Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:48

eeehmmm Terpentijn..

Zou het kunnen zijn dat jij een píetsje gespannen was???
( al was het maar zenuwen om het weerzien...)

Wat ze dan ongetwijfeld gevoeld heeft, en waar ze op is gaan reageren? Niet door druk gedrag, maar door extra steun te gaan zoeken bij iemand die ze ook goed is gaan leren kennen ( en die een píetsje minder gespannen was)?? Dat zou ook haar wat minder voorwaarts zijn wel kunnen verklaren; onzeker paard bij een op dat moment mogelijk ook wat gespannen ruiter....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:55

Grinnn Tijn gespannen.... nouuuu hij was wel heel stilletjes en dat ben ik niet van hem gewend, normaal kletst hij de oren van je hoofd whahahahaha dus ik denk dat hij het idd wel spannend vond en Khava ook wel. Het komt wel goed met die 2, hij heeft een goede instructeur.
Hij is natuurlijk Jaopie gewend die heeft een heel ander tempo dan Khava, en ze was vandaag best afgeleid ook door mijn hengst die naast de bak staat }:)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:10

Komt wel goed met jullie, Terpentijn. Denk inderdaad dat jullie beide gespannen waren. Gewoon lekker de tijd nemen om haar nu onder het zadel te leren kennen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:21

Terpentijn.. je heb je Khava terug.. meer puber dan ooit.. want nu moet ze dingen doen die ze nooit heeft hoeven doen bij je. De band met haar krijg je vast en zeker.. even lekker de tijd voor nemen. Zelf haar observeren en je plan aanpassen. Nu begint het echte jij en ik spelletje van jullie.
Het ging best heel goed vanmorgen.. Jammer dat je niet gezien heb dat CC ook wat moeite had met haar. Maar net mais eraf.. buitjes en redelijk wat wind.. sommige reageren gewoon wat moeilijker op dat soort dingen. Khava was niet lui of moeilijk.. ze zoekt bevestiging. Zie het een beetje als een pup die zijn halsbandje omkrijgt en mee moet lopen aan de lijn.. soms gaat ie lekker en soms moet je piepen omdat je het stiekum eng vind of spannend of jee... daar is t leuker wil ik heen, maar kan niet.. Zo is khava nu. Belonen hoge stem, aanpakken lage stem.. want op stem doet ze het heel erg goed heb ik mogen zien. Op beenhulpen ook hoor, niks mis mee, mooi combineren. Vandaag heb ik gezien (altijd handig bij een ander) dat bitloos en met bit wel degelijk verschil maakt. Ik ben gaan nadenken en kom tot mijn eigen conclusie dat als je dus met bit rijd, je nog een zachte buffer heb om te beseffen dat je iets teveel druk op je teugels legt, je krijgt eerst contact.. dan als t nog niet wil geef je wat meer druk.. en als t echt niet wil trek je m achter de oren.(bij wijze van spreken) Op een neus heb je die buffer niet.. Neus is hard, dus moet je meer op je teugels en je teugeldruk en je paard natuulijk letten.
Uiteraard niet onmogelijk, maar wel een extra handicap als je al op je lieverd moet letten wat ze wil, wat ze kan, wat ze gaat doen, hoe ze reageert..
Lieve Terpentijn... gaat vast helemaal goedkomen, maar accepteer haar voorlopig zoals ze nu is en doet en ga niet vergelijken met Joapie hihi. Jullie gaan er vast en zeker komen.. maar staan saampjes aan het begin.. Zo sorry voor t lange verhaal.. ik ga nu hamburgers bakken haha

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:09

terpentijn schreef:
Ik hoop dat iemand nog foto -of filmmateriaal stuurt of plaatst om eea te illustreren.

De fotografe was nog bezig te bewerken, en kon niet zo snel :+

terpentijn schreef:
Ik vind het wel vertederend dat ze zo naar iemand toetrekt, dat zet me natuurlijk wel aan het nadenken over hoe ze in elkaar zit en hoe je daar bij de verdere opleiding je voordeel mee kunt doen.

Niet over nadenken. Hetgene wat ik vanmiddag zag was echt precies hetzelfde wat ik met mijn merrie gehad heb nadat CC dr ingereden heeft. Khava is gewoon nog onzeker en jullie 2 moeten nog een team worden.
Overigens dat ze op mij trok is wel verwonderlijk te noemen. Ze kent mij nl echt niet. Ik heb Khava maar 1 keer gezien, en dat was niet eens tijdens dat CC aan het rijden was. Imo ben je over aan het analyseren ;) Wat ik zag was een paard wat onzeker was, ineens een andere ruiter op de rug kreeg. Daarbij verdomt braaf bleef, en er wat communicatiestoornissen waren. Jij die af en toe te hard met het been inkwam (meer druk geven ipv schoppen ;) ) Khava die daar van wegschoot, jij je balans kwijt, waarop Khava echt super braaf het tempo eruit haalde ipv te gaan rennen. Op dat moment was wie dan ook in de bak een steun voor haar die ze opzocht. En tja ik moest wel ergens staan om foto's te kunnen maken :D Had overigens ook niet uitgemaakt waar ik gestaan had, dan had ze de mensen buiten de bak als steunpunt gepakt. Is volkomen normaal, en moet je ook echt niet analyseren. Je moet nu gewoon met haar lekker bezig gaan, met een paar weken is het al heel anders.

