Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:53

Wat Q misschien probeert te bedoelen is dat het hoofd van het paard met moeite achter de loodlijn gehouden moet worden, omdat het paard de hals en nek aan moet spannen om de neus zo terug te houden. Helemaal los laat het paard dus niet, omdat ander die neus weer terug schuift naar de loodlijn.

Edit: het gaat dus duidelijk niet over blokkeren of tegenwerken, maar simpel de handhaving van een positie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-04 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Lovely schreef:
De mededeling dat vwnw = paard op voorhand laten rijden, klopt ook van geen kant, maar zegt wel iets over de mensen die het beweren volgens mij.

Dat heb ik niet zo gezegd. (als je op mij doelde Knipoog ) maar het is een even groot probleem in die rijmethode als wanneer je je paard diep gaat rijden. Het vereist in allebei een zekere en zelfs dezelfde 'kundigheid' om het verschil te kunnen voelen tussen een paard dat zich opstrekt in de bovenlijn maar wel op het achterbeen blijft, en tussen een paard dat groot van het achterbeen afklapt en hoog word in het kruis. Daarom vind ik het dus hypocriet van bijv Q om VWNW aan te prijzen en diep en rond af te kraken. Het zijn 2 werkhoudingen die heel dicht bij elkaar liggen (en door de meesten ook naast elkaar gebruikt worden) en waarbij je tegen exact dezelfde problemen aanloopt.

Anoniem

Lovely schreef:
[
De mededeling dat vwnw = paard op voorhand laten rijden, klopt ook van geen kant, maar zegt wel iets over de mensen die het beweren volgens mij.
[/quote]

Zoals ik al eerder zei: Mensen die het GOED kunnen dan is het geen enkel probleem. Maar de meeste mensen kunnen het niet goed. En dan heeft vwnw geen enkele toegevoegde waarde. Die mensen kun je volgens mij beter leren om boven het paard eerst naar de hand te rijden voor je het mensen al te ingewikkeld gaat maken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:54

QQQQ"]
[quote="Zep schreef:
Als ik mijn paard daar rijd, zit dat hoofd echt niet vast hoor, en mijn hand ook niet. Daar kun je al je plaatjes van de wereld op loslaten, ik voel dat dagelijks op mijn paarden aan.

Dankzij het wonder der zwaartekracht en de scharnierwerking waarmee het hoofd aan de 1e halswervel vast zit (atlas) is het onmogelijk dat het hoofd los hangt en toch met de neus achter de loodlijn.

Sorry, maar dat voel jij dan verkeerd (waarschijnlijk voel jij iets anders dat los aanvoelt, maar die spieren die ik hier bedoel zijn dat niet!)
[/quote]

Okee, okee... Mijn handen jeuken de afgelopen 10 pagina's alweer en ik kan het nu niet meer laten Bloos

Correct me if I'm wrong, maar:

Als het hoofd vastzit, Q, hoe kan het dan dat het paard vanuit deze positie naar links en naar rechts gesteld kan worden, zonder dat de ruiter meer druk uitoefent op het voorste gedeelte van het paard?
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 18-05-04 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:54

Lovely schreef:
Wat Q misschien probeert te bedoelen is dat het hoofd van het paard met moeite achter de loodlijn gehouden moet worden, omdat het paard de hals en nek aan moet spannen om de neus zo terug te houden. Helemaal los laat het paard dus niet, omdat ander die neus weer terug schuift naar de loodlijn.

Je verwoordt het wat duidelijker dan Q. Maar als Q dit idee heeft bij een paard dat diep gereden wordt, dan heeft ie dat duidelijk nog nooit gevoeld. Je hoeft die kop namelijk niet op de plek te sleuren.... (voor de 100e keer!) De positie van het hoofd is niet 'statisch'.

