[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:44

Dan denk ik dat het een goed idee is om eens een slof te gebruiken. Voor zover ik a.d.h.v. forumberichten kan inschatten weet jij meer van paarden en nageeflijkheid dan ik, maar ik denk dat anderen het met mij eens gaan zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:50

Dank je wel. Heb haar vandaag even wat losgewerkt aan de hand, even wat speels inbuigen met behulp van wortels (die moest ze tussen haar voorbenen wegpakken). Ging wel aardig, maar ze is nog niet zo ik haar hebben wil. Ik wacht nog even meer antwoorden af, maar denk dat morgen de slof erom gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:39

Als het kan zou ik wel iemand even mee laten kijken wanneer je de slof gaat gebruiken. Ik denk zeker dat het niet verkeerd is, omdat je nu in de fout vervalt van teveel binnenhand zoals je zelf schrijft en dat moet je niet hebben natuurlijk. Máár ik weet dat je de slof niet veel hebt gebruikt en ik denk dat een paar ogen op de grond wel nodig zijn om je te begeleiden of te attenderen als het resultaat minder is. (kun jij je meer op het gevoel concentreren, zonder dat je hoeft te twijfelen) Een slof neemt veel "gevoel" weg namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 02:41

Dan bel ik morgen mijn instructrice even op, om mee te kijken :j

Auxerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:35

Aan de teugel rijden.. Dit is wel het laatste waar je aan moet denken. Je moet eerst aan je eigen houding denken en bedenken hoe jij je paard het minste belast in zijn mond. Ik ben niet echt voor een slof, maar misschien is een slof wel makkelijk zodat jij je minder zorgen maakt om het hoofd van je paard en dat je je meer kan richten opjezelf en op je eigen houding.
Voor het aan de teugel RIJDEN is een groot gemaakte fout!!

Veel succes! En zorg ervoor dat jij wat er ook gebeurt altijd vriendelijk blijft in je hand, dus ook met overgangen of wanneer je paard onder je uit wil lopen, probeer dit dan met je zit op te lossen in plaats van met je handen, maar het klopt wat andere mensen zeggen, elk paard moet je anders aanpakken!

Succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:46

Dank je :)

Heb bij het losrijden de slof er wel 7 minuten aangehad :D Aan de zijkanten vastgemaakt, waardoor de slof ook geen neerwaartse werking heeft (dit wilde ik ook niet, omdat ik puur wilde werken aan het vallen door de buitenteugel). Hoe dan ook, heb hem er af en toe even bijgepakt, met de buitenhand wat lager, zodat ik eigenlijk overdreven aan het begrenzen was, en het kwartje viel. Daarna de slof eraf, doorgereden, en geprobeerd het binnenachterbeen lekker te activeren, zodat ze iets makkelijker nog weer buigt, en toen werd ze ook lichter en losser.
Ik merk wel dat ik op dat moment ook niet moet bijdrijven (die neiging heb ik nog weleens, merk ik) dan wordt ze gelijk zwaarder van voren, ze vindt het makkelijk om dan op mijn handen te gaan hangen. Ik rijd haar voorwaarts, maar moet oppassen dat zij niet over haar tempo gaat lopen, omdat zij zichzelf dan niet meer draagt, maar mijn handen gebruikt als 5e been, en dat is niet wat ik wil. Haar stap is fijn en goed, haar draf moet meer afdruk en schwung krijgen, maar dat bereik ik niet door haar voort te jagen, dan wordt zij vlak en wil niet meer buigen.
Hoe dan ook, ik heb zo een 40 minuten gereden vanmorgen, toen ze los was, werd ze heel fijn licht, begon zichzelf te dragen, en pakte gelijke druk op beide teugels. Ik ben nog lang niet bij de lichte aanleuning waar ik naar toe wil, maar ik merk wel dat het rechtrichten waar we mee bezig zijn, zijn vruchten iets begint af te werpen...... ik voelde haar aan beide kanten ontspannen, en ze werd lichter, begon zichzelf te dragen.

