[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Falderal

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:50

Ik heb ook een vraagje..
Als ik bij paardjes ze aan de teugel zet, wat wel lukt, komen ze na een tijdje weer omhoog. Dat vooral ook bij overgangen, er is gezegd dat ik teveel 'loslaat' maar al hou ik m'n teugels strakker eraan dan heb ik zo het idee dat je je paard op schoot trekt. Teugels zijn overigens niet te lang o.i.d.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:10

Wat ik geleerd heb (en nog steeds) leer op de manege waar ik nu rijd, is uitnodigen op de vast zittende kant en je andere hand zeer stabiel en stil en altijd gelijke druk op de beide teugels. En uiteraard been, maar dat vind ik voorzich spreken.

Dat betekent dus, als je paard of pony links vastpakt, dat je op de rechterhand links uitnodigt en rechts stabiel houdt en dus niet altijd met de binnenteugel uitnodigen (of juist buitenteugel), maar altijd op de vasthoudende kant uitnodigen en je andere hand stabiel.

Nu zijn er behoorlijk veel posts in dit topic, maar ik heb toch wel een groot deel gelezen en ben deze methode nog niet tegen gekomen? Verward
Iemand die dezelfde methode gebruikt?

Rosa_Wop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:00

Mijn nieuwe pony heeft nooit geleerd aan de teugel te lopen! Dus, hoe moet je een pony dit leren?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:14

onder goede begeleiding Rosa_Wop. Dit topic kan het je niet leren, pas als je weet hoe het moet kan dit topic je tips geven als er problemen optreden Knipoog

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:35

Rosa_Wop schreef:
Mijn nieuwe pony heeft nooit geleerd aan de teugel te lopen! Dus, hoe moet je een pony dit leren?

Het paard moet niet gedwongen worden. Het is een soort cadeautje van je paard wat je krijgt als jij het goed doet. Jij moet het paard laten ontspannen. En dat doe je door goed je been erbij te houden. Verder hoef je van voor niks te doen.
Ga maar eens in de bak rijden met een knoop in de teugels. Zorg dat het paard goed naar je benen en zit "luisterd". Als jij je benen er bijhoud, gaat hij ontspannen en komt hij vanzelf met zn hoofdje naar beneden. Het duurd wat langer dat in de krul trekken, maar het resultaat is stukken mooier! Lachen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:17

hOi!
Mijn pony gaat de laatste tijd te diep aan de teugel, weten jullie misschien hoe ik dat kan afleren/hem minder diep kan laten rijden ?
Alles is welkom !! Lachen
gr. Tamara

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:39

ILoveMyHorse schreef:
hOi!
Mijn pony gaat de laatste tijd te diep aan de teugel, weten jullie misschien hoe ik dat kan afleren/hem minder diep kan laten rijden ?
Alles is welkom !! Lachen
gr. Tamara

actiever en dus voorwaartser rijden, de achterhand moet er beter onder komen Knipoog

dreutel

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:05

MirandaFuego schreef:
tobilover schreef:
Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?

Neem les ofzo Scheve mond

Met deze instelling kunnen ze het halve forum wel opdoeken, natuurlijk vallen er tips te geven!
Daarmee zal ik beginnen:
Mijn paardje was vanaf het moment dat ik hem inreed een blok beton.
Dat maakte mij niet zoveel uit, ik reed recreatie maar had af en toe veel moeite om hem te stoppen, het was een type bulldozer...
Toen ik na een tijd toch wat meer met dressuur wilde gaan doen, heb ik een aantal instructeurs versleten voordat ik er één had die écht wist waar hij mee bezig was!
Ik moest van hem mijn paard eerst aan het been hebben, mijn paard was erg voorwaarts, maar evengoed niet vor het been.
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!
Maar na een paar weken ging dit aardig, dus kwamen we bij het stoppen.
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop Clown )
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

ja dit probleem kan ik wel.Heb er zelf niet zo veel last van maar ,je paard naar buiten laten kijken en dan je binnehand los laten ,dan komt hij van zelf door de hals.Is dat niet van antoin de both?Dat werkt super.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:09

