[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:59

superwoman schreef:
Welke hulpen geef je?
(zowel in stap en draf als in galop)

Hoe bedoel je?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:00

jumpiewumpie schreef:
superwoman schreef:
Welke hulpen geef je?
(zowel in stap en draf als in galop)

Hoe bedoel je?

Nou hoe rij je je pony aan de teugel
en welke hulpen geef je daar nog bij in de galop?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:56

Ik rij eigenlijk vooral veel stellingen, tempowisselingen en overgangen zodat ze actief blijft, en ik sluit mijn hand om druk te zetten en als ze nageeft ontspan ik mijn hand. Vaak is het genoeg als ik mijn binnenbeen aanleg.

In galop doe ik net hetzelfde maar dan neemt ze helemaal geen stelling en is ze helemaal niet los. Daarom doe ik tegenwoordig ook niets meer met mijn handen in galop, ik rij allees veel tempowisselingen en probeer mijn stellingen. :)

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:18

ehm, blijft altijd lastig om alles gored te omschrijven, maar ik hoop niet dat je met je gesloten hand een soort van (lange) ophouding maakt en de pony dus op de rem zet. Daar moet je zelf maar even over nadenken en als je het goed doet, dan vind ik het prima en hoef je dat echt niet uit te leggen!

Verder zou ik iig niet proberen om binnenstelling te vragen in de galop, zeker aangezien je heb gemerkt dat het niet werkt. Als je in de galop dit probleem hebt, zal het in de draf (en lichte mate in de stap) ook een probleem zijn, maar wat iets minder op valt.
Pony is dus scheef.

Je geeft aan dat je veel met stelling rijdt en dat kan een oorzaak zijn, maar ook een goede oplossing.Hangt er vanaf of je het correct uitvoerd.
Met de stelling moet je iig goed op de achterhand letten, dat deze recht blijft en niet naar binnen of naar buiten gaat. (en natuurlijk dat hij niet over de schouder wegvalt)

Voor de galop zou ik gaan oefenen (ook in draf) op de gebroken lijnen. Zo vraag je korte stukjes om om te buigen, wat haalbaar is voor het paard en waarin de ruiter meestal veel kan voelen wat er gebeurd.
Ook zou ik voor de galop op de goeie kant buitenstelling gaan vragen én dus ook goed opletten dat die achterhand recht blijft. Op de moeilijke hand galoperen moet natuurlijk ook af en toe en dan zou ik met minimaal tevreden zijn, dus zo recht mogelijk maken en zéker (nog) geen binnenstelling vragen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:20

superwoman schreef:
ehm, blijft altijd lastig om alles gored te omschrijven, maar ik hoop niet dat je met je gesloten hand een soort van (lange) ophouding maakt en de pony dus op de rem zet. Daar moet je zelf maar even over nadenken en als je het goed doet, dan vind ik het prima en hoef je dat echt niet uit te leggen!

Verder zou ik iig niet proberen om binnenstelling te vragen in de galop, zeker aangezien je heb gemerkt dat het niet werkt. Als je in de galop dit probleem hebt, zal het in de draf (en lichte mate in de stap) ook een probleem zijn, maar wat iets minder op valt.
Pony is dus scheef.

Je geeft aan dat je veel met stelling rijdt en dat kan een oorzaak zijn, maar ook een goede oplossing.Hangt er vanaf of je het correct uitvoerd.
Met de stelling moet je iig goed op de achterhand letten, dat deze recht blijft en niet naar binnen of naar buiten gaat. (en natuurlijk dat hij niet over de schouder wegvalt)

Voor de galop zou ik gaan oefenen (ook in draf) op de gebroken lijnen. Zo vraag je korte stukjes om om te buigen, wat haalbaar is voor het paard en waarin de ruiter meestal veel kan voelen wat er gebeurd.
Ook zou ik voor de galop op de goeie kant buitenstelling gaan vragen én dus ook goed opletten dat die achterhand recht blijft. Op de moeilijke hand galoperen moet natuurlijk ook af en toe en dan zou ik met minimaal tevreden zijn, dus zo recht mogelijk maken en zéker (nog) geen binnenstelling vragen.

