Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:23

Bedankt voor de mooie uitleg Japeloup. Wat hebben paarden het soms toch te verduren van ons!

Hoe weet je nu precies in welke houding je je paard het minst tot last bent en wanneer je echt in balans zit met het paard? Is dat voor elke combinatie weer anders?

Wat is paardrijden toch moeilijk... :=

evamarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:31

fijn dat het zo goed gaat

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:21

Ja en nee. Elk paard en ook elk moment vraagt om zo te zitten dat ze het minste hinder van ons hebben. Hoe bedoel ik dat: als ik merk dat een paard terughoudend galoppeerd dan ga ik vaak naar de verlichte zit of lichtrijden. Laat hij weer lekker los dan ga ik voorzichtig zitten. Voelen wat op dat moment noorzakelijk is, zeg niet dat dat makkelijk is (laat staan dat ik het altijd goed doe...). Bewust zijn van het fijt dat ze zo gevoelig zijn, is al 80% gewonnen.

OhJaJoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:49

laetitia schreef:
goede tips! Ik heb gister geprobeerd te lichtrijden door mijn bekken te kantelen maar dat is nog best moeilijk (zeker als je een behoorlijk draftempo aanhoudt in het bos, zijn aan het trainen voor de paarden 3 daagse). Maar tijdens de stap merkte ik wel meteen verschil met het 'salsa-en' met je paard: paard liet rug ineens los!

In het boek van Ulrieke Thiel staat ook beschreven dat paardrijden net als stijldansen is: jij moet je paard leiden en net als bij het dansen is het voor een danspartner vreselijk om te moeten dansen met iemand die geen ritme heeft en die niet meegaat met je bewegingen. Dat jij dan als danspartner dat weer moet compenseren. Als je als ruiter dus niet mee bent in de beweging dan moet je paard dit compenseren en zal hij vast komen te zitten in spieren die hij gebruikt als tegenhanger van jouw disbalans (ofzo :P).

Kan het effect zo groot zijn dat als je als ruiter de correcte houding hebt (dus goed rechtop en in balans,niet te veel naar achteren of voren) en meeswingt in zijn beweging dat het paard zijn rug loslaat en meer over de rug gaat lopen? Ik heb dit gister ervaren.

Via Bol.com lukt het me niet aan dit boek te komen. Iemand een andere tip?

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:12

@laetitia, wat goed zeg dat je zoveel verschil voelt!

Juffie heeft zaterdag weer goed op mijn zit gelet. Moet zelf nog heel bewust zijn met mijn houding.
Vooral teveel achterover zitten met doorzitten en mijn rechterbeen tever achter de singel ipv op de singel :(
Maar we houden vol. Ga de tips die hiervoor stonden zeker eens even doen. Heb ze ff gekopieerd op a4-tje. Kan ik ze rustig lezen vanavond voor ik op paard stap.

Iemand nog leuke oefeningen om mijn heupen los te maken voordat ik op paard stap?
ronddraaien en links/recht wiegen doe ik. Verder nog?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:27

Buik dansen voor de spiegel. Schouders stil houden en met je heup/bekken proberen alle bewegingen te maken die je op je paard ook moet doen. Zeker leuk om zo je hulpen voor de verschillende zijgangen te "oefenen". Kan je vaak ook zien dat je links en rechts niet helemaal gelijk bent. Maar daardoor train je het wel.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:11

zit nu op stoel op werk met heupen te wiegen om idee te krijgen wat japeloup bedoelt. Collega kijkt me bevreemd aan

Tja maar moet ik je eerlijk zeggen dat ik nooit precies weet hoe ik moet zitten met mijn zijgangen.
Kom ook nog niet verder dan sb... en klein beetje wijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:22

ja en dan is de vraag hoe is het je geleerd en is dat de juiste manier?
ik heb de ervaring dat er verschillende manieren aangeleerd worden aan de mensen,niet altijd de goede helaas.schrijf eens op hoe je je paard zijwaarts laat gaan in het wijken?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:48

op de AC lijn. Eerst rechtzetten op de ac lijn. Dan binnenbeen iets naar achter plaatsen, kijken naar de letter waar je naartoe wilt bv F. Buiten been eraan houden om schouder te begrenzen en lichte stelling houden op binnen teugel. Buitenteugel tegen de hals houden. Voor mijn gevoel heb ik dan iets meer druk op mijn buitenbeen (kant waar je naartoe wil)
Zit het hier ff in gedachten te doen, volgens mij doe ik het zo :o

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:09

super goed dat je weer begonnen bent!!