Grinnik dat gezegd, ik heb de filmpjes nog niet gezien, heb de rest van de middag met een kneiter van een koppijn/nekpijn op de bank gelegen. Die gaan dus ook pas morgen worden. De foto's heb ik even een selectie gemaakt (het waren er maar een paar, 178 :+ ). Hier komen ze.

Eerste onderonsje tussen Tijn en Khava
Afbeelding

Afbeelding

Eerst even aan de longe.
Afbeelding

Afbeelding

De voetenfettisch van Khava :D (CC schiet nu in de lach).
Afbeelding

Stukje rijden met CC.
Afbeelding

Toen zou Tijn erop, maar Khava vond dat de kwartjes op waren, dus heeft CC dr maar even aangeduwd.
Afbeelding

Terpentijn voor het eerst op zijn paard
Afbeelding

CC is nog even een klein stukje meegelopen.
Afbeelding

En toen saampjes, for the first time.
Afbeelding

Stukkie draven.
Afbeelding

Afbeelding

Er zijn dus nog veel meer foto's, maar ik mag bokt niet volspammen :D :+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:13

Vind het er goed uit zien. Je kunt duidelijk zien dat jullie aan elkaar moeten wennen. En dat is heel normaal als je voor het eerst op je eigen paard zit. Komt helemaal goed met jullie, Terpentijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:23

Gááf: Foto's!!

(meer, meer,meer!!!)

Ziet er goed uit hoor Terpentijn!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:28

O leuk, foto´s bij het verhaal (tweede ronde cola en bak popcorn).

Nou dat ziet er toch eigenlijk prima uit? Tijn past er mooi op en als ik Rina's verhaal bij de foto's goed begrepen heb let Khava goed op de ruiter en zorgt voor beider veiligheid door te gaan stilstaan als ze het niet snapt. Dat Tijn er wat onwennig op zit is in meerdere opzichten logisch, voor paardebeest is het wennen met een andere ruiter en voor Tijn is het wennen met een heel ander paard dan doordouwer Jaopie.

Ik ben benieuwd naar vervolgverhalen. Gaaf toch, twee heel verschillende paarden waar je veel van kan leren.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:35

Ik ben een stille meelezer maar schrik er wel echt van hoe laag de neusriem van het hoofdstel zit, dat is echt niet de bedoeling en geeft een vervelende druk op de verkeerde plek. De neusriem moet qua hoogte boven het zwevende deel van het neusbeen zitten:

Afbeelding

Je kunt dit makkelijk voelen door met je vingers langs het neusbeen naar beneden te gaan, dan voel je waar het zacht wordt en waar dus geen bot meer zit, op die hoogte moet de neusriem zitten. En dat is echt een heel stuk hoger dan dat ie op deze foto's zit.

Heel veel succes verder!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:38

Heel gaaf Tijn!! Mooie fotos ook! Qua lengte pas je er ook prima op trouwens :-)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:38

Als je er een bit aan hangt is het lastig hoor om hem zo hoog te doen. Dan wil het niet. Normaal hangt ie bij mij ook hoger, maar omdat er een trensje aan hing zat ie lager.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:40

Ach Terpentijn, het wordt thuis ook weer wennen, maar dat komt helemaal goed. Ik ben blij dat je het je paardje niet kwalijk neemt dat ze het niet helemaal zo deed als je had verwacht. Nu thuis er lekker mee verder, binnenkort kom je niet meer van haar af!

De neusriem van de Micklem mag alleen wel een héél stuk omhoog...
Edit: Ik heb een grote mond :7

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:47

Leuke fotos Rina.
Als je kijkt zie je in mijn beleving toch vrij goed (vooral) je eigen gespannenheid. de 8e foto, zie je nog alleen je eigen spanning. Teugels zijn los, lekker relaxed..
foto 10 ben je nog aan het stappen.. ontspanning zelfs voor jou een stukje. :j
foto 11 en 12 zie je jouw spanning en die van Khava toenemen. Maar dat gaat komende weken alleen maar beter worden want de wil is er bij jullie alle 2 vollop aanwezig! Over een maand of 2 komen de filmpjes ons om de oren vliegen van een Terpetijn met wapperend haar en een vliegende Khava :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:11

Mooie foto's Terpentijn. Ziet er goed uit hoor en dat voor de eerste keer. De gespannenheid zie ik ook en dat is ook logisch. Veel plezier samen en in afwachting van jullie filmpjes over een tijd en je verhalen komende weken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:59

