Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:52

wat fransje omschrijft is een hele goede, door in te spelen op je paard oefeningen te rijden varieer je en gebruik je je training echt om je paard los te maken, en gebruik je de oefeningen waar ze voor bedoeld zijn.
@maris, het moment dat je paard de teugel vastpakt, wat voel je dan ? loopt ie dan recht? of loopt ie door een schouder heen? -welke-?
het advies van contra stelling te vragen is een hele goede,paard wordt niet s hoor maris!! als je twijfelt doe het dan alleen met iemand op de grond erbij..

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:10

Hier even een klein updatje:
Gister heb ik les gehad en dat ging super fijn. Ook werd mij bevestigd (door mijn paard die heel fijn in de aanleuning liep en mijn instructeur) dat ik op de juiste manier aan het trainen ben.
Vandaag ook even gereden en op een gegeven moment voelde ik hem van achter steeds meer gaan zitten. Zo'n gaaf gevoel!!!!! Zit helemaal op een roze wolk nu hahaha
Ben ook zo trots op alles wat we in vier weken al bereikt hebben qua training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:12

Dat was heel leuk, ik zat bij kt op een zwarte Anglo-arab, gewoon om even te voelen, en dat kereltje is neit helemaal lekker gebouwd, dus je moet niet denken dat hij echt serieus lekker zijn bekken kan kantelen en nageeflijk wordt, en dat wil hij ook helemaal niet; ik zat er op en ventje in de 'nee'modus: néé ik wil niet stappen, néé ik wil niet nageven, néé ik wil al helemaal niet loslaten op links, en omdat ik op dat moment in de lessen aan het spelen was met voltes met contrastelling (dan moet je een paar dingen tegelijk doen, je zit openen, zodat paard naar voren wil, met je navel sturen, met buitenbeen, en buitenteugel begrenzen, met gewichtshulp vraag je buiging en aan de buitenkant begrens je die, en je vraagt stelling de andere kant op, is leuk, is leuk)
Paardje verbaasd, meeste mensen gaan terugtrekken natuurlijk, en dat deed ik dus helemaal niet, want als ik linksom wilde mocht is best naar buiten kijken, en andersom dus ook, en daar werd ie best werkwillig van, want de vraag aan zijn moeilijke kant was steeds gedoseerd, en door contrastelling te vragen, ga je niet dwingen om te buigen, je vráágt, en zeker een paard dat wat vast zit, vind dat fijn, want er wordt niet aan hem getrokken. Toen was ie eigenlijk uit de nee modus, heel nageeflijk en zacht werd ie niet uiteraard, maar was wel zoeter en blijer :D best een leuk resultaat :D

PW *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:37

elbee schreef:
Dat moet ik ook meer gaan doen, kriskras rijden. Mijn paard denkt heel erg me mee e. Heel lief dat ie zo werkwillig is, maar ik wil dat hij wacht op mijn aanwijzingen. Misschien gaat ie dan meer op mij letten en afwachten.

Je moet ze verrassen, en niet steeds hetzelfde riedeltje afdraaien. Daar worden ze uitermate sensitief en oplettend van. Mooie losse oren op jouw gericht. Als ik dat zie, word ik blij :-)
Wat ik ook wel eens doe als ik tijd heb is met balken een kruis leggen (twee aan twee) daar kan je veel mee doen! Er door heen, links/rechts afslaan, achteruit, achteruit met een bochtje, precies in het midden halt houden (van uit stap, vanuit draf,) balkjes lopen, inbuigen, zijwaarts, een volte om het kruis rijden, ga zo maar door. En leuk dat ze het vinden, want elke keer weten ze niet wat er gaat gebeuren als je erop af rijdt, dus een super alert paard.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:01

Dat is een leuke oefening, ga ik vlg week doen

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:02

Knollentuin, ik ben heel benieuwd wat jij van mijn filmpje vindt. Of is ie te onduidelijk?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:04

Klinkt goed Yamcha!
Dat is (ook) mijn visie van het rijden: ik wil het paard beter laten bewegen en het samen doen... Veel mensen kijken me heel raar aan als ik dat zeg, maar zo denk ik er over!
Geen dwang, geen geruk en gepluk, geen hulpteugels (behalve een martingaal voor een eerste buitenrit), maar een correcte manier van rijden en samenwerken met je paard. Ja en als dat dan lukt voelt het ook echt als SALSADANSEN met je paard ;-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:38