Succes *\o/*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:15

waarom leg je je binnenbeen naar achter? en wat doe je met je buitenbeen? en waar zit je?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:03

ik ben pas ook pijnlijk gevallen en was daarna best bang... het was in mijn laatste les voor ik op vakantie ging dus ben ik goed aan het nadenken wat ik fout deed enzo, maar nu weet ik dat er niks aan te doen is het is eenmaal gebeurt... wel vind ik het heel knap dat je na al die jaren het tog wil doen, want ja je wil het niet kwijt ;)
als er genoeg mensen je steunen gaat het je echt lukken, suc6!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:55

Stille meelezer geweest maar wil toch even wat delen. Oeh ik ben zo trots op [***] *D
Ze werd altijd al met sporen gereden en reageerde slecht aan het been toen ik haar net
kocht.

Je moest echt knijpen en hand afsteken naar voren.. of spoor wrijven + tikje zweep indien
niet reageren. Je hoefde haar niet met sporen te trappen ofzo hoor, zo erg was het
absoluut niet. In principe was ze wel voorwaarts maar reed je zonder spoor dan viel ze
erg vaak terug in tempo.

Laatste tijd voelt ze erg fijn, reageert goed op kuitdruk.. maar ik wist niet zeker of ik haar
nu wel of niet spoorde (met spoortjes) dus ik heb ze van mijn laarzen af gehaald en ben
tempowisselingen gaan oefenen.

Tot mijn grote verbazing reageerde ze exact hetzelfde aan het been met als zonder spoor
(even snel.. dus niet even langzaam := . Lichte kuitdruk 2 benen = weg) terugzetten in
tempo en voorwaarts en weer terug.. ze liep echt heel relaxed.

We hebben niet veel aan de voorkant gewerkt al begint ze nu wel wat meer naar mn hand
te zoeken. Alleen wil ze her en der nog wel eens kantelen (en baasje ook... := )

Maar oeeeeh ik was zo trots op mn meisje *D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:05

Heerlijk he Svandijk!

Ik ben altijd van mening dat sporen niet nodig zijn. Als je paard niet goed aan het been is dan moet je opnieuw beginnen om ze op de minste druk te laten reageren. Dus belonen als ze ook maar iets opzij of voorwaarts gaan.
Kwartje valt dan vrij snel weer!

Weten jullie wél waar jullie zitbeenknobbels zitten :D? Die dienen als stekker in het stopcontact voor het contact met de paardenrug. Als die niet in goed contact staan met de paardenrug krijg je kortsluiting in je communicatie!
(erg leuk boekenwijsheid, nu nog de praktijk ;-)).

mysteryvlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:20

super dat je weer kan leren paardrijden... <3
ik ben er ook lang geleden afgevallen toen was ik 9.
het was mijn eerste les,want toen woonde we nog in een andere provincie,gewoon op een dood normale manege...
alleen,er werd bijna geschreeuwd in de microfoon door mijn leraar. :(
ik zat op een haflinger en die leek me wel leuk,want je mocht zelf kiezen op wie je wou rijden *\o/*
het ging een half uurtje goed ofzo,en toen gaf ik niet genoeg been,en ging hij stil staan.
2 seconden later vloog ik in de lucht,en lande ik hard op de grond.
het was een pijnlijke val.
ik heb toen nog 6 weken gereden en toen was ik eraf gegaan... :j
nu wonen we in overijssel,en nu rij ik op een leuke manege met hele leuke pony's en paarden. <3
ik rij nu al bijna anderhalf jaar op deze manege! :D
en ik ben er super blij mee,dat ik nu gewoon door kan rijden! _/-\o_ <3

xxx britt en mystery-Vlies!<3 /3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:21

is ook wel zo maar aangezien we met het wijken enz ook een beetje werken vind ik t fijn om ze erbij te hebben.

Ik leg namelijk mijn benen inmiddels niet meer naar achteren. Ben erachter gekomen dat ik haar dan alleen maar uit balans breng waardoor ze gaat kantelen.

Ik heb niet zo'n moeite met mn tenen recht houden (dus ik raak haar ook niet vaak onbedoeld met de spoor aan), dat is wel fijn.

Vroeger heb ik een aantal lessen gehad met touwtjes aan mn beugels. Niet dat dat de oplossing was op korte termijn toen omdat ik mn voeten moest dwingen maar heb daardoor wel die spieren opgerekt waardoor het al jaren heel natuurlijk gaat.

