Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sjakie schreef:ik vergis me niet in het longeren. van longeren zie opzich het nut wel in, maar niet in de combi zoals hierboven genoemd.
En wat iemand goed les vindt hangt vooral van het eigen referentie kader af.
Ronja schreef:Ik denk dat ze bedoelt dat je met longeren je paard in de goede houding kan laten lopen op een stabiele manier zonder het gewicht en storingen van de ruiter, en je tegelijkertijd van een afstand vanaf de grond kan zien hoe het eruit ziet en wat er gebeurt als je paard zo loopt.
sjakie schreef:dat had ik er ook uit begrepenmaar als je erop zit heb je weer een nieuwe situatie. En begin je imo weer van voren af aan.
Elisa2 schreef:nu nog kijken wie het verst komt ;-] lol
sjakie schreef:@ronja nog even offtopic. tuurlijk moet een paard ook verschillen voelen, maar als er rijtechnisch iets niet goed gaat en je zet je paard aan de longeerlijn, welke (mits goed gedaan etc etc) zich verbeterd. Vervolgens gaat de ruiter er op die weet hoe het er vanaf de grond uitziet, waar ligt dan de connectie naar het beter gaan rijden?
en daarmee bedoel ik de de ruiter alleen iets van de grond gezien en gevoelt heeft, dan is er rijtechnisch toch nog niks aan de ruiter verandert en creeer je weer de situatie van voor het longeren.
Biepje schreef:maar hallo, waarvoor dient hij nu?
sjakie schreef:en wat gebeurd er dan na die twee weken dat een paard geen ruiter op zijn rug heeft gehad, de ruiter is qua zit en handigheid niks veranderd. Volgens mij los je dan toch niks op