[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moon_dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:07

Die van mij geeft alleen een knikje in zijn nek. Lijkt net alsof, maar nog steeds niet nageefelijk }>

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:27

Kan het dat je te hard bent in je hand en je paard naar beneden dwingt? Hierdoor gaan paarden nl. in een valse knik lopen en krijg je nooit een nageeflijk paard. Nageeflijkheid komt uit veel impuls, een actieve achterhand, een bolle rug, ontspanning en acceptatie van het bit. Een paard gaat het bit alleen accepteren (loslaten, schuimen) als je zacht bent in de hand. Veel impuls en een actieve achterhand krijg je voornamelijk door véél overgangen en tempowisselingen te rijden en daarbij héél consequent reactie op je been te eisen. Actie = reactie, been = versnellen. Geen reactie? Tikje.
Dit is een beetje basis, meer ken ik zelf ook niet. Voor een betere uitleg en een meer uitgebreide uitleg kan je een deel van dit topic doorlezen, en daarbij denk ik vooral aan de reacties van Yamcha,... :) Succes!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:47

eerst liep mn verzorgpaard ook echt niet aan de teugel en nu elastiek er aan gezet en boven wonder doet ze het zelfs in draf :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:35

Ruby1995 schreef:
eerst liep mn verzorgpaard ook echt niet aan de teugel en nu elastiek er aan gezet en boven wonder doet ze het zelfs in draf :D

aan de teugel is niet alleen de krul aan de voorkant, maar het is een paard wat goed actief van achter is en goed over de rug loopt en de krul is een resultaat.
Door z'n kop vast te binden krijg je eerder een scheef paard ipv een paard wat z'n rug goed gaat gebruiken.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:16

Ruby1995 schreef:

Ik denk dat je het elaktiek er beter af kan halen en [RT-P] Paard op de achterhand laten lopen. dit doorlezen, als dat goed lukt, dan komt het vanzelf. Nu komt het alleen van voor, de druk op z'n bit trekt z'n hoofd in de houding die jij wilt zien terwijl hij eerst goed ontspannen moet lopen, dus de achterhand goed gebruiken en over de rug lopen. Daarvoor moet je veel overgangen etc. rijden maar dat kan je daar lezen.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:03

Reactie op ruby1995:

Ik zou dat elastiek er maar af halen als ik jou was, want nu trek je de pony in de krul en loopt hij niet vanzelf in ontspanning en wat je dan heel snel krijgt is dat je paard hard in de mond word door het tegentrekken, en geloof me dat wil je niet. Spreek uit ervaring want mijn pony is op zon zelfde manier helemaal verpest in de mond en dat krijg je niet zomaar weer weg ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:19

Heee,
sorry als deze vraag al gesteld is, maar heb niet echt tijd om 247 pagina's door te lezen (als we vakantie hebben, ga ik me wel eens bezighouden met wat pagina's door te lezen :D ) :o

Wat vinden jullie van nageefelijkheid bij manegepaarden?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:26

lottex schreef:
Heee,
sorry als deze vraag al gesteld is, maar heb niet echt tijd om 247 pagina's door te lezen (als we vakantie hebben, ga ik me wel eens bezighouden met wat pagina's door te lezen :D ) :o

Wat vinden jullie van nageefelijkheid bij manegepaarden?

hoe bedoel je dat precies?
het is natuurlijk beter dat ze lekker nageefelijk lopen maar met allemaal verschillende ruiters en rijstijlen lijkt het me niet dat een manege paard altijd fijn nageefelijk loopt!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:30

Tja wat ik ermee bedoel, gewoon jullie meningen en zo ... :)
(wist niet zo goed hoe ik het moest verwoorden :+ )

Ik rijd zelf op een manege en zit nu op het 'niveau' dat we wel al eens iets horen over in de hand stellen en zo.
Maar ik denk dat het met manegepaarden moeilijker is om ze nageefelijk te rijden (net door de reden die jij al zei).
Ik wil dan ook niets forceren en rijdt gewoon ontspannen, stelling, tempowisselingen, ...
Hoe moet je dan verder om ze op zo'n manier nageefelijk te rijden?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:38

lottex schreef:
Tja wat ik ermee bedoel, gewoon jullie meningen en zo ... :)
(wist niet zo goed hoe ik het moest verwoorden :+ )

Ik rijd zelf op een manege en zit nu op het 'niveau' dat we wel al eens iets horen over in de hand stellen en zo.
Maar ik denk dat het met manegepaarden moeilijker is om ze nageefelijk te rijden (net door de reden die jij al zei).
Ik wil dan ook niets forceren en rijdt gewoon ontspannen, stelling, tempowisselingen, ...
Hoe moet je dan verder om ze op zo'n manier nageefelijk te rijden?

