Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:35

Heerlijk dat weer eens iemand de behoefte heeft om een plaatje te plaatsen. Het gaat dan wel om een gravure (ofzo) uit een tijd waarin het gewoon was de dingen (naar hun smaak) mooier te maken dan in het echt. We weten dus eigenlijk helemaal niet hoe dat paard werd bereden en of meneer wel sporen droeg en hoe de optoming en het zadel was, etc. Hoofden van paard en meneer is naar de mode van toen ook wel erg klein. Zoiets kun je toch niet serieus aanvoeren in welke discussie dan ook, of het moet over "art" gaan.
Het is uit de context gehaal. Je weet helemaal niet wat ze er mee wilden aantonen in het boek.

Men rijdt hier tegenwoordig nog standaard met een stok rechtop voor de ruiter vastgehouden, moet toch echt eens vragen waarom, want daarover tast ik ook in het duister. Ik heb nl nog nooit iemand de stok zien GEBRUIKEN.
Maar dat is allemaal even volledig off topic.

Ik denk trouwens zelf dat "de sport" dressuur zou verbeteren als de proeven achter gesloten deuren werden gereden. Dus geen publiek en geen TV. De ruiter, het paard en de genadeloze jury.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:16

Goofy44 ik vind jouw post erg mooi verwoord.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:18

Lusitana schreef:
. We weten dus eigenlijk helemaal niet hoe dat paard werd bereden en of meneer wel sporen droeg en hoe de optoming en het zadel was, etc.

Dat weten we wél: Duarte, Pluvinel, La Guérinère, De Saunier, d'Adrade e.a. beschreven exáct hoe ze reden. Verder is dit niet het enige plaatje.
Bovendien is goed uitgeprobeerd wat ze schreven en ja het werkt.
Zadels zijn bewaard gebleven en ik ik heb met nieuw gemaakte gereden.

Citaat:
Men rijdt hier tegenwoordig nog standaard met een stok rechtop voor de ruiter vastgehouden, moet toch echt eens vragen waarom, want daarover tast ik ook in het duister. Ik heb nl nog nooit iemand de stok zien GEBRUIKEN.

Dan moet je een keer híerheen komen. Ik gebruik de stok bij beleren, bij het rijden als deurensluiter en ik kan er ook mee sturen. Dit laatste is hoe de stok gebruikt werd bij een volledig beleerd paard: je houdt de stok in het midden, paard gaat rechtuit. Beetje naar rechts, paard gaat beetje naar rechts etc.
Ik rij zelf zonder bit, zonder hoofstel, zonder teugels, zonder sporen mét stok bergritten van een halve dag inclusief drukke verkeerswegen en -punten.

De methode die gefectioneerd is door La Guérinière is heel paardgericht; zijn boek is een stap voor stap handleiding om van een jong paard tot een beleerd gegymnastiseerd paard te komen.
Zoals ik al TWEE KEER eerder schreef ging het bit er niet in voor het paard het gewicht van de ruiter had leren dragen en kreeg de ruiter geen sporen voor deze fatoenlijk hade leren rijden: eerst zonder beugels, dan met, dan met een hoes afgedekte sporen en pas tot slot met goede sporen.
Zoals ik ook al schreef werden de jonge paarden vooral buiten van het natuurlijke terrein gebruikmakend getraind en pas na het vinden van hun evenwicht steeds vaker en meer in de picadero beleerd.

Het is nu blijkbaar moeilijk voor te stellen, maar er werd zónder druk op longe of teugels beleerd en gereden. Het bit is een stang en die is minder pijnlijk dan een trens, helemaal als er met doorhangende teugels op de leidstok gereden wordt en dát was het doel

Ik ga zelf nog een stapje verder: als ik toch de teugels niet aanraak, waarom dan meenemen en dan kan het hoofdstel er ook wel af.
Mijn jonge hengst is nog te groen om al buiten te rijden, maar in de picadero en op het land gaat zelfs díe perfect zo.
Binnenkort ga ik weer een week naar Solinski voor wat bijscholing: is echt een andere wereld zo'n man die de school van La Guérinière een leven lang gelééfd heeft.

Nee, de 'moderne' trends in de 'Klassieke Dressuur' van de FEI zijn echt onbegrijpelijk als je eenmaal kennis heb gemaakt met hoe fijn en effectief het ongedwongene van de stijl is welke blijkbaar door de Franse Revolutie mee onthoofd is.....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:40

Huertecilla schreef:
ART_UMA schreef:
Klassieke dressuur is wat gereden wordt in de Spaanse Rijschool,....