Hehehe, nu gooi ik er een lekker vooroordeel van mijn kant tegenaan }> Zou het komen dat alle 'classici' dat idee hebben omdat ze zelf altijd met zo'n loodzware verbinding rijden Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-04 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:55

Zep"]
[quote="Lovely schreef:

Dat heb ik niet zo gezegd. (als je op mij doelde Knipoog ) maar het is een even groot probleem in die rijmethode als wanneer je je paard diep gaat rijden. Het vereist in allebei een zekere en zelfs dezelfde 'kundigheid' om het verschil te kunnen voelen tussen een paard dat zich opstrekt in de bovenlijn maar wel op het achterbeen blijft, en tussen een paard dat groot van het achterbeen afklapt en hoog word in het kruis. Daarom vind ik het dus hypocriet van bijv Q om VWNW aan te prijzen en diep en rond af te kraken. Het zijn 2 werkhoudingen die heel dicht bij elkaar liggen (en door de meesten ook naast elkaar gebruikt worden) en waarbij je tegen exact dezelfde problemen aanloopt.
[/quote]

Het gaat om schade toebrengen volgens mij.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 16:56

Pipo"]
Mijn broek zakt er vanaf!
[/quote]
Cheese!

[quote="Pipo schreef:
Kun je eens uitleggen waarom het onmogelijk is QQQQ? Ik ben niet universitair opgeleid en meer een praktijkmens dus ik begrijp werkelijk niet wat je er mee bedoelt.

Het scharnierpunt zit zo aan het hoofd, dat als ie er los ophangt het evenwicht van het hoofd dusdanig is dat de neus voor de loodlijn blijft.
Kijk maar eens naar een paard dat staat te dommelen in de zon, ogen half dicht, onderlip op standje centebak: Dat hoofd hangt volledig los en op elke hoogte van de hals vóór de loodlijn.
Kwestie van evenwicht/balans.
Elke positie van het hoofd dat van die houding afwijkt (dus neus meer naar voren, neus meer naar achteren, links of rechts) vereist de werking van spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:57

Zep"]
[quote="Lovely schreef:

Je verwoordt het wat duidelijker dan Q. Maar als Q dit idee heeft bij een paard dat diep gereden wordt, dan heeft ie dat duidelijk nog nooit gevoeld. Je hoeft die kop namelijk niet op de plek te sleuren.... (voor de 100e keer!)
[/quote]
Nee, in een dynamische beweging brengt het paard de neus terug. Maar slip geeft altijd antislip en daarom zou het hoofd dezelfde weg weer terug willen afleggen, maar dat kan dus niet.
Trek je hiel eens naar je bovenbeen, dat gaat heel makkelijk en soepel, daar ben ik van overtuigd. Maar hou m nu eens een tijdje stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:58

Waarom zoeken zo verschrikkelijk veel (met name jonge!!) paarden dan de ongewilde positie van het hoofd achter de loodlijn die ik eerder omschreef?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 17:01

Tyrza schreef:
Correct me if I'm wrong, maar:

Als het hoofd vastzit, Q, hoe kan het dan dat het paard vanuit deze positie naar links en naar rechts gesteld kan worden, zonder dat de ruiter meer druk uitoefent op het voorste gedeelte van het paard?

Omdat het in de bedoelde houding in de van voor-naar-achter beweging vast zit, niet in de links-rechts beweging: Daar zijn andere spieren voor verantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:02

Ik denk dat voor iedere ruiter geld: Kijk naar je tekortkomingen en werk eraan. Als je een goed zelfbeeld hebt dan kan je je systeem daarop aanpassen. Af en toe wat ronder instellen vind ik geen probleem mits dit vanuit de schoft gebeurd. Dus het paard laat als ware de hals " vallen". Het extreme is niet mijn verhaal, als het voor anderen wel zo is moeten ze dat fijn blijven doen.

Maar ik kan niet goed voorwaarts neerwaarts rijden, tenminste wat ik voorwaarts neerwaarts vind. Dus met de neus over de grond. Als ik het paard in de normale hoofdhouding heb of soms wat ronder en het dier daar naar de hand gereden heb, dan is het uitschuiven heel makkelijk. Maar vanuit het niets........nope lukt me niet!

Maar ik denk dat ik de enige ben met wat ( veel Haha!) tekortkomingen in de rijderij hier op dit forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:06

Zep schreef:
Waarom zoeken zo verschrikkelijk veel (met name jonge!!) paarden dan de ongewilde positie van het hoofd achter de loodlijn die ik eerder omschreef?

Ontduiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:06

Grappig, Lov en Q, dat het juist heel gemakkelijk is om een paard langere tijd heel diep te rijden zonder al te veel te doen verder, en dat het handhaven van die hoofd´houding pas moeilijk word voor het paard bij het rijden van bijv scherpe overgangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:21

Lovely schreef:
Ontduiken?

