Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 09:57

Sprintje schreef:
Ik hoor maar weinig mensen (ze zijn er wel hoor) die LDR hebben gereden en weer bewust terug zijn gestapt naar klassiek om bepaalde redenen.

Ik denk dat dat er misschien aan ligt dat diegenen die correct klassiek rijden, nooit de behoefte krijgen om naar LDR af te dwalen. Velen die het niet (naar hun zin) snel genoeg voor elkaar krijgen, gaan op zoek naar andere wegen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:58

QQQQ schreef:
Het argument dat een paard voordat ie LDR gereden kan worden hij eerst 100% klassiek voor elkaar moet zijn, klinkt voor mij nogal onzinnig. Een 100% klassiek voor elkaar paard is een paard dat voorbij het GP niveau is opgeleidt.

Grappig dat je dat zegt !
Wat denk je dat het doel is van een LDR ruiter ?
Juist ja, om het klassieke arsenaal makkelijk te kunnen tonen ! LDR is alleen maar een instrument geen doel op zich zoals b.v. klassiek .......

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:59

QQQQ schreef:
Ik denk dat dat er misschien aan ligt dat diegenen die correct klassiek rijden, nooit de behoefte krijgen om naar LDR af te dwalen. Velen die het niet (naar hun zin) snel genoeg voor elkaar krijgen, gaan op zoek naar andere wegen.

Anky was met Prisco al Nederlands kampioen toen ze 'afdwaalde'

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:03

Tyrza schreef:
Hier nog eentje die het volgt. Ik ben van mening dat het toch per type paard afhankelijk is of LDR werkt of niet. Qua bouw, qua karakter en qua lenigheid. De paarden die we in Indoor Brabant hebben gezien, zijn dusdanig typisch gebouwd, dat LDR zeer toepasselijk is in hun geval.

Mischien is het ook wel zo dat het moderne (top)sportpaard goed binnen het LDR systeem past.
Ik denk dat je ervoor moet uitkijken om een minder groot talent met een mindere ruiter niet te forceren.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:04

Een goede LDR ruiter rijdt gewoon volgens het klassieke principe hoor alleen legt die de nadruk wat meer op het gymnastiseren, jammer dat dit niet wordt begrepen Verward
Een LDR ruiter volgt toch ook gewoon de principe's van de klassieke rijschool zoals die in wedstrijden is opgebouwd ?
Ze organiseren echt geen wedstrijden met verboden voor klassiek Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:06

Magique"]
[quote="QQQQ"]
Het argument dat een paard voordat ie LDR gereden kan worden hij eerst 100% klassiek voor elkaar moet zijn, klinkt voor mij nogal onzinnig. Een 100% klassiek voor elkaar paard is een paard dat voorbij het GP niveau is opgeleidt.
[/quote]

Juist ja, om het klassieke arsenaal makkelijk te kunnen tonen ! LDR is alleen maar een instrument geen doel op zich zoals b.v. klassiek .......
[/quote]

Oh? Wat bedoel jij dan met:
[quote="Magique"]
LDR kan pas toegepast worden als de klassieke scholing 100% voor elkaar is, dan pas kan je denken om LDR te rijden.
[/quote]

[quote="Magique schreef:

Blijkbaar vond ze dat nog niet genoeg Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:08

Magique schreef:
Een goede LDR ruiter rijdt gewoon volgens het klassieke principe hoor alleen legt die de nadruk wat meer op het gymnastiseren, jammer dat dit niet wordt begrepen Verward
Een LDR ruiter volgt toch ook gewoon de principe's van de klassieke rijschool zoals die in wedstrijden is opgebouwd ?
Ze organiseren echt geen wedstrijden met verboden voor klassiek Verward

Het klassieke systeem gaat over niks anders dan gymnastiseren.

Je wilt toch niet werkelijk beweren dat de ruiters die voor LRD kiezen, het klassieke systeem 100% beheersen? Dan heb je waarschijnlijk nog nooit eerder begrepen dat leren paardrijden een heel leven lang duurt???

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:13

QQQQ schreef:
Afbeelding

Jazeker!!!!! (en dan neem ik aan dat het een uitgestrekte draf moet zijn)
(en kijk eens naar die kandare....AUW!!)

Ik durf ook niet te beweren dat in LDR gereden toestand de paarden ALTIJD op de voorhand zijn, maar de tot nu toe in dit topic getoonde foto's zijn nou eenmaal niet anders.

Sven traint toch klassiek Verward Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:14

Samsam schreef:
Sven traint toch klassiek Verward Verward

Nou en?
Op de voorhand = op de voorhand!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:16

QQQQ"]
[quote="Magique"][quote="QQQQ"]
[/quote]

[/quote]

Oh? Wat bedoel jij dan met:
[quote="Magique"]
LDR kan pas toegepast worden als de klassieke scholing 100% voor elkaar is, dan pas kan je denken om LDR te rijden.
[/quote]

[quote="Magique schreef:

[/quote].