Ik geef het op

Voor wie zich wil verdiepen hoe het écht zit:
http://cgi.ebay.fr/LArt-de-la-Cavalerie ... dZViewItem

Mag hoor,

Podhasky geeft in z'n boek "Die Klassische Reitkunst" aan dat ook de Spaanse Rijschool een oorsprong heeft, en ook dat dit met name de la gueriniere is. Verder dat het paard in de tijd weinig is veranderd en hij verwijst daarbij naar Xenophon, waarbij feitelijk de conclusie is dat de basis regels nog steeds kloppen:

Quotes:
"Xenophon was the first one to claim that horses can become only more beautiful with correct training, never uglier. I would like to add to this that if the horse becomes uglier in the course of his work, it is the unmistakable proof for a wrong dressage training."

"Horse and rider should always be an aesthetic sight."

Wat mij betreft is de Spaanse Rijschool een van de weinige plaatsten waar uitsluitend volgens de klassieke rijkunst wordt gereden. Waar staat dat klassiek uit "klassieke rijkunst" hetzelfde is als klassiek in "de klassieken"???

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:45

Ik heb alleen het stuk doorgelezen en het volgende viel me wel op:

Citaat:
De ruiter trekt met extreem brede teugelvoering, de handen voor de buik, het paardenhoofd heen en weer. Dan houdt ie halt. Weer trekken, een snelle steek met de sporen, het paard draaft aan. Geen drie meter later wordt weer halt gehouden: De ruiter steekt de benen af, leunt uit alle macht achterover. Weer wordt er gezaagd. De paardenneus is zo’n 45 graden achter de loodlijn, de hals opgerold. In het moment dat het paard tot stilstand komt, heeft het been van de ruiter weer toegeslagen. Wederom sporen, wederom halthouden en zagen.

Op het NK waren er ontzettend veel ruiters die exact zo aan het losrijden waren. En hoewel ik niks tegen LDR heb en Anky een fantastische amazone vind, vraag ik me wel af wat je hier in godsnaam mee bereikt. Als ik een paard was kieperde ik mijn ruiter er zonder pardon vanaf!

Anky rijdt overigens altijd met een superstil been, kan ze dat Edawrd ook niet eens leren? Die zit continu zo onvriendelijk te prikken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:49

Kunnen we weer terug on-topic? Het gaat er hier niet om de vraag "wat is klassiek".
Het klassiek wat relevant is voor deze discussie, is datgene dat in de FEI regelementen is opgenomen.
In een ander topic heb ik al eens de vraag geopperd of, gezien het steeds minder voldoen aan deze regelementen, de regelementen van de FEI dan maar moeten worden aangepast aan hetgeen de huidige top in de ring laat zien. In dat topic was iedereen het erover eens dat de regelementen NIET hoeven worden aangepast. Aangezien er een paar 'nieuwe' mensen bij de discussie van dit topic aanwezig zijn, ben ik benieuwd wat JULLIE standpunt hierbij is - en waarom.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:25

Maar in welk op zicht voldoen de ruiters van nu niet aan hetgeen in de reglementen genoemd staat? Ik vind bijvoorbeeld Salinero en vroeger ook Bonfire juist het toonbeeld van lossigheid, schwung, verzameling en ze stralen ook vertrouwen en harmonie uit.

Bovendien denk ik dat een jury inderdaad alleen kan en mag beoordelen wat ze in de ring zien. We moeten dressuur niet nóg subjectiever maken dan dat het al is.
Overigens vind ik het alleen maar goed als iedereen bij het losrijden kan gaan kijken en daar ook video-opnamen van verspreid worden. De ruiters staan immers achter hun methode?

Ik word wel een beetje moe van dat klassieke gezevel...ben een paar jaar geleden naar de Spaanse rijschool in Ahoy geweest en hoewel het een prachtig schouwspel was, was ik allesbehalve onder de indruk van de manier van lopen van deze klassiek geschoolde paarden. Waarmee ik dus absoluut niet wil beweren dat de klassieke methode onjuist is. denk ook niet dat Anky en Sjef dat beweren...

