Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mrjlnx schreef:Ik heb ook wel problemen om het paard aan de teugel te krijgen. Het paard loopt wel aan de teugel, maar is dan ontzettend NIET voorwaarts. Dus dan rijd ik naar mijn idee meer op de hand. Paard is altijd met sporen gereden, en heb er best wel moeite mee om hem op mijn been te laten reageren, vooral in het begin. Na ongeveer een kwartier gaat het wel, dan loopt ie lekker voorwaarts maar krijg ik hem moeilijker aan de teugel..
superwoman schreef:Op je aanvulling... dat ophoudinkje die je geeft is gelijk een verklaring waarom hij niet meer voorwaarts gaat en dan kun je je been eraan houden, maar dan geef je tegenstrijdige hulpen.
FireAndIce schreef:Dus eerst de ontspanning opzoeken,lekker voorwaarts rijden?
Sommige paarden zitten zo vast,dat ze erg moeilijk ontspannen.
Een ophouding geven als je voorwaarts wil?
Klinkt erg raar.
FireAndIce schreef:Licht kontakt met de mond is toch voldoende?
mrjlnx schreef:Nouja dat bedoel ik eigenlijk, het is niet zo dat ik hem heel erg ga inhouden, maar ik maak wel eventjes contact met de mond. Ik zit absoluut niet in zijn mond te sjorren, daar probeer ik wel heel erg op te letten. Maar goed het is op dit moment ook niet mijn must om hem goed aan de teugel te krijgen, als het me niet lukt ga ik gewoon lekker rijden want vindt het belangrijker dat ie goed voorwaarts is.
superwoman schreef:mrjlnx schreef:Nouja dat bedoel ik eigenlijk, het is niet zo dat ik hem heel erg ga inhouden, maar ik maak wel eventjes contact met de mond. Ik zit absoluut niet in zijn mond te sjorren, daar probeer ik wel heel erg op te letten. Maar goed het is op dit moment ook niet mijn must om hem goed aan de teugel te krijgen, als het me niet lukt ga ik gewoon lekker rijden want vindt het belangrijker dat ie goed voorwaarts is.
tis mij iig duidelijk dat je teveel met je handen doet (wsl zelfs onbewust teveel spanning in schouders,armen of/en polsen)
contact met de mond moet heel licht zijn- alleen het gewicht van je teugel.
Veel mensen werken met kneepjes, meeste paarden gooien uiteindelijk hun kop wel naar beneden of in de krul.
Echter krijg je daardoor geen prettig los bewegend paard, maar een "vast" en scheef gereden paard.
Aaan de teugel gaat niet om de krul, maar om de rug. Ga je aan de voorkant klooien, dan sla je de achterhand en rug over en dat is juist het gedeelte waar het om draait, waarom we het willen. Zo krijg je meer ontwikkelde rug en buikspieren en kan hij ons dus beter dragen.
mrjlnx schreef:Wat ook nog wel regelmatig voorkomt, is dat op het moment dat een paard ontspannen (en goed!) over de rug loopt, ze juist wat in het tempo terugzakken (ten eerste omdat het in het begin toch moeilijk als ze die balans niet helemaal hebben en ten tweede omdat ze op dat moment zo ontspannen zijn). Dat zou kunnen verklaren waarom hij dan niet echt meer voorwaarts is, maar dat is dan weer meer een kwestie van je paard scherp aan de hulpen hebben staan (wat zonder sporen ook zeker haalbaar is), en het op die manier steeds wat aanvullen van achteruit. Vooral niet harder gaan rijden, maar steeds een pasje schakelen naar voren en weer rustig wat sluiten. Hierbij gaat het puur om het steeds wat activeren van de achterhand, zodat hij wel ontspannen, maar met de juiste impuls blijft lopenIk heb ook wel problemen om het paard aan de teugel te krijgen. Het paard loopt wel aan de teugel, maar is dan ontzettend NIET voorwaarts. Dus dan rijd ik naar mijn idee meer op de hand. Paard is altijd met sporen gereden, en heb er best wel moeite mee om hem op mijn been te laten reageren, vooral in het begin. Na ongeveer een kwartier gaat het wel, dan loopt ie lekker voorwaarts maar krijg ik hem moeilijker aan de teugel..
