Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:24

Mayke, stop toch eens met dat op je borst slaan over sporter/danser/trainer. Je bent geen van drie echt.
Als je deze alle drie zou zijn dan weet je heel goed dat elke echte sporter/danser een heel scala van therapeuten om zich heen hebben staan om er voor te zorgen dat hun lichaam gezond blijft en om eventuele blessures te behandelen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:32

Nombrado: ik sta open voor jouw posts/methode/visie, maar tot nu toe heb je eigenlijk nog geen echte argumenten gebruikt. Je beschrijft als het ware hoe goed je bent, herhaalt dit meerdere keren in verschillende bewoordingen, maar wanneer je wordt gevraagd over het hoe en waarom ontduik je deze vraag door een wedervraag te stellen of door je te beroepen op 'het geheim van de smid'. Mij persoonlijk heb je dus nog niet het minste overtuigd :) Daarvoor zou ik graag willen weten hoe je traint en vooral waarom, iets waarvan anderen in dit topic wel een beschrijving kunnen geven. Deze discussie verloopt inhoudelijk best op detail dus zal je met meer moeten komen dan 'ik ben een danser en krijg alle paarden recht maar hoe dat zeg ik niet'. Niet banketstaaf bedoeld uiteraard :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:40

het topic gaat over academisch en klassieke rijkunst.
zullen we het daar over hebben?
voor mij ligt klassiek mij meer dan academisch. Waarom?
omdat er met klassiek toch altijd nog de basis ligt van dressuurrijden tot alle oefeningen gevraagd in de GP of olympisch nivo.
In Academisch zie ik teveel scheef heden nog. Wel mooie ontspanning, maar heb nog niet gezien wat ik in de klassieke dressuur wel zie.
Wat het fijne is van beide stromingen is het afblijven van de mond en een paard meer vanachternaarvoor rijden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:49

VogeltjeM, verwacht geen antwoord... Dat ga je toch niet krijgen.

Edit: ik zie dat ze hierboven al 'antwoord' heeft gegeven...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:04

VogeltjeM schreef:
Nombrado: ik sta open voor jouw posts/methode/visie, maar tot nu toe heb je eigenlijk nog geen echte argumenten gebruikt. Je beschrijft als het ware hoe goed je bent, herhaalt dit meerdere keren in verschillende bewoordingen, maar wanneer je wordt gevraagd over het hoe en waarom ontduik je deze vraag door een wedervraag te stellen of door je te beroepen op 'het geheim van de smid'. Mij persoonlijk heb je dus nog niet het minste overtuigd :) Daarvoor zou ik graag willen weten hoe je traint en vooral waarom, iets waarvan anderen in dit topic wel een beschrijving kunnen geven. Deze discussie verloopt inhoudelijk best op detail dus zal je met meer moeten komen dan 'ik ben een danser en krijg alle paarden recht maar hoe dat zeg ik niet'. Niet banketstaaf bedoeld uiteraard :)

lees anders even terug vanaf pagina 22 ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:07

Ik heb continu meegelezen, vandaar juist mijn opmerking. Het is niet persoonlijk bedoeld hoor. MAW: het lukt me niet om een beeld te vormen doordat je te summiere info geeft over je training en dat vind ik zonde want misschien zou ik me er wel in kunnen vinden.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 05-10-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:08

@Nombrado, jij zegt zelf dat je ze in balans brengt door ze traag te laten lopen aan de longe, terwijl in KR juist het voorwaarts (te) veel gepromoot wordt. Dus hier ben ik het wel met je eens voor een aantal paarden die teveel stuwkracht hebben, dat overdreven voorwaarts werkt bij hen vaak averechts. Voor luie paarden weet ik het zo goed niet, dan krijg je volgens mij een slepende achterhand.

