[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:22

Je moet altijd het doel voor ogen houden :j Nageeflijkheid is niet een krulletje van de hals, maar een totaalbeeld dat voorkomt uit een paard dat je hand vertrouwt. Stel je nou eens voor dat je een paard bent en je wil nageven, maar je ruiter geeft je constant kleine rukjes in de mond. Dan zou ik ook mijn hoofd zo snel mogelijk weer omhoog doen want dan doet het minder pijn.

Als je je paard niet tegenzit en je je hand rustig houdt en hem actief in zijn lijf houdt zul je zien dat hij je hand vanzelf al opzoekt. Dan zakt hij vanzelf de nageeflijkheid in. Je hoeft niet alles voor je paard te doen, je hoeft hem niet te babyen: nageven kan hij heel goed zelf zonder dat jij hem aan het handje leidt om hem naar beneden te krijgen. Als hij er lichamelijk gezien klaar voor is doet hij dat uit zichzelf.

Voorwaarts is iets anders dan aan het been. Voorwaarts is snel. Aan het been is actief op de hulpen. Hij moet reageren op jouw kleinste aanwijzing, attent genoeg zijn om meteen een reactie te geven.

muck7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:45

heey,
Ik heb een verzorgpony en probeer nu meer aan de teugel te rijden.
Een vriendin van mij rijdt er soms ook op en zij krijgt het paard erg makkelijk aan de teugel.
Nu heb ik al een paar keer gevraagd hoe ze het doet, maar ze kan het niet uitleggen.
Vandaar dat ik mijn vraag hier stel, als ik erop rij gaat ze niet aan de teugel.
Ik maak kleine ophoudingen, rij veel figuren en zorg dat ze actief is. Hierbij heb ik toch het gevoel dat ik een blokkade voor haar ben, aangezien mijn vriendin haar wel ontspannen kan laten lopen.

Nu is mijn vraag, wat doe ik fout?

oh en als ik stelling vraag, gaat ze meteen achter mijn hand aan, terwijl ik mijn binnenbeen eraan hou... Is hier ook een goede oplossing voor???

Sadira

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:34

Wat bedoel je met dat ze achter je hand aangaat?

En ben jij verder zelf wel ontspannen? :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:10

muck7 schreef:
heey,
Een vriendin van mij rijdt er soms ook op en zij krijgt het paard erg makkelijk aan de teugel.
Nu heb ik al een paar keer gevraagd hoe ze het doet, maar ze kan het niet uitleggen.
Vandaar dat ik mijn vraag hier stel, als ik erop rij gaat ze niet aan de teugel.
Ik maak kleine ophoudingen, rij veel figuren en zorg dat ze actief is. Hierbij heb ik toch het gevoel dat ik een blokkade voor haar ben, aangezien mijn vriendin haar wel ontspannen kan laten lopen.

oh en als ik stelling vraag, gaat ze meteen achter mijn hand aan, terwijl ik mijn binnenbeen eraan hou... Is hier ook een goede oplossing voor???

Waarom?

muck7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:06

Aleeneh schreef:
Wat bedoel je met dat ze achter je hand aangaat?

En ben jij verder zelf wel ontspannen? :)

ze heeft nog erg veel moeite met stelling, en ik ben er ook geen ster in, dus valt ze dan naar binnen...

verder ben ik wel gewoon ontspannen;)

muck7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:07

superwoman schreef:
muck7 schreef:
heey,

Waarom?

omdat mij dat altijd geleerd is om te doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:19

Geen ophoudingen maken, gewoon netjes contact houden met de mond en niet los-vast dus.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:37

muck7 schreef:

Maar vind je dat logisch??

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:42

Ik zou graag mijn verzorgmerrie aan de teugel willen leren rijden. Ze heeft dit nog nooit geleerd (ze is heel slecht opgeleerd) en weet niet wat ik bedoel.. (Voor de duidelijkheid: ik weet hoe je paarden aan teugel rijdt want het lukt me altijd bij manegepaarden en andere...:))

Saskia244

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:45

Door jezelf goed te ontspannen gaat het paard zich ook meer ontspannen, je hebt dan zelf natuurlijk nog wel altijd de basis-spanning nodig om rechtop te blijven zitten. :j

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

xx Saskia

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:46

Savannah_XxX schreef:
Ik zou graag mijn verzorgmerrie aan de teugel willen leren rijden. Ze heeft dit nog nooit geleerd (ze is heel slecht opgeleerd) en weet niet wat ik bedoel.. (Voor de duidelijkheid: ik weet hoe je paarden aan teugel rijdt want het lukt me altijd bij manegepaarden en andere...:))