Hoi!!!Bij mijn verzorgpony, staat er een pony(ondertussen verkocht) en ze hebben die zelf ingereden de eigenaars.Nu ze was 6jaar en ze werd af en toe bereden, maar ze heeft nooit echt goed aan de hand gelopen.Toen hebben ze me een rekker gegeven.En heb haar daarmee 1 keer gereden?Het stond vrij los, en zat zachtjes in de teugels de knijpen.Ze kwam mooi naar beneden toen ze ontspannen was.Nu is dit een 'manier' om paarden op een goeie manier mooi aan de hand te laten lopen?Mijn eigen verzorgpony was heel ijverig toen hij opgeleert(een hele moeilijke geweest, bokken op alles) werd( door profesionel) en die reed vanzelf in de hand.
Nu hebben ze ook een paard(draver) hebben we ook 1 keer met de rekker gereden(opzelfde manier) en nu telkens als je lichtjes in de teugels knijpt komt ze naar beneden(als ze ontspannen is)
maar is dit nu een goeie manier om in te rijden.
vanzelf kwamen ze nooit zelf naar beneden.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:28

veerle123 schreef:
Hoi!!!Bij mijn verzorgpony, staat er een pony(ondertussen verkocht) en ze hebben die zelf ingereden de eigenaars.Nu ze was 6jaar en ze werd af en toe bereden, maar ze heeft nooit echt goed aan de hand gelopen.Toen hebben ze me een rekker gegeven.En heb haar daarmee 1 keer gereden?Het stond vrij los, en zat zachtjes in de teugels de knijpen.Ze kwam mooi naar beneden toen ze ontspannen was.Nu is dit een 'manier' om paarden op een goeie manier mooi aan de hand te laten lopen?Mijn eigen verzorgpony was heel ijverig toen hij opgeleert(een hele moeilijke geweest, bokken op alles) werd( door profesionel) en die reed vanzelf in de hand.
Nu hebben ze ook een paard(draver) hebben we ook 1 keer met de rekker gereden(opzelfde manier) en nu telkens als je lichtjes in de teugels knijpt komt ze naar beneden(als ze ontspannen is)
maar is dit nu een goeie manier om in te rijden.
vanzelf kwamen ze nooit zelf naar beneden.

Je vraagt een paard naar beneden. Dit kun je bij elk paard doen. Die is geen kwestie van NIET kunnen. Het is gewoon een kwestie van rijden. Vaak is dit de fout van de ruiter/amazone, wat hij of zij natuurlijk vaak niet door heeft of niet toe geeft. (Natuurlijk heb je ook uitzonderingen, mocht er iets mis zijn)
De paarden waar ik op rijd geven goed na, maar ik weet wat IK fout doe als ze omhoog komen.
Veel mensen vergeten hun buitenhand erbij te houden en rijden voornamelijk met de binnenhand en het binnenbeen. Terwijl je met je binnenbeen naar je buitenhand moet rijden.
Het is belangrijk dat je je eigen problemen kent, voordat je die van je paard op gaat lossen.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:43

Rosalie__ schreef:
Ik heb ook een vraagje..
Als ik bij paardjes ze aan de teugel zet, wat wel lukt, komen ze na een tijdje weer omhoog. Dat vooral ook bij overgangen, er is gezegd dat ik teveel 'loslaat' maar al hou ik m'n teugels strakker eraan dan heb ik zo het idee dat je je paard op schoot trekt. Teugels zijn overigens niet te lang o.i.d.

nee, je moet ze ook niet strakker gaan houden Knipoog
je mag ze natuurlijk wel gewoon houden zoals jij lekker vind, maar hou je
handen ontspannen, en voer alle hulpen rustig aan.

door links en rechts te trekken of knijpen, is 'ZAGEN'.
Z rij je je paard niet aan de teugel Knipoog
Eerst ontspannen en nageeflijk laten lopen, dan ga je steeds verder.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:49

Knoffer schreef:
Wat ik geleerd heb (en nog steeds) leer op de manege waar ik nu rijd, is uitnodigen op de vast zittende kant en je andere hand zeer stabiel en stil en altijd gelijke druk op de beide teugels. En uiteraard been, maar dat vind ik voorzich spreken.

Dat betekent dus, als je paard of pony links vastpakt, dat je op de rechterhand links uitnodigt en rechts stabiel houdt en dus niet altijd met de binnenteugel uitnodigen (of juist buitenteugel), maar altijd op de vasthoudende kant uitnodigen en je andere hand stabiel.

Nu zijn er behoorlijk veel posts in dit topic, maar ik heb toch wel een groot deel gelezen en ben deze methode nog niet tegen gekomen? Verward

Niemand? Scheve mond

commando131

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:39

Dinniej (even op andermans account): Ik denk dat ik hetzelfde doe, maar denk er nooit zo bij na, ik doe al die dingen meer op mijn gevoel Knipoog .

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:27

Knoffer schreef:
Knoffer schreef:

Niemand? Scheve mond

Je bedoeld gewoon op 2 teugels rijden? Teminste, zo noem ik dat Lachen Ik ken die methode wel, maar mijn paard wordt er hangerig van. Bij een paard wat ik tijdelijk bij heb gereden werkte dit wel goed omdat deze wat meer kon hebben in de mond. Opzich wel een hele fijne methode, want je voelt dingen veel eerder.. Als je paard bijvoorbeeld zich vasthoudt op 1 kant, of gewoon niet nageeflijk is in zn totaliteit enzo.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:42

Ik heb er geen speciale benaming voor. Maar iig idd altijd gelijke druk op beide teugels (de druk mag uiteraard niet hoog zijn).
En het is idd gebasseerd op het vast houden en zitten op een kant.

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:56

Wat kan je eraan doen als je paard het bit aan 1 kant vastpakt?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:49

Zie mijn methode hierboven. Erg belangrijk daarbij, niet de druk aan de vasthoudende kant hoog laten oplopen en zeker niet de andere teugel, van de niet vasthoudende kant, vergeten en deze slap laten hangen, gelijk contact.

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:58

de pony die ik rijd moet ik zeg maar diagonaal rijden.. dus van mn binnenbeen naar mn buitenhand rijden..
ze wil alleen nogal snel te hard en dan steekt ze haar hoofd de lucht in.. ze pakt het bit niet vast maar doet gewoon net alsof ze niets voelt.. wat kan ik hier aan doen?

druifje45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:26

DKTJA schreef:
de pony die ik rijd moet ik zeg maar diagonaal rijden.. dus van mn binnenbeen naar mn buitenhand rijden..
ze wil alleen nogal snel te hard en dan steekt ze haar hoofd de lucht in.. ze pakt het bit niet vast maar doet gewoon net alsof ze niets voelt.. wat kan ik hier aan doen?

lastig heb zelf ook op zo'n pony gereden een tijd terug mijn poepie rocky en die had een zogenaamde 'harde mond'. hoeveel dagen per week rijd je haar? Rijd er nog iemand anders op? wat je kan proberen is met een losse bijzetteugel rijden. reageert ze goed op je zit. d
je zou op zo'n moment ook zwaar en diep in het zadel gaan zitten, het gewicht houdt haar dan tegen. succes.