ik denk dat het losrijden zoals ik hierboven heb gequoot in geen enkel systeem thuishoort 9althans ik hoop van niet) Waarom 90% van de topruiters het dan doen is mij ook een raadsel. Vraag me ook echt af wat er het nut van is. Overigens zie ik Anky altijd erg diep losrijden, maar wél vloeiend, dat stil trekken en zagen en weer aanpikken zie ik bij haar niet.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:10

alleen die titel al........
alsof er voorheen altijd zo netjes en vriendelijk werd gereden. In eerdere topics is al verwezen naar filmpjes van wereldbekerwinnaars van de afgelopen 30 jaar. Ook zag ik laatst beelden van grote toernooien rond 1930. Als je dat ziet dan word je echt niet vrolijk, alleen maar weggedrukte ruggen en stijve paarden en dan weet je zeker dat de sport vooruit is gegaan: betere paarden en betere ruiters.
Het is vooral de ruiter die een paard goed of slecht laat lopen, ongeacht de techniek en dat is van alle tijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:17

marieketencate schreef:
Maar in welk op zicht voldoen de ruiters van nu niet aan hetgeen in de reglementen genoemd staat? Ik vind bijvoorbeeld Salinero en vroeger ook Bonfire juist het toonbeeld van lossigheid, schwung, verzameling en ze stralen ook vertrouwen en harmonie uit...

Wij zien duidelijk iets anders, en dat zal ook wel het verschil in mening met de jury kunnen verklaren...
Ik zie vooral veel spanning in deze paarden, absoluut niet het beeld alsof ie alles op z'n sloffen kan uitvoeren. Ik zie zelden de nek als hoogste punt, zelden de neus vóór de loodlijn, enorm slechte stap (verzameld of uitgestrekt), nauwelijks zakken in uitgestrekte stap, te kort gehouden hals (vooral in uitgestrekte gangen valt dat op), geen overname van het gewicht op de achterhand bij de piaffe (en/of een raar, vaak ontactmatig gedribbel), niet stilstaan bij halthouden...

En zo zijn er nog wel wat dingen, die naar mijn mening, onvoldoende door de jury wordt afgestraft (tenminste bij bepaalde combinaties...).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:46

QQQQ schreef:
marieketencate schreef:
Maar in welk op zicht voldoen de ruiters van nu niet aan hetgeen in de reglementen genoemd staat? Ik vind bijvoorbeeld Salinero en vroeger ook Bonfire juist het toonbeeld van lossigheid, schwung, verzameling en ze stralen ook vertrouwen en harmonie uit...

Wij zien duidelijk iets anders, en dat zal ook wel het verschil in mening met de jury kunnen verklaren...
Ik zie vooral veel spanning in deze paarden, absoluut niet het beeld alsof ie alles op z'n sloffen kan uitvoeren. Ik zie zelden de nek als hoogste punt, zelden de neus vóór de loodlijn, enorm slechte stap (verzameld of uitgestrekt), nauwelijks zakken in uitgestrekte stap, te kort gehouden hals (vooral in uitgestrekte gangen valt dat op), geen overname van het gewicht op de achterhand bij de piaffe (en/of een raar, vaak ontactmatig gedribbel), niet stilstaan bij halthouden...

En zo zijn er nog wel wat dingen, die naar mijn mening, onvoldoende door de jury wordt afgestraft (tenminste bij bepaalde combinaties...).

1= aanspanning (niemand kan zonder aanspanning een topprestatie leveren)
2= altijd in mijn ogen
3= OP de loodlijn
4= te goedkoop: is gedoeld op Bonfire, Salinero stapt altijd over en goed zuiver (we vergelijken nu deze paarden)
5= niet zakken, wel verlengen van het frame... zo hoort het, de balans op hetzelfde punt houdend, in het midden
6= zou smaak zijn dan
7= stilstaan is niet gepunt... en lukt niet altijd even goed, inderdaad zou daar een nadruk gelegd moeten worden...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:06

- bokt is weer eens traag...)-
Even kort:
1 Aanspanning en inspanning zijn prima, maar dat is niet waar ik op doel.
2 Dan kijken wij duidelijk verschillend naar de plaatsing van de nek
3 OP de loodlijn MAG tegenwoordig (aanpassing FEI) bij de VERZAMELDE gangen. Nu heb je vooral kans om op de loodlijn te zien bij de uitgestrekte gangen, anders is het er heel vaak achter, eigenlijk nooit vóór.
4 ik vind Salinero's stap ook niet altijd erg best. Ben benieuwd welke kant die op zal evolueren...
5 Iets zakken hoort er ook bij in de uitgestrekte stap, immers het paard moet het bit voorwaarts-neerwaarts zoeken
6 Zou draf op de plaats moeten zijn, niet alleen in dezelfde tact als de vooraf gaande draf, maar ook hetzelfde tempo.
7 In de kür was dat toch, zei jij (ik zou het niet weten), of bij alle GP proeven?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:26

Als de jury mij zou beoordelen op de punten die QQQQ schreef dus o.a. de juiste stap en stilstaan bij het halthouden zou ik altijd 170 punten rijden, want mijn wedstrijdpaardje kan super stappen en loopt altijd netjes op de loodlijn en in gestrekte oefeningen iets er voor en hij ontspant zich bij het halthouden, maar toch haal ik steeds maar net een winstpunt of net niet. Puur omdat ik wordt afgestraft op het feit dat het geen superbeweger is. Haal bijna nooit een 8 of hoger op zijn uitgestrekte stap terwijl hij precies volgens de richtlijnen stapt en zie dat ruiters die een supernerveus paardje rijden die niet kan stilstaan hoger scoren omdat die strekken met de benen boven de oren! Jurysport, zucht...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:45

HC, ik bedoelde alleen dat zo´n plaatje op zich niks zegt. Wat de context was van het plaatje in het boek. Wat als het er stond om te zeggen wat er aan mankeerde, of alleen te praten over de ideale ruiterhouding of of of, snap je? Ik vind het niet kuis om een willekeurig plaatje wat notabene duidelijk is misvormd, dus geen waarheid toont, wordt gebruikt om eens lekker te katten.

En ik vind de Spaanse rijschool nooit een goed voorbeeld. We willen niet klassiek rijden als in ouderwets , maar klassiek als in bevestigd tijdloos. Kijk eerder naar de Franse rijschool. Daar zijn nl de FEI regels op gestoeld

Maar goed, tegenwoordig wil met "vuurwerk" in de ring en geen dressuur. Dus wat maken de regels dan nog uit. Kunnen we wel afschaffen, zo ouderwets.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:11

Wat ik bedoel te zeggen is:

Als je het protocol van een GP ziet bestaat ieder te punten onderdelen uit minimaal 3 punten en daarbij nog bijkomende zaken. Bijvoorbeeld: binnenkomen, graad van verzameling, overgang, halthouden, overgang, voorwaarts gaan, verzameling, gehoorzaamheid.

Dus als hij alleen niet stilstaat maar de rest ziet er super uit kom je toch wel op een 6 of 7.

Zellfde met stappen: een correct uitgevoerde verzamelde stap op een paard dat niet de wereld kan stappen is correct uitgevoerd en dus meer punten dan een paard dat voor een 10 stapt maar heel druk in de hoofdhalshouding is of heel scheef of slingerend gaat maar wel 20 cm overstapt...

Jureren, ik geef het je te doen..

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 13:46

Mireille1970 schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is:

Als je het protocol van een GP ziet bestaat ieder te punten onderdelen uit minimaal 3 punten en daarbij nog bijkomende zaken. Bijvoorbeeld: binnenkomen, graad van verzameling, overgang, halthouden, overgang, voorwaarts gaan, verzameling, gehoorzaamheid.

Dus als hij alleen niet stilstaat maar de rest ziet er super uit kom je toch wel op een 6 of 7.

Zellfde met stappen: een correct uitgevoerde verzamelde stap op een paard dat niet de wereld kan stappen is correct uitgevoerd en dus meer punten dan een paard dat voor een 10 stapt maar heel druk in de hoofdhalshouding is of heel scheef of slingerend gaat maar wel 20 cm overstapt...

Jureren, ik geef het je te doen..

Sja, misschien moet dan het jurybestel goed op de schop!
Indien bijvoorbeeld een stap ontactmatig is, dan IS HET GEEN STAP en moet de stap als "niet getoond" worden beoordeeld, ongeacht of het recht was. Als iemand de perfecte lijn ipv in verzamelde stap in verzamelde galop aflegt, krijgt ie toch ook geen voldoende?

Zelfde voor halthouden: zolang de benen bewegen, is het geen halthouden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:54

Tja zo kan je het ook zien... nou stel het eens voor. Wie weet.... willen ze er wel aan om ieder klein onderdeel en grijs vlak apart te beoordelen.

Een protocol van 4 A4tjes met:

1. A binnenkomen verzamelde galop
2. Overgang maken naar halthouden
3. Halthouden
4. 4 seconden stilstaan
5. teugels op maat maken
6. voorwaartse overgang
7. verzamelde draf
8. rechtgericht zijn
9. gehoorzaamheid
10. Linksaf
etc
etc

(als je dan een 0 hebt voor stilstaan en 7-8-9 voor de rest, komt het op hetzelfde neer)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:29

Hoe kom je erbij dat de FEI regels op de Franse dressuur zijn gebaseerd ? Toch niet omdat de organisatie in Frankrijk zijn domicilie heeft ?

