[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:57

sillyhorse schreef:
Ongelooflijk meiden wat hebben jullie een engelengeduld! 245 pagina's over dat je geen kneepjes moet geven en wat je juist wel moet doen en dan nog vriendelijk blijven tegen alle miepen die advies vragen maar het toch lekker fout blijven doen omdat ze het wel beter weten.
Petje af hoor!

Nu je het zegt inderdaad!
(ik volg dit topic altijd op de voet)

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:13

Ik krijg nu de kans om een nieuw paardje te rijden, en heb ze momenteel op proef omdat ik nog wat twijfel. Het andere paardje dat ik reed, staat om medische redenen bijna permanent stil, maar is echt iets voor mij en totaal anders dan dit paardje. Het andere paard is een Gelders type, erg temperamentvol, overgevoelig, zit actie in, eenkennig maar gaat door het vuur als ze je kent en vertrouwt. Dit is een Freiberger van 6 jaar, die nu door de dochter van de staleigenaar 1x per week dressuurmatig wordt gereden, en vanaf nu door mij en dus gaat die dochter afbouwen. Deze merrie is van een koppel waarvan de man af en toe in het bos gaat, en de vrouw een erg bange beginner is die maar heel af en toe heel eventjes en heel rustig aan rijdt, daarom vroegen ze aan mij om haar te rijden. Nu heb ik wat problemen met de aanpassing, ze is zo goed als het tegengestelde van wat ik gewend ben, ik vind ze wel leuk (een eerlijk paard, wilt werken, goed voorwaarts) maar moet mij erg aanpassen. Ze heeft een vrij goed acherhandgebruik, voelt soepel aan in de rug, maar haar mond is ronduit een baksteen. Ze steekt haar neus récht naar voor, pakt niet echt vast want reageert goed op 'stuur en rem', maar met geen mogelijkheid naar beneden te rijden. Dit doe ik normaal dmv met veel impuls losrijden (tempowisselingen, overgangen, stelling en buiging) en een weerstandbiedende hand. Haar achterhand is actief, en haar rug voelt ontspannen, maar die mond is gewoon een baksteen, ze gaf gewoon niks na. Dit is erg raar voor mij, omdat dat andere paardje op mijn pinken te rijden was, extreem gevoelig was, zelfs té, en ik dan ook een erg zachte hand heb. Wat moet ik hier in godsnaam mee aanvangen? Ik begin binnenkort terug met lessen, maar mag ze al dit hele weekend rijden, dus tips zijn welkom. :)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:59

hoi!
mijn arabier begint eindelijk *\o/* een beetje na te geven. ik heb hem laten behandelen door een fysio, hij zat erg vast, nog steeds een beetje maar binnenkort weer een afspraak. ook is de tandarts langs geweest. het is een linksgebogen paard.

op de rechterhand kan hij makkelijker nageefelijk lopen dan op de linker. wat kan ik nu het beste doen? want ik wil hem rechtrichten en moet hem dus naar rechts laten kijken maar op de linkerhand loopt ie nu moeilijk nageeflijk, moet ik dan niet ophouden met dat naar rechts laten kijken en hem juist naar links laten kijken?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:04

Aladinnetje, is dit naar aanleiding van dat hij vast zat/zit? dat hij linksom moeilijker loopt dan rechtsom? In dit geval zou ik met de fysio overleggen hoe en wat je het beste kan doen.
Houd er rekening mee dat net als bij mensen paarden ook een moeilijke kant hebben. Zo ben ik rechtshandig en met links kan ik veel minder dan met rechts bijvoorbeeld.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:36

Marchador schreef:
Aladinnetje, is dit naar aanleiding van dat hij vast zat/zit? dat hij linksom moeilijker loopt dan rechtsom? In dit geval zou ik met de fysio overleggen hoe en wat je het beste kan doen.
Houd er rekening mee dat net als bij mensen paarden ook een moeilijke kant hebben. Zo ben ik rechtshandig en met links kan ik veel minder dan met rechts bijvoorbeeld.

ok doe ik.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:37

Okeey, nou komt mijn ''probleem''.
De ene keer denk ik wat maakt t nou ook uit dat ze mooi moet lopen, ook al loopt ze er wel lekkerder door en de andere keer denk ik stom $@#&$&$#&* beest, je snapt het volgens mij (!) allemaal donders goed maar doet t gewoon niet en ik wil nu dat je je hoofd niet in de lucht gooit maar gewoon is mooi laag en rond houd.