Verkeerd gequot en snap niet wat je wilt zeggen Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:22

Kunnen we proberen om dit een fatsoenlijke discussie te houden?
Het gaat nu al een hele tijd goed maar opeens voel ik een slotje dichterbij komen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:22

Magique schreef:
LDR is alleen maar een instrument geen doel op zich zoals b.v. klassiek

Ik denk dat dit wel een heel juiste opmerking is! Daarmee is het vergelijk ook een beetje krom, want uiteindelijk hebben LDR en klassieke ruiters hetzelfde doel, alleen bewandelen ze een andere weg.

Dus zou je inderdaad het loswerken van een paarden met behulp van schouderbinnenwaarts etc. moeten vergelijken met LDR.

En ik heb gister met longeren nog eens zitten opletten op mijn paard, en ik geloof echt dat zij LDR zelf aanbiedt! Op een gegeven moment had ik de touwtjes wat hoog vast gemaakt, toen had ze zelf de keuze om hoger in te lopen, met de neus op de LL, of lager/dieper met de neus achter de LL. Mag jij raden hoe ze liep! En even voor de duidelijkheid, ik train haar dus niet specifiek LDR, dus het is geen "gewoonte"houding! En al zou het wel zo zijn, als het echt zeer zou doen, wat eerder is gezegd, dan zou een paard dat toch niet uit zichzelf doen als ze de keuze heeft??? Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:29

Magique"]
[quote="QQQQ"]
[quote="Magique schreef:

[/quote].

Verkeerd gequot en snap niet wat je wilt zeggen Verward
[/quote]

Oops, klopt, was Sjuimpje Bloos!

Die andere quotes waren wel van jou.
Daarmee wil ik zeggen: Wanneer is voor jou een paard 100% klassiek "voor elkaar"?
Al ver vóór het GP niveau, blijkbaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:34

Ik ga inderdaad weer wat splitsen in dit topic. Probeer de discussie fatsoenlijk te houden. Elkaar voor 'dom' uitmaken of cynische berichten plaatsen voegt niets toe aan dit topic. Het zou jammer zijn als het alsnog in een slotje zou uitlopen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:34

Sprintje schreef:
En ik heb gister met longeren nog eens zitten opletten op mijn paard, en ik geloof echt dat zij LDR zelf aanbiedt! Op een gegeven moment had ik de touwtjes wat hoog vast gemaakt, toen had ze zelf de keuze om hoger in te lopen, met de neus op de LL, of lager/dieper met de neus achter de LL. Mag jij raden hoe ze liep! En even voor de duidelijkheid, ik train haar dus niet specifiek LDR, dus het is geen "gewoonte"houding! En al zou het wel zo zijn, als het echt zeer zou doen, wat eerder is gezegd, dan zou een paard dat toch niet uit zichzelf doen als ze de keuze heeft??? Verward

Misschien was ze te kort bijgezet om op haar opleidings niveau zo opgericht te lopen. Als de bijzet iets langer was geweest, had ze waarschijnlijk voor lang & laag (neus voor de loodlijn) gekozen of voor voorwaarts opwaarts opgericht.
Denk dus dat haar keuzes nogal beperkt waren in dit geval.
(niet vreemd dat ze uit een keuze van "forcefully up" of "LDR" voor de LDR kiest, dat geeft namelijk de makkelijkste weg om het bit te ontwijken)

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:42

QQQQ schreef:
Daarmee wil ik zeggen: Wanneer is voor jou een paard 100% klassiek "voor elkaar"?

Als de "klassieke" basis 100% in orde is en dat heeft in mijn ogen niks te maken met een niveau zoals
b.v. GP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:44

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:

Als de "klassieke" basis 100% in orde is en dat heeft in mijn ogen niks te maken met een niveau zoals
b.v. GP
[/quote]
Kweenie, volgens mij ben je met een paard nooit klaar en bereik je die 100% eigenlijk nooit, of slechts voor even. Ruiter en paard raken eigenlijk nooit uitgeleerd, want er kan altijd wel iets beter, of mooier, of netter, of sneller of noemmaarop Verward. Dat geldt volgens mij voor iedereen, op elk niveau en zelfs op het hoogste niveau.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:45

Magique schreef:
b.v. GP

Klassieke basis is wel wat anders dan klassieke scholing, zoals je eerst zei.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:47

QQQQ"]
[quote="Sprintje schreef:

Misschien was ze te kort bijgezet om op haar opleidings niveau zo opgericht te lopen. Als de bijzet iets langer was geweest, had ze waarschijnlijk voor lang & laag (neus voor de loodlijn) gekozen of voor voorwaarts opwaarts opgericht.
Denk dus dat haar keuzes nogal beperkt waren in dit geval.
(niet vreemd dat ze uit een keuze van "forcefully up" of "LDR" voor de LDR kiest, dat geeft namelijk de makkelijkste weg om het bit te ontwijken)
[/quote]

Nee hoor, ze kon zeker ook hoger lopen, dat deed ze de eerste rondjes ook, en toen ze ging ontspannen kwam ze lager en ronder en dieper!