@elbee, ik had eroverheen gelezen denk ik, even gezien net en wat ik zie ziet er erg fijn en relaxed uit..
maar...wat ik zie is een hele veilige zone- hetzelfde ritme in de tempowisselingen voorwaarts en terug. paard heeft van zichzelf een fijne bewegingsmechaniek maar ik mis kracht in de afzet, dit kost het dier geen moeite , zo te zien kan ie dit uren volhouden. ga meer verschil rijden, niet alleen vooruit en terug maar ook een x 4x vooruit en 1x terug, varieer -nu is alles voorspelbaar.snap je een beetje waar ik heen wil?

je eigen houding is inherent aan de beweging van je paard, je volgt mooi zit m niet in de weg maar oogt wel passief -te zien aan je opbollende schouders en de dicht bij je lichaam geplaatste handen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:50

Wat leuk Yamcha! Ik zou ook best weer eens bij KT te paard willen zitten :D haha.

Zou willen dat er iemand op een 'dans met je paard' manier bij ons zou willen komen lesgeven. Heb nog steeds niemand gevonden en rij ook maar heel weinig. Heb het plezier er in nog niet echt teruggevonden, want de angst blijft bij mij een beetje hangen. Ook zou ik echt hulp kunnen gebruiken, mijn pony loopt niet helemaal goed onder de ruiter. Hij is stijf/scheef... en wel dusdanig dat hij rechts niet wil/kan galopperen en de eerste 10 minuten niet zuiver loopt.

Tja :( Niet helemaal handig.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:22

@Safiera, wat jammer! Want paarden heb je uiteindelijk toch om er lol aan te beleven.
In jouw geval zou ik in elk geval 2 dingen doen: de zadelmaker je zadel laten checken (helemaal als je pony alleen onder het zadel onzuiver is!) en de osteopaat laten komen om te kijken of die iets kan doen aan het stijve en scheve.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:27

Maris schreef:
als paard erg vasthoudt op rechterteugel, wat doen jullie dan voor oefeningen ???

Van mijn instructeur geleerd: eerst uitzoeken waar het vandaan komt :-) Zit het in de nek/kaak (even in stilstand vragen naar rechts en links te buigen) of komt het misschien vanuit het achterbeen?
Komt het vanuit het achterbeen dan werkt het bij ons nog wel om een paar keer te wijken voor het rechterbeen, halt/draf overgangen, stap/galop overgangen, pasje achterwaarts. Achterbeen activeren en voila: voorkant ook losgelaten :-)
Zit het in de hals/kaak dan idd contrastelling :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:47

Voor mijn gevoel is het kaak/hals idd ;) Maar als kaak en hals niet "los" zijn, kan zijn achterbeen dat ook niet zijn. Toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:51

Wel toch? :) wacht kt maar ff af, voor mijn gevoel kan dat wel.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:02

4e poging.....heb al e3x een heel verhaal getypt, gaat de computer vanzelf afsluiten??...........pffff.

Bedankt voor je reactie Knollentuin.
Dat gemis aan kracht klopt idd. Ik merk het vooral ook in galop, dan moet ik er aan werken om hem genoeg sprong te moeten maken. We zijn daar aan aan het werken, momenteel dus vooral in galop, maar ga jouw tip ook gebruiken.
Wat betreft mijn houding, ben ik me er niet van bewust dat ik het passief is. Voelt heeeel erg aktief eigenlijk, hahahah, maar geloof je direct.
Ik heb de tip gekregen om mijn borst meer te open, dwz borstbeen wat meer naar voren/omhoog, waarbij ik mijn schouders ontspannen moet laten afhangen. Is dat wat jij ook bedoelt?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:05

Maris: volgens mij neemt je paard dan aan de andere kant (bij jou links dus) het bit niet aan. Ik zorg dan dat ik aan de kant die hij niet aanneemt aanleuning houd en rijd ik hem tegen die hand aan. Als hij het bit links aanneemt, vraag ik rechts dmv ophoudingen. Klopt dat KT?

edit: links rechts verwisseling 8-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:27

elbee schreef:
Maris: volgens mij neemt je paard dan aan de andere kant (bij jou links dus) het bit niet aan. Ik zorg dan dat ik aan de kant die hij niet aanneemt aanleuning houd en rijd ik hem tegen die hand aan. Als hij het bit links aanneemt, vraag ik rechts dmv ophoudingen. Klopt dat KT?

Klopt, links neemt hij niet aan.
Dus je drijft dan veel met rechterbeen en neemt de linkerteugel korter ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:41

Rhys schreef:
@Safiera, wat jammer! Want paarden heb je uiteindelijk toch om er lol aan te beleven.
In jouw geval zou ik in elk geval 2 dingen doen: de zadelmaker je zadel laten checken (helemaal als je pony alleen onder het zadel onzuiver is!) en de osteopaat laten komen om te kijken of die iets kan doen aan het stijve en scheve.

Ja dat is inderdaad best jammer. Ik heb nu al jaren (ook doordat ik 4,5 jaar zwaar depressief geweest ben) meer zorgen van de pony's dan lol er aan. Ach, het goede is dat het me bezig houd, er blijven altijd klusjes, ook als ik niet rijd. Vandaag ook weer 3 uur buiten gewerkt aan hooivoersystemen :+ En ik kan het niet over mijn hart verkrijgen die beesten weg te doen... :)

Pony is niet alleen onder het zadel onzuiver. En ohz gaat het met 10 minuten losrijden weg... Fysio heb ik er wel bij gehad, dat leverde weinig op vorig jaar (al een tijd hetzelfde dit). Ik denk dat het een kwestie is van laten lopen. 't Is een huis-tuin-keuken pony die niet het niet helemaal mee heeft zitten qua bouw :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:52

Safiera schreef:
Zou willen dat er iemand op een 'dans met je paard' manier bij ons zou willen komen lesgeven. Heb nog steeds niemand gevonden en rij ook maar heel weinig. Heb het plezier er in nog niet echt teruggevonden, want de angst blijft bij mij een beetje hangen. Ook zou ik echt hulp kunnen gebruiken, mijn pony loopt niet helemaal goed onder de ruiter. Hij is stijf/scheef... en wel dusdanig dat hij rechts niet wil/kan galopperen en de eerste 10 minuten niet zuiver loopt.

Tja :( Niet helemaal handig.

Dit herken ik dus heel erg bij een pony die ik rij. Is op tienjarige leeftijd uit de wei geplukt en beleerd. Supergevoelig dier, wat het zó graag goed voor je wil doen. Maar de eigenaren (buurmeisje) kwam er niet verder mee.
Ik ben hem gaan rijden, en voelde dat ie knetterscheef was. Links ging wel, maar rechts kon hij de bocht niet normaal maken. Galoperen gaat dus ook niet, ook niet aan de longe (hij doet het wel hoor, maar springt voor en achter steeds over, loeischuin door de bochten..) Ik heb dus een jaar niet gegaloppeerd, en alleen bezig met rustig rechtlopen, buiging en stelling.
Ben ermee gestopt omdat ik de enige was die reed en ik niet vaak kon, vaak maar 1 keer per week: dan gun ik hem liever dat ie lekker op de wei staat dan dat ie elke week weer spierpijn heeft die er de dag erna niet uit gereden wordt..
En zelf reed ik nog twee paarden bij een andere stal, waar ik zeer goed les krijg dus daar mijn aandacht vestigde. Heb trouwens wél iemand gehad die toen aan huis kwam om les te geven, hele fijne meid, die echt op mijn manier lesgeeft (dus niks geen gelul trek hem in de krul...) Helaas gestopt omdat zij een kleine verwachte en minderde in lesklanten..

Nu kwam een buurtmeisje bij deze pony, en wou hem wel weer oppakken. Helaas kan zij zelf niet rijden, dus doen we het samen: zij dag longeren, ik rijden, en een keer samen rijden waarbij ik haar dus help. Maar heb haar aangeraden om ook naar een manege te gaan voor lessen, want ik ben geen gediplomeerde instructeur..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:42

Ik denk dat je daar een kern te pakken hebt, en ook ik zal moeten kiezen: óf mijn pony dagelijks gaan trainen, óf laten staan.

Nu wordt hij meestal maar twee keer in de week gereden, beiden door mijn zusje: een keer buiten kilometers maken, een keer in de bak wat simpele dingetjes. Maar als ik er echt iets mee wil... Denk dat je een goed punt hebt.

Mijn pony is overigens 7, dan wel beleerd toen hij 3,5 was, maar nooit echt doorgereden en nooit langere periode wat mee gedaan. Wallie is ook erg gevoelig, als ik ook maar iets van spanning heb (normaal wel :o ) reageert hij gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:44

elbee schreef:

Ik zou dan dus even rechts eraf blijven en linksom rechterstelling vragen, maar eerst beginnen met rechtsom linkerstelling, op z'n minst is ie verbaasd, en op z'n best gaat ie vrij rap loslaten. Zodra ze dan loslaten, rijd ik nog even door, maar niets forceren, ze houden niet vast als het makkelijk is voor ze :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:54

Een paar simpele dingetjes ging inderdaad wel. Mijn buurmeisje reed erop, en deed wat figuren (volte hier, hand veranderen diagonaal, gebroken lijn...) als laatste galopje, en uitstappen. Had zelf nog niet erop gezeten, maar het leek dus een manege pony zo die liep.. Tot ik het dus zelf voelde, dat ie niet anders kón lopen. Tja, wat is dan wijsheid? Hun vroegen mij om hulp omdat ze vastliepen, maar aan 1 keer per week heeft die pony echt niks (Ja, spierpijn :+ ).

Maar het is echt een schat van een beest, en hij vind het zo leuk! De boer waar ie dus staat zegt het ook: 'Je ziet dat die pony er schik in heeft. Het zo graag goed wil doen voor je', dat is toch geweldig?

Ja, het lijkt mij geweldig om met deze pony (ook) te bereiken dat ik ermee kan salsadansen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:58

jups elbee , das precies wat ik bedoel :j
en natuurlijk kan een paard vast zitten in rug of elders maar wel los zijn in nek\kaak - of andersom..punt is dat t moeilijk te voelen zal zijn waar iets vandaan komt... vind ik zelf ook.
@maris als je paard een kant niet aannemen wil neem ik niet een kant korter, ik houd mn teugels gelijk maar wil aan de kant waar het paard uitnodigd om terug te werken -sterker te worden meer losheid -geen kracht zetten ,van me af duwen, de kant waar geen contact te krijgen is wil ik m naar toe rijden,verbinding aan laten nemen.het gaat er niet echt om het drijven met je been tegengesteld aan de kant waar je wil dat hij aan gaat nemen, dan druk je m ws alleen maar schever..
ik denk saffiera ,dat je paard gelukkiger is met 2 x per week beweging als helemaal niets, al kun je er maar 3 x per week van maken, ix baan, 1 x buiten en 1 x longe, ik geloof echt erg in rust roest en helemaal bij scheve stijve dieren..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:09

Wat fijn dat je dit schrijft Knollentuin, omdat ik hier dus ook mee zat. Ik (we) merkte vooral dat de pony het zo leuk vond, weer wat te doen. Maar ik wil het wel leuk houden voor hem, niet dat ie telkens spierpijn krijgt de dagen erna, en juist die link gaat leggen? Maar toch merkte ik vorig jaar dat ie steeds lekkerder ging lopen, dus het klopt wel wat je zegt (rust roest)...

Maar dan zit ik met een tweede ding: ik denk niet dat dit alleen rijtechnisch is (op te lossen). Maar wat is nou de verstandigste eerste stap? Ik vermoed dat het zadel helemaal niet zo goed ligt, al was ie voor mijn tijd dus op zijn rug aangemeten. Heb dus al een zadelpasser op het oog.
Misschien zitten er lichamelijk blokkades (bijna zeker eigelijk) dus zou ik graag een kraker/osteopaat laten komen, die hem eens helemaal screent...

Als ik die twee dingen weet, voelt het prettiger om op te stappen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:26

Snap ik helemaal er zijn steeds meerzpassers die ook therapeut zijn .2 vliegen in een klap heb je dan...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:34

Oh, dat is zeker de moeite waard om na te kijken dus! Ik had namelijk al een zadelpasser aan het werk gezien (bij de pony van mijn vriendin) en die vond ik erg goed en duidelijk, dat klikte wel. Heb ook veel slechte verhalen gehoord, dus wil niet 'zomaar' iemand laten komen..
Maar ga eens kijken of er hier in de buurt dus een passer die tevens therapeut is in de buurt zit?