artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:53

Schlaufzügel, auch Pohlmannzügel genannt, gehören zu den Hilfszügeln und sollten nur sehr selten und nur von fachkundigen Reitern verwendet werden. Per Hebelwirkung üben sie extremen Druck auf das Pferdemaul aus, was bei unsachgemäßer Anwendung zu Verkrampfungen und Gegenwehr führt. So wird das ursprüngliche Problem (z.B. Unbändigkeit, Sturheit) meist verstärkt statt gelöst. Schlaufzügel gehen von der Reiterhand über die Trensenringe zwischen den Vorderbeinen hindurch zum Sattelgurt.

Manchmal sieht man auch die Verschnallung direkt unter dem Sattelblatt oder Longiergurt als Dreieck, dann handelt es sich um Laufferzügel.

Dit zegt de duitser er over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:54

als je op een extreme sterrenkijker zit..okee..maar zoals ik al eerder zei wij hebben nu een paard op het werk,idd verprutst door de slof en die kun je ook niet meer rijden zonder slof..omdat het een sterrenkijker is geworden door dat onding..hartstikke zonde paard is pas 7..maar onverkoopbaar..

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:55

sjakie schreef:
ik vergis me niet in het longeren. van longeren zie opzich het nut wel in, maar niet in de combi zoals hierboven genoemd.
En wat iemand goed les vindt hangt vooral van het eigen referentie kader af.

Ik denk dat ze bedoelt dat je met longeren je paard in de goede houding kan laten lopen op een stabiele manier zonder het gewicht en storingen van de ruiter, en je tegelijkertijd van een afstand vanaf de grond kan zien hoe het eruit ziet en wat er gebeurt als je paard zo loopt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:57

aan je houding werken is meer dan alleen doorzitten
bij mij heeft een tijdelijk gebruik van de slof geholpen. Ik hoefde me idd niet compleet te focussen op de voorkant, maar daar wel subtiel met de hand vragen of hij zich wil ontspannen, want dat doet de slof niet. De slof heeft op dat moment alleen mijn paard begrenst dat hij zijn neus niet een kilometer ver naar voren kon steken. Want op het moment dat dit gebeurde was hij uberhaupt niet meer voorwaarts te krijgen.
Verder werd er vooral aandacht besteed dat hij vlot op het been wilde reageren. En dan vlot in actieve zin en niet zoasl hij deed door enorm aan je hangt te gaan plakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:57

dat klopt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:58

hm ja Sjakie..dat heb ik ook weleens bij sommige paarden..toch heb ik er geen slof voor nodig om het te verbeteren..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:59

Ronja schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat je met longeren je paard in de goede houding kan laten lopen op een stabiele manier zonder het gewicht en storingen van de ruiter, en je tegelijkertijd van een afstand vanaf de grond kan zien hoe het eruit ziet en wat er gebeurt als je paard zo loopt.

dat had ik er ook uit begrepen Lachen maar als je erop zit heb je weer een nieuwe situatie. En begin je imo weer van voren af aan.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:00

Elisa2 schreef:
hm ja Sjakie..dat heb ik ook weleens bij sommige paarden..toch heb ik er geen slof voor nodig om het te verbeteren..

ik had hem wel nodig... moeten we nog uitzoeken wie het "het beste" heeft opgelost Verward
er leiden meerdere wegen naar rome. En we zijn er allebei gekomen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:02

ja maar als je al wat meer linken kan leggen,doordat je gezien heb wat er gebeurde..jezelf laten filmen is ook een goede trouwens!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:03

sjakie schreef:
dat had ik er ook uit begrepen Lachen maar als je erop zit heb je weer een nieuwe situatie. En begin je imo weer van voren af aan.