Waarom osteo? De merrie in kwestie had ik gekocht om haar te "redden" (had toen nog geen weet van rugproblemen, was zgn. "slecht karakter", maar ik had haar nog als lief aanhankelijk paard gekend). Ik had zelf 15 jaar niet gereden, durfde op geen manegepaard meer stappen, dus eentje met een reputatie van hier tot in Tokio zou bij mij wss toch enkel weidepaard/fokmerrie worden, het gedrag zou ik fiksen met NH. Dit bleek niet de volledige oplossing te zijn, en op aanraden van iemand heb ik een osteo laten komen, gelukkig maar, want het paard kon niet eens meer omkijken naar rechts, zo'n pijn had ze, ze stond zelfs grazend in de wei met haar oren plat. No way dat ik dan nog op haar rug ging zitten. Osteo vond rechtrichten en zo ook interessant, en mijn lesgeefster NH deed ook AR, en zo is de bal aan het rollen gegaan, en rij ik intussen toch ook weer, met en zonder bit, en heb alle vertrouwen in mijn meisje, en zij in mij. Rijtechnisch zal ik nooit hoge ogen scoren, zit intussen met tal van rug- en spierproblemen, en ben er intussen al 39, dus een paard "goedrijden" zal ik wss nooit kunnen, al blijf ik oefenen en lessen.

Ik begrijp je standpunt als je zelf sportief en sterk en gezond bent, vanuit mijn standpunt als rugpatiënt zie ik het vanuit een andere hoek. Je hoeft ook helemaal niet van methode te veranderen, als dit werkt voor jou en jij je daar goed bij voelt. Ikzelf hou mijn ogen en oren goed open (volg nu momenteel ook enkele lessen met Spaanse paarden, omdat de gelegenheid zich voordeed) en pik overal uit wat me goed lijkt te passen bij het paard in kwestie.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:25

nombrado schreef:
JMkaaay schreef:
Een paard is zich bewust van zijn lichaam ja, maar hij zal niet beter weten welke spieren hij moet trainen om een rijpaard te zijn denk ik.. Omdat dat niet echt is waar ze mee geboren worden..

en welke spieren zal hij moeten trainen om als rijpaard te kunnen fungeren denk je?

I feel like you're missing the point here. :P Maar goed je hebt groot gelijk; dit topic gaat over AR versus KR en niet over AR versus nombrado want we weten dankzij jouw cryptische antwoorden niet eens wat jouw methode inhoudt en eerlijk gezegd ben ik mijn interesse erin allang verloren. Laat staan dat de TS'er hier wat aan heeft.

Ik ben in ieder geval dankzij de discussie (vanaf pagina 1 t/m een paar pagina's geleden) een stuk wijzer geworden. :) Als mensen willen vallen over kledij en optoming, terwijl het eerste niks te maken heeft met je paard en het tweede compleet afhankelijk is van de hand aan de andere kant van de teugels, dan moeten ze dat lekker zelf weten. Ik blijf bij AR als rode draad met vleugjes van mezelf. Misschien kan ik niet winnen in een rijtechnische argumenten rap battle, maar ik weet dat ik en mijn paard er alleen maar beter van zijn geworden. Dat is genoeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:56

mayke, het woord rompkanteling bestaat niet (behalve in jouw posts). het woord lengtebuiging daarentegen wel :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 00:48

nombrado schreef:
het topic gaat over academisch en klassieke rijkunst.
zullen we het daar over hebben?
voor mij ligt klassiek mij meer dan academisch. Waarom?
omdat er met klassiek toch altijd nog de basis ligt van dressuurrijden tot alle oefeningen gevraagd in de GP of olympisch nivo.
In Academisch zie ik teveel scheef heden nog. Wel mooie ontspanning, maar heb nog niet gezien wat ik in de klassieke dressuur wel zie.
Wat het fijne is van beide stromingen is het afblijven van de mond en een paard meer vanachternaarvoor rijden.

