Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:22

Ik had dat zelf ook nooit door hoor, tot ik zelf de instructeurs cursus deed... Toen werd mij dat in eens heel duidelijk :+

Vandaar dat er bij mij in de les bepaalde dingen gewoon niet mogen omdat ze gevaarlijke situaties kunnen opleveren :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:35

M_D_H schreef:
DynamiteS schreef:

Echt verschrikkelijk, kreeg toen ik dat deed het commentaar dat het geen 'coole Friezen' zijn en ze dus niet los mag laten..

Nou... Dit snap ik niet helemaal.

Als ik les geef dan vallen jullie onder mijn verantwoording. Alles wat er dan met jullie gebeurt kan je mij voor aansprakelijk stellen... of de verzekering doet dat.
Hoe vaak jij je jas dan ook al uitgetrokken hebt op je paard, in mijn les gebeurt dat dan gewoon niet.
Stel dat er net de ene keer dat je bij mij in de les rijd er iets gebeurt door die jas... Dan draai ik op voor de kosten...

Nee bedankt... Dan kan je het 16 jaar doen of een coole Fries hebben, maar ik accepteer dat gewoon niet in mijn les!

als je het zo brengt is het idd super logisch dat het dan niet mag!
(al mag het van mijn instructrice wel, want mijn manegerijpaard is te lui om op hol te slaan :') )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:57

Eigenlijk lees ik hier, zoals eerder werd gezegd, nauwelijks intrinsiek slechte tips. Bijna alle tips kunnen heel zinnnig zijn, maar je moet ze als ruiter wel juist interpreteren en er op de juiste manier mee omgaan. Bovendien vragen manegelessituaties soms om andere maatregelen dan mensen die met eigen paarden rijden. Soms is het veiliger om mensen in manegelessen 'noodoplossingen' aan te leren, zodat je de rest niet in gevaar brengt.
'Badkuip' ken ik trouwens als heel normaal woord om een paard met een holle rug aan te duiden.

Als ik er zo over nadenk heb ik van mijn instructeurs nooit echt een slechte tip gekregen. Wel tips die niet helemaal juist waren of verkeerd uitpakten, maar dat kan iedereen gebeuren. Wat ik wel graag had gewild was dat mijn instructeurs op de manege meer aandacht hadden besteed aan het over de rug rijden en het soepel maken van het paard. Mensen kunnen daar als beginner al best een beginnetje mee maken en dan is het later niet meer zo lastig.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:36

Op de manege:
Kneepjes geven om hem nageefelijk te krijgen en het paard zo hard mogelijk slaan met de zweep als hij niet luistert. Op de manege schreeuwde ze gewoon naar je als je het paard niet hard genoeg sloeg.
Ben toch even blij dat ik daar weg ben en nu les heb van een goede instructrice die om het paard geeft.

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:09

Sturen! Wat had het veel gescheeld als ze me gelijk goed hadden leren sturen op de manege...

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:10

Paard loopt voorwaarts-neerwaarts: "Je paard valt bijna in slaap! Tikken met die zweepen teugels korter!"

...

Was op een proefles in een manege, ben ik blij dat ik nog steeds bij mij instructrice zit die niets liever wil dan ontspannen, 'vrije' paarden

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:13

Of hij viel op de voorhand, dat kan ook. Soms wordt voorwaarts-neerwaarts door elkaar gehaald met op de voorhand vallen, de hals naar voren/naar beneden doen en uit elkaar vallen. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat een manegepaard goed voorwaarts-neerwaarts loopt, want dat vergt nogal wat activiteit van de achterhand die ze normaal niet hebben.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:18

Was een eigenaarspaardje dat ook af en toe in de lessen werd gebruikt, liep echt niet op de voorhand, anders had ik er zeker iets aan gedaan :)

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:17

Mijn paard had bij aankoop een slecht gebit. Heb alles laten herstellen.

Maar toch zat het zo in haar hoofd dat ze soms spontaan haar hoofd de lucht in deed en begon te staken.

Advies van een rij-instructeur die maar 1 ding schreeuwde trap haar vooruit. En dan ging ze dan moest ik haar een paar rondjes de bak door jagen.

Andere instructeur gaf het advies het te negeren aangezien we zeker na controle wisten dat het geen pijn was. Na verloop van tijd is het trekje verdwenen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:43

Kneepjes, zagen, plukken, schoppen, iedere pas drijven, handen vast/breed/hoog houden, naar achter hangen bij het doorzitten want dan bleef je beter in het zadel. allemaal meegekregen van de manege en verschillende instructies.

Oh my wat heb ik eigenlijk medelijden met m'n instructrice ze heeft het er allemaal uit moeten drillen haha :')
pas na een jaar en heel veel training kon ik een beetje fatsoenlijk doorzitten, zit ik recht en lopen de beestjes fijn haha :')

Het ergste wat ik eigenlijk nog wel heb gezien was het volgende; een vrouwtje waar mee ik in de les zat op de manege had besloten een paard te kopen, na 15 jaar manege had ze besloten om voor een vijfjarige net doorgereden e-pony te gaan (kon stap, draf, stuur, gas en halt) dat is helemaal mis gegaan. na een instructie te hebben gezocht ben ik meerdere keren mee wezen kijken. eerste keren ging prima tot dat het paardje besloot dat hij ook wel heeel hard kon galoperen en een rodeo kon geven. toen moest ze de les beginnen met longeren. op zich normaal voor een jong paard, maar deze trok de longeerlijn door je handen heen. dan moest ze er maar een elastiek aan doen en die goed strak achter de oren langs door het bit (van voor naar achter ipv achter naar voor) meneer ging alleen nog maar meer bokken en was na genoeg niet meer te rijden. en toen moest ze maar met een touwtje, die goed strak en de musketon gelijk aan de binnenste bit ring >;) ik heb nog nooit een paard zo in paniek gezien van de pijn, en zo hard zien rennen om er onder uit te komen dat ie bijna op zijn plaat ging. En de buitenste bitring zat gewoon in zijn mond :oo . dit is nog een aantal lessen zo doorgegaan totdat ze afscheid van die instructrice heeft genomen en iemand anders heeft gezocht.