Weet ik niet... want bij een paard is het "leren kennen van het gevoel" volgens mij net zo belangrijk als voor de ruiter. En zodra hij het vast heeft (of in de gaten heeft) is het makkelijker om door te zetten.

maar goed, misschien is dit niet helemaal ontopic Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:03

nu nog kijken wie het verst komt ;-] lol

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:04

Ja, zelfs sterrenkijkers hoeven geen slof vind ik. Als je er nu echt niet tegen kunt (sommigen worden er echt nerveus van, maar ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet erg), gebruik dan nog eventueel een martingaal. Maar die slof... Nee, ik wil nu toch eens echt het goede ervan weten! Ok voor buitenritten, daar geeft hij een bepaalde zekerheid (die idem ook wel naar de knoppen kan worden geholpen, maar toch), maar hallo, waarvoor dient hij nu?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:09

Elisa2 schreef:
nu nog kijken wie het verst komt ;-] lol

ligt er aan wat je onder ver komen verstaat

@ronja nog even offtopic. tuurlijk moet een paard ook verschillen voelen, maar als er rijtechnisch iets niet goed gaat en je zet je paard aan de longeerlijn, welke (mits goed gedaan etc etc) zich verbeterd. Vervolgens gaat de ruiter er op die weet hoe het er vanaf de grond uitziet, waar ligt dan de connectie naar het beter gaan rijden?
en daarmee bedoel ik de de ruiter alleen iets van de grond gezien en gevoelt heeft, dan is er rijtechnisch toch nog niks aan de ruiter verandert en creeer je weer de situatie van voor het longeren.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:13

sjakie schreef:
@ronja nog even offtopic. tuurlijk moet een paard ook verschillen voelen, maar als er rijtechnisch iets niet goed gaat en je zet je paard aan de longeerlijn, welke (mits goed gedaan etc etc) zich verbeterd. Vervolgens gaat de ruiter er op die weet hoe het er vanaf de grond uitziet, waar ligt dan de connectie naar het beter gaan rijden?
en daarmee bedoel ik de de ruiter alleen iets van de grond gezien en gevoelt heeft, dan is er rijtechnisch toch nog niks aan de ruiter verandert en creeer je weer de situatie van voor het longeren.

Nee nee, aan de ruiter niet (behalve misschien wat extra inzicht door wat hij gezien heeft, dattie beter weet hoe de boel in elkaar steekt) maar het paard alvast wel. Dat het prettiger is om op je eigen benen te lopen en de rug te strekken enz. Dan heb je toch al de helft van het team dat weet hoe het voelt Haha!

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:13

Waarom is een slof slechter dan een martingaal? Volgens mij geldt uiteindelijk toch, hoe je het gebruikt bepaalt de werking van de hulpteugel.
Ik zie liever een losse slof dan een te kort gegespte martingaal. Maar andersom net zo.
Zolang jouw hand niets doet is de slof erg vriendelijk. Sterker nog het paard voelt er vrijwel niks van. De ruiter zélf maakt er een dwangmiddel van.
Maar bijna dezelfde vraag als Biepje: zijn er mensen die behalve het lage hoofd nog meer voordelen merkte van een slof?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:15

Biepje schreef:
maar hallo, waarvoor dient hij nu?

ik denk dat er al meerdere keren door verscheidene mensen is aangegeven waarvoor hij kan dienen in positieve en negatieve zin

@ mohock: ik zou het niet alleen zien in het lage hoofd, maar in een begrenzing van het hoofd. Hoe sterker de begrenzing hoe meer het een martelwerktuig wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:18

ik niet...Sjakie dat was een grapje ;-} Dressuur rijden is ook een mentaal iets,ik denk dat mensen ervan leren door het longeren beter associaties te maken...allicht moet er ook iemand in het begin bij staan die uitlegt wat hun zien...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:19

Elisa2 schreef:
ik niet...Sjakie dat was een grapje ;-} Dressuur rijden is ook een mentaal iets,ik denk dat mensen ervan leren door het longeren beter associaties te maken...allicht moet er ook iemand in het begin bij staan die uitlegt wat hun zien...

een paard aan een lijntje Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:20

He, je moet een slof natuurlijk niet met een te kort geknoopte martingaal gaan vergelijken. Dat is verkeerd gebruik van een martingaal. Wel blijft dat bij de martingaal, het bit maar een kant op gaat, naar de ring van de martingaal, waar bij een slof het bit naar beneden en naar achteren getrokken wordt. dat is een niet te onderschatten verschil, waar nohgal wat kracht op zo´n mondje wordt uitgeoefend.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-04 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:20

Ik ben bij een bekende dressuurstal weggegaan omdat ze alle paarden met slof reden..bij sommige ging het..maar de meeste paarden leden eronder..ik wilde daar niet aan meewerken..de stalruiters verprutsten de paarden vooral..de bekende ruiter niet die werkte er idd wel "goed" mee..maar ik vroeg me af waarom ie hem eraan had..