ok ik geloof dat ik het even niet meer snap, je zegt dat een ontspannen paard weet hoe hij zijn spieren moet gebruiken, maar in de AR zie je veel scheef heden, maar wel ontspanning, dus wat doet een AR ruiter dan verkeerd als ze juist zoveel ontspanning laten zien??Dan zouden die paarden toch helemaal recht moeten zijn als een paard bij ontspanning weten hoe ze moeten bewegen?
De KR is meer jou ding, ok, dat snap ik, maar daar zie je veel meer spanning bij de paarden, dus als een ontspannen paard zoals in de AR scheef is en jij beweert dat een paard zijn spieren weet te gebruiken als een ruiter balans heeft ( en dat heeft een AR ruiter , omdat die veelal zonder zadel rijd) en van het paard afblijft, terwijl ik bij de KR toch heel veel druk/spanning op de teugel zie,maar ook bij de ruiter, zeker bij de filmpjes die eerder geplaatst zijn?

En nog steeds zou ik graag een naam willen van iemand die les geeft in het recht richten aan stal halsters, heb je namen een web site??
Lijkt me zeer interessant om daar eens wat dieper in de duiken dan , want je hebt het over het geheim van de smid , nou dat maakt me alleen nog meer nieuwsgierig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 00:51

Babootje schreef:
mayke, het woord rompkanteling bestaat niet (behalve in jouw posts). het woord lengtebuiging daarentegen wel :D

wahahhhahaha, tis ook rompkanteling

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:36

nombrado schreef:
maar dat is het eerste wat je bij een jong paard ontwikkeld en als ruiter hoort te voelen en recht te maken (zonder enig hand inwerking overigens)
ik kan ook mijn hoofd makkelijk naar buiten buigen of omkijken, maar daarmee wordt mijn scheefheid in mijn bekken echt niet recht :D
aan de hand kan je niet spieren losmaken.
je kan wel (zonder aan het hoofd te komen) het paard leren zijn lijf recht te gebruiken
gewoon aan halstertje aan de longe (zonder aan het hoofd te komen)
het is een handigheidje, maar elk paard wordt er recht van is mijn ervaring.
Je werkt dus niet zozeer aan de spieren, maar wel aan het recht werken van het fundament/skelet/bekken.
als dat recht is, kan je ze eenvoudig alle kanten opbuigen

in zeer langzaam tempo, stap en draf. (geen galop)
meer is het niet!" t Geheim van de smid :D ;) "
gewoon gezond verstand gebruiken en het paardenlijf en diens beweging kennen.
Niks spannends aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:00

@Nombrado, wil je es een filmpje posten? (of pb'en als de anderen er geen boodschap aan hebben). En dan liefst van een niet-PRE.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:08

nombrado schreef:
schots en scheef en geblokkeerd, is voor alles hetzelfde.
ik heb met alle "probleemgevallen" gewerkt op die manier.
elk paard is recht geboren (naast de natuurlijke scheefheid) . "verkeerd" rijden gaat voor blokkades zorgen, Ik zie het dus altijd de "fout" van de ruiter.

Het is onmogelijk, om een paard aan zijn hoofd naar binnen te vragen (bekken ook naar binnen) dat hij dan recht gaat worden. En dat is en blijft de fout van de AR

Als je eenmaal met een lenig paard (veel PRE's trouwens) hebt gewerkt begrijp je precies wat ik bedoel.
Je kan naar binnenvragen van het hoofd wat je wilt, maar het lijf blijft echt recht (en zo wil ik het graag ook houden)
paard kan links of rechts kijken en rechtdoor blijven bewegen
Wil je graag wenden met zo een paard, dan zal je iets moeten doen om het buitenachterbeen te activeren een wending in te zetten en de romp te laten kantelen.
en ploef, daar is je lengte buiging. (is echt niks spannends)
Wees blij dat je hengst in dat geval in 2 stukken blijft....dat is zijn behoud van zijn lichaam.
als je niet meer aan het hoofd gaat werken, maar aan zijn lijf (waar je bovenzit) en daarmee hem uitdaagt te wenden/buigen , heb je veel meer aan hem.

Waarom is jou hengst een verloren zaak?

