Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Nombrado: ik sta open voor jouw posts/methode/visie, maar tot nu toe heb je eigenlijk nog geen echte argumenten gebruikt. Je beschrijft als het ware hoe goed je bent, herhaalt dit meerdere keren in verschillende bewoordingen, maar wanneer je wordt gevraagd over het hoe en waarom ontduik je deze vraag door een wedervraag te stellen of door je te beroepen op 'het geheim van de smid'. Mij persoonlijk heb je dus nog niet het minste overtuigdDaarvoor zou ik graag willen weten hoe je traint en vooral waarom, iets waarvan anderen in dit topic wel een beschrijving kunnen geven. Deze discussie verloopt inhoudelijk best op detail dus zal je met meer moeten komen dan 'ik ben een danser en krijg alle paarden recht maar hoe dat zeg ik niet'. Niet banketstaaf bedoeld uiteraard
nombrado schreef:JMkaaay schreef:Een paard is zich bewust van zijn lichaam ja, maar hij zal niet beter weten welke spieren hij moet trainen om een rijpaard te zijn denk ik.. Omdat dat niet echt is waar ze mee geboren worden..
en welke spieren zal hij moeten trainen om als rijpaard te kunnen fungeren denk je?
nombrado schreef:het topic gaat over academisch en klassieke rijkunst.
zullen we het daar over hebben?
voor mij ligt klassiek mij meer dan academisch. Waarom?
omdat er met klassiek toch altijd nog de basis ligt van dressuurrijden tot alle oefeningen gevraagd in de GP of olympisch nivo.
In Academisch zie ik teveel scheef heden nog. Wel mooie ontspanning, maar heb nog niet gezien wat ik in de klassieke dressuur wel zie.
Wat het fijne is van beide stromingen is het afblijven van de mond en een paard meer vanachternaarvoor rijden.
nombrado schreef:maar dat is het eerste wat je bij een jong paard ontwikkeld en als ruiter hoort te voelen en recht te maken (zonder enig hand inwerking overigens)
ik kan ook mijn hoofd makkelijk naar buiten buigen of omkijken, maar daarmee wordt mijn scheefheid in mijn bekken echt niet recht![]()
aan de hand kan je niet spieren losmaken.
je kan wel (zonder aan het hoofd te komen) het paard leren zijn lijf recht te gebruiken
gewoon aan halstertje aan de longe (zonder aan het hoofd te komen)
het is een handigheidje, maar elk paard wordt er recht van is mijn ervaring.
Je werkt dus niet zozeer aan de spieren, maar wel aan het recht werken van het fundament/skelet/bekken.
als dat recht is, kan je ze eenvoudig alle kanten opbuigen
nombrado schreef:schots en scheef en geblokkeerd, is voor alles hetzelfde.
ik heb met alle "probleemgevallen" gewerkt op die manier.
elk paard is recht geboren (naast de natuurlijke scheefheid) . "verkeerd" rijden gaat voor blokkades zorgen, Ik zie het dus altijd de "fout" van de ruiter.
Het is onmogelijk, om een paard aan zijn hoofd naar binnen te vragen (bekken ook naar binnen) dat hij dan recht gaat worden. En dat is en blijft de fout van de AR
Als je eenmaal met een lenig paard (veel PRE's trouwens) hebt gewerkt begrijp je precies wat ik bedoel.
Je kan naar binnenvragen van het hoofd wat je wilt, maar het lijf blijft echt recht (en zo wil ik het graag ook houden)
paard kan links of rechts kijken en rechtdoor blijven bewegen
Wil je graag wenden met zo een paard, dan zal je iets moeten doen om het buitenachterbeen te activeren een wending in te zetten en de romp te laten kantelen.
en ploef, daar is je lengte buiging. (is echt niks spannends)
Wees blij dat je hengst in dat geval in 2 stukken blijft....dat is zijn behoud van zijn lichaam.
als je niet meer aan het hoofd gaat werken, maar aan zijn lijf (waar je bovenzit) en daarmee hem uitdaagt te wenden/buigen , heb je veel meer aan hem.
Waarom is jou hengst een verloren zaak?
midgie schreef:Je vraagt de bekken niet naar binnen maar de binnen heup, je kantelt de bekken en niet de romp, de romp roteert en kan niet kantelen.
Er is een verschil tussen rechtrichten en recht rijden .
En zeker kan een paard rechtuit rijden en van links naar rechts kijken.
Als je een wending maakt door alleen het buiten been te activeren en niks doet met je handen dan loopt geen enkel jong paard netjes met de juiste rotatie de volte op en zal het binnenbeen buiten de massa zetten.
nombrado schreef:als een paard een volte in gaat, kantelt hij niet zijn bekken
het bekken gaat aan de binnenzijde idd naar voren.
als je een wending ingaat en activeert het buitenachterbeen (zonder wat met je handen te doen?) dan loopt elk paard prima de volte op.....
MITS je als ruiter de kanteling niet tegenwerkt met de zit (door aan de binnenkant te hangen)
je moet als ruiter aan de binnenzijde het paard wel de ruimte geven de rompkanteling te kunnen doen
e voila.....paard gaat de volte in.
jong of niet jong.
hwn schreef:Ben hier niet helemaal van overtuigd (heb het es zelf op handen en voeten proberen na te bootsen): Als het bekken gewoon naar voor gaat, dan komt het binnenachterbeen volgens mij niet onder de massa, maar ernaast. Dus volgens mij moet het bekken of de heup toch inknikken om een correcte cirkel in balans te maken.
Ik heb trouwens ook moeite met het woord "rompkanteling", bij mij geeft het een beeld als van een spons die je uitwringt. Heb een definitie van dit woord proberen terug te vinden, maar zoals één van je voorgangers aangeeft, is er op heel het internet maar één iemand te vinden die dit woord gebruikt.. Want als het paard de romp kantelt, dan heb je toch een verticale scheefheid?
nombrado schreef:welk filmpje bedoel je? Die van het jaar 2000?
noop...das wel heel erg lang geleden.
jasmijn78 schreef:Er zit er ook eentje bij van 7 juni 2013... waarop je aangeeft dat het weer de goede kant op gaat... En eentje van 17 augstus 2013 van ik neem aan een leerling van je?
loriene schreef:Dank je Jasmijn.
Heb wel een paar filmpjes maar weet niet of Muriël dat goed vindt dus ik wacht nog even totdat het wat beter klikt tussen die 2.
Ging vandaag heel fijn maar morgen kan wel weer anders zijn.