Als je in de dressuur stapt moet je de regels die erbij horen en de jurering en de konsekwenties daarvan als ruiter accepteren.

Alle bewegingen worden op de essentiele punten beoordeeld.

Of je een SRS ruiter, een Cadre Noir ruiter, Jerez ruiter of wat dan ook bent. Hetzelfde geldt voor de wedstrijd ruiters. Je wordt aan dezelfde toetskriteria beoordeeld, of er wordt geprobeerd om daar zoveel mogelijk aan te voldoen.

Het probleem met wedstrijd rijden is, dat als je een beetje kan rijden, en rekenen dat je op basis van het scorings formulier precies kan bepalen waar de winst te halen valt, de rest kun je om te winnen, gewoon laten schieten. Voor sommigen is dat een strategie of tactiek om te overleven of zelfs te kunnen winnen. Ik denk dat als je de regels aanpast naar wat ruiters in de sport presteren, dat dit een slechte zaak is. Je zou de regels kunnen handhaven (eventueel aanpassen op echt belangrijke punten, voor wat betreft rijkunst, als dat echt nodig is) maar een correctie inbouwen in de score om te voorkomen dat je berekend gaat rijden. Ik vind dat je een proef wat bewegingen betreft volgens het boekje moet uitvoeren. Overslaan van bewegingen zou moeten worden afgestraft op hoge niveaus. Een ruiter komt anders te veel in de verleiding om alleen de goede kunstjes te laten zien.

Als er voor de ontwikkelingen in de sport concessies aan het rijden moeten worden gedaan en regels moeten worden aangepast, dan zou het beter zijn om de strikte regels voor de klassieke dressuur aan te blijven houden en die voor wedstrijdsport aan te passen. Het een sluit het ander niet uit.

De vraag is alleen hoe lang de Klassieke Dressuur nog blijft bestaan. Het erfgoed dat wordt overgedragen wordt steeds schaarser. Het is nog maar de vraag of de SRS, Cadre Noir e.a. nog op zichzelf kunnen blijven bestaan. Als die academies "self-sufficient" moeten worden (dus in hun eigen bestaan financieel moeten voorzien, zonder staats subsidie), dan zijn die instituten op een oor na dood. De jonge generatie weet niet eens meer wat Klassieke Dressuur is en hebben er nauwelijks belangstelling voor. Als dressur naar het gewone volk moet worden gebracht, dan mag het niet te moeilijk zijn. Een goed ruiter vindt dressuur waarschijnlijk eenvoudig, een beginner vindt het moeilijk en iemand die met belangstelling kijkt, vraagt zich los van de training maar op basis van wat je in proeven ziet, wat er aan dressuur nu zo mooi is. Een kunstuiting moet mooi zijn, de een kan het mooi vinden, de ander niet. Daarom is er een standaard (de regels FEI) waaraan een proef moet voldoen.

Je ziet tegenwoordig erg veel paarden waarvan de benen niet volgens het natuurlijke verloop de beweging afwikkelen zodra er een ruiter op zit. Een draf, de toon raakt meestal de grond als het been naar voren wordt gebracht. De gewrichten in de achterhand worden vaak verkeerd gebruikt. Oprichting op de manier zoals het hoort, die zie je heel weinig. Er zijn tal van trucjes mogelijk om een illusie te kweken. Je kan als toeschouwer/waarnemer worden afgeleid door bewegingen, die weinig van doen hebben, met het gevraagde in een beweging. Dat gaan we dan plotseling belangrijk vinden.

Aanpassen van de regels kan een zwaktebod zijn, en je zou daar heel voorzichtig mee moeten zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 14:34

Mireille1970 schreef:
(als je dan een 0 hebt voor stilstaan en 7-8-9 voor de rest, komt het op hetzelfde neer)

Dat werkt dus niet.
Er moet gewoon meer naar de basiszaken van het getoonde worden gekeken. Als een oefening niet in de juiste gang wordt uitgevoerd, hoeft ie verder niet te worden beoordeeld. Dus als een stap geen stap is, dan is het cijfer voor de hele oefening: 0.
Immers, als je de hele proef alles perfect uitvoert, maar wel de hele tijd in draf, krijg je ook geen voldoende, of wel dan?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:44

Dus een te korte draf of te ruime draf is geen draf? en een houterige galop is geen galop?

