superwoman schreef:Welke hulpen geef je?
(zowel in stap en draf als in galop)
Hoe bedoel je?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:ehm, blijft altijd lastig om alles gored te omschrijven, maar ik hoop niet dat je met je gesloten hand een soort van (lange) ophouding maakt en de pony dus op de rem zet. Daar moet je zelf maar even over nadenken en als je het goed doet, dan vind ik het prima en hoef je dat echt niet uit te leggen!
Verder zou ik iig niet proberen om binnenstelling te vragen in de galop, zeker aangezien je heb gemerkt dat het niet werkt. Als je in de galop dit probleem hebt, zal het in de draf (en lichte mate in de stap) ook een probleem zijn, maar wat iets minder op valt.
Pony is dus scheef.
Je geeft aan dat je veel met stelling rijdt en dat kan een oorzaak zijn, maar ook een goede oplossing.Hangt er vanaf of je het correct uitvoerd.
Met de stelling moet je iig goed op de achterhand letten, dat deze recht blijft en niet naar binnen of naar buiten gaat. (en natuurlijk dat hij niet over de schouder wegvalt)
Voor de galop zou ik gaan oefenen (ook in draf) op de gebroken lijnen. Zo vraag je korte stukjes om om te buigen, wat haalbaar is voor het paard en waarin de ruiter meestal veel kan voelen wat er gebeurd.
Ook zou ik voor de galop op de goeie kant buitenstelling gaan vragen én dus ook goed opletten dat die achterhand recht blijft. Op de moeilijke hand galoperen moet natuurlijk ook af en toe en dan zou ik met minimaal tevreden zijn, dus zo recht mogelijk maken en zéker (nog) geen binnenstelling vragen.
superwoman schreef:jumpiewumpie schreef:Hoe bedoel je dan?
Aangezien het probleem in de galop best groot is, kan dat niet alléén in de galop zich uiten...
Pentax schreef:Ik heb een paard vw-nw en opgericht goed gereden kan worden, in de stap en draf gaat heel goed, maar de galop iets minder nog (galop is ook mijn zwakke punt).
Ik zorg dat ik veel impuls heb, en dat hij goed nageeft aan beide kanten, daarna galopeer ik aan op een volte en geeft hij vaak meteen of na een sprong of 2-3 goed na.
Zolang ik op de volte blijf, blijft hij ook echt perfect nageven, Alleen als ik rechtuit ga verlies ik het nagevelijke bij hem.wat kan ik daar aan doen?
superwoman schreef:HalloDan: weet je of het echt ligt aan het teveel been geven, of zou het kunnen helpen om heel je houding te verbeteren? Zitles is iig een goeie methode om je te concentreren op je zit, je hulpen en hoe je paard aanvoelt (terug vallen in tempo bijv) én zo wat dingetjes (als been blijven geven) af te leren..
Btw : gelukkig loopt ze wel lekker bij je instructrice, dan weet je dat zéker dat het aan jezelf ligt
Yamcha:
Gioyy : succes! hopelijk helpt het!
hafjesliefde schreef:doet hij wel, mijn hand zoeken
heb me nog ingeschreven voor dit jaar in de manege, maar volgend jaar (weet t, nog lang) neem ik er mss les mee
hafjesliefde schreef:doet hij wel, mijn hand zoeken
Yamcha schreef:Als je zadel naar voren schuift, past het niet, dus daar sowieso even naar laten kijken, dat kan heel goed een oorzaak zijn. Dan houdt ze in draf haar rug vast, en wordt ze niet nageeflijk.
Verder heb ik moeite met geven van kneepjes. Houd je binnenteugel stil, buitenteugel eraan, been, en ze moet al komen, eigenlijk.