[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:08

Yamcha schreef:
Mag ik dan een recente foto van als je aan het draven bent?

Want dan ben ik heel benieuwd hoe het eruit ziet :j

Morgen gaat mijn moeder foto's maken. Want ik heb nog geen goede
foto van haar. :o

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:16

Oh goed zo. Ik wacht dan af. Ben nu echt heel benieuwd.:)

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:41

je moet niet te veel met je teugels doen maar met de benen.
en een paard loopt eerder aan de teugel als tie ontspannen is
dus moet je zelf ook ontspannen zijn.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:43

superwoman schreef:
Het vechten op zich is verkeerd. Zeker met jonge paarden hoor je het veel en is in de meeste gevallen echt een fout van de ruiter.. Ze zijn immers nog niet verreden (vastgereden) en willen (als je ze goed/eerlijk rijdt) graag voor je werken. (ze leren graag en worden graag bezig gehouden)

Ik heb vandaag op een hele jonge pony gereden. En ik kon me enorm vinden in jouw reactie. Ik ben nog een beginnende ruiter in het ontspannen rijden. Maar zodra ik wat contact nam en mijn handen gewoon netjes stil hield (en ontspannen) zakte ze gelijk al in mijn hand! Ze is zo ontzettend eerlijk!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:51

Ik heb een vraagje, mijn jonge haflinger zoekt steeds meer mijn hand op,
maar ik weet niet of ze het echt tegen me gebruikt of het gewoon heel moeilijk vind,
maar als ik haar de volte op wilt krijgen duikt ze naar beneden, loopt dan wel heel lekker
laag en rond maar ze loopt ook ontzettend over haar buiten schouder weg,
en teugelhulpen helpen dan niet, soms been wel maar meestal drukt ze zich er door heen
en versnelt ze ook flink. Nu is mijn vraag, moet ik dan gewoon strenger zijn,
of beter oefenen, of snapt ze het gewoon nog niet en moet ik proberen te zorgen
dat ze niet naar beneden duikt.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:15

Yamcha schreef:
Mag ik dan een recente foto van als je aan het draven bent?

Want dan ben ik heel benieuwd hoe het eruit ziet :j

Helaas kon mijn moeder niet zo goed fotograferen als ik had gehoopt en is er
maar een draf foto die niet bewogen is. :')
En die is van de voorkant. Gisteren liep ze trouwens niet zo goed als donderdag
maar dat kwam ook omdat het ontzettend hard aan het regenen was en na een
tijdje begon het ook te onweren. En we waren met een grote groep aan het rijden
omdat normaal rijden een paar pensionklanten buiten, maar nu kon dat dus niet.
En was ze een beetje afgeleid. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:34

FireAndIce schreef:
Dona85 schreef:
Ja dat voelt echt goed ja! Vooral omdat dat niet het doel was op zich!
:j

Ik denk dat het juist lukt omdat je er niet mee bezig was,maar wel met ontspanning! :)
Er zijn (ook op de stal waar ik rijdt) veel ruiters die veel teveel met de teugels doen!
Zo zonde van die (soms zelfs vrij groene!) paarden!

Niet alleen met de teugels doen veel mensen teveel, maar in alle bewuste en vooral in onbewuste hulpen. (ook op "hoger niveau" is het streven naar nog minder doen)
Juist de grote hulpen zijn onduidelijk, omdat dan de timing niet klopt en je het paard tegenwerkt en vooral ook de houding van de ruiter kan zorgen voor veel onbewuste hulpen.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:28

Ik heb een vraagje :)
Als ik mijn paard laat stappen gaat hij soms op mijn handen hangen(meestal aan het einde van de training), maar als ik hem been geef vliegt zijn hoofd als een giraf in de lucht en als hij dan eindelijk weer ontspant gaat hij vaak weer hangen :+ Hoe zouden jullie hier op reageren?

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:41

Ook ik heb een vraag.. Als ik thuis rijd (alleen in de bak) is mijn vzpony meestal trager dan normaal. Ik probeer hem dan zo actief mogelijk te houden. En als ik naar les ga op de manege (groepsles) is hij meestal enorm druk en voorwaarts. Als het goed gaat ontspant hij en loopt hij beter, maar de laatste les was het niet fijn want ik kon hem niet meer terugrijden. Alleen kleine stukjes. Iemand tipt om hem dan beter terug te rijden en meer te laten ontspannen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:00

sorsie schreef:
Als ik mijn paard laat stappen gaat hij soms op mijn handen hangen(meestal aan het einde van de training), maar als ik hem been geef vliegt zijn hoofd als een giraf in de lucht en als hij dan eindelijk weer ontspant gaat hij vaak weer hangen :+ Hoe zouden jullie hier op reageren?

