waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:10

van samsam denk ik, mijn foto is nou niet echt een piaffe *LOL*

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:13

Samsam schreef:
Mooie he! Jammer dat hij niet meer is........

Fidermark met die meid v van Baalen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:16

Lielle schreef:
van samsam denk ik, mijn foto is nou niet echt een piaffe *LOL*

Zie nu pas dat samsam hem geplaatst heeft

Maar in mijn verhaal bedoelde ik dus die foto Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:35

De achterhoef van het laatst getoonde paard in piaffe komt niet boven de kogel van het andere been.
luister jullie doen alsof er een keuze is over het ideealbeeld, terwijl alles reglementair is vastgesteld. Daarom is het ook een zinloze discussie waar ik me aan wens te onttrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:37

maar er staat meer in het regelement dan hoger dan de kogel komen
(zie post lielle)
Komen deze regels dan wel terug bij jou getoonde plaatsjes?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:47

Lusitana schreef:
De achterhoef van het laatst getoonde paard in piaffe komt niet boven de kogel van het andere been.
luister jullie doen alsof er een keuze is over het ideealbeeld, terwijl alles reglementair is vastgesteld. Daarom is het ook een zinloze discussie waar ik me aan wens te onttrekken.

maar dan voldoet jouw ideaalbeeld van de franse school er ook niet aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:04

Het is boven de kogel, kun je niet zeggen van de andere getoonde paarden. Wat denk je dat je jury liever ziet. Te veel of te weinig?
En het blijft mierenneukerij om mij vast te zetten. Leuk spelletje. Maar het speeltje gaat off-line.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:08

nee, daar gaat het me niet om. Hij tilt hem idd boven de kogel, maar vind je nou werkelijk dat dat paard een betere piaffe laat zien dan degene in de foto van SamSam? Ik vind met name de hak die richting de staart gaat echt falikant fout, maar daar ben je nog niet een keer op ingegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:29

het enige wat jouw voorbeeld doet is idd het been boven de kogel brengen, maar alle andere dingen niet.
Zoals

de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht
De minste achterwaartse beweging

nog een keer het regelement erbij
dus hoeze mierenneuken?
Jij hebt het over regelss, dan halen wij er die bij en is het mierenneuken.

Citaat:
Artikel 116 De piaffe.
1. De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging, die de indruk geeft van een draf op de plaats. De rug van het paard is soepel en elastisch. De achterhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en beweeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment.

2. In principe moet de toon van de hoef van het opgeheven voorbeen ter hoogte komen van het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven achterbeen komt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen.

3. De hals moet verheven en gebogen zijn en het hoofd op de loodlijn verticaal. Het in de hand gesteld zijn blijft licht en zacht en de nek soepel. Het paard houdt zacht contact met de aangenomen teugels. Het lichaam van het paard moet rijzen en dalen in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.

4. De piaffe moet steeds worden opgewekt door een energieke impuls en worden gekenmerkt door een volmaakt evenwicht. Terwijl de indruk bestaat dat het paard op de plaats blijft, moet een voortdurende drang voorwaarts waarneembaar zijn. Een drang welke tot uiting komt in een graag voorwaarts willen gaan zodra de hulpen hiervoor worden gegeven.
5. De minste achterwaartse beweging, onregelmatigheid van de beweging van de achterbenen, het kruisen van de voor- of de achterbenen en het schommelen van de voorhand of de heupen zijn ernstige fouten.
Een gehaast, onregelmatig en hortend getrappel zonder cadans of zonder elasticiteit, heeft niets te maken met de ware piaffe
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-04 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:30

het is het hele plaatje lusitana, waarop paarden worden beoordeeld. niet alleen hoe hoog iets is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:25

Ik heb hier nog een leuke voor je Schijnheilig

Afbeelding

Let met name ook even op het vriendelijke (namelijk geen) spoorgebruik van de ruiter.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:41

En dat voor een ruiter uit de stal van Anky Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:43

Sjuimpje schreef:
En dat voor een ruiter uit de stal van Anky Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Maar het is Anky niet .

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:47

Lovely schreef:
Maar het is Anky niet .

Nee, dan was er iets heeeeeeeeeel bijzonders gebeurd en had deze meneer net een zoon gebaard Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:59

Lovely schreef:
Maar het is Anky niet .

Want Anky rijdt geen jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:09

Ik denk dat ze deze 3-jarige wel zou willen rijden hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:58

Sjuimpje schreef:
:n
Want Anky rijdt geen jonge paarden.

En niet te vergelijken is met het rijtechnische nivo van Anky........

Ik zie trouwens wel een een lange zweep Zep! Dat is toch die fijne Don Schuffro die al piaffeert als 3 jarige? Hopen dat we die ooit nog terug zien in het hoge werk.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:31

Pfff... wat een discussie over een voetje wat wel of niet boven de kogel is getild. Ik neem ook aan dat het om het totaal plaatje gaat.