Je vraagt de bekken niet naar binnen maar de binnen heup, je kantelt de bekken en niet de romp, de romp roteert en kan niet kantelen.
Er is een verschil tussen rechtrichten en recht rijden .
En zeker kan een paard rechtuit rijden en van links naar rechts kijken.
Als je een wending maakt door alleen het buiten been te activeren en niks doet met je handen dan loopt geen enkel jong paard netjes met de juiste rotatie de volte op en zal het binnenbeen buiten de massa zetten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:16

midgie schreef:
Je vraagt de bekken niet naar binnen maar de binnen heup, je kantelt de bekken en niet de romp, de romp roteert en kan niet kantelen.
Er is een verschil tussen rechtrichten en recht rijden .
En zeker kan een paard rechtuit rijden en van links naar rechts kijken.
Als je een wending maakt door alleen het buiten been te activeren en niks doet met je handen dan loopt geen enkel jong paard netjes met de juiste rotatie de volte op en zal het binnenbeen buiten de massa zetten.

als een paard een volte in gaat, kantelt hij niet zijn bekken
het bekken gaat aan de binnenzijde idd naar voren.
als je een wending ingaat en activeert het buitenachterbeen (zonder wat met je handen te doen?) dan loopt elk paard prima de volte op.....
MITS je als ruiter de kanteling niet tegenwerkt met de zit (door aan de binnenkant te hangen)
je moet als ruiter aan de binnenzijde het paard wel de ruimte geven de rompkanteling te kunnen doen
e voila.....paard gaat de volte in.
jong of niet jong.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:15

Nombrado, hoe verhoud jouw theorie die je hier verkondigd zich met de filmpjes die van jou op youtube staan? Zien we daar jouw theorie in optima-forma gepresenteerd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:51

welk filmpje bedoel je? Die van het jaar 2000?
noop...das wel heel erg lang geleden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:22

nombrado schreef:
als een paard een volte in gaat, kantelt hij niet zijn bekken
het bekken gaat aan de binnenzijde idd naar voren.
als je een wending ingaat en activeert het buitenachterbeen (zonder wat met je handen te doen?) dan loopt elk paard prima de volte op.....
MITS je als ruiter de kanteling niet tegenwerkt met de zit (door aan de binnenkant te hangen)
je moet als ruiter aan de binnenzijde het paard wel de ruimte geven de rompkanteling te kunnen doen
e voila.....paard gaat de volte in.
jong of niet jong.

Ben hier niet helemaal van overtuigd (heb het es zelf op handen en voeten proberen na te bootsen :D ): Als het bekken gewoon naar voor gaat, dan komt het binnenachterbeen volgens mij niet onder de massa, maar ernaast. Dus volgens mij moet het bekken of de heup toch inknikken om een correcte cirkel in balans te maken.

Ik heb trouwens ook moeite met het woord "rompkanteling", bij mij geeft het een beeld als van een spons die je uitwringt. Heb een definitie van dit woord proberen terug te vinden, maar zoals één van je voorgangers aangeeft, is er op heel het internet maar één iemand te vinden die dit woord gebruikt. :). Want als het paard de romp kantelt, dan heb je toch een verticale scheefheid?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:30

hwn schreef:
Ben hier niet helemaal van overtuigd (heb het es zelf op handen en voeten proberen na te bootsen :D ): Als het bekken gewoon naar voor gaat, dan komt het binnenachterbeen volgens mij niet onder de massa, maar ernaast. Dus volgens mij moet het bekken of de heup toch inknikken om een correcte cirkel in balans te maken.