Ook met bit moet het hoofdstel wel hoger kunnen:
Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:10

Het zou idd moeten kunnen, maar ik denk dat Khava een kort mondje heeft waardoor het gewoon niet wil of de ringen van de d-trens die ik gebruikt heb zijn groter dan normaal. Ik kan het bit ook moeilijk hoger hangen dan haar mondhoeken kunnen. En het bit hing nu ook weer niet zo ver onder de ringetjes.... Nou ja Tijn moet maar even uitpuzzelen hoe het t beste zit, hij heeft ook een micklem besteld voor haar.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:22

Maar dit hoofdstel is toch juist ontworpen om op deze manier te gebruiken (dus zowel met bit als bitloos) ook met een kort mondje, klein hoofdje en D-trens zou het dus gewoon moeten passen:
Afbeelding

Ik vind het best kwalijk dat het hoofdstel op deze manier bevestigd en ook nog gebruikt wordt, dit is echt niet prettig voor het paard. Op deze manier krijg je ook geen reële indruk hoe ze op bit of bitloos reageert omdat de neusriem zo hoe dan ook dwars zit.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:30

Ik heb hem bitloos ook gewoon hoger hangen.... Dit is maar 2 keer zo gebruikt, verder heb ik haar of bitloos of met een ander hoofdstel gereden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:37

CC als ik die voorbeeld foto zo bekijk (ik had er vanmiddag natuurlijk ook al naar zitten kijken hoe dat hing, vond hem nl ook wat laag hangen) mis jij wat aan je hoofdstel. Kijk maar eens op de voorbeeld foto zit het bit aan een leren riempje, en bij jou zit hij dan aan het haakje/klipje, wat op de voorbeeldfoto juist aan de ring zit waar jij dan de teugel aan hebt. Als die riempjes bij de jouwe missen kan het dat verklaren, want daarmee kan je het bit dan lager hangen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:38

Klopt de klipjes passen niet aan het bit op die andere manier, maar die klipjes zijn op zich niet zo lang en de riempjes zijn ook niet zo kort. Maar goed dat is allemaal mosterd na de maaltijd...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 04:40

Hallo... gaap... ik ben natuurlijk al weer wakker met dank aan de meneer en mevrouw Dobermann. Terwijl die twee hun ochtendrondje op 't erf deden (katten- en andere vreemde-elementen-inspectie) gauw koffie gezet en op PC gekeken of er al foto's te zien waren... en ja!
@rina: hartstikke bedankt, heb je er echt 178 gemaakt?!?

De foto's zijn leerzaam, ik zie idd, dat ik een euh... lichtelijk verbeten kop trek, was natuurlijk frustrato omdat het naar mijn beleving niet zo (vlot) ging als ik me had voorgesteld. Ik zet ook m'n schouders muurvast (moeilijk te zien onder dat leren jack, maar ik ken m'n eigen houding wel).

Ik zie ook dat ik er best op pas, de beugels ben ik wel iets langer gewend, maar dat is van later zorg.

Mij viel het daar ook wel ook op dat de neusriem van de Micklem heel laag zat, maar aangezien ik zelf helemaal geen enkele ervaring met Micklem of bitloos heb heb ik daar niks over gevraagd. Als Khava haar eigen Micklem is gearriveerd zal ik eens even puzzelen hoe dat precies moet. Zal foto's maken als ze die omheeft.

Verder kan ik alle commentaar wel onderschrijven, de man die de trailer reed vond mij ook al ongewoon stil, hij vroeg zelfs of er iets was. Hahaha! Welnee, hoezo...? Hij zag ook dat Khava onzeker was en mede daarom steeds inhield of wilde stoppen. Hij heeft ook een aantal foto's gemaakt, die moet hij nog naar me toesturen.
Straks als 't licht is even naar d'r toe en even de wei uithalen om te poetsen.
Blij dat ze weer thuis is bij Jaopie!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 05:28

Gaat helemaal goedkomen. Maar het is goed dat je het zelf ook ziet. En is absoluut niet gek, dit is gewoon bere spannend geweest. En als je met haar de komende x aan de gang gaat zal het net zo zijn. Ontspanning komt als je alle 2 weer vertrouwen heb/ krijgt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:47

Ontspanning komt idd vanzelf wel:)
En hoe fijn is het dat je een paard hebt dat steun zoekt en een versnelling langzamer gaat als het onzeker is ipv nerveuzig gaat dribbelen en je het gevoel hebt dat je op een bommetje rijdt.
Lijkt mij tenminste heul fijn :+

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:58

Yep, er zijn idd geen bitriempjes gebruikt. Dus als terpentijn die eraan hangt komt het helemaal goed!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:06

Ik kijk als eerste of er weer wat gepost is s morgens. Enig om te lezen en leuk om eens een gezicht te zien achter de leuke stukjes. Wel ons op de hoogte blijven houden hoor Terpentijn, anders val ik in een zwart gat *D