Zo aan je post te zien weet je dat dus niet.. Het is niet een questie van snappen en geen questie van leren. Je paard moet het uit zichzelf doen, het zelf 'aanbieden' doordat jij haar op een goede manier rijd. Hoe rijdt jij paarden nageeflijk dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:52

Ik denk dat het een goed idee is om gewoon goede klassieke lessen te nemen, waarbij je leert je paard niet in de weg te zitten. Mijn paard was nauwelijks opgeleerd toen ze net bij mij was, en toen ik leerde om haar minder in de weg te zitten en zachter en stiller leerde zitten en rijden, werd zij steeds meer nageeflijk. Het paard hoeft het niet te leren, en je moet je er ook niet op blindstaren. Het is een gevolg van correct lichaamsgebruik, en een paard kan het lijf alleen goed gebruiken als de ruiter niet in de weg zit.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:00

Sorry ik heb het niet goed omschreven, maar ik denk dat wat Saskia244 zegt wel een van de problemen kan zijn. Ik ga er denk ik eerst voor zorgen dat mijn paardje haar eerst meer ontspant buiten.. Zodat ik me ook helemaal kan ontspannen. :) Dankje voor de help.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:29

Je hebt het prima omschreven :)

Ik denk dat je daar een heel goed begin mee maakt :).

muck7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:15

superwoman schreef:
muck7 schreef:

Maar vind je dat logisch??

tja, ik zie vaak dat dat juist niet mag, maar omdat ik gewoon niet echt anders weet gebeurd het gewoon denk ik :o ..
heb vandaag gedaan zonder kneepjes, en gewoon blijvend contact met de mond geprobeerd... ze ging in stap al aardig ontspannen lopen, en in draf zaten er ook wat mooie stukjes bij, vooral als ik voltes ging rijden:D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:22

muck7 schreef:
tja, ik zie vaak dat dat juist niet mag, maar omdat ik gewoon niet echt anders weet gebeurd het gewoon denk ik :o ..
heb vandaag gedaan zonder kneepjes, en gewoon blijvend contact met de mond geprobeerd... ze ging in stap al aardig ontspannen lopen, en in draf zaten er ook wat mooie stukjes bij, vooral als ik voltes ging rijden:D

mooi. Let erop bij de volte dat jij je binnenhand niet naar je lichaam brengt zoals met sturen op de fiets. Binnenhand van de hals, opzij dus, zonder dat hij naar je lichaam gaat.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:25

Ik kom weer even binnenvallen, ik had weer een vraagje.
Ik hoorde op de manege iemand zeggen dat als je je pony aan de teugel rijd, hij langer leeft :P Geen idee of het waar is...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:37

Nynke_Mandy schreef:
Ik kom weer even binnenvallen, ik had weer een vraagje.
Ik hoorde op de manege iemand zeggen dat als je je pony aan de teugel rijd, hij langer leeft :P Geen idee of het waar is...

Onzin.
Wanneer je je pony-paard CORRECT aan de teugel rijdt, kan hij je beter dragen (juiste spieren trainen) en is de kans op blessures kleiner.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:42

Oke, dankje :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:57

Donderdag is het super gegaan. Maar na hals strekken weigerd hij aan de teugel te lopen? Is dit normaal, of miet ik dan iets doen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:21

Ik weet niet hoe jouw halsstrekken er uit ziet en voelt (da's altijd het probleem in dit soort topics). Maar heb je wel eens geprobeerd de teugels in heel kleine stukjes steeds iets meer op te pakken ipv in 1 keer helemaal kort? Dus zo geleidelijk dat het paard heel langzaam als een harmonica weer "korter" wordt gemaakt? Dus een cm, en dan daarmee even blijven rijden. Dan weer een cm, en daarmee blijven doorrijden. Etc. Totdat de teugels op maat zijn... (en daar doe je dan meerdere voltes over).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:29

Nee, dat nog niet. Kan ik uiteraard proberen, maar dat kan in in het L1 proefje niet. Dan is het hals strekken en teugels weer oppakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:10

_Naomi_ schreef:
Nee, dat nog niet. Kan ik uiteraard proberen, maar dat kan in in het L1 proefje niet. Dan is het hals strekken en teugels weer oppakken.

Maar het gaat toch om de training!? Je traint (thuis) tot het goed gaat en dan ga je een proefje rijden......

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:13

Ja, dat klopt. Ik zal het eens gaan proberen :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:00

ik kom zo maar binnenvallen := maar zag bij een zweedse "vriend" dit op facebook staan, is wel zweeds maar wel aardig te begrijpen.
het maakt duidelijk wat de gevolgen zijn als je je paard in de krul trekt.

Afbeelding