Nu, om terug te keren naar de officiele topic namelijk de fixatie op het aan de teugel gaan.
Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen om een antwoord proberen te krijgen op de vraag van TS.

Ik heb al die jaren dat ik heb paardgereden en les heb gehad, les gehad van één en zelfde persoon. En dat is dus zo'n 8 jaar lang... Al die tijd is mij nooit verteld hoe ik een paard zodanig moet rijden dat de achterhand eronder komt en het paard nageeflijk wordt. Op die manier heb ik dus ook nooit gereden. En tja, ik zie wel paarden op de manege rondlopen met een mooi afgebogen koppie, en ik zie dat ook op tv... En dat wil ik ook, én (misschien wel de belangrijkste reden) het wordt ook wel verwacht na 8 jaar rijden. Maar ja als je niet weet hoe... Dan ga je er van voren aan trekken, want dan gaat ie (de meesten althans) ook wel naar beneden. En dan ga je flink drijven om em maar voorwaarts te houden. Ja gek hee... Verward

Ik heb denk ik wel een heel mooi voorbeeld:
Mijn instructier had een keer iemand waarvan het paard geweldig mooi kon lopen. Vooral de uitgestrekte draf. Dus dat werd getoond bij ons in de les. Spectaculaire gestrekte draf mét afgebogen koppie... 'Kijk jongens, zo moet het nou'. En verder niet vertellen HOE het nou moet...

Ik denk dat er zo wel tallozen voorbeelden zijn. Er zijn nou eenmaal veel minder ver gevorderden dan ver gevorderden. En als de eerste groep de 2e groep aan het werk ziet, denken zij van Oh dat wil ik ook zo'n afgebogen hoofd, en vervolgens het totaal plaatje niet zien (en ook niet uitgelegd krijgen)... Tja, dan krijg je de fixatie op het aan de teugel rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:58

Een zweep is in Zweden verplicht bij het voorstellen van hengsten, net zoals het dragen van een veiligheidshelm bij het voorstellen van jonge paarden overigens.

Ik haalde Dorn nog eens als voorbeeld aan omdat er aan dat paard niet getruukt hoeft. Als Dorn piaffeert zoekt ie vanzelf de ideale halshouding op. Als ie heet word heeft ie nog de neiging iets eng te worden, maar je ziet hem hier zo mooi op verbinding zijn met de neus er mooi ietsjes voor. Zo'n paard loopt van nature voor een 9, en met een klein beetje bijschaven gaat ie straks 10-en scoren.

Het zijn juist de minder getalenteerde paarden waar je veel aan moet sleutelen die zo'n 'hangend en wurgend' beeld geven. Dat zijn ook de paarden die kapot gaan. Don Dorn heeft er nog maar half zoveel trainingsuren opzitten als de meeste van zijn leeftijdsgenootjes.

We zouden in Nederland meer naar het Duitse idee van leren rijden op leerpaarden toe moeten. Als je moet leren rijden op een paard dat verkeerd in elkaar zit en nooit netjes in opgeleid, krijg je nooit een keer het juiste gevoel.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:03

Hij lijkt niet zo groot Zep of valt dat wel mee (is de ruiter zo groot Haha!)? Prachtig dier!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:35

En zo is het maar net Zep....

zoals ik al eerder aanhaalde, je weet pas hoe fout je bezig bent geweest als je het goedde een keer gevoeld hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:11

Zep schreef:

We zouden in Nederland meer naar het Duitse idee van leren rijden op leerpaarden toe moeten. Als je moet leren rijden op een paard dat verkeerd in elkaar zit en nooit netjes in opgeleid, krijg je nooit een keer het juiste gevoel.

Dit heb ik al zovaak aangehaald in topics Zep, maar op de een of andere manier is dat niet "hollands".

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:41

Zep schreef:

Ik ben het daar helemaal mee eens, had vanochtend nog een gesprek met iemand, die verbaasde zich erover, dat zoveel mensen op 'kracht' en het 'plaatje' reden, toen zei ik ook, die mensen hebben waarschijnlijk nog nooit een goed lopend paard onder het zadel gehad (of voor hun neus)
Want heb je daar eenmaal van 'geproefd' wil je bijna niet anders meer. Ik iig, en daar train ik voor en neem daar de tijd voor.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:44

En er zijn een hoop 'proffesionals' die erop worden afgerekend als het paard niet in de 'krul' loopt.
Daarom ben ik gewoon een klein hobbyruitertje, Padaula heeft de eerste maanden met haar neus tussen de sterren gelopen, maar ik wist, als ik de tijd zou nemen, het allemaal goed zou komen.
Vertrouwen ( in dit opzicht, in je handen) kun je idd niet afdwingen, respect en vertrouwen kan je alleen maar verdienen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:31

Sall schreef:
En er zijn een hoop 'proffesionals' die erop worden afgerekend als het paard niet in de 'krul' loopt.

Hoe bedoel je Sall? Kan je een voorbeeld noemen? Ik begrijp deze zin niet helemaal nml Knipoog