Nou dat laag en rond gaat, als ze al even heeft gelopen, heel aardig.
Dan ontspant ze ook en laat ze haar bit los, zet haar achterhand er goed onder en krijgt ze klein schuimrandje waar ik af en toe stiekem heel trots op ben.

Maar goed als ze dan lekker laag en rond (in een goed tempo rijdt, niet snel, niet langzaam) en dan maar ook heel voorzichtig denk een bocht in te sturen pakt ze haar bit vast en gooit ze haar hoofd omhoog.

Heeft ze nu geen vertrouwen in het bit?

Ik rij haar nu 3 jaar, laatste jaar best wel heel intensief (5 keer per week varieërend van hard werken en juist ontspannen en van een half uur tot anderhalf) en eerst was het alleen maar galopperen en bit vast pakken ze was ook ontzettend stijf op beide kanten maar een kant echt extreem, nu is dit gelukkig helemaal weg en dus echt hele verbeteringen. Nu kan ze ook lichte stellingen naar binnen en buiten. In de hoeken valt ze niet meer (heel af en toe nog) naar binnen.

Moet ik gewoon rustig ontspannen doorrijden dat ze vanzelf m'n hand opzoekt.
Wat ze heel soms wel doet maar dan echt gaat hangen en als ik los laat dan gaat ze stofzuigen of naar de wolken kijken.

Is een hulpteugel ''OK'' hiervoor en zo ja, welke?
Die doe ik dan wel heel los, heb aan het begin wel met touwtjes gereden waar ik me nu diep voor schaam maar als ik die alleen al om deed had ik soms het idee dat ze al beter liep.

Af en toe zet ze haar achterbenen wel een best stuk (10 cm) achter de afdruk van haar voorbenen, moet ik dit eerst gaan verbeteren? Maar soms tikt ze ook de hele tijd met haar ijzers de andere aan in hetzelfde tempo.

Nu wil ik wel eens van jullie horen wat ik moet doen zodat ze ''gewoon'' haar hoofd buigt.

Sorry, lang en veel vragen, hihi... Hoop dat jullie er antwoord op hebben want af en toe weet ik het gewoon niet meer.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:10

In het begin loopt mijn pony heel lekker, maar als ik hem dan lekker los gereden heb dan gaat ze vaak hangen en soms houdt ze het bit aan een kant ook meer vast. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:11

Hoe rijd jij los? Wat vraag je?

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:12

ik rijd gewoon lekker veel voltes en overgangen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:15

E_W schreef:
Die doe ik dan wel heel los, heb aan het begin wel met touwtjes gereden waar ik me nu diep voor schaam maar als ik die alleen al om deed had ik soms het idee dat ze al beter liep.

Af en toe zet ze haar achterbenen wel een best stuk (10 cm) achter de afdruk van haar voorbenen, moet ik dit eerst gaan verbeteren? Maar soms tikt ze ook de hele tijd met haar ijzers de andere aan in hetzelfde tempo.

Nu wil ik wel eens van jullie horen wat ik moet doen zodat ze ''gewoon'' haar hoofd buigt.

Als ze haar achterhand niet gebruikt (en dus 10 cm achter de afdruk van voorbenen blijft) dan kan ze voor ook niet rond worden. Een paard dat op de voorhand loopt, zet zijn voorbeen te laat weg en kan zichzelf aantikken. Met hulpteugels buig je de hals gedwongen af, maar doe je niks aan het achterbeen, terwijl daar het probleem èn de oplossing ligt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:40

willie10 schreef:
ik rijd gewoon lekker veel voltes en overgangen.

