Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ruby1995 schreef:eerst liep mn verzorgpaard ook echt niet aan de teugel en nu elastiek er aan gezet en boven wonder doet ze het zelfs in draf
Ruby1995 schreef:eerst liep mn verzorgpaard ook echt niet aan de teugel en nu elastiek er aan gezet en boven wonder doet ze het zelfs in draf
lottex schreef:Heee,
sorry als deze vraag al gesteld is, maar heb niet echt tijd om 247 pagina's door te lezen (als we vakantie hebben, ga ik me wel eens bezighouden met wat pagina's door te lezen)
Wat vinden jullie van nageefelijkheid bij manegepaarden?
lottex schreef:Tja wat ik ermee bedoel, gewoon jullie meningen en zo ...![]()
(wist niet zo goed hoe ik het moest verwoorden)
Ik rijd zelf op een manege en zit nu op het 'niveau' dat we wel al eens iets horen over in de hand stellen en zo.
Maar ik denk dat het met manegepaarden moeilijker is om ze nageefelijk te rijden (net door de reden die jij al zei).
Ik wil dan ook niets forceren en rijdt gewoon ontspannen, stelling, tempowisselingen, ...
Hoe moet je dan verder om ze op zo'n manier nageefelijk te rijden?
NeverGiveUp schreef:Ik ben een beetje in de war tussen nageeflijk en aanleuning, want als je problemen met je aanleuning hebt of geen goede aanleuning, betekend het dan gelijk dat je paard niet goed nageeflijk is? Of is dan simpelweg je aanleuning niet goed.
reinandje schreef:het belangrijkste is om het paard is recht te richten je merk aan ieder paard dat het scheef is (ze kijken allemaal liever 1 kant op)
als je het paard recht rijd dat gaat dus niet 123,als het paard recht is dan gaat het vanzelf ontspannen en van uit daar kan je weer verder.
NeverGiveUp schreef:Oh ja ik snap hem
Want hij volgt ten alle tijden mijn hand..
Soms heeft hij de neiging te gaan hangen.. Dat is totaal mijn schuld dat weet ik, maar ik kom er niet compleet achter wat het is..
kan ik dat zien als een probleem in de aanleuning, of zit dat ergens anders in...
Hij geeft lekker na, maar zodra hij ook in dat krulletje zit (zonder dwang) heb ik de neiging hem proberen daar in te houden, of te lang vast te houden ofzo iets waardoor hij gaat hangen?
Of loopt hij toch niet helemaal op zijn eigen benen/onbalans?
Het is dan soms zo dat zodra ik mijn teugels iets verleng, duikte hij meteen tussen zijn voorbenen zegmaar, zodra ik hem dan voorwaarts hou gaat het wel goed, maar het verleng moment gaat vaak zo! En zodra hij dan weer lekker loopt pak ik hem weer op, en hij kan dan zo weer heel lang totaal gewichtloos in mijn handen lopen, en daarna toch weer zwaar worden.
superwoman schreef:reinandje schreef:het belangrijkste is om het paard is recht te richten je merk aan ieder paard dat het scheef is (ze kijken allemaal liever 1 kant op)
als je het paard recht rijd dat gaat dus niet 123,als het paard recht is dan gaat het vanzelf ontspannen en van uit daar kan je weer verder.
Vind ik niet....
Tuurlijk is rechtrichten belangrijk, maar bij de meeste ruiters zit de fout toch in een combinatie van foutjes.
Voornamelijk denkt men te snel dat een paard aan het been is en dus actief.. ook is "men" vaak onbewust van de spanning in hun schouders,ellebogen,en of polsen waardoor je onmogelijk een paard fijn nageeflijk kunt rijden. Te grote hulpen is er ook zo 1 die onbewust worden gegeven en daardoor juist onduidelijk worden of zelfs tegenstrijdig...
Rechtrichten doe ik wanneer het paard lekker nageeft en aan de teugel loopt - dan kun je het beste rechtrichten, omdat je goed kunt begrenzen en het paard al over de rug loopt.
reinandje schreef:daar zijn de meningen dan over verdeeld paard kan nooit op de goede manier zakken en over de rug lopen als het niet recht is en aan het been is.
tuurlijk ieder paard is naar beneden te rijden op elke manier maar ga je maar is af vragen of het de goede manier is en zonder valse knik ect. en indd wat de houding van de ruiter betreft ben ik het mee eens als een ruiter niet een onafhankelijke zit heeft zit die gene het paard in de weg en gaat het ook niet goed ontspannen
superwoman schreef:reinandje schreef:daar zijn de meningen dan over verdeeld paard kan nooit op de goede manier zakken en over de rug lopen als het niet recht is en aan het been is.
tuurlijk ieder paard is naar beneden te rijden op elke manier maar ga je maar is af vragen of het de goede manier is en zonder valse knik ect. en indd wat de houding van de ruiter betreft ben ik het mee eens als een ruiter niet een onafhankelijke zit heeft zit die gene het paard in de weg en gaat het ook niet goed ontspannen
Paard moet wel héél erg scheef zijn, wil deze niet correct aan de teugel gaan om die reden.
Ik geloof niet dat ik me af hoef te vragen of mijn paarden correct aan de teugel lopen
superwoman schreef:Ruby1995 schreef:eerst liep mn verzorgpaard ook echt niet aan de teugel en nu elastiek er aan gezet en boven wonder doet ze het zelfs in draf
aan de teugel is niet alleen de krul aan de voorkant, maar het is een paard wat goed actief van achter is en goed over de rug loopt en de krul is een resultaat.
Door z'n kop vast te binden krijg je eerder een scheef paard ipv een paard wat z'n rug goed gaat gebruiken.