Van wat? Volgens Q moet het namelijk prettiger voor het paard zijn om voor de loodlijn te blijven ivm het scharnierpunt.

Ga niet zeggen dat ze het bit ontduiken want ze doen het nog net zo hard als je je hand helemaal wegsteekt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:25

QQQQ schreef:
Het scharnierpunt zit zo aan het hoofd, dat als ie er los ophangt het evenwicht van het hoofd dusdanig is dat de neus voor de loodlijn blijft.
Kijk maar eens naar een paard dat staat te dommelen in de zon, ogen half dicht, onderlip op standje centebak: Dat hoofd hangt volledig los en op elke hoogte van de hals vóór de loodlijn.
Kwestie van evenwicht/balans.
Elke positie van het hoofd dat van die houding afwijkt (dus neus meer naar voren, neus meer naar achteren, links of rechts) vereist de werking van spieren.

Ik snap er niets meer van,
we willen die spieren toch juist aan het werk zetten? Anders kunnen we ze net zo goed in de zon laten dommelen.
En net alsof die spieren niet hoeven te werken als je ze bovenin stelt. Het enige verschil is dat je ze met LDR ook gymnasticeerd.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 18-05-04 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:25

Zep"]
[quote="Lovely schreef:
Ontduiken?

Van wat? Volgens Q moet het namelijk prettiger voor het paard zijn om voor de loodlijn te blijven ivm het scharnierpunt.

Ga niet zeggen dat ze het bit ontduiken want ze doen het nog net zo hard als je je hand helemaal wegsteekt.
[/quote]

Ze lopen daar zonder verbinding. Dus geen druk vanuit achter naar voren gereden.

Kan in iedere hoofdhalshouding trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:27

Dat snap ik Pipo Knipoog maar het gaat mij er even om dat ze dat punt zelf opzoeken. Dat strookt dus niet met Q's bewering dat het prettiger/natuurlijker voor een paard is om voor de loodlijn te lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:33

Zep schreef:
Dat snap ik Pipo Knipoog maar het gaat mij er even om dat ze dat punt zelf opzoeken. Dat strookt dus niet met Q's bewering dat het prettiger/natuurlijker voor een paard is om voor de loodlijn te lopen...

Was in het algemeen bedoeld.

Volgens mij Sjuim, gymnastiseer je spieren net zo goed bij klassiek dan bij LDR.

Het hele doel van paardrijden is toch gymnastiseren? Of heb ik wat gemist ergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:35

Vind het jammer dat de persoonlijke tekortkomingen in de rijderij niet worden meegenomen. Ik denk dat het een belangrijk aspect is. Tuurlijk moet je aan je mindere punten werken, maar sommige dingen zijn erg moeilijk te verbeteren. En ik denk dat het wel meegenomen moet worden in de discussie.

Voor de een is het gewoon veel beter om klassiek te rijden, en voor de andere LDR (als het maar niet zo extreem gaat, tenminste das mijn idee Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:36

Ik heb zo de indruk gekregen dat Q ze maar beter bovenin kan houden Knipoog Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:45

Zep als een paard ergens hand tegenkomt en er geen raad mee weet, dan zal dat paard zo ver mogelijk bij die hand vandaan lopen, over of achter het bit, dat hangt weer van het paard af.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:45

Pipo schreef:
Het hele doel van paardrijden is toch gymnastiseren? Of heb ik wat gemist ergens?

En gymnasticeren doe je door het paard in zoveel mogelijk houdingen te laten werken en daarom is LDR doelgerichter en efficienter.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 17:50

Sjuimpje schreef:
Ik snap er niets meer van,
we willen die spieren toch juist aan het werk zetten? Anders kunnen we ze net zo goed in de zon laten dommelen.
En net alsof die spieren niet hoeven te werken als je ze bovenin stelt. Het enige verschil is dat je ze met LDR ook gymnasticeerd.

We willen de juiste spieren laten werken en we willen het paard ontspannen laten werken.
Paarden die vanzelf achter de loodlijn lopen zijn of niet voorwaarts, of niet ontspannen of ontwijken het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:52

Nu haal je twee vragen door elkaar Quintus...