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:56

hallo,
ik las dit topic.
ik weet niet of het al genoemd in deze topic is.
maar als een paard niet an de teugel loopt.
is het 90% dat hij/ zij te dikke oorspeksel klieren heeft.
dat is de spier achter het oor. loopt door tot achter de kaak.
als je daar geen 2 vingers achter kan leggen. dan is het te dik.
de meeste geloven het niet maar het is echt zo.
en dat moet gemasseerd worden moet je de klier pakken van onder en zo naar boven toe kneden. met massage olie.
van paarden. en als je dat kneed. dan moet je het hooft van het paard naar jou toe buigen dan kan je die klier beter pakken.
wij hebben meerder paarden die er last van hadden of hebben bij ons aan de manege en die konde de dressuur wel vergeten omdat ze niet meer lekker aan de teugel liepen of NIET MEER LOPEN OF WOUDEN.
en wij deden dat elke dag en je merkt de verbetering. ALS JE HET GOED DOET.
en is zoizo voor elk paar goed want als die spier iets te dik is doet het paard pijn om aan de teugel te kunnen lopen.

er moeten 2 vingers tussen kunnen tussen de kaken en de hals. maar de meesten die daar goed last van hebben die je de spier er oko een beetje uit komen als het paard aan de teugel loopt.
kan je zo bij je paard testen dus als je aan de teugel loopt en je ziet dat achter de kaak een spier te voor schijn komt is het te dik en die moet je masseren en je zal bij 90 % van de paarden zien dat het helpt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:02

Staat ook beschreven in het boek wat ik nu aan het lezen ben (Basis boek dressuur - (op stal bij) Tineke Bartels).
Ze heeft een paard die daar relatief weinig ruimte had, daar is ze wel heel ver mee gekomen (Olympic Barbia).

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:43

Ik heb ook een vraagje:

Ik rijd nu wedstrijden op regionaal niveau, met een manegepony. Ik rijd in de B en heb zondag mijn eerste wedstrijd gehad. Ik ben super tevreden (2 winstpunten) maar op beide protocollen stond steeds: aan de teugel.

De manegepony die ik rijd, is in stap vrijwel altijd aan de teugel te rijden, heel gemakkelijk, met een paar kneepjes. Je kunt hem dan ook instellen waar je hem wilt hebben. Maar zodra je de overgang naar de draf maakt, komt zijn hoofd omhoog (niet extreem hoor, gewoon normaal) , wordt hij sterk en zet hij zn rug vast. Wel kun je, door lang los te rijden, hem laag instellen, maar dat heeft dan meer weg van voorwaarts-neerwaarts, dan van aan de teugel. Aangezien ze dit toch graag zien (a.d.t) bij dressuurwedstrijden: Hoe zouden jullie dit oplossen?

*Trouwens staat er bij mijn proeven ook steeds dat ik impuls moet houden. Misschien is dat belangrijk om te weten?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:46

Dat is mss meteen ook je oplossing. Rijd hem meer voorwaarts. Ga aan de slag vanuit het voorwaartse en houd impuls dus. Hij mag dus ook niet ineens langzamer (weg impuls) als je hem dan aan de teugel rijdt.

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:47

druifje45 schreef:
DKTJA schreef:

lastig heb zelf ook op zo'n pony gereden een tijd terug mijn poepie rocky en die had een zogenaamde 'harde mond'. hoeveel dagen per week rijd je haar? Rijd er nog iemand anders op? wat je kan proberen is met een losse bijzetteugel rijden. reageert ze goed op je zit. d
je zou op zo'n moment ook zwaar en diep in het zadel gaan zitten, het gewicht houdt haar dan tegen. succes.

ja het is een manegepony maar de andere ruiters vragen eigelijk nix van haar Knipoog ik rijd haar 1 keer in de week, soms 2 keer..

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:49

ik rijd op een pony,maar hij loopt heel raar aan de teugel,namelijk als ik niet heel veel contact heb met zijn mond,de teugels zijn niet in boogjes,meer losjes(hij draagt zijn eigen hoofd /hals houding)maar sturen gaat prima en alles lukt,hoe kan ik dat veranderen,het is een manege pony,een haflingen die erg moeilijk is met nagevelijk rijden,dus ik vind dit al heel wat,wie kan mij helpen