Gaf alleen een beetje spoor als ze écht niet reageerde.. Vooral omdat ze in het begin met de zweep telkens haar hoofd omhoog gooide, haar rug hol trok en dan heel hard wegspurtte.

Dat is ook niet goed voor haar rugspieren ivm blokkades en ontstekingen enz oplopen dus heb ik haar gewoon langzaam aan een zweep laten wennen (waar ik overigens zelden mee rijd)
(deze wijsheid heb ik van mijn zadelmaakster, die is ook veel met fysio bezig enzo. Toen ik [***] net had gooide ze heel vaak haar hoofd omhoog en drukte ze haar rug weg. Toen leek het alsof telkens op een andere plek haar wervels scheef stonden. Volgens de zadelmaakster waren dat haar wervels niet zélf maar had dat te maken met de extra belasting + haar toen slechte conditie, de spieraanhechting om de wervels raakten ''ontstoken'' .. Waren kleine ontstekingen en waren de dag erna vaak al weg maar die waren hard en voelden aan alsof het haar wervel was. Sinds ze aan is gekomen, meer bespiering heeft en we als combi vooruit zijn gegaan heeft ze dit al een aantal maanden helemaal niet meer. Maar ben nog steeds heel voorzichtig := )

En daarbij zei mn instructrice ook dat ik dat hoofd omhoog gooien en rug wegdrukken zoveel mogelijk moest ontzien. Ik wou soms wat overdrijven in mijn tempowisselingen en haar van een normale draf flink over haar tempo rijden. Ze heeft me even duidelijk gemaakt dat een tempowisseling helemaal niet zo overdreven moet maar dat het juist kleine schakelingen zijn die er toe doen (belangrijker) dat was al in de eerste les die ik kreeg.

Ben wel blij want nu we alleen voorlopig even met ''naar de hand toe rijden'' bezig zijn gaan de sporen er voorlopig op zeker niet aan *D

Nu heb ik weer wat nieuws. Ik hield vroeger altijd rechts vast. Toen dat was afgeleerd pakte ik links vast en gooide ik rechts los en nu heb ik wel recht contact maar moet ik linksom mn rechterschouder meer mee naar voren doen op de voltes want ik zit soms met mn bovenlichaam iets gedraaid naar rechts (waardoor zij op de korte voltes en afwenden naar binnen neigt te vallen)

We blijven bezig :p

Edit: wat duidelijker gemaakt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:20

knollentuin schreef:
waarom leg je je binnenbeen naar achter? en wat doe je met je buitenbeen? en waar zit je?

Binnenbeen net iets achter de singel, omdat ze anders niet opzij wil. 't is niet veel. Buitenbeen blijft op zijn plaats.
zit is iets op buitenbeen, maar merkte gister dat ik inknik in mijn heupen (naar rechts als ik voor rechterbeen wijk).

Heb trouwens oefening geprobeerd... staan, staan, zit etc etc. Nou dat ging niet zo goed :o
Linksom kon ik het bijna niet en rechtsom iets beter. Ging ook vreselijk tegen de natuur in voor mijn gevoel.
Naar mate we wat warmgedraaid waren ging het beter, maar voelde dat ik wat voorover moest zitten om dit te kunnen doen.
Plofte niet in zadel maar het blijven staan ging niet echt...
:( Baalde er stevig van..... wat heb ik toch een braaf dier dat ze zo ontspannen en lief blijft lopen met dat geklungel van mij erop.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:25

laetitia schreef:
Heerlijk he Svandijk!

Ik ben altijd van mening dat sporen niet nodig zijn. Als je paard niet goed aan het been is dan moet je opnieuw beginnen om ze op de minste druk te laten reageren. Dus belonen als ze ook maar iets opzij of voorwaarts gaan.
Kwartje valt dan vrij snel weer!

Weten jullie wél waar jullie zitbeenknobbels zitten :D? Die dienen als stekker in het stopcontact voor het contact met de paardenrug. Als die niet in goed contact staan met de paardenrug krijg je kortsluiting in je communicatie!
(erg leuk boekenwijsheid, nu nog de praktijk ;-)).

