Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:. We weten dus eigenlijk helemaal niet hoe dat paard werd bereden en of meneer wel sporen droeg en hoe de optoming en het zadel was, etc.
Citaat:Men rijdt hier tegenwoordig nog standaard met een stok rechtop voor de ruiter vastgehouden, moet toch echt eens vragen waarom, want daarover tast ik ook in het duister. Ik heb nl nog nooit iemand de stok zien GEBRUIKEN.
Huertecilla schreef:ART_UMA schreef:Klassieke dressuur is wat gereden wordt in de Spaanse Rijschool,....
![]()
Ik geef het op
Voor wie zich wil verdiepen hoe het écht zit:
http://cgi.ebay.fr/LArt-de-la-Cavalerie ... dZViewItem
Citaat:De ruiter trekt met extreem brede teugelvoering, de handen voor de buik, het paardenhoofd heen en weer. Dan houdt ie halt. Weer trekken, een snelle steek met de sporen, het paard draaft aan. Geen drie meter later wordt weer halt gehouden: De ruiter steekt de benen af, leunt uit alle macht achterover. Weer wordt er gezaagd. De paardenneus is zo’n 45 graden achter de loodlijn, de hals opgerold. In het moment dat het paard tot stilstand komt, heeft het been van de ruiter weer toegeslagen. Wederom sporen, wederom halthouden en zagen.
marieketencate schreef:Maar in welk op zicht voldoen de ruiters van nu niet aan hetgeen in de reglementen genoemd staat? Ik vind bijvoorbeeld Salinero en vroeger ook Bonfire juist het toonbeeld van lossigheid, schwung, verzameling en ze stralen ook vertrouwen en harmonie uit...
QQQQ schreef:marieketencate schreef:Maar in welk op zicht voldoen de ruiters van nu niet aan hetgeen in de reglementen genoemd staat? Ik vind bijvoorbeeld Salinero en vroeger ook Bonfire juist het toonbeeld van lossigheid, schwung, verzameling en ze stralen ook vertrouwen en harmonie uit...
Wij zien duidelijk iets anders, en dat zal ook wel het verschil in mening met de jury kunnen verklaren...
Ik zie vooral veel spanning in deze paarden, absoluut niet het beeld alsof ie alles op z'n sloffen kan uitvoeren. Ik zie zelden de nek als hoogste punt, zelden de neus vóór de loodlijn, enorm slechte stap (verzameld of uitgestrekt), nauwelijks zakken in uitgestrekte stap, te kort gehouden hals (vooral in uitgestrekte gangen valt dat op), geen overname van het gewicht op de achterhand bij de piaffe (en/of een raar, vaak ontactmatig gedribbel), niet stilstaan bij halthouden...
En zo zijn er nog wel wat dingen, die naar mijn mening, onvoldoende door de jury wordt afgestraft (tenminste bij bepaalde combinaties...).
Mireille1970 schreef:Wat ik bedoel te zeggen is:
Als je het protocol van een GP ziet bestaat ieder te punten onderdelen uit minimaal 3 punten en daarbij nog bijkomende zaken. Bijvoorbeeld: binnenkomen, graad van verzameling, overgang, halthouden, overgang, voorwaarts gaan, verzameling, gehoorzaamheid.
Dus als hij alleen niet stilstaat maar de rest ziet er super uit kom je toch wel op een 6 of 7.
Zellfde met stappen: een correct uitgevoerde verzamelde stap op een paard dat niet de wereld kan stappen is correct uitgevoerd en dus meer punten dan een paard dat voor een 10 stapt maar heel druk in de hoofdhalshouding is of heel scheef of slingerend gaat maar wel 20 cm overstapt...
Jureren, ik geef het je te doen..
Mireille1970 schreef:(als je dan een 0 hebt voor stilstaan en 7-8-9 voor de rest, komt het op hetzelfde neer)
Mireille1970 schreef:Dus een te korte draf of te ruime draf is geen draf? en een houterige galop is geen galop?
Telgangen is helaas nog steeds stap....
Jij wil er een zwart wit computer feest van maken. Zo werkt dat niet...
Mireille1970 schreef:Ik denk dat een onregelmatigheid afgestraft moet worden door de bel van de jury (ongeacht welke klasse), maar dat je niet kan stellen "jouw paard beweegt minder dan die dus straf ik je".
QQQQ schreef:Maar hoe kom jij er bij te zeggen dat telgang stap is? Stap is 4 takt, telgang 2 takt. Telgang ligt dus misschien dichter bij draf, da's ook 2 takt.
shadow0 schreef:QQQQ schreef:Maar hoe kom jij er bij te zeggen dat telgang stap is? Stap is 4 takt, telgang 2 takt. Telgang ligt dus misschien dichter bij draf, da's ook 2 takt.
Maar rengalop is wel 4-takt dus dat lijkt op stap? Nee, zo zit het niet en telgang lijkt totaal niet op draf.
Bovendien telgangen de meeste paarden niet echt helemaal maar stappen ze erg lateraal. Stap en telgang zijn geen twee totaal gescheiden gangen, maar gaan via een heel gebied van meer of minder lateraal stappen in elkaar over. Er is dan ook geen scherpe grens te trekken tussen wat zuiver is en wat niet.
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Ik denk dat een onregelmatigheid afgestraft moet worden door de bel van de jury (ongeacht welke klasse), maar dat je niet kan stellen "jouw paard beweegt minder dan die dus straf ik je".
Minder beweging heeft veel met de aanleg van het paard te maken. Op hogere wedstrijden speelt dat zeker mee, en dat mag ook best.
Daar gaat het hier ook niet over.
Als elke stap die geen stap is uitgebeld zou moeten worden, dan zouden de uitslagen er HEEL anders uit gaan zien!
IK ben vóór!
Maar hoe kom jij er bij te zeggen dat telgang stap is? Stap is 4 takt, telgang 2 takt. Telgang ligt dus misschien dichter bij draf, da's ook 2 takt.
Telgang waar stap wordt gevraagd is dus een onregelmatigheid en zou dus moeten worden uitgebeld?
Hou het maar gewoon op 0 punten voor een niet getoonde gang. Kreupelheid mag uitgebeld, maar tactverlies door rijtechnische fouten mag gewoon met lage punten worden afgestraft hoor, wat mij betreft.
Het is tijd voor weekend!