En Lov, ik weet niet wat je begrijpt, maar als je bedoelt dat mijn paard achter de LL kruipt: nee niet zonder dat ik dat toesta of vraag Haha!

Maar goed dit was maar een voorbeeldje waarvan ik dacht dat het toch niet pijnlijk kan zijn voor mijn paard om in die houding te lopen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:48

QQQQ"]
[quote="Magique schreef:
b.v. GP

[/quote]

Oei beetje dom Bloos Bedoel dus basis Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:52

SPrintje, het is ook niet pijnlijk voor een paard om achter de loodlijn te kruipen. Het hangt er daarbij sterk vanaf wat de rest van het lichaam moet doen en voor hoe lang. Jouw paard kan ook weer naar voren, dus zodra hij moeite krijgt om de druk op de nek (maakt eigenlijk niet uit welke positie) te verwerken, dan kan hij de positie van zijn hals en hoofd zelf weer veranderen. Dat is heel wat anders dan als hij daarin beperkt wordt door korte bijgezet te zijn of door de ruiterhand.

Bovenal is het altijd belangrijk om zeer oplettend te zijn als je paard ineens iets uit zichzelf opzoekt, blijf controleren of het wel waarde heeft. Want misschien zoekt jouw paard wel een plekje achter de loodlijn, maar laat daarbij de achterhand zwieberen (gebeurt vaker hoor), dan doet het geen pijn, maar heeft het ook geen enkele waarde.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:53

Sprintje schreef:
Nee hoor, ze kon zeker ook hoger lopen, dat deed ze de eerste rondjes ook, en toen ze ging ontspannen kwam ze lager en ronder en dieper!

[...]

Maar goed dit was maar een voorbeeldje waarvan ik dacht dat het toch niet pijnlijk kan zijn voor mijn paard om in die houding te lopen

1. Hoe zeer liep ze achter die loodlijn? Zoals op de eerdere foto's van LDR gereden paarden?

2. Liep ze misschien eerst hoger, omdat ze daar wilde lopen, maar het niet volhield vanwege de te korte bijzet, daardoor dus de spieren moest 'ontspannen' met als enige optie de LDR houding. (zoals je de bijzetting beschrijft lijkt mij een lang & laag, voorwaarts/neerwaarts geen optie)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:57

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:

Bedoel dus basis Haha!
[/quote]

Ah, dat veranderd het voorgaande wel wat, want DAT was op zich wel duidelijk.
Maar toch, tot welk niveau reken jij hierin dan "basis"? Is dat alleen de "B" of misschien de hele basissport, t/m Z2 Verward

Vanaf welk niveau zou jij het in orde vinden om met LDR te beginnen?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:20

QQQQ"]
[quote="Magique"][quote="QQQQ schreef:

Bedoel dus basis Haha!
[/quote]

Ah, dat veranderd het voorgaande wel wat, want DAT was op zich wel duidelijk.
Maar toch, tot welk niveau reken jij hierin dan "basis"? Is dat alleen de "B" of misschien de hele basissport, t/m Z2 Verward

Vanaf welk niveau zou jij het in orde vinden om met LDR te beginnen?
[/quote]

Dat is nou juist de hamvraag Haha!

De meeste mensen denken de basis onder te knie te hebben, maar zo éénvoudig is dat niet omdat je met paardrijden nooit bent uitgeleerd !
Je moet er zo ie zo geen niveau aan hangen want dat zegt echt niks over de basis, sommige slaan die zelfs over .......

Maar ik zal een poging wagen:
Als we even het Ausbildungsskala er bij pakken denk ik dat je aan LDR kan beginnen als je bij totale Losgelassenheit bent aangeland .....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 11:28

Magique schreef:
Maar ik zal een poging wagen:
Als we even het Ausbildungsskala er bij pakken denk ik dat je aan LDR kan beginnen als je bij totale Losgelassenheit bent aangeland .....

Het hoeveelste punt is dat ook weer...?

Maar waarom moet je, als je totale Losgelassenheit hebt, nog met LDR aan de gang om het paard losser te maken Verward Verward