Telgangen is helaas nog steeds stap....

Jij wil er een zwart wit computer feest van maken. Zo werkt dat niet...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:33

Mireille1970 schreef:
Dus een te korte draf of te ruime draf is geen draf? en een houterige galop is geen galop?

Telgangen is helaas nog steeds stap....

Jij wil er een zwart wit computer feest van maken. Zo werkt dat niet...

Een kort en ruime draf zijn nog steeds draf.

Telgang is geen stap, maar telgang.

Als de takt en het ritme niet kloppen bij die die horen bij de gang, dan is het de gang niet ! Daarvoor hoeft het niet persé een anders te definieren gang te zijn. Je kan het zien als onzuivere versie van die gang, maar nog altijd is het niet de juiste gang.

Op laag niveau kan je daar nog wel wat flexibeler mee omgaan, natuurlijk, maar op topniveau moeten de basisgangen gewoon duidelijk en correct aanwezig zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:39

Ik denk dat een onregelmatigheid afgestraft moet worden door de bel van de jury (ongeacht welke klasse), maar dat je niet kan stellen "jouw paard beweegt minder dan die dus straf ik je".

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:58

Mireille1970 schreef:
Ik denk dat een onregelmatigheid afgestraft moet worden door de bel van de jury (ongeacht welke klasse), maar dat je niet kan stellen "jouw paard beweegt minder dan die dus straf ik je".

Minder beweging heeft veel met de aanleg van het paard te maken. Op hogere wedstrijden speelt dat zeker mee, en dat mag ook best.
Daar gaat het hier ook niet over.

Als elke stap die geen stap is uitgebeld zou moeten worden, dan zouden de uitslagen er HEEL anders uit gaan zien!
IK ben vóór!

Maar hoe kom jij er bij te zeggen dat telgang stap is? Stap is 4 takt, telgang 2 takt. Telgang ligt dus misschien dichter bij draf, da's ook 2 takt.
Telgang waar stap wordt gevraagd is dus een onregelmatigheid en zou dus moeten worden uitgebeld?

Hou het maar gewoon op 0 punten voor een niet getoonde gang. Kreupelheid mag uitgebeld, maar tactverlies door rijtechnische fouten mag gewoon met lage punten worden afgestraft hoor, wat mij betreft.

Het is tijd voor weekend!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:17

QQQQ schreef:
Maar hoe kom jij er bij te zeggen dat telgang stap is? Stap is 4 takt, telgang 2 takt. Telgang ligt dus misschien dichter bij draf, da's ook 2 takt.

Maar rengalop is wel 4-takt dus dat lijkt op stap? Nee, zo zit het niet en telgang lijkt totaal niet op draf.

Bovendien telgangen de meeste paarden niet echt helemaal maar stappen ze erg lateraal. Stap en telgang zijn geen twee totaal gescheiden gangen, maar gaan via een heel gebied van meer of minder lateraal stappen in elkaar over. Er is dan ook geen scherpe grens te trekken tussen wat zuiver is en wat niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:32

shadow0 schreef:
QQQQ schreef:

Maar rengalop is wel 4-takt dus dat lijkt op stap? Nee, zo zit het niet en telgang lijkt totaal niet op draf.

Bovendien telgangen de meeste paarden niet echt helemaal maar stappen ze erg lateraal. Stap en telgang zijn geen twee totaal gescheiden gangen, maar gaan via een heel gebied van meer of minder lateraal stappen in elkaar over. Er is dan ook geen scherpe grens te trekken tussen wat zuiver is en wat niet.

Zo, dat is nog eens duidelijk...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:33

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Minder beweging heeft veel met de aanleg van het paard te maken. Op hogere wedstrijden speelt dat zeker mee, en dat mag ook best.
Daar gaat het hier ook niet over.

Als elke stap die geen stap is uitgebeld zou moeten worden, dan zouden de uitslagen er HEEL anders uit gaan zien!
IK ben vóór!

Telgang waar stap wordt gevraagd is dus een onregelmatigheid en zou dus moeten worden uitgebeld?

Hou het maar gewoon op 0 punten voor een niet getoonde gang. Kreupelheid mag uitgebeld, maar tactverlies door rijtechnische fouten mag gewoon met lage punten worden afgestraft hoor, wat mij betreft.

Het is tijd voor weekend!

Dat laatste ben ik het helemaal mee eens, weekend!! joepie...

De rest, taktfouten worden ook afgestraft...