Maar in je "normale training" loopt hij dus ook niet aan de teugel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:04

Ikwashier schreef:
Ook ik heb een vraag.. Als ik thuis rijd (alleen in de bak) is mijn vzpony meestal trager dan normaal. Ik probeer hem dan zo actief mogelijk te houden. En als ik naar les ga op de manege (groepsles) is hij meestal enorm druk en voorwaarts. Als het goed gaat ontspant hij en loopt hij beter, maar de laatste les was het niet fijn want ik kon hem niet meer terugrijden. Alleen kleine stukjes. Iemand tipt om hem dan beter terug te rijden en meer te laten ontspannen?

Dat is heel lastig.Belangrijk is om hem zo scherp mogelijk op je zit te trainen.
Als hij trouwens erg druk en voorwaarts is, is dat dus niet dat hij óók scherp op je been is... zorg dat je daar wel goed op let en dus op reageerd ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:02

IK kom ook met een vraagje.
Mijn haf is snel afgeleid onder het rijden. Dit kan ik redelijk oplossen door hem bezig te houden met figuren en overgangen en dergelijke.
Maar nu loop ik tegen het volgende aan. Hij is altijd heel makkelijk ontspannen te rijden en dat dan met een kleine teugelhulp netjes aan de teugel.
Maar dit doet hij alleen maar als ik door zit. Als ik lichtrijd dan komt hij continu weer omhoog ondanks mijn hulpen.
Wat doe ik hier dan fout?

Ook komt hij met overgangen continu omhoog en blijft niet op de plek waar ik hem graag zou willen.
Wie heeft tips?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:46

superwoman schreef:
sorsie schreef:

Maar in je "normale training" loopt hij dus ook niet aan de teugel?

Nou, soms wel en soms niet, hij is heel erg wisselend, de ene dag is hij heerlijk ontspannen en loopt aan de teugel en de andere dag doet hij zijn hoofd in de lucht en is ontspanning ver te zoeken ;( .
Maar als hij wel ontspannen is en aan de teugel loopt dan stapt hij in het begin gewoon lekker, maar tussendoor of op het einde als ik aan het stappen ben (en dan nog niet uitstappen) dan gaat hij op mijn handen hangen en als ik been geef slaat hij zijn hoofd letterlijk omhoog en blijft een hele poos hoog met zijn hoofd en dan als hij weer ontspannen is dan begint het vaak weer van voor af aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:22

sorsie schreef:
Nou, soms wel en soms niet, hij is heel erg wisselend, de ene dag is hij heerlijk ontspannen en loopt aan de teugel en de andere dag doet hij zijn hoofd in de lucht en is ontspanning ver te zoeken ;( .
Maar als hij wel ontspannen is en aan de teugel loopt dan stapt hij in het begin gewoon lekker, maar tussendoor of op het einde als ik aan het stappen ben (en dan nog niet uitstappen) dan gaat hij op mijn handen hangen en als ik been geef slaat hij zijn hoofd letterlijk omhoog en blijft een hele poos hoog met zijn hoofd en dan als hij weer ontspannen is dan begint het vaak weer van voor af aan.

Het is heel gunstig dat hij direct omhoog komt met z'n hoofd wanneer jij been geeft. Dus het hangen is niet het probleem.
Waar jij je op moet gaan richten is het nog beter onder de knie krijgen van het "aan de teugel rijden" zodat je hem van de "giraf-stand" kan krijgen ;)
Dit kost tijd en les. Ga er iig niet op focussen, want dan gaat het in de meeste gevallen juist slechter. (onbewuste spanning en teveel doen aan de voorkant)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:34

Ash_ schreef:
Mijn haf is snel afgeleid onder het rijden. Dit kan ik redelijk oplossen door hem bezig te houden met figuren en overgangen en dergelijke.
Maar nu loop ik tegen het volgende aan. Hij is altijd heel makkelijk ontspannen te rijden en dat dan met een kleine teugelhulp netjes aan de teugel.
Maar dit doet hij alleen maar als ik door zit. Als ik lichtrijd dan komt hij continu weer omhoog ondanks mijn hulpen.

Ook komt hij met overgangen continu omhoog en blijft niet op de plek waar ik hem graag zou willen.
Wie heeft tips?

