Viennanova schreef:Er zijn echt paarden die alle ruimte nemen die ze krijgen, maar met dit scenario wordt door bokt nooit rekening gehouden. Juist door TS te leren daar mee om te gaan kan de combi groeien, niet door het paard maar op rust te zetten.
Ik wilde hier nog even op reageren.
Dit klopt. Ik heb zo'n paard. En toen ik haar kreeg, was ik bij lange na niet ervaren genoeg voor een paard als zij. Met dank aan goede instructie (en nog altijd bedankt daarvoor
) en de goede begeleiding van die instructrice, ook naast het paard, heb ik heel veel geleerd, en haar beter leren begrijpen en lezen, en ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn paard best een heel goede reden had, voor wat ze deed, en dat lag niet aan haar zadel (er kwam wel een ander zadel, maar vooral omdat het andere zadel niet goed voor mijn zit was) het lag niet aan haar bit, haar rug, benen, en ook niet haar tanden.
Het lag aan haar baasje.
En ja, je groeit enorm van zo'n traject. Zij is zeker niet een ideaal leerpaard, maar wat heeft ze me enorm veel geleerd, en ook als mens ben ik er beter van geworden. Zij werd doorheen het proces een heel, heel vrolijk paard, waar ze voorheen best zuur was soms. Nu is ze een heel, heel blij paard. Ze zit goed in haar vel, en ze lijkt met de dag mooier te worden.