Het mooiste kwam toen ik haar afgezadeld had, en haar nog even losgooide, ze gaf een paar bokken weg, waar je U tegen zegt, rekte zich daarna heerlijk uit (en dat heb ik haar echt een tijdje niet zien doen), ging dan heerlijk liggen rollen, en toen kwam zij naar mij toe. Ik heb haar beloond met een paar lekkere wortels (daar is zij dol op) en toen de staldeuren opengezet, en het lint naar de wei weer gespannen (dan kunnen de paarden in en uit wanneer zij willen). Nog even het zweet en zand van haar lichaam gepoetst, en toen klaar........ ik heb echt heerlijk gereden vanmorgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:13

Auxerre schreef:
Aan de teugel rijden.. Dit is wel het laatste waar je aan moet denken. Je moet eerst aan je eigen houding denken en bedenken hoe jij je paard het minste belast in zijn mond. Ik ben niet echt voor een slof, maar misschien is een slof wel makkelijk zodat jij je minder zorgen maakt om het hoofd van je paard en dat je je meer kan richten opjezelf en op je eigen houding.
Voor het aan de teugel RIJDEN is een groot gemaakte fout!!

Veel succes! En zorg ervoor dat jij wat er ook gebeurt altijd vriendelijk blijft in je hand, dus ook met overgangen of wanneer je paard onder je uit wil lopen, probeer dit dan met je zit op te lossen in plaats van met je handen, maar het klopt wat andere mensen zeggen, elk paard moet je anders aanpakken!

Succes nog!

Een slof kán een prima hulpmiddel zijn (voor de ruiter).
Ben met je eens dat het "voor aan de teugel rijden" niet het juiste hulpmiddel is, maar daar wou Yamcha het ook niet voor gebruiken.
Juist mensen met minder of iig vaak met verkeerde ervaringen zijn tégen de slof, wat positief en negatief is.
Fijn dat mensen weten dat het bij verkeerd gebruik een marteltuig kan worden, maar jammer dat niet altijd de positieve dingen worden gezien van de slof bij goed gebruik. Goed gebruik is (relatief kort gebruik én ) afhankelijk waarvoor de ruiter de hulp nodig heeft, dus idd niet 1 manier is goed maar meerdere.

Yamcha: ik raad je aan om je handen op gelijke én juiste hoogte te houden. Maak geen nieuw probleem, ookal lijkt het (even) te helpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:19

Dank voor de tip! :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:58

Fijn dat het nu alweer wat beter gaat! :) Een paardje loswerken dat lang heeft stilgestaan is niet gemakkelijk, ik ondervind dat nu ook. Ik wens je hier nog veel succes mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:54

True, 't is wel een pittig karwei, maar ik heb goede les, en dat scheelt wel :j
En ik leer er ook weer best veel van, en zo een dag als vandaag hou ik in mijn achterhoofd voor als het minder lekker gaat :D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:33

Dat scheelt inderdaad veel ja :) Ik leer hier ook enorm veel van, en soms heb je natuurlijk minder goede dagen, en dat kan heel frustrerend zijn, maar dat is het nadeel van paardrijden he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:41

Is ook zo, maar ik probeer dat dan toch mee te nemen......
Het bijzondere van de merrie is wel, dat zij mij zoveel rust geeft, dat ik niet vlug ga stressen, zij doet iets heel bijzonders met mij. Ze maakt me blij, en als ik gestressed ben, en ik ga naar haar toe (meestal ga ik dan niet werken met haar) dan word ik weer rustig en kalm en happy.
Dat werkt ook door in het rijden, ik word blij van haar, en daardoor ben ik geduldig met rijden, geef ik haar soms haar zin als ze wel wil spelen en niet wil werken, en moet ik altijd weer om haar lachen. Soms denk ik dat daardoor het rijden ook fijn is, gewoon omdat zij zo geweldig is :+:

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:18

Ik wil jullie bedanken :D. Ik heb echt veel aan dit topic gehad.

