Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:05

Zooist schreef:
Contragalop kan heel goed meehelpen aan het recht maken van je paard.

Hoe kun je de contra dan inzetten om je paard recht te maken?
M.a.w.: wat doet jou in een training besluiten 'laat ik een stukje contra rijden', wat voel je dan daarna anders?

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:07

Voordeel is denk ik dat je de buitenkant kan oprekken, en omdat je dan beide kanten oprekt, wordt paard mooi recht. Denk ik?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:09

Ik heb de cursus zonder eigen rijden gedaan, bij ons in de groep zat zelfs iemand die nog nooit op een paard gezeten had. Die is geslaagd door vooraf precies met zijn examencombinatie door te spreken wat ze zouden doen. Dat examen bestaat uit een kwartiertje dressuurmatig loswerken en dan een kwartiertje wat springoefeningen. Ik heb het gepresteerd om te zakken. :+ Twee dagen voor mijn examen bleek mijn combinatie kreupel en heb ik een pony van een stalgenootje meegenomen die al jaren alleen in het bos wordt gereden en niet over de sprong kwam. Toen klapte ik dicht van de stress en had ik een totale blackout. Dat zou me nu niet meer overkomen, het herexamen heb ik ook glansrijk gehaald. Theorie-examen vond ik ook niet moeilijk, dat mensen daarop zakken vind ik ook zorgelijk. :=

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:10

En dat soort mensen gaan dan les geven... bah, ben er nu toch wel achter dat juffen niet altijd gelijk hebben.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:26

Yamcha schreef:
Voordeel is denk ik dat je de buitenkant kan oprekken, en omdat je dan beide kanten oprekt, wordt paard mooi recht. Denk ik?

:j

Ik vind contra met contrastelling dan ook weer leuk om te doen.

Dus linksom, rechtergalop en stelling naar links.
En dan mogen ze niet overspringen :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:41

Lesgeven is een vak (zei de juf :P ) Dat is lastig, je moet in tekst/verbaal kunnen overbrengen wat je iemand wilt leren zodat degene het niet alleen snapt maar ook uit kan voeren.
En om goed uit te leggen heb je verschillende manieren nodig om het goed over te brengen maar je moet ook vakinhoudelijke kennis hebben maw je moet de stof beheersen.
Ik denk dat paardrijden een aantal zintuigen aanspreekt, sommige mensen leren door te voelen anderen vooral door te zien en een aantal vooral door te luisteren, de meeste mensen leren door een combinatie van die drie. Als instructeur moet je dus les kunnen geven met gebruik van al deze zintuigen.

Ik denk dat je als instructeur boven de stof moet staan dat is als leerkracht namelijk altijd zo.
Dat houdt voor mij in dat wanneer ik verder wil dan de basistraining, dat ik een instructeur heb die ook meer kan en weet dan ik.

Ikzelf vind de manier waarop oa knollentuin dingen beeldend uitlegt erg leerzaam. Ik snap ogenblikkelijk wat bedoeld wordt met zachte billen salsa etc. Dat is een manier die voor mij goed werkt. Ik onthou dat ook heel makkelijk. Maar wat bij mij ook goed werkt is iemand die iets voordoet zodat ik het zie. En ik heb iemand nodig die mij verteld wat er gebeurt met het paard bij een bepaalde oefening en waarom dat zinvol is.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:53

Mag ik mezelf hier ook melden? De tips die ik hier lees, vind ik erg leerzaam.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:07

Ik gebruik de contra ook veel, juist op het moment dat ik denk nou galoppeert ie lekker en op twee teugels, kan het stukje contra me net dat laatste stukje ontspanning geven. Het kan ook net de bevestiging zijn dat ie inderdaad fijn aan het werk is omdat ie zich heerlijk door de contra laat sturen.
Ook ik pak zo nu en dan een stukje contra-contra mee, niet te veel en niet te lang maar kleine stukjes puur ter losmaking en ter controle. Overspringen doet Alf niet, al zou je op je hoofd gaan staan.......en ik vind dat prima, ik wil pas echt iets richting de vliegende wissel doen als ik daar aan toe ben, niet eerder.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:31

_O- contra galop... overspringen.... NOT
suus en ik blijven bij de stap draf en galop. En dan proberen in alle gangen balans te krijgen en te houden.
Vorige juf moest ik in galop slangenboog 3 bogen rijden 8)7 en dat terwijl we niet eens normaal konden aanspringen in galop (nog niet eigenlijk :') ) Suus deed het wel maar wat een geploeter :(:) arm dier. Wat heb ik onterecht veel van haar gevraagd.

Gisteren was onze bak niet best. Toplaag dikke drap en onderlaag hard. Dus maar ff buiten gestapt met suuske. Ze was helemaal blij en oortjes vooruit noodtempo stappen. Ach heb haar laten gaan, totdat ze de terugweg ging dribbelen, ophouding, schouders naar achteren, zwaarder zitten. Suus kwam terug in tempo.. en we hadden soort draf bijna op dezelfde plek. Ze vond het grappig... en bleef het constant opzoeken :Y) Heb op een gegeven moment ff duidelijk gemaakt dat we of gingen stappen of stil gingen staan >;) Eigenwijze merrie :=

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:49

Suus rules! :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:05

ja contra komt nog wel idd.. wat dat betreft is de volgorde in de proefjes best wel overdacht en zit er dus met een reden geen contra in de b... suus moet eerst zelf in balans komen als ze dat is gaan we stukjes contra meenemen.
klein beginnen...gebroken lijntje steeds iets scherper rijden. met contra leer je je paard veel, heel veel.. en als ruiter leer je er veel van over je paard. elk paard gebruikt zijn lichaam op zn eigen meest economische manier, die is niet altijd goed maar dat paard leert zich dat zelf aan. net als een mens zijn lichaam gebruikt met lopen ,niet over nadenken maar lopen- ga je dan naar het slijtpatroon op je schoenen kijken zie je dat er misschien wel iets verbeterd kan worden. zo ook met paarden. in de contra 'hangt zo een paard in zijn eigen balans' doet ie met diezelfde galop de goede kant uit ook, maar dat ben je als ruiter al gewend. in de contra voel je dit meer als ruiter en kun je gaan werken om dat paard nog handiger met zijn eigen balans om te gaan waardoor ie uiteindelijk rechter boven zn benen zal blijven.
ik wil wel meeposten maar heb 4 kids te spelen thuis ...loop me gek %)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:24

ik moet er toch niet aan denken nu contra ofzo te moeten doen.
Gewoon rechtuit en in balans graag :D

Suus rules idd. Zooist.... 't is zo'n leukerd <3

4 kids!!!!!!! aaaaahhhhhhhh :wave: 8)7 |o :x Liever jij dan ik KT

ik heb net lekker choco biscuit taart gebakken. Zat te wachten op de wasmachine monteur.
Die is geweest... kan weer wassen. Dus ff was erin en naar suuske. Bak is nog slecht hoorde ik net. De we gaan ff met ander pony buiten stappen. Die heeft stap en rust opgelegd gekregen ivm verrekte spier nabij kogel. Dus die mag nu lekker met suuske mee.

Daarna ga ik lekker voor mezelf koken (quiche met witlof en katenspek) en dan taartje vullen en versieren. :9
Zal straks nog wel ff posten

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:30

Contra doe ik ook veel op dit moment. Ik ben aan het proberen mijn paardje de vliegende wissels te leren. Het omstellen in contra doe ik nu ook veel en het wachten gaat hem steeds beter af. Daarnaast doe ik dan ook nog sb in contra, zodat ik goed leer de schouder erbij te houden voordat ik de hulp geef voor de wissel. Maar, misschien weten jullie hiervoor wat: hij bokt nogal na het maken van de wissel. Het is niet stijgeren, niet gemeen, het is meer uitslaan met zijn achterbe(e)n(en) omhoog. In de spiegel zie ik dat hij netjes omgesprongen is en dan de galoppas daarna bokt hij dus. Ik doe het nu al zonder sporen, probeer het alleen te doen op mijn buitenhand en buitenbeen en dan ook nog op de rechte lijn, zodat hij niet meer over mijn nieuwe buitenhand weg kan vallen. Ook heb ik het idee dat het nu meer automatisme is geworden van hem, dan dat het ergens over gaat. Maar graag hoor ik jullie tips!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:35

Gaat vanzelf over!

Maar je zou kunnen proberen om meer op je zit te wisselen.
Of juist verlichte zit aan te nemen. Mogelijk belemmer jij hem op het moment van de wissel in je zit. Of iets toerijden na de wissel zodat hij dit niet kan doen.

Beetje moeilijk om het zo vanaf papier te bepalen.

Mijn Zoo maakte er een hele show van. Ik heb alles genegeerd en alleen het goede beloond. Nu springt ze ze echt netjes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:26

:= ondertussen 6 kids.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:37

Arme kt :') :=

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:45

Zooist schreef:
Gaat vanzelf over!

Maar je zou kunnen proberen om meer op je zit te wisselen.
Of juist verlichte zit aan te nemen. Mogelijk belemmer jij hem op het moment van de wissel in je zit. Of iets toerijden na de wissel zodat hij dit niet kan doen.

Beetje moeilijk om het zo vanaf papier te bepalen.

Mijn Zoo maakte er een hele show van. Ik heb alles genegeerd en alleen het goede beloond. Nu springt ze ze echt netjes!

Yep, deed mijne ook in het begin. Bij hem was het puur om de opgebouwde spanning (want hij vond het moeilijk) kwijt te raken. Ging vrij snel over.

En SabM, de grap is dat als rechtuit in balans GOED is, die contra ook niet zo'n punt is vaak...In mijn ervaring moeten ze daar dan even een beetje balans in zoeken en ja, het kost wel kracht maar verder pakken ze het dan vrij simpel op. Goed recht, in balans en aanleuning 'gewoon vooruit' galopperen is uiteindelijk veel moeilijker aan te leren dan contra hoor. Gewone galop goed = contra ook goed.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:49

Dat toerijden voor en na de wissel is misschien ook wel een idee. Dan kan hij natuurlijk niet bokken op het moment dat ik hem juist voorwaarts rij. En het slechte negeren en het goede belonen. Ik ga wel wat proberen zo.

Succes Knolletuin met je kids. Ik loop al te stressen bij twee, laat staan zes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:56

Ik ga niks proberen vandaag, Freggle is winterstout.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:14

Ik heb net na anderhalve week weer gereden. Meisje was een beetje frisjes maar ik heb d'r even lekker een paar rondjes laten galopperen en toen was de ergste frisheid eraf. Toen heb ik toch nog wel even lekker wat ontspanning kunnen vinden. Morgen weer les van Esther :D Zin in!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:02

Zooist schreef:
Als iemand wat simpele combinaties heeft, een kwartiertje de examenruiters weet bezig te houden en vervolgens de afstanden goed weet te meten met het springen, dan kunnen ze dus slagen.

Vroegah... had dat echt niet gelukt.

Ik vind het overigens belachelijk dat er geen eisen meer gesteld worden dat je op een bepaald niveau gereden moet hebben EN dat je de cursus zonder eigen rijden kan doen.

Tja.. is ook wel iets voor te zeggen..
Als ik de cursus zonder eigen rijden niet had kunnen doen, dan had ik 'm helemaal niet kunnen doen. Ik rij geen wedstrijden, maar kan echt wel een paard naar de M2 rijden..
Dan zouden ze een toelatingsexamen voor moeten instellen. Daar ben ik wél een groot voorstander van.
Cursus inhoudelijk stelt geen r**t voor.
Examencommissie was wel heel streng. Mooi zo. Helft had het ook niet gehaald bij ons.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:33

Yamcha schreef:

:') suuske was ook stout. Die ging met buitenstaan klieren.
Iedere keer proberen mijn deur dicht te gooien en toen ik echt boos werd begon ze met proberen openen van de schuifdeur :+ lolbroek

Ben ff wezen stappen buiten maar paardjes waren beide erg jollig en we moesten erg ons best doen om niet in de lach te schieten van alle fratsen die ze uithaalde. Suus vond de 50 die op staat genoteerd stond nu erg eng. En de pony die mee was vond de eenden vreselijk angstaanjagen :roll:

Hopelijk is morgen de bak beter. Kan die kleine draak ff lekker galopperen met rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:33

Wedstrijdpunten zeggen mij ook niet zoveel, een toelatingsexamen met een stuk voorrijden lijkt me wel een heel goed idee voor de mensen die niet in de dressuurwedstrijden zitten.

Ik heb na mijn werk nog een kwartiertje zonder zadel door het bos gestapt met Jonas. Na een enorm drukke week op kantoor en veel op mijn bureaustoel zitten moest ik echt even mijn hoofd leeg en mijn rug los maken. Meneer was het er niet mee eens, het was bijna etenstijd en oh wee als hij niet als eerste op de wei een pluk hooi heeft. := :D Hij liep flink door, nog wat drafjes gepakt ook. Ik ben in ieder geval weer lekker los, morgen weer écht rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:04

KT: kids overleefd? :D

Super van Suus! Beetje enthousiast :))

Geslaagd! *\o/*
De MSFC Xtreme. Moet wel besteld worden, want was niet op voorraad in de juiste maat zitting.
Dus helemaal naar wens besteld. Zwart, 18 inch op 17,5 kussens, afneembare wrongen.
Jim liep er mee weg alsof hij niets anders gewend was. Heel los door zijn lijf, hoefde niets te vragen.
En ik zat er super op.
Nu nog 6-8 weken wachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:09

SabM schreef:
Yamcha schreef:

:') suuske was ook stout. Die ging met buitenstaan klieren.
Iedere keer proberen mijn deur dicht te gooien en toen ik echt boos werd begon ze met proberen openen van de schuifdeur :+ lolbroek

Ben ff wezen stappen buiten maar paardjes waren beide erg jollig en we moesten erg ons best doen om niet in de lach te schieten van alle fratsen die ze uithaalde. Suus vond de 50 die op staat genoteerd stond nu erg eng. En de pony die mee was vond de eenden vreselijk angstaanjagen :roll:

Hopelijk is morgen de bak beter. Kan die kleine draak ff lekker galopperen met rijden.

meestal kan ik er wel om lachen hoor, maar ik bedoel, schrikken van witte strépen........ hallo...... maar goed, alles was eng...... ook de kippen, en Raphi..... en die vond het megagrappig, ging spelbuigingen staan maken :') elke keer als ze wegsprong :')
kom er wel achter dat ik inmiddels meer te vertellen heb als ik erop zit dan wanneer ik ernaast loop, wat dan wel weer een vooruitgang is :D
Maar ik zal blij zijn als m'n paddock klaar is....... kan ze gek doen zonder mij :')