Ik heb trouwens ook moeite met het woord "rompkanteling", bij mij geeft het een beeld als van een spons die je uitwringt. Heb een definitie van dit woord proberen terug te vinden, maar zoals één van je voorgangers aangeeft, is er op heel het internet maar één iemand te vinden die dit woord gebruikt. :). Want als het paard de romp kantelt, dan heb je toch een verticale scheefheid?

je kan googlen op rompkanteling (overigens een term die eigenlijk ontstaan is doordat ribbenbuiging niet bestaat en er en andere term aan gegeven moest worden)tot je een ons weegt, maar dit soort info staat niet openbaar en is besloten.
Je kan echter heel wat plaatjes vinden (als je goed kijkt) bij hoe de romp gebruikt wordt, zowel bij mens als dier.

als een paard naar rechts gaat, gaat het rechterheupbeen iets naar voren (het bekken kantelt niet maar blijft recht) door de kanteling van de romp (precies waar de ribben zitten) komt dus de binnenkant iets omhoog.
de boven en onderkant van het bekken blijft gewoon hetzelfde als rechtdoor.
ga zelf maar eens naar rechts "wenden" en zie hoe je dat doet. (je draait ook je torso toch?)

maar goed. We dwalen weer af van het onderwerp academisch en klassiek?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:33

nombrado schreef:
welk filmpje bedoel je? Die van het jaar 2000?
noop...das wel heel erg lang geleden.

Er zit er ook eentje bij van 7 juni 2013... waarop je aangeeft dat het weer de goede kant op gaat... En eentje van 17 augstus 2013 van ik neem aan een leerling van je?

Misschien kun je die filmpjes eens toelichten, dan krijgen we misschien een beter beeld van waar jou visie toe moet leiden...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:47

jasmijn78 schreef:
Er zit er ook eentje bij van 7 juni 2013... waarop je aangeeft dat het weer de goede kant op gaat... En eentje van 17 augstus 2013 van ik neem aan een leerling van je?

7 juni is een film van Nombrado die ernstig ziek geweest was en nu weer erop (iets wat ik niet had durven dromen meer)....! dat is idd de goede kant weer op. Heeft dus niets met rijtechnisch te maken, maar wel dat hij weer na zijn ziekte te rijden is.
Wel gaaf, dat hij, nog steeds zo recht was. Na 1 1/2 jaar geen training. Bijzonder!
17 augustus, géén leerling van mij :o . Wel iemand die het leuk vond een keer op gemelo te rijden (na haar traumatische manege verleden en ook is gestopt)
Les voor haar wordt hier een beetje lastig...woont ver weg!
Ik ga géén filmpjes van leerlingen neerzetten openbaar.

maar het lijkt dat je ergens bewijs van wilt zien ofzo? waarom? Vraag ik toch ook niet aan jou?
Kheb de theorie behoorlijk uitgediept en ervaren. Is voor mij voldoende.

Zullen we weer naar het onderwerp gaan?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:44

Loriene, ben benieuwd naar je filmpjes!
Ik heb afgelopen 3 dagen een clinic priveles gehad bij Liselotte Maas.
Helaas zijn de filmpjes mislukt omdat de filmer dacht dat zij de camera aanzette maar hem dan uit zette en andersom :P
Ik heb gelukkig wel een groot deel van het commentaar dus dan kan ik het nog afluisteren. Wel jammer anders had ik hier wat kunnen plaatsen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:14

loriene schreef:
Dank je Jasmijn.
Heb wel een paar filmpjes maar weet niet of Muriël dat goed vindt dus ik wacht nog even totdat het wat beter klikt tussen die 2.
Ging vandaag heel fijn maar morgen kan wel weer anders zijn.

Weet ik ook nog! zag er goed uit. is ze nu over naar de paarden. een lastige stap altijd!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:34

Ja ze is over op een paard.
Paard is alleen wat anders ingereden dan onze manier.
Is nu 5 jaar,kent wel wat trukjes maar loopt nog niet eens in balans .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:43

Ja dat kennen we. Voor de handel worden er vaak gauw "knoppen opgezet" door heel handige ruiters, die na de verkoop ook snel weer weg zijn. Niet bevestigd. Niet heel erg (5 jaar is een mooie leeftijd) maar wel lastig voor je dochter. Ben wel benieuwd hoor naar haar vorderingen dus houd me maar op de hoogte :D :D