het belangrijkste is om het paard is recht te richten je merk aan ieder paard dat het scheef is (ze kijken allemaal liever 1 kant op)
als je het paard recht rijd dat gaat dus niet 123,als het paard recht is dan gaat het vanzelf ontspannen en van uit daar kan je weer verder.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:40

Zijn daar speciefieke oefiningen voor?
En heeft dat dan enkel nut voor die ene les, zodat je dat elke keer opnieuw moet doen?
(want er rijden natuurlijk nog veel andere mensen op +
wij hebbben elke keer een ander paard om te rijden, voor de afwisseling)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:48

Ik ben een beetje in de war tussen nageeflijk en aanleuning, want als je problemen met je aanleuning hebt of geen goede aanleuning, betekend het dan gelijk dat je paard niet goed nageeflijk is? Of is dan simpelweg je aanleuning niet goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:01

NeverGiveUp schreef:
Ik ben een beetje in de war tussen nageeflijk en aanleuning, want als je problemen met je aanleuning hebt of geen goede aanleuning, betekend het dan gelijk dat je paard niet goed nageeflijk is? Of is dan simpelweg je aanleuning niet goed.

wanneer het paard nageeflijk is, dan volgt deze je hand.
Wanneer je paard goed na geeft zal je wsl ook een goede aanleuning (("elastisch") contact met de paardenmond) hebben. Echter kan je aanleuning wel bijv te zwaar zijn terwijl het paard wel nageeft.. -> er zijn van die brave paarden... ;)

Nageven = dus niet "het krulletje"

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:06

Oh ja ik snap hem :)

Want hij volgt ten alle tijden mijn hand..
Soms heeft hij de neiging te gaan hangen.. Dat is totaal mijn schuld dat weet ik, maar ik kom er niet compleet achter wat het is..
kan ik dat zien als een probleem in de aanleuning, of zit dat ergens anders in...
Hij geeft lekker na, maar zodra hij ook in dat krulletje zit (zonder dwang) heb ik de neiging hem proberen daar in te houden, of te lang vast te houden ofzo iets waardoor hij gaat hangen?
Of loopt hij toch niet helemaal op zijn eigen benen/onbalans?

Het is dan soms zo dat zodra ik mijn teugels iets verleng, duikte hij meteen tussen zijn voorbenen zegmaar, zodra ik hem dan voorwaarts hou gaat het wel goed, maar het verleng moment gaat vaak zo! En zodra hij dan weer lekker loopt pak ik hem weer op, en hij kan dan zo weer heel lang totaal gewichtloos in mijn handen lopen, en daarna toch weer zwaar worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:11

reinandje schreef:
het belangrijkste is om het paard is recht te richten je merk aan ieder paard dat het scheef is (ze kijken allemaal liever 1 kant op)
als je het paard recht rijd dat gaat dus niet 123,als het paard recht is dan gaat het vanzelf ontspannen en van uit daar kan je weer verder.

Vind ik niet....
Tuurlijk is rechtrichten belangrijk, maar bij de meeste ruiters zit de fout toch in een combinatie van foutjes.
Voornamelijk denkt men te snel dat een paard aan het been is en dus actief.. ook is "men" vaak onbewust van de spanning in hun schouders,ellebogen,en of polsen waardoor je onmogelijk een paard fijn nageeflijk kunt rijden. Te grote hulpen is er ook zo 1 die onbewust worden gegeven en daardoor juist onduidelijk worden of zelfs tegenstrijdig...

Rechtrichten doe ik wanneer het paard lekker nageeft en aan de teugel loopt - dan kun je het beste rechtrichten, omdat je goed kunt begrenzen en het paard al over de rug loopt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:20

NeverGiveUp schreef:
Oh ja ik snap hem :)

Want hij volgt ten alle tijden mijn hand..
Soms heeft hij de neiging te gaan hangen.. Dat is totaal mijn schuld dat weet ik, maar ik kom er niet compleet achter wat het is..
kan ik dat zien als een probleem in de aanleuning, of zit dat ergens anders in...
Hij geeft lekker na, maar zodra hij ook in dat krulletje zit (zonder dwang) heb ik de neiging hem proberen daar in te houden, of te lang vast te houden ofzo iets waardoor hij gaat hangen?
Of loopt hij toch niet helemaal op zijn eigen benen/onbalans?

Het is dan soms zo dat zodra ik mijn teugels iets verleng, duikte hij meteen tussen zijn voorbenen zegmaar, zodra ik hem dan voorwaarts hou gaat het wel goed, maar het verleng moment gaat vaak zo! En zodra hij dan weer lekker loopt pak ik hem weer op, en hij kan dan zo weer heel lang totaal gewichtloos in mijn handen lopen, en daarna toch weer zwaar worden.