Maar hoe?

Hoe rijd je bijvoorbeeld een volte? Welke hulpen geef je? Wat doet je buitenbeen, wat doet je binnenbeen, want doen je handen, wat doet je zit?

Hoe rijd je van een draf terug naar een stap? Voor 't gemak even op een rechte lijn, anders wordt het zo ingewikkeld/

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:45

Weet er iemand nog tips voor mij? Ik blijf gewoon véél overgangen, tempowisselingen, wendingen rijden en stelling vragen om los te rijden, en blijf uit de mond uit. Haar achterhandgebruik is OK, ruggebruik ook OK (misschien niet bol zoals het zou moeten zijn bij een nageeflijk paard, maar zeker niet weggedrukt/gespannen), ze loopt na een tijdje goed te schuimen en als ik mijn teugels langer laat worden, volgt ze mijn hand. Naar mijn gevoel loopt ze relaxt, niet gespannen. Toch loopt ze met haar neus recht naar voor, en wat nageven betreft voelt ze aan als een baksteen... (Het is wel een Freiberger met korte nek en 0,0 dressuurervaring, zie bovenstaand bericht)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:08

Past het zadel wel goed?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:20

Het is een boomloos zadel en de kussens voelen goed en voor zover ik kan zien, lijkt het te passen. Het is niet mijn paard dus kan zelf geen zadelmaker bellen. Vermoed wel dat het past aangezien de eigenaar enorm zuinig is op z'n paarden en zadels, zie hem er zeker geen niet-passend zadel opleggen. Daarbij voelt haar rug niet gespannen/weggedrukt. Heel raar, weet dat het meestal niet zo is, maar het probleem lijkt vanvoor te zitten... Ze heeft trouwens een hoofdstel met mexicaanse neusriem en gebroken trensje met aan de zijkant zo van die stangen (bedoel niet stang en trens maar voor de stabiele ligging van het bit...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:32

Een kneveltrens. Enkel of dubbelgebroken?,

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:02

Juist, was het woord kwijt... het is een enkelgebroken bit.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:06

Jennyxx schreef:
E_W schreef:

Als ze haar achterhand niet gebruikt (en dus 10 cm achter de afdruk van voorbenen blijft) dan kan ze voor ook niet rond worden. Een paard dat op de voorhand loopt, zet zijn voorbeen te laat weg en kan zichzelf aantikken. Met hulpteugels buig je de hals gedwongen af, maar doe je niks aan het achterbeen, terwijl daar het probleem èn de oplossing ligt :j

Klopt, dus nu loopt ze heel erg op haar voorhand.
Terwijl ze soms juist haar achterhand verder zet dan haar voorhand, als ik dit oplos zou ze dus makkelijker gaan lopen?
Dus binnenbeen er goed aanhouden, maar hoe merk je met rijden dat ze haar achterhand er goed onder zet?
En als ik druk hou op binnenbeen dan wend(t?) ze eraan en voelt het niet meer, of ze gaat harder lopen en alsnog zet ze in beide gevallen haar achterhand er niet goed onder.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:42

Een paard loopt pas aan de teugel als hij volledig ontspannen is
en soepel in de spieren, dus niet stijf, pijn in de rug etc, dan gaat hij
opgekropt lopen of door de verkeerde hulpen.
Je moet gewoon weer elke keer opnieuw beginnen met instappen aan
de lange teugel, draven aan de lange teugel en een galopje met lange teugel,
daarna kun je langzaam oppakken en dan zul je ook zien dat het werkt!
Ook moet je je handen ook rechtop houden en geen pianohandjes, en met de bewegingen
van het paard meegaan.

Ik vind altijd van die mensen die zeuren: '' oo men paard wil niet aan de teugel, help wat moet ikdoen!'' maar ze
kijken dan niet eerst naar zichzelf maar denken dan of er misschien wat mis is met hun paard. Dat kan,
maar de meeste fouten maken de ruiters toch echt zelf..

SnowPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:44

ik heb zelf ook wel eens paard gereden maar ben echt niet pro ofso maar je kan toch aan de oren van het paard zien hoe hij/zij zich voelt?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:48

SnowPrincess schreef:
ik heb zelf ook wel eens paard gereden maar ben echt niet pro ofso maar je kan toch aan de oren van het paard zien hoe hij/zij zich voelt?

Niet in alle situaties, als het paard pijn in de rug heeft, en hij staat gewoon in de wei zie je
het denk ik niet zo snel.. je ziet ook niet aan de oren van het paard of hij iets met zijn lucht
wegen heeft waardoor hij moeilijk zijn passen kan afmaken etc. etc.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:50

Je kan er inderdaad wel dingen vanaf zien, maar je moet niet denken, hij heeft zijn oren naar voren dus hij is blij. Dat is te simpel

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:35

_Layco_ schreef:
Een paard loopt pas aan de teugel als hij volledig ontspannen is
en soepel in de spieren, dus niet stijf, pijn in de rug etc, dan gaat hij
opgekropt lopen of door de verkeerde hulpen.
Je moet gewoon weer elke keer opnieuw beginnen met instappen aan
de lange teugel, draven aan de lange teugel en een galopje met lange teugel,
daarna kun je langzaam oppakken en dan zul je ook zien dat het werkt!
Ook moet je je handen ook rechtop houden en geen pianohandjes, en met de bewegingen
van het paard meegaan.

Ik vind altijd van die mensen die zeuren: '' oo men paard wil niet aan de teugel, help wat moet ikdoen!'' maar ze
kijken dan niet eerst naar zichzelf maar denken dan of er misschien wat mis is met hun paard. Dat kan,
maar de meeste fouten maken de ruiters toch echt zelf..

Wat jij zegt, doe ik allemaal, laat r stofzuigen, stap echt dik 10 minuten in draaf met lange teugel galopje aan de lange teugel maar als ik dan probeer op te pakken en ook maar iets aan het bit voelt gooit ze haar hoofd omlaag.

Het klinkt zo alsof ze iets aan haar rug of gebit heeft maar dat is nagekeken.

En ik wil niet per sé dat ze aan de teugel loopt maar gewoon gezond loopt en dus niet met haar hoofd in de lucht wat niet bepaald goed is.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:23

Na mijn doorverwijzing naar dit topic, wil ik hier graag mijn vraag stellen.
Ik rijd een hele leuke D pony, maar wanneer ik de overgang stap - draf maak of de overgang draf - galop blijft hij niet nageeflijk. wie kan mijn helpen met het zoeken van de oorzaak?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:30

Goed dat je het topic hebt gevonden! Ik gaf de tip in het andere topic maar mee voor dit centrale topic, voor het op slot gezet word :)

Ik denk dat je de pony meer naar voren moet rijden. Wat doe je tijdens een overgang?
Houd je hem misschien onbewust tegen aan de voorkant?
Je zou ook eerst goed in stap kunnen werken aan de nageeflijkheid, bij een overgang open je je handen zodat je pony de ruimte heeft om weg te komen.
Om hierop te oefenen, voor mezelf maak ik veel overgangen. Let hierbij bewust op alles wat je aan hulpen geeft aan je pony.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:50

Marchador schreef:
Goed dat je het topic hebt gevonden! Ik gaf de tip in het andere topic maar mee voor dit centrale topic, voor het op slot gezet word :)

Ik denk dat je de pony meer naar voren moet rijden. Wat doe je tijdens een overgang?
Houd je hem misschien onbewust tegen aan de voorkant?
Je zou ook eerst goed in stap kunnen werken aan de nageeflijkheid, bij een overgang open je je handen zodat je pony de ruimte heeft om weg te komen.
Om hierop te oefenen, voor mezelf maak ik veel overgangen. Let hierbij bewust op alles wat je aan hulpen geeft aan je pony.

Dankjewel!
Ik denk idd dat ik hem ombewust tegen houd en mn handen vast zet. Dat hij daardoor wat in protest komt..
Bedankt voor je tip, ga hem meenemen in mijn training :).