Edit: kleine aanpassing

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:08

Bij het leren rijden leerde ik met mijn handen te sturen en wat met mijn benen te 'trappen' (duwen is nooit iets van gezegd). Was toen ook wel 6 jaar en werd meteen in een groepsles gezet, dus natuurlijk niet ideaal om dan een detailvolle uitleg te krijgen hoe je op een paard moet rijden.

Heb ooit ook een periode gehad dat ik pony's aan de teugel zaagde, ik heb geen idee meer hoe ik dat aangeleerd ben geweest. Natuurlijk doe ik dat nu niet meer, was ook heel lang geleden :p

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:28

Toen ik 13 was had ik een draver, die vrij recentelijk opnieuw was ingereden.
Ze had veel moeite met de galop en was met draven altijd behoorlijk (lees te) voorwaarts.
Mijn instructeur destijds vond dat ik dat wel op kon lossen met een thiedemann. In plaats van dus te leren
hoe ik het paard ontspannen over de rug kon rijden en tempo kon leren controleren moest ik er iets aanhangen :n Ik stond er niet helemaal achter en wilde het liever rijtechnisch oplossen maar als ik zonder thiedemann de les in kwam werd me duidelijk dat dat niet de bedoeling was omdat mijn pony het 'nodig' had..
uiteindelijk na een tijdje (toen ik een andere pony had waarbij zijn stijl van lesgeven ook niet klikte) maar gestopt. Toch zonde, als hij me toen had geholpen in die situatie met mijn rijkunst te verbeteren om de problemen op te lossen had ik er 10 x meer van geleerd.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:57

Nikass schreef:
Fokje_M schreef:
Met alle lesklanten achter elkaar en de voorste moest dan galopperen tot hij weer achteraan kwam. Dat aanspringen hoefde je dus niets voor te doen, je paard vloog er vanzelf wel vandoor. Om vervolgens met een klap achterop het achterste paard te knallen. Veel klanten uit die tijd waren daardoor lange tijd doodsbang om te galopperen.

Ik vond dat altijd juist een hele leuke oefening. Het is natuurlijk de bedoeling dat je onafhankelijk van de rest leert rijden, en dat lijkt mij alleen maar zinvol.

Die oefening is goed... Alleen heb er ook een trauma aan over gehouden... "Hier hebben we Speedy Gonzales" en ging ie met een zweep achter mijn pony aan die gewoon in een rustig arbeidsgalopje zat :S Kon hem echt wel wat doen :') Maar dat is nog steeds als ik hem zie... (heeft een andere oorzaak...) Na een paar lessen bij hem ook gestopt..

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:36

Wat een verhalen allemaal zeg.

Ik moest een keer travers rijden bij een nieuwe instructrice op de manege. Nooit gedaan, dus vroeg haar Hoe het moest. Nou, gewoon doen was het antwoord. Toen vroeg ik met welke hulpen dan en dat kon ze me niet uitleggen... Euhm :+
gelukkig is ze maar 1 week op proef geweest.

Appelstroop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:27

Om het topic weer even wat nieuw leven in te blazen:

Vroeger op de manege leerde ik dat om te blijven zitten in galop en door te zitten in draf ik mezelf in het zadel moest duwen door mijn benen aan te knijpen. Dit hield ik dus nooit lang vol en ik zat alleen maar te stuiteren (arme pony :n ). Pas jaren later leerde ik (mede door bokt) dat je het beste blijft zitten door te ontspannen en mee te bewegen met je paard. Ik vind het zo moeilijk om af te leren en span nog steeds mijn bovenbeenspieren te veel aan in galop.

Edit: typefout

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:02

Ik heb een paar lessen gehad van een instructrice op hoger niveau maar hoor toch rare dingen...

- Handen moeten bijna een halve meter uit elkaar
- Stelling vraag je door op je binnenteugel kneepjes te geven. Ik mag bij het vragen mijn benen niet gebruiken...
- Cirkels verkleinen gebeurd op hand, niet op been...
- Afwenden doe je door je hand een kilometer van de hals weg te doen, buitenhand doet niks...

Mijn zacht in de hand merrie die op buitenteugel maar vooral!!! been gereden is, zag je de vraagtekens gewoon boven haar hoofd zweven, arm ding.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:44

Les je nu nog steeds bij diegene?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:00

Nee, ik merkte eerder achter- dan vooruitgang op. Heb haar eens laten rijden met mijn paard ook. Ben er daarna zelf opgekropen, was het rottigste ritje ooit, wat een drama om haar vooruit te krijgen toen

11ul23747

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:59

Toen ik 8 jaar geleden ben verhuisd, moest ik ook veranderen van manege. Geen succces. Ze wilden op dat nieuwe bedrijf dat ik mijn teugels zo strak hield dat ik bijna bij dat arme paard zn bitringen zat.. Dagen erna natuurlijk spierpijn van hier tot tokio in mn rug en armen omdat ik continu naar voren werd getrokken. Al was dat paard natuurlijk veel zieliger.

Nee, ik kom daar nooit meer. |o