sorsie schreef:Ik heb een vraagje![]()
Liinn schreef:Marchador schreef:Actief naar voren en figuren. Met de voorkant doe ik 0,0.
Bedankt.
Ben op dit moment ook alleen maar vanuit de achterhand aan het rijden, goed voorwaarts. Ze pakt dit in de stap en galop erg goed op, in de draf minder..
Liinn schreef:Ik heb geen hulp nodig, maar ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken bij een jong paard dat het nog niet kent? Rijden jullie alleen op gevoel en voorwaarts of "bewerken jullie de voorkant ook", om het zo maar even te zeggen?