:') grappig dat stekker verhaal... :')

Snap wat je bedoeld met de sporen, maar moet zeggen dat ik ze wel heb. soms is het gewoon nodig om haar ff een kleine por met spoor te geven. Zodat ze net ff meer bij de les blijft en ook echt reageert op been. Snap dat ik dan terug zou moeten naar de basis ...reageren op lichte druk, maar eerlijk gezegd rij ik zonder spoor dan reageert ze ook prima, maar soms sluit ze zich een soort van af en dan is goed doorkomen met mijn been is lastig. Klein porretje en dan is het meteen duidelijk en is het klaar. Dus ik wissel af... rij een tijdje zonder, dan tijdje met. Die afwisseling gaat best goed.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:32

Update.. Gisteren weer geprobeerd de oefening staan staan zit... dat ging nu goed.
Moet meer veren in mijn enkels dan ging het beter. Licht rijden tijdens galop ging ook goed.

Merk echter dat suus op de rechterhand teveel naar rechts is gesteld. Dat los ik nu op door te checken op ik genoeg druk heb op mijn buitenbeen en dat been niet te ver naar achter heb liggen.
Vervolgens druk ik mijn binnenbeen iets meer aan en zorg dat mijn buitenteugel goed tegen de hals ligt. Geef wel een kneepje in mijn binnenhand zodat ze wat stelling neemt. Alleen waar komt het vandaan en hoe kan ik ervoor zorgen dat het niet meer gebeurd?
Iemand ideeën?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:53

@sabm als je aan het wijken bent voor je rechterbeen zoals je omschrijft gaat het wbt je been ligging dus goed, ik was even bang dat je je binnenbeen te ver naar achteren legt . maar waarom zit je op links dan? volgens mij hou je dan juist je paard tegen ,dat kan dan moeilijker naar links toe waardoor jij moeite krijgt en dus inknikken gaat. zorg dat je aan de kant zit waar je vanaf wil wijken dus aan links zitten als je naar rechts toe wil.
dan je stelling, in principe is die eigenlijk niet nodig om te kunnen wijken, is je stelling te groot kan je paard overbuigen en makkelijk door de buitenschouder vallen. hoe rechter je je paard kan houden in het wijken hoe beter de buitenschouder te begrenzen is. verbinding aan je buitenteugel is dus heel belangrijk idd ,probeer eens met rechterstelling de a-c lijn rechtuit te rijden zonder dat je paard naar links valt.
gaat je linkerstelling wel goed of is die moeilijker? als je paard graag in de rechterstelling loopt heeft hij ws moeite met rechts lengte maken en links korter maken. de volte rechtsom eigenlijk altijjd uitzwaaien en de volte linksom naar binnen vallen,heb ik dat goed?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:18

Knollentuin je hebt het helemaal goed! Ze wil op volte linksom altijd naar binnen vallen. Tips?

Zal eens opletten over de stelling nemen met wijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:01

probeer de volte te rijden rechtsom zomder stelling te nemen zoals je gewend bent. [ik ga er eigenlijk vanuit dat je paards hoofd teveel naar binnen is] alleen een stukje van het oog en bakstuk zichtbaar hebben. rechtop in het midden van je paard zitten ,niet naar buiten willen gaan hangen maar vanuit je binnenzitbeenknobbel naar buiten houden,je binnenbeen lang houden [denk aan wijken maar dan op de volte] aan je buitenteugel en je binnenbeen je paard op de door jou uitgelegde te rijden lijn van de volte houden

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:15

Gaan we vanmiddag eens ff proberen. Tnx Knollentuin +:)+
Gaat lief pb-tje maken om knollentuin over te halen om een paar lesjes te geven om mijn zit goed te krijgen O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:42

knollentuin heeft aardig pbtje teruggestuurd :P

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:46

:D

Gisteren les gehad. Ging best goed, moet onwijs opletten dat ik mijn benen lang hou en niet mezelf vastzet in mijn schouders. Gelukkig merk ik meteen verschil als ik ze ontspan. Dus work in progress :D
We hebben ook ff proefje geoefend voor de wedstrijd voor morgen ..mijn 5e keer op wedstrijd met Suus.
Hoe heb ik het verzonnen 8)7 Maar goed, merkte duidelijk dat ik met de overgangen rijden net suus teveel bij me hou en mijn handen teveel naar achter plaats. Daardoor krijg ik dat ze zich invouwt en rug wegdrukt. Mijn eigen schuld |o Maar als ik zorg dat me handen netje op de plaats blijven sluit in mijn handen en mijn benen eraan hou. Dan is de overgang netjes. Dus als het fout gaat is it all on me :j

We zullen zien wat morgen brengt. Ik wil rustig de baan door met haar en de rust proberen te behouden.
(ben nu al zenuwachtig... waarom...het is niet alsof ik de OS rij :') ) Morgen maar spraytje Bach Rescue voor mij :=