Blijkbaar geef je toch onbewust andere hulpen wanneer je niet door zit. Vaak toch wat onrustiger en dat stoort je pony.
Nog een kleine aanmerking - ookal is je pony snel afgeleid, het doen van veel oefeningen is in de meeste gevallen een oefening voor de ruiter. Deze blijft op die manier hulpen geven (blijft actief rijden ipv mee-liften) en zorgt er zo voor dat hij niet te laat is met z'n hulpen wanneer de pony iets ziet.(of voordat deze kan kijken) Door hier bewust van te zijn, kun je jezelf nog beter trainen om het nog meer/beter te leren aanvoelen van je pony

PIETJE1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:22

Oke, eigenlijk is het heel erg moeilijk om het sowieso op de computer uit te leggen, want als je het doet leer je hier veel meer van. En wil je je pony aan de teugel laten lopen rij naar je hand. Ga niet zagen of zo iets dergelijks. Dan krijg je hem wel aan de teugel maar als je dan gaat hals strekken heb je een probleem, want dat gaat dan dus echt niet lukken. Wil je je pony aan de teugel, vraag aan je ouders/verzorgers of je 1x in de week/maand/jaar/halfjaar/kwart jaar privéles mag. Dan wel een goede zoeken uiteraard. Succes, Je leert er echt veel van.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:50

superwoman schreef:
Ash_ schreef:

Wie heeft tips?

Blijkbaar geef je toch onbewust andere hulpen wanneer je niet door zit. Vaak toch wat onrustiger en dat stoort je pony.
Nog een kleine aanmerking - ookal is je pony snel afgeleid, het doen van veel oefeningen is in de meeste gevallen een oefening voor de ruiter. Deze blijft op die manier hulpen geven (blijft actief rijden ipv mee-liften) en zorgt er zo voor dat hij niet te laat is met z'n hulpen wanneer de pony iets ziet.(of voordat deze kan kijken) Door hier bewust van te zijn, kun je jezelf nog beter trainen om het nog meer/beter te leren aanvoelen van je pony

Ik ben indd qua afleiding vaak te laat met mijn hulpen en dan ben ik hem al weer kwijt. Ik weet indd dat het ook aan mij licht dat ik hem met lichtrijden minder kan rijden. Wat is hieraan te doen qua oefenen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:07

Ash_ schreef:
Ik ben indd qua afleiding vaak te laat met mijn hulpen en dan ben ik hem al weer kwijt. Ik weet indd dat het ook aan mij licht dat ik hem met lichtrijden minder kan rijden. Wat is hieraan te doen qua oefenen?

kilometers maken ;) en vooral les zodat die kan aangeven wanneer je iets zou moeten voelen; zodat jij daarop het kunt léren aanvoelen.
Met lichtrijden raad ik aan om steeds kleine stukjes te doen en dan weer door te gaan zitten. Door dit steeds kleine stukjes te doen, maak je vaak minder snel grove fouten en "verlies" je hem niet waardoor het leuk blijft voor jezelf.
Ik hoop wel dat je hem verder wel correct aan de teugel rijdt en dus niet op druk of met kneepjes ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:18

Zitles kan ook goed helpen!
Puur voor je eigen houding,evenwicht etc.
daar help je je paard ook mee!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:24

sorsie schreef:

De stap is voor het paard de gang met de minste impuls,en een ontspannen gedrage aanleuning komt alleen tot stand met een goede actieve achterhand, activeren van achter dus! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:13

Ik heb geen hulp nodig, maar ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken bij een jong paard dat het nog niet kent? Rijden jullie alleen op gevoel en voorwaarts of "bewerken jullie de voorkant ook", om het zo maar even te zeggen? :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:00

Actief naar voren en figuren. Met de voorkant doe ik 0,0.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:14

Marchador schreef:

Bedankt.
Ben op dit moment ook alleen maar vanuit de achterhand aan het rijden, goed voorwaarts. Ze pakt dit in de stap en galop erg goed op, in de draf minder..

xLotjeuhx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:49

Liinn schreef:
Marchador schreef:

Bedankt.
Ben op dit moment ook alleen maar vanuit de achterhand aan het rijden, goed voorwaarts. Ze pakt dit in de stap en galop erg goed op, in de draf minder..

Wat bedoel je als je zegt dat je met de voorkant niets doet? en betekent vanuit de achterhand rijden en voorwaarts dan gewoon een goed tempo hebben? Dit wordt hier allemaal zovaak gebruikt maar HOE je dat dan moet doen vind ik nergens =/ Alleen veel figuren rijden heb ik al gevonden. Praktische uitleg zou fijn zijn...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:53

Liinn schreef:
Ik heb geen hulp nodig, maar ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken bij een jong paard dat het nog niet kent? Rijden jullie alleen op gevoel en voorwaarts of "bewerken jullie de voorkant ook", om het zo maar even te zeggen? :)

Of het paard het nu "kent" of niet, dat maakt niet uit. Het is een resultaat namelijk en geen trucje
Aan de voorkant is alleen een goede aanleuning nodig. Verder van achter actief maken/houden (dus NIET hard laten lopen)