[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:58

Yamcha schreef:
Gaat er niet om of je het perfect doet, maar je moet wel eerlijk zijn over hoe je het doet. Jij geeft aan dat je paard niet wil ontspannen in de onderkaak en de nek. Ik geef je een aantal mogelijke oorzaken, maar als jij goed meezit, en je bent zacht in je handen, en je gaat mee met de mond, dan zou je dit probleem gewoon niet moeten hebben, snap je dat?

ja dat snap ik. soms gaat het weken goed en dan ineens gaat het niet goed.. ze krijgt wel meer beweging want ze staan 24/7 buiten daar zal het denk ik ook niet aan liggen, maar wordt nu vaak maar 1 keer per week gereden omdat ik richting examen ga. zou het ook daardoor kunnen komen?

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:10

Ja, dat kan heel goed, als ze stijf is, is het veel moeilijker natuurlijk. Kun je haar tussendoor longeren? Dat kan wel helpen.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:14

ik heb verzorgen al voor 2 weken aan iemand anders overgelaten en gister ging ik dus rijden wat niet lekker ging. ik longeer haar altijd vooraf want ze is een heethoofdje :P
over 2 weken zijn mijn examens over en wil ik haar weer serieus gaan oppakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:05

Rijdt die verzorgster ook?

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:31

ja die rijdt af en toe buitenritten. in de bak klikt het niet zo met die twee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:59

Michelletjuh schreef:
zoals ik net zei hard in mijn hand ben ik totaal niet. als ik het bit los zou laten gooit ze der hoofd gelijk weer in de lucht.

teveel druk dus...

Citaat:
en aan mijn zit ligt het denk ik ook niet aangezien ik daar met andere paarden geen probleem mee heb en dit de eerste is waarbij ik dit probleem heb.

Bij sommige paarden vallen je problemen meer op. Zoek het probleem bij jezelf en niet bij de omliggende oorzaken.

Wanneer ik op en paard zit die niet lekker soepel aan de teugel gaat, dan wéét ik waar het door komt en hoe ik dat kan verbeteren - tenzij het medisch is natuurlijk, maar dat zie en/of voel ik ook vaak of sluit ik eerst uit voor ik verder ga.
Op elk paard werkt het hetzelfde al moet je bij elk paard wel je trainig aanpassen om de zwakkere punten voorzichtig te verbeteren.
Dat jij geen problemen hebt bij andere paarden en het dus "aan deze zou liggen" kan ik met mijn ervaring (persoonlijk dus) totaal niet rijmen.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:38

Hoi,

Ik had al een topic gemaakt, maar er werd gezegd dat ik het hier moest zetten.

Ik heb een pony HaflingerxFjord. Heb haar bijna 7 maanden. De eerste maand liep ze nageefelijk. Maar daarna deed ze er ineens alles aan om dit niet te hoeven doen. De instructrice heeft toen het advies gegeven om met een thiedeman te rijden (Zodat ze met dr hoofd naar beneden zou lopen). Dit gaat allemaal wel goed. Maar ik wil volgend jaar gaan starten en dat kan niet met een thiedeman. En waarom ze nu ineens alles er aan doet om niet nageefelijk te lopen?

In februari is ze naar de tandarts geweest en 2 weken geleden is de zadelmaker geweest, dus daar kan het niet aan liggen.
In me topic werd geadviseerd een fysiotherapeut of ostheopaat erbij te halen.

Ik voeg wat foto`s erbij, hoe ze nu loopt (Aan de longe + rijfotos)

Longeren:
http://tinypic.com/r/2reo19g/7
http://tinypic.com/r/1vzfp/7
http://tinypic.com/r/xpah4i/7

Rijfoto`s:
http://tinypic.com/r/nvednb/7
http://tinypic.com/r/mmefk9/7
http://tinypic.com/r/1z4wl1g/7
http://tinypic.com/r/r79b1d/7

Gr Samantha

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:48

mijn verzorg paardje heeft precies hetzelfde alleen als ik in de bak rijd wil de niet aan de teugel met zadel maar als ik naar buiten ga wel.

en met mijn andere paardje die wil alleen maar aan de teugel als ik ga springen en anders ben ik heel lang bezig tot ze eindelijk goed loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:50

Aan de longe loopt ze gewoon goed, laat los in kaak en nek, en heeft voldoende buiging in de gewrichten, conclusie: probleem zit bij de ruiter.
Dus ben ik heel benieuwd hoe je haar nageeflijk rijdt?