Voor zover ik weet heeft ze er in draf en stap geen last van (oftewel heb ik het gewoon niet door, dat kan ook) Ik zal het eens proberen morgen. Eigenlijk heeft ze het probleem eigenlijk alleen linksom (ze is ook minder controleerbaar en hangeriger), rechtsom loopt ze ook nog niet nageeflijk maar daar heb ik haar goed bij me.

Ik zal het morgen eens uitproberen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:05

denk dat je het niet door hebt ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:31

superwoman schreef:
denk dat je het niet door hebt ;)

Hoe bedoel je dan? :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:01

jumpiewumpie schreef:

Aangezien het probleem in de galop best groot is, kan dat niet alléén in de galop zich uiten...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:52

superwoman schreef:
jumpiewumpie schreef:

Aangezien het probleem in de galop best groot is, kan dat niet alléén in de galop zich uiten...

Dat kan het geval zijn, maar buiten de galop heb ik er geen last van zal ik zeggen. ;) We zijn wel overgeschakeld van enkelgebroken naar dubbelgebroken bit.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:54

Ik heb een paard vw-nw en opgericht goed gereden kan worden, in de stap en draf gaat heel goed, maar de galop iets minder nog (galop is ook mijn zwakke punt).
Ik zorg dat ik veel impuls heb, en dat hij goed nageeft aan beide kanten, daarna galopeer ik aan op een volte en geeft hij vaak meteen of na een sprong of 2-3 goed na.
Zolang ik op de volte blijf, blijft hij ook echt perfect nageven, Alleen als ik rechtuit ga verlies ik het nagevelijke bij hem.wat kan ik daar aan doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:41

Pentax schreef:
Ik heb een paard vw-nw en opgericht goed gereden kan worden, in de stap en draf gaat heel goed, maar de galop iets minder nog (galop is ook mijn zwakke punt).
Ik zorg dat ik veel impuls heb, en dat hij goed nageeft aan beide kanten, daarna galopeer ik aan op een volte en geeft hij vaak meteen of na een sprong of 2-3 goed na.
Zolang ik op de volte blijf, blijft hij ook echt perfect nageven, Alleen als ik rechtuit ga verlies ik het nagevelijke bij hem.wat kan ik daar aan doen?

hoe/welke hulpen geef je voor de nageeflijkheid?
"Nageven op beide kanten", bedoel je daarmee op de linkerhand en rechterhand?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:42

hey! hopelijk kan iemand me hier mee helpen: ik rij sinds ongeveer een maandje op een arabofries, neigt wel fel naar fries toe dus sterk en ook sterk gebouwd. Hij loopt heel goed aan de teugel, maar soms heb ik de in druk dat hij heel diep loopt (als er iemand komt om fotos te nemen weet ik of het gezichtsbedrog is of niet :') ) maar wat moet ik dan doen als hij te diep loopt? ik heb al mijn handen proberen een beetje meer te dragen, en een beetje benen te geven maar dan gooit hij zijn hoofd net in de lucht, iemand tips?
Laatst bijgewerkt door hafjesliefde op 15-04-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:48

Helemaal opnieuw beginnen met nageeflijk leren rijden. Jij rijdt het paard van voor naar achter, dan krijg je dit effect: of te diep, of neus in de lucht.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:49

maar hoe begin je er dan opnieuw mee? VWNW en dan opnemen? want zodra ik de teugels aanpak geeft hij na

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:58

Ik denk, met hulp van een instructeur, leren om het paard naar het bit toe te rijden, dan legt hij de onderkaak tegen het bit ipv dat jij het bit tegen de onderkaak legt. Dan komt hij namelijk op de loodlijn en niet erachter, en zal hij ook je hand willen opzoeken als je meer teugel geeft.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:59

doet hij wel, mijn hand zoeken :)
heb me nog ingeschreven voor dit jaar in de manege, maar volgend jaar (weet t, nog lang :') ) neem ik er mss les mee :)

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:25

superwoman schreef:
HalloDan: weet je of het echt ligt aan het teveel been geven, of zou het kunnen helpen om heel je houding te verbeteren? Zitles is iig een goeie methode om je te concentreren op je zit, je hulpen en hoe je paard aanvoelt (terug vallen in tempo bijv) én zo wat dingetjes (als been blijven geven) af te leren..
Btw : gelukkig loopt ze wel lekker bij je instructrice, dan weet je dat zéker dat het aan jezelf ligt ;)

Yamcha: :o

Gioyy : succes! hopelijk helpt het!