Oh ja nog even aanvulling.. Ik leer op dit moment dat ik de handen hoog en dicht bij elkaar moet houden, en dan af en toe knijpen, dus niet gaan sjorren met beide teugels, maar af en toe een knijpje/ophoudinkje geven en dan been eraan zodat het paard niet inhoud...
Gypsy schreef:Hoe zit het met de bespiering van je lease-pony? Is ze het gewend om nagevelijk te lopen?
Want mischien kan ze haar rug nog niet zo makkelijk bol maken, en moet je eerst voorzichtig die spieren gaan trainen. Probeer haar dan gewoon voorwaarts neerwaarts te rijden, dan komt het vanzelf. Het heeft mij heel veel training gekost, maar inmiddels merk ik toch echt dat mijn vzpaard me gaat dragen.
Maar inderdaad, niet laten hangen, voorwaarts rijden, de voorkant tegenhouden, en zo laten nageven. En dan af en toe ophouding been als je merkt dat ze wil gaan hangen.
(Dat was mijn idee erover hoor... Michiel probeerde bij mij ook af en toe te gaan hangen, dat is natuurlijk veel makkelijker, dan hoe je niet al die spieren te gebruiken.)
lillytjuh schreef:Mijn draver (jaja vandaag exact 1 week in bezit) gaat wel netjes aan de teugel gelukkig zonder er iets voor te doen. Heerlijk paardje alleen galop blijft lastig, hij is moeilijk wat rustiger te krijgen. Schrok me bij de eerste keer aandraven te pletter joh wat een snelheid er in zat. Maar in stap en draf netjes verzamelen, tempi wisselingen ook goed te doen. Maar die galop! Wat een ellende nog! Ga bijna op zijn kant door de bocht! Er zit nog veel werk aan! Maar erg mooi beenwerk en een super karakter! Dus nu even een goede instructeur zoeken die ervaring heeft met dit kaliber paard haha Vind het een te speciaal beestje om zelf te gaan rommelen.
Michelletjuh schreef:hmm.. kan in dit topic nog niet zo goed mijn ervaring vinden..
Ik rijd een pony(arabier) die graag naar de sterretjes in de lucht kijkt! 1,5 jaar geleden was dit constant, nu wordt het al wel steeds beter, maar toch wil ze er nog niet aan geloven met haar hoofdje te zakken. de ontspanning is er vaak wel, maar ze wil het bit niet loslaten. hoeveel tempowisselingen en figuren etc. ik ook rijd ze laat niet los. Mijn geduld begint nu zo'n beetje op te raken en vraag me steeds af waaorm ze dat nou blijft volhouden?
doordat ze het bit vastpakt heb ik niks meer voor het zeggen. de galop is nog het ergste daar valt ze helemaal uitelkaar en gaat haar hoofd weer de lucht in. in stap heb ik het al voor elkaar dat ze nageeft.
hebben jullie nog een idee hoe ik dit kan gaan oplossen? (begin zelf een beetje radeloos te worden):$
Yamcha schreef:Ik geloof wel dat je niks verkeerd bedoelde, maar je moet wel eerlijk zijn over je eigen fouten, en volgens jou doe je het allemaal perfect. En als jij het zo goed doet als je zelf zegt, zijn je problemen opgelost, lijkt me
Je bent zacht in je handen, je zit goed, je gaat goed mee met de beweging. Nu, als dat allemaal echt waar zou zijn, dan zou je paard in een perfecte aanleuning moeten lopen. Ik kan je dus niet verder helpen.