En hoe rijd je bijvoorbeeld een volte?
zolady schreef:
mijn verzorg paardje heeft precies hetzelfde alleen als ik in de bak rijd wil de niet aan de teugel met zadel maar als ik naar buiten ga wel.

en met mijn andere paardje die wil alleen maar aan de teugel als ik ga springen en anders ben ik heel lang bezig tot ze eindelijk goed loopt.

En hoe ben je dan bezig?

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:50

superwoman schreef:
Michelletjuh schreef:
zoals ik net zei hard in mijn hand ben ik totaal niet. als ik het bit los zou laten gooit ze der hoofd gelijk weer in de lucht.

teveel druk dus...

Citaat:
en aan mijn zit ligt het denk ik ook niet aangezien ik daar met andere paarden geen probleem mee heb en dit de eerste is waarbij ik dit probleem heb.

Bij sommige paarden vallen je problemen meer op. Zoek het probleem bij jezelf en niet bij de omliggende oorzaken.

Wanneer ik op en paard zit die niet lekker soepel aan de teugel gaat, dan wéét ik waar het door komt en hoe ik dat kan verbeteren - tenzij het medisch is natuurlijk, maar dat zie en/of voel ik ook vaak of sluit ik eerst uit voor ik verder ga.
Op elk paard werkt het hetzelfde al moet je bij elk paard wel je trainig aanpassen om de zwakkere punten voorzichtig te verbeteren.
Dat jij geen problemen hebt bij andere paarden en het dus "aan deze zou liggen" kan ik met mijn ervaring (persoonlijk dus) totaal niet rijmen.

te veel druk is het niet, dat weet ik 100% zeker.

medisch begin ik aan te twijfelen, want ookal zou je een heel uur de teugels los laten ze loopt met haar hoofd horizontaal(letterlijk).
maar het kan ook zijn dat ze heel erg stijf is, daarom ga ik haar na mijn examens zelf weer oppakken en kijken of het beter wordt.

en het gekke is dat als ik savonds in het donker reed met de baklamp aan (ik rijd buiten) dan loopt ze heel fijn en ook netjes nageeflijk, maar zodra we overdag reden was het een heel ander verhaal.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:03

Ze kan ook nog niet goed buigen met voltes. En er rijden ook soms andere op, die krijgen het ook niet voor mekaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:06

Dat was mijn vraag niet.

Ik vroeg hoe je het deed. Hoe vraag jij stelling, en hoe rijd je haar aan de teugel?

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:14

Sorry hoor.

Kneepjes in de teugels geven, beetje drukken met bovenbenen. Hoe ik het normaal bij andere paarden ook doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:25

Dan heeft je pony groot gelijk, als je het mij vraagt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:27

Yamcha schreef:
Ik vind het spelen niet oké.
En ook de handen breed zetten is imo niet goed, je zet dan je handen vast, waardoor jij absoluut niet meer nageeft. Wat er dan gebeurt is dat het paard wijkt voor de druk in de mond, maar dat heeft niets met nageeflijkheid te maken.
Een paard dat een eerlijke aanleuning opzoekt, zoekt de (vriendelijke en nageeflijke) hand op, en legt zélf de onderkaak tegen het bit aan, en daardoor krijg je een lichte, elastische verbinding. Hoe licht kan per paard verschillen, maar kilo's in je handen is echt niet goed :n
Niet ieder paard neemt even makkelijk die aanleuning aan, dat is zonder meer waar, maar een paard dat ontspannen is, en min of meer op eigen benen loopt, zal, als de ruiter een vriendelijke hand heeft, altijd die hand willen opzoeken. En dat is de nageeflijkheid waar het hier over gaat, ook jonge, groene paarden zoeken die hand. Vanuit daar kun je werken naar een echte aanleuning, waarbij het paard zichzelf draagt, steeds meer in balans is, en dan praat je over aanleuning, ofwel "aan de teugel".
Overigens loopt een paard dan altijd op de loodlijn, en bij de 'speelmanier' of 'handen breed en druk zetten' kruipen ze erachter, en zie je soms een valse knik bij de 3e wervel. Dat is geen eerlijke aanleuning, en heeft niets met echte nageeflijkheid te maken. Het is een oneerlijke manier van rijden imo.

Quote van mij uit dit topic.
Voor spelen mag je ook kneepjes lezen. Je hand moet stil zijn naar de paardenmond toe, en je benen moet je ontspannen laten afhangen. Knijpen is niet oké.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:32

oke dat is wat jij ervan vind, iedereen denkt er anders over.