Dank je wel ,
ik moest van mijn instructice haar een paar dagen gewoon alleen maar met gestrekte nek rijden wel contact houden enzo, en nu gaat ze :D:D
xxxxxxxxxxxxxx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:41

hafjesliefde schreef:
doet hij wel, mijn hand zoeken :)
heb me nog ingeschreven voor dit jaar in de manege, maar volgend jaar (weet t, nog lang :') ) neem ik er mss les mee :)

Hoop dat je wel snel les gaat nemen. .
Deze moet je fouten ondergaan, dus vind dat altijd wel zo eerlijk tegenover het paard om daar met hulp aan te blijven werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:06

hafjesliefde schreef:
doet hij wel, mijn hand zoeken

Een paard dat zelf de onderkaak tegen het bit legt, zal niet te diep komen, en als jij de druk eraf haalt, zal hij ook zijn hoofd niet in de lucht gooien.

Die 2 dingen geven voor mij aan dat er teveel druk van voren zit.
Ik denk, dat wat er gebeurt, dit is: jij geeft been, en je neemt druk van voren, wat jij oppakken noemt, en dan krijg je dus dit effect. Omdat de ruiter de mond van het paard opzoekt (en dat gebeurt eigenlijk altijd met teveel druk) gaat het paard het bit óf ontwijken, óf het gaat vechten, kruipt achter de teugel (en dus te diep) of komt er tegenin, en komt dan tegen de hand.

Het tweede wat je vertelt, bevestigt mij eigenlijk in die gedachte, het feit dat je paard het hoofd in de lucht gooit op het moment dat jij je handen wilt gaan dragen, dan neem je de druk eraf, en het paard pakt onmiddelijk die 'lucht' die je geeft.
Les nemen is imo in jouw geval een heel goed ding. Je moet leren vanaf de basis te rijden, het paard zó voorwaarts te rijden, dat het de rug bol maakt, en de passen mooi lang gaat maken, de gewrichten in de achterbenen echt gaat buigen, en zichzelf gaat dragen. Dan krijg je lichtheid, en dan zal het paard ook zelf in de hand willen komen. Ik denk, naar aanleiding van wat jij vertelt, dat dat nu niet het geval is.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:37

mijn probleem
in de stap gaat het heel goed met aan de teugel ik houd mijn been d`r bij kneed een beetje in m`n binnen teugel en ze loopt aaan de teugel zo ging het tot voor kort ook in de draf en galop de galop gaat nog wel maar in draf wel ze hoe dan ook niet aande teugel
ze doet haar hoofd omhoog en gaat trekken of soms hard lopen !
het bit schoof ook een beetje maar die heb ik nu aan een kant een gaatje korter
en het zadel schuift soms naar voren
dat was mijn verhaal
en ja ik heb les en zal het zaterdag ff vragen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:43

Als je zadel naar voren schuift, past het niet, dus daar sowieso even naar laten kijken, dat kan heel goed een oorzaak zijn. Dan houdt ze in draf haar rug vast, en wordt ze niet nageeflijk.

Verder heb ik moeite met geven van kneepjes. Houd je binnenteugel stil, buitenteugel eraan, been, en ze moet al komen, eigenlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:23

Yamcha schreef:
Als je zadel naar voren schuift, past het niet, dus daar sowieso even naar laten kijken, dat kan heel goed een oorzaak zijn. Dan houdt ze in draf haar rug vast, en wordt ze niet nageeflijk.