Mijn VP heeft de hele winter stil gestaan, dus toen we begonnen, begonnen we bij het begin.
Eerst de rem bevestigen en op lichte druk stilstaan. En toen op goed aan het been, nog steeds niet helemaal geweldig, maar het komt. Daarna ook stelling en buiging.

Als we gaan rijden werken we eerst dat allemaal door en dan maken we veel overgangen en voltes. Nu begint hij aan de teugel te lopen en steeds wat langer (mag je hier ook de term nagefelijk voor gebruiken?? vindt dat altijd net wat vriendelijker klinken). Doen we het dan op de goede manier??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:56

Paard geeft na, wanneer deze je hand volgt. Dit is de basis voor de juiste (gevraagde) hoofdhouding.Tis dus niet hetzelfde!
Natuurlijk begint alles met een paard wat goed scherp aan het been is. Als dat nog niet helemaal geweldig is, dan moet je daar eerst harder aan gaan werken.
Het gat er dus om dat je met lichte kuitdruk een verandering in tempo voelt. Tis niet de bedoeling dat hij naar voren schiet wanneer je been geeft en het is ook niet de bedoeling dat je anders gaat zitten bij het geven van been of je gehele been beweegt.

succes!

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:59

Hallo ik heb een vraag. Mijn fjord (bijna 5) rij ik nu met slof teugel maar ze is zo sterk. Op rechts is ze heel braaf maar ik ben op rechts ook sterk. En op de linkerhand is ze niet te sturen omdat ik heel zwak ben op links. Heeft iemand tips hoe ik mijn linker arm zo kan trainen dat die net zo sterk is als mijn rechterarm? (Ik heb les maar wat denken jullie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:31

Dat je paardrijden niet op kracht moet doen. Recht maken lijkt me hier de juiste oplossing.

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:50

Yamcha schreef:
Dat je paardrijden niet op kracht moet doen. Recht maken lijkt me hier de juiste oplossing.
Nee want het ligt aan mij ik kan de teugles niet stevig genoeg vast houden en mijn bovenarm langs me lichaam houden om haar om te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:19

Kun je een foto plaatsen, dat geeft een beter beeld denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:01

kelly19 schreef:
Yamcha schreef:
Nee want het ligt aan mij ik kan de teugles niet stevig genoeg vast houden en mijn bovenarm langs me lichaam houden om haar om te sturen.

gewicht van de teugel is het enige wat je moet "dragen".
Een "sterk" paard in de hand is niet goed, dan trek je teveel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:04

Kelly ik ben ook wel benieuwd naar een foto van wat je nu precies bedoelt eigenlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 06:04

Mijne heeft het probleem dat als hij stilstaat en bv door kinderen geaait word, dan loopt hij aan de teugel, laat hem terug stappen of draven, loopt hij wel wat omlaag, maar zijn neus moet er nog wat meer onder, of hoe noem je zo iet?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:29

Zoals ik het nu lees staat hij dan niet aan de teugel maar krult hij op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:45

Marchador schreef:
Zoals ik het nu lees staat hij dan niet aan de teugel maar krult hij op.

:j

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:54

Ik zie vaak dat mensen gaan "vechten" met hun paard om hem "in de krul" te laten lopen.
Paard schuimt en kauwt dan vaak erg,en is ook moeilijk voorwaarts te houden.
Maar als ik er wat van zeg ben ik de gebeten hond :(
Erg jammer vindt ik dat :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:11

Mijn paard schuimt altijd.
Maar ik merk wel verschil als ik haar serieus aan het trainen ben, en soms de buiging op de moeilijke kant wil, en dan toch even doorvraag, begint ze te kwijlen.
Overigens geef ik haar daarna een lange teugel en mag ze de hals strekken, wel let ik erop dat ze goed naar beneden afkauwt en in de hand gesteld blijft, ik wil niet met een losse teugel rijden. Maar ze mag dan even lekker stofzuigeren.
Maar aan dat kwijlen merk ik dan wel dat ze het moeilijk vindt, of dat het haar écht kracht kost, vind het dan ook fair om haar daarna te laten ontspannen.
Als ik iets vraag wat ze goed kent, heeft ze een schuimrandje.