Heb al wat advies gehad en ga ermee aan de gang.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:09

Samsie schreef:
oke dat is wat jij ervan vind, iedereen denkt er anders over.

Wanneer je verder komt loop je vanzelf tegen problemen aan, wanneer je op die manier de paarden aan de teugel "vraagt".
Ben het volkomen met yamcha eens!
Met die kneepjes zet je een paard steeds op de rem en daar gaat ook je actieve achterhand ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:13

Michelletjuh schreef:
te veel druk is het niet, dat weet ik 100% zeker.

medisch begin ik aan te twijfelen, want ookal zou je een heel uur de teugels los laten ze loopt met haar hoofd horizontaal(letterlijk).
maar het kan ook zijn dat ze heel erg stijf is, daarom ga ik haar na mijn examens zelf weer oppakken en kijken of het beter wordt.

en het gekke is dat als ik savonds in het donker reed met de baklamp aan (ik rijd buiten) dan loopt ze heel fijn en ook netjes nageeflijk, maar zodra we overdag reden was het een heel ander verhaal.

horizontaal? scheef bedoel je??

Mischien is zij of jij in het donker iets minder afgeleid en stoor je minder in de hulpen.
Vaak zit je ook in een negatieve cirkel en kom je er moeilijk uit wanneer de omstandigheden (dus ook de lessen bij wie je "vast loopt") hetzelfde blijven.

Ben wel benieuwd naar een rijfoto trouwens. Dénk dat we daar wel wat mee kunnen namelijk.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:07

@ superwomen

ik zal na mijn examen eens wat foto's gaan maken en misschien een filmpje!

ik bedoel echt van neus tot oor horizontaal in de lucht, dit doet ze ook op buitenritten, tenminste ligt eraan bij wie. ik heb er op buitenritten nog geen last van.

het is wel een pony die snel afgeleid is door alles om de bak heen, er lopen namelijk veel mensen en kindertjes want er is een camping. vaak toont ze dan ook een beetje vluchtgedrag, maar dit is nog goed tegen te gaan door haar actief bezig te houden op de grote volte.

ik ga in juni weer starten met lessen bij iemand anders. en ga voor het eerst naar een binnenbak 5 minuten bij ons vandaan. misschien dat ze daar wat minder afgeleid is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:56

schuin zou igg veel erger/duidelijker zijn.
Je zou eens goed met je hand over de rug kunnen gaan om gevoeligheid te testen.

Ben benieuwd naar de foto's.
Kun je op die voltes trouwens ook je binnenteugel wel eeens los laten hangen(hand naar voren) , zonder dat je stelling en je volte anders wordt?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:20

Ongelooflijk meiden wat hebben jullie een engelengeduld! 245 pagina's over dat je geen kneepjes moet geven en wat je juist wel moet doen en dan nog vriendelijk blijven tegen alle miepen die advies vragen maar het toch lekker fout blijven doen omdat ze het wel beter weten.
Petje af hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:28

Dank je, da's lief :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:33

Van ruinen kun je eisen, bij hengsten kun je vragen en bij merries moet je een verzoek in drievoud schriftelijk indienen.

Whaaaaaa....leuk onderschrift!! (sorry ff off topic :D )

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:49

superwoman schreef:
schuin zou igg veel erger/duidelijker zijn.
Je zou eens goed met je hand over de rug kunnen gaan om gevoeligheid te testen.

Ben benieuwd naar de foto's.
Kun je op die voltes trouwens ook je binnenteugel wel eeens los laten hangen(hand naar voren) , zonder dat je stelling en je volte anders wordt?

ik zal eens ff gaan proberen!
maar dit kan ik pas over 2 weken gaan doen hoor! ;)
dus jullie horen het dan pas laat.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:28

superwoman schreef:
Dashlover schreef:
voorwaarts neerwaartd is druk een beetje druk op de teugel. vragen om naar beneden te gaan en ook goed voorwaarts rijden.

lijkt erop dat je het gewoon verkeerd doet, maar kan ook zijn dat je het niet zo handig omschrijft of ik je niet goed begrijp ;)

Weet jij niet toevallig iemand in brabant om bij te gaan lessen...... ik ga ook nog eens op bokt zoeken maar dat kost nogal wat tijd gezien het aantal topics je ziet als je via zoeken gaat kijken!