Verder heb ik moeite met geven van kneepjes. Houd je binnenteugel stil, buitenteugel eraan, been, en ze moet al komen, eigenlijk.

idd :j

Kneepjes zijn ophoudingen en als jij geen verschil in tempo wil, dan moet je geen kneepjes gebruiken.
Schakelen in je tempo is goed om het achterbeen actief te maken en dát actieve achterbeen is belangrijk voor het aan de teugel rijden.. dan alleen nog een fijne verbinding met je hand (wat makkelijker is gezegd dan gedaan).
(dus niet been blijven geven, maar scherp aan het been maken is wat Yamcha bedoeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:40

Juist :j

Mijn merrie heb ik nu zo dat ik haar zonder sporen of zweep kan rijden, en dat ze al gaat als ik mijn kuit aanleg. Dát is scherp aan het been. Zij blijft ook in dezelfde gang en hetzelfde tempo tot ik iets anders vraag. En als je dat hebt, betekent elke hulp ook echt iets (dan zit je nooit nutteloos aan te drijven, om je paard in dezelfde gang te houden). Nu kan ik haar bewust vragen, door met de buitenteugel bewust meer te begrenzen, en mijn binnenkuit even aan te spannen, het binnenbeen er iets meer onder te plaatsen (grappig genoeg komt ze dan ook gelijk dieper).

Drijven (of prikken, of bijtikken) om je paard te vragen hetzelfde te doen als zij (geldt niet alleen voor merries, dit verhaal, trouwens) daarvoor deed, is volkomen nutteloos. Een hulp heeft geen betekenis, als je vraagt om precies hetzelfde als wat je paard aan het doen is. Wat je daarmee doet, is je paard dood voor je been maken (je drijvende hulp betekent immers niets, dus je paard leert om niet meer te reageren op een drijvende hulp). Maar met kneepjes maak je je paard ook dood in de mond, jouw kneepjes betekenen niets voor het paard, je herhaalt het immers steeds.
Elke hulp (ook je kleinste gewichtsverplaatsing) moet een specifiek doel en functie hebben. Alleen dan kun je je paard elektrisch aan de hulpen zetten, omdat je hulpen steeds kleiner kunnen zijn. Ik stap op de merrie zonder sporen om, zweep heb ik niet bij me, en zij loopt. Ik hoef namelijk niet steeds te corrigeren, dat heb ik eerder al gedaan. Nu is een steviger kuitdruk voldoende correctie.
Ik heb dit gedaan, omdat ik in een later stadium wél sporen wil gaan gebruiken, om mijn beenhulp te kunnen verfijnen. Maar als ik nu sporen om zou doen, zou dat alleen maar voor het voorwaartse zijn, en dát is mijn doel niet.

Momenteel ben ik bezig haar losser in het lijf te krijgen (zij heeft de hele winter stilgestaan, ivm ontbreken van binnenbak, en paard overdag buiten (met deken, dat wel, maar toch)) omdat zij echt stijf is geworden. Zij moet weer zo soepel worden dat zij nageeft op binnenbeen/buitenteugel. Binnenbeen hebben we wel weer in orde, buitenteugel is een ramp, ze valt zo door de buitenschouder (en ik word dan streng met mijn binnenhand, daar baal ik van). Ik denk erover om er morgen even een slof omheen te gooien, om even wat duidelijker te kunnen zijn, dat ik echt niet wil hebben dat zij door mijn buitenteugel/buitenbeen loopt. Wat vinden jullie daarvan?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:46

Mijn paardje heeft 2 maanden stilgestaan, zij had totaal geen balans meer, viel over haar schouder, ging, vooral in galop, helemaal scheef door de bochten. Hierbij versnelde ze heel erg. Ik heb haar 1 keertje met slof gereden, en merkte dat ik haar heel goed kon begrenzen in galop, ze liep niet meer over de schouder en ik kon ze beter bij mij houden (slof hing door, ik gebruikte hem enkel af en toe voor wat extra begrenzing.) Ik ben van mening dat een slofteugel een fantastische hulpteugel is met meerdere functies, maar dat je ermee moet kunnen rijden. Als je hem gebruikt om je paard naar beneden te trekken is hij fout, maar als ondersteuning, eens een extra duwtje in de rug, is er niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:54

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik kan er wel mee rijden, dat is het probleem niet. Hey gaat mij echt puur om een duidelijker begrenzing, on even door dat dode punt te komen zeg maar.