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:21

@ Lusitana:
Ik denk dat je bij de hulpteugel discussie na 600 berichten in dit topic alleen al vaak uitkomt op het:
Niet slecht mits goed gebruikt (wat dat ook mag zijn)
Vandaar even mijn vergelijking met een korte martingaal.
Laatst bijgewerkt door mohock op 27-12-04 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:22

sjakie schreef:
en wat gebeurd er dan na die twee weken dat een paard geen ruiter op zijn rug heeft gehad, de ruiter is qua zit en handigheid niks veranderd. Volgens mij los je dan toch niks op Verward

Wat zijn aanleuningsproblemen. Is het paard degenen die de aanleuningsproblemen veroorzaakt of is het de ruiter?
Rijd de ruiter eerlijk van achter naar voren, zit hij stil of verstoort hij bij iedere pas die het paard maakt het evenwicht?
Aanleuning is de verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond.
Hoe komt die verbinding tot stand. Mag je als wezen trekken aan de teugel om het te krijgen of moet je tevreden zijn met de aanleuning die het paard je aanbied nadat je hem goed gereden hebt?

Een slof moet in werking treden zodra het paard zijn hals strekt, ziin neus naar voren steekt of omhoog. Als het paard in de correcte aanleuning loopt is de slof pntspannen. Maar waar ligt de matstaf correcte aanleuning en wie bepaalt die?
Zou die aanleuning en ontspanning en concentratie niet komen indien ik juist met het paard train?

Voor een jaar of wat stond er ook een discussie in de Bit over de slofteugel. En daar kwam Johan Hamminga aan het woord. Zijn redenatie was een goede slofteugel is de slofteugel die ontspannen afhangt.

Stel het paard wil heel even opzij kijken in de training, nou laat hem dan! Wij letten toch ook niet altijd op. Wie van ons kan er zeggen dat hij alijd 100% aandacht heeft, ook bijvoorbeeld op school. Wie heeft er niet de minuten af zitten tellen totdat de bel ging. Toen kwam de juffrouw ook niet om ons hoofd vast te binden. Ja soms deed ze de gordijnen dicht en hoe baalden we daar niet van.
Zo ist het ook met de slofteugel enigzins gedwongen blijft het hoofd op een plek.
Ja gedwongen ja, want iedere andere plek dan die plek die we bedacht hebben levert druk op. Nu geeft ik toe dat ook wij pas ontspannen in de hand als het paard nageeft maar zonder slof kun je veel minder druk uitoefenen dan met slof. En 99% van de ruiters heeft de slof zelfs als het paard voldoende in aanleuning is getrokken nog niet door dat ze moeten ontspannen. Die paarden lopen volledig op de voorhand.
Dat is jammer. Zonder slof gaat ook heel goed alleen iets moeizamer.
En idd de meeste slofteugelsruiters zijn ego ruiters jammer maar waar.
Ik heb mazzel ik mag van mijn trainer niet met slof rijden.
Aan de andere kant is het wel moeilijk hoor de rest rijd allemaal met slof en als mijn paard dan weer eens een keer problemen heeft en iedereen zegt ach wat knup er toch een slof aan en ze bieden je er ook een aan dan wordt de verleiding wel groot.Maar nee bedankt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:22

Ja, dat vraag ik me dus ook af, want als je goed kunt rijden heb je hem niet nodig, als je niet goed kunt rijden kun je hem niet goed gebruiken...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:24

Ja, sorry, maar ik heb ook veel paarden gebroken zien worden met een slof en ik vond het echt een vreselijke ervaring, daarom sta ik er ook zo sceptisch tegenover. Maar Elisa2, nu vroeg ik me toch ook wel af hoe die ruiter hem dan gebruikte...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:25

precies mijn mening...bovendien probeer ik het werk voor mijn paard zo leuk te houden,dat ie graag met me werkt zonder dwang..en natuurlijk kijkt ie eens een x ergens naar..nou dan laat ik hem kijken klets er even tegenaan en er is geen probleem meer..
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 27-12-04 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt