[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:17

Ruby1995 schreef:
superwoman schreef:
aan de teugel is niet alleen de krul aan de voorkant, maar het is een paard wat goed actief van achter is en goed over de rug loopt en de krul is een resultaat.
Door z'n kop vast te binden krijg je eerder een scheef paard ipv een paard wat z'n rug goed gaat gebruiken.

We hebben gisteren zonder gereden , en wat bleek ze kan het makkelijk zonder het heeft wel geholpen voor 2 keer gebruiken en nu doet ze uit zich zelf :)

Loopt hij wel aan de teugel en niet in de krul? (bijv achter de teugel) Tis zo belangrijk dat hij wel goed z'n rug gebruikt wanneer de voorkant er "netjes uit ziet".
Tuurlijk kan ze het prima zonder elastiek, het is een hulpmiddel voor de ruiter en niet voor het paard ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:44

[/quote]

Loopt hij wel aan de teugel en niet in de krul? (bijv achter de teugel) Tis zo belangrijk dat hij wel goed z'n rug gebruikt wanneer de voorkant er "netjes uit ziet".
Tuurlijk kan ze het prima zonder elastiek, het is een hulpmiddel voor de ruiter en niet voor het paard ;)[/quote]
nee ze loopt niet in de krul :) , maar ze kon eerst echt niet aan de teugel doen , wat je ook deed , t lukte niet...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:28

Ruby1995 schreef:

Tuurlijk kan ze het prima zonder elastiek, het is een hulpmiddel voor de ruiter en niet voor het paard ;)[/quote]
nee ze loopt niet in de krul :) , maar ze kon eerst echt niet aan de teugel doen , wat je ook deed , t lukte niet...[/quote]

Dan deed je vast teveel waardoor het niet ging!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:16

FireAndIce schreef:

idd,
wanneer het paard geen lichamelijke problemen heeft, is het altijd de ruiter die "het" niet kan.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:03

superwoman schreef:
FireAndIce schreef:

idd,
wanneer het paard geen lichamelijke problemen heeft, is het altijd de ruiter die "het" niet kan.

Vanalles en iedereen probeerde het, maar echt geloof me , het lukte echt niet

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:29

Het proberen an sich is al verkeerd.
Als jij je paard van achter naar voren rijdt, het stimuleert de buikspieren aan te spannen en de achterhand onder te brengen, zodat het de nek en onderkaak ontspant, heb jij je paard aan de teugel. Alles wat je meer doet dan dat is teveel.
En nu heb je dankzij de elastiek een leuk houdinkje bereikt, maar waar het aan de teugel lopen om gaat nog altijd niet: een ontspannen, recht paard dat zijn lichaam op een goede manier gebruikt. En dat zul je never nooit voor elkaar krijgen met een elastiek en met welke hulpteugel dan ook. Omdat er geen hulpteugel in de wereld is die van achter naar voren werkt, en geen hulpteugel die nageeft.

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:38

Gewoon van je been naar je hand rijden, Lekker veel figuurtjes enzo lekker creative bezig zijn en dan komt het vanzelf wel.
Tempo wissenlingen, stelling, buiging.
Dan geeft je paard vanzelf na.
Met trekken en duwen kom je ook niet verder ;)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:05

Heey ik heb een vraagje:)
(ik vraag om advies en niet om afgekraakt te worden ofso)

Mijn paard is door zijn eigenaar nogal verpest in de mond (ze liep voor de kar met een stang als bit en de eigenaar had daar eigenlijk een te strenge hand voor). En nu rijd ik hem bij maar ik rij dus met een gewoon trensbitje. Het probleem is dus dat ze zich neit goed kan ontspannen (bang voor pijn in de mond). Maar hoe kan ik haar onder het RIJDEN toch rustig laten ontspannen zodat ze haar hoofd laat zakken? (ik doe nu ook al veel grondwerk met haar)

En hoe kan je er goed voor zorgen dat de achterhand goed actief word?

Alvast bedankt:)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:40

Ik zou dit paard gewoon met een trensbitje blijven rijden en er extra op letten dat je met een stille, nageeflijke hand rijdt, zodat je paard terug vertrouwen krijgt in het bit/de ruiterhand.
De achterhand actief maken kan je oa doen door véél overgangen en véél tempowisselingen te rijden. Ook voltes vergroten/verkleinen, afwisselend een paar pasjes achterwaarts en balkjes lopen, wil wel eens helpen. Succes!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:21

rustig allemaal oefeningen rijden zodat het paard er weer vertrouwen in krijgt .

trouwens had ik zelf een vraag: wat te doen met een sterrekijker die hard in z`n mond is maar wel goed z`n achterhand gebruikt?
ook komt ie soms wel naar benend maar z`n hals blijft recht. wat weer meer op hals strekken lijkt hij is dat totaal niet rond .ik weet ook wel dat in t begin lastig is maar heeft iemand advies ?!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:07

Accepteert hij het bit? Een paard dat dat niet doet, zal niet nageven in het kaakgewricht, en daardoor blijven sterrenkijken, ondanks de actieve achterhand en het goede rug-gebruik. Is zijn rug-gebruik goed? Rug ontspannen, soepel in de rug, passend zadel,...?

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:12

@almeetje

Ja ik ben opzoek naar een ander bit om uit te proberen en het zadel is goed passens en hij loopt aan de longeerlijn wel netjes over de rug, dus ik denk dat het gewoon de spanning van het rijden is.

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:56

Misschien kan je proberen met een wat lossere teugel te rijden. Je handen wat hoger te houden en je hakken laag.

Probeer zelf te ontspannen en duw je handen wat naar voor. NIET richting je knieen maar recht vooruit.
Hiermee nodig je hem al uit om meer ontspannen te gaan lopen. En zal hij vanzelf dat contact zoeken wat jij wil. Met een losse rug.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:54

Ik zou niet een ander bit gaan proberen, maar wat Yaika zegt.
Ik zou met een wat losser teugeltje gaan rijden, actief en consequent en puur even op het rijden van de benen. Hoe is hij aan de longe?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:00

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:16

Even in verband met mijn reactie hier op de vorige pagina...
lottex schreef:
Ik rijd zelf op een manege en zit nu op het 'niveau' dat we wel al eens iets horen over in de hand stellen en zo.
Maar ik denk dat het met manegepaarden moeilijker is om ze nageefelijk te rijden (net door de reden die jij al zei).
Ik wil dan ook niets forceren en rijdt gewoon ontspannen, stelling, tempowisselingen, ...
Hoe moet je dan verder om ze op zo'n manier nageefelijk te rijden?

heb net van een vriendin foto's doorgestuurd gekregen, heb maar even een topic gemaakt ;)

[RIJ-ITP] Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:00

MIsschien even een beetje off-topic maar ik ben zo trots!

Ik heb sinds 4 maanden les met mijn nieuwe tinker
We zijn met de les alleen bezig om tinker-lief te gymnatiseren door veel voltes
beetje stelling, tempowisselingen, veel overgangen en rechtrichten etc. te rijden.

Ik ben zelf puur recreatierijdster en we zijn dan ook helemaal niet bezig met aan de teugel of iets.
Nu we zo een paar maanden bezig zijn zoekt hij echt mijn hand op en is hij nu de hele les nageeflijk!
Het is nog niet echt 'aan de teugel', maar ik zie duidelijk dat we met deze lessen ontzettend de goeie weg op gaan wat dat aangaat!

Dat wilde ik even delen :o
(vooral omdat ik zelf nooit geloofde dat het paard, dankzij het van achter naar voren rijden zelf nageeflijk wordt.... :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:50

Oh wat gaaf voor je! Het is een langere weg, maar het voelt goed hè?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:20

Dat is idd goed nieuws :)
Klinkt goed wat je doet,ga zo door :j

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:03

Ja dat voelt echt goed ja! Vooral omdat dat niet het doel was op zich!
:j

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:33

Ik heb een vraagje, mijn pony loopt erg snel netjes aan de teugel.
Maar soms in draf wordt ze heel langzaam als ze aan de teugel loopt.
En als ik haar dan vooruit drijf gaat ze niet meer (netjes) aan de teugel
lopen. Heeft iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:16

Niet in de krul proberen te trekken. Je hebt wss een veel te strenge hand, waardoor ze wijkt voor de druk in de mond. In stap is dat neit echt een probleem, want dan kunnen ze makkelijk in een houdinkje lopen, maar in draf moeten ze echt de rugspieren gaan gebruiken, en dat wil niet als je met je nek in een krulletje loopt, maar niet je buikspieren aanspant. En dus komt ze terug in tempo, want ze kan de achterhand neit onderbrengen, jouw hand blokkeert dat.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:10

Yamcha schreef:
Niet in de krul proberen te trekken. Je hebt wss een veel te strenge hand, waardoor ze wijkt voor de druk in de mond. In stap is dat neit echt een probleem, want dan kunnen ze makkelijk in een houdinkje lopen, maar in draf moeten ze echt de rugspieren gaan gebruiken, en dat wil niet als je met je nek in een krulletje loopt, maar niet je buikspieren aanspant. En dus komt ze terug in tempo, want ze kan de achterhand neit onderbrengen, jouw hand blokkeert dat.

Ik trek haar absoluut niet in de krul. Ik heb juist mijn teugels af en toe te los. En
ik heb mijn handen erg naar voren om haar juist niet in de krul te trekken.
Als ik stap zit begint ze aan haar bit te knabbelen en dan gaat ze bijna uit zich
zelf aan de teugel lopen. Als ik dan in draf ga is er geen probleem. Maar als je
tien minuten aan het draven bent wordt ze steeds langzamer en het lijkt of ze
zeg maar steeds meer aan de teugel gaat lopen. Weet niet zo goed hoe je het
moet beschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:39

Mag ik dan een recente foto van als je aan het draven bent?

Want dan ben ik heel benieuwd hoe het eruit ziet :j

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:50

Dona85 schreef:
Ja dat voelt echt goed ja! Vooral omdat dat niet het doel was op zich!
:j

Ik denk dat het juist lukt omdat je er niet mee bezig was,maar wel met ontspanning! :)
Er zijn (ook op de stal waar ik rijdt) veel ruiters die veel teveel met de teugels doen!
Zo zonde van die (soms zelfs vrij groene!) paarden!