Nog meer blijven schakelen om te voorkomen dat hij op de voorhand duikt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:02

@ superwoman:

Had vandaag les, en ze zei dat jou manier inderdaad misschien wel even goed was omdat je er anders ook zo lang in blijft hangen (letterlijk :') )

maar we zijn dus heel veel gaan schakelen, echt heel vermoeiend haha, maar hij heeft nieteens geprobeert te hangen! Hij was heerlijk licht de hele tijd :D

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:15

superwoman schreef:
reinandje schreef:

Vind ik niet....
Tuurlijk is rechtrichten belangrijk, maar bij de meeste ruiters zit de fout toch in een combinatie van foutjes.
Voornamelijk denkt men te snel dat een paard aan het been is en dus actief.. ook is "men" vaak onbewust van de spanning in hun schouders,ellebogen,en of polsen waardoor je onmogelijk een paard fijn nageeflijk kunt rijden. Te grote hulpen is er ook zo 1 die onbewust worden gegeven en daardoor juist onduidelijk worden of zelfs tegenstrijdig...

Rechtrichten doe ik wanneer het paard lekker nageeft en aan de teugel loopt - dan kun je het beste rechtrichten, omdat je goed kunt begrenzen en het paard al over de rug loopt.

daar zijn de meningen dan over verdeeld paard kan nooit op de goede manier zakken en over de rug lopen als het niet recht is en aan het been is.
tuurlijk ieder paard is naar beneden te rijden op elke manier maar ga je maar is af vragen of het de goede manier is en zonder valse knik ect. en indd wat de houding van de ruiter betreft ben ik het mee eens als een ruiter niet een onafhankelijke zit heeft zit die gene het paard in de weg en gaat het ook niet goed ontspannen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:51

reinandje schreef:
daar zijn de meningen dan over verdeeld paard kan nooit op de goede manier zakken en over de rug lopen als het niet recht is en aan het been is.
tuurlijk ieder paard is naar beneden te rijden op elke manier maar ga je maar is af vragen of het de goede manier is en zonder valse knik ect. en indd wat de houding van de ruiter betreft ben ik het mee eens als een ruiter niet een onafhankelijke zit heeft zit die gene het paard in de weg en gaat het ook niet goed ontspannen

Paard moet wel héél erg scheef zijn, wil deze niet correct aan de teugel gaan om die reden.
Ik geloof niet dat ik me af hoef te vragen of mijn paarden correct aan de teugel lopen :=

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:15

superwoman schreef:
reinandje schreef:

Paard moet wel héél erg scheef zijn, wil deze niet correct aan de teugel gaan om die reden.
Ik geloof niet dat ik me af hoef te vragen of mijn paarden correct aan de teugel lopen :=

en wat is volgens jou dan heel scheef? en wanneer loopt het paard volgens jou dat correct aan de teugel?
paard loopt namelijk zo 123 correct aan de teugel dus ben wel nieuwsgierig wanneer jij het dat correct vind!

VLIMBOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:54

WAUW!

Heb laatst voor de eerste x echt een pony aan de teugel gereden!
What a feeling!!!

Ik upload binnekort foto's +:)+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:56

8veertje8 schreef:
WAUW!

Heb laatst voor de eerste x echt een pony aan de teugel gereden!
What a feeling!!!

Ik upload binnekort foto's +:)+

Ben benieuwd!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:12

ik ben ook erg benieuwd naar de foto's:d

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:03

Hebben jullie ook zo van die dagen dat het gewoon super gaat?
Vandaag heb ik echt zalig getraind, dit paardje is er eentje die heel erg graag haar rug wegdrukt, de osteopaat moet ook komen, en ze pakt haar bit vast en steekt haar hoofd in de lucht. Ook is ze enorm scheef en stijf. Vandaag was ik, zonder mij bezig te houden met het krulletje, aan het werken aan veel overgangen, lange stukken galopperen (wordt ze ontspannen van) en veel buigingsoefeningen. Op een gegeven moment voelde ze al vrij relaxt aan in de rug, ze begon te knabbelen op haar bit en wat te schuimen, volgde mijn hand, ik had een fantastisch licht, ontspannen contact en ze liep zoooo mooi... Niet opgekropt, niet te diep, niet net niet erdoor, neusje perfect op de loodlijn, hals gebogen zoals het hoort, goed aan het been, actief, voor haar doen goed ruggebruik. Zalig :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:12

superwoman schreef:
Ruby1995 schreef:

aan de teugel is niet alleen de krul aan de voorkant, maar het is een paard wat goed actief van achter is en goed over de rug loopt en de krul is een resultaat.
Door z'n kop vast te binden krijg je eerder een scheef paard ipv een paard wat z'n rug goed gaat gebruiken.

We hebben gisteren zonder gereden , en wat bleek ze kan het makkelijk zonder het heeft wel geholpen voor 2 keer gebruiken en nu doet ze uit zich zelf :)