Hoe weet je nu precies in welke houding je je paard het minst tot last bent en wanneer je echt in balans zit met het paard? Is dat voor elke combinatie weer anders?
Wat is paardrijden toch moeilijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
laetitia schreef:goede tips! Ik heb gister geprobeerd te lichtrijden door mijn bekken te kantelen maar dat is nog best moeilijk (zeker als je een behoorlijk draftempo aanhoudt in het bos, zijn aan het trainen voor de paarden 3 daagse). Maar tijdens de stap merkte ik wel meteen verschil met het 'salsa-en' met je paard: paard liet rug ineens los!
In het boek van Ulrieke Thiel staat ook beschreven dat paardrijden net als stijldansen is: jij moet je paard leiden en net als bij het dansen is het voor een danspartner vreselijk om te moeten dansen met iemand die geen ritme heeft en die niet meegaat met je bewegingen. Dat jij dan als danspartner dat weer moet compenseren. Als je als ruiter dus niet mee bent in de beweging dan moet je paard dit compenseren en zal hij vast komen te zitten in spieren die hij gebruikt als tegenhanger van jouw disbalans (ofzo).
Kan het effect zo groot zijn dat als je als ruiter de correcte houding hebt (dus goed rechtop en in balans,niet te veel naar achteren of voren) en meeswingt in zijn beweging dat het paard zijn rug loslaat en meer over de rug gaat lopen? Ik heb dit gister ervaren.
knollentuin schreef:waarom leg je je binnenbeen naar achter? en wat doe je met je buitenbeen? en waar zit je?
laetitia schreef:Heerlijk he Svandijk!
Ik ben altijd van mening dat sporen niet nodig zijn. Als je paard niet goed aan het been is dan moet je opnieuw beginnen om ze op de minste druk te laten reageren. Dus belonen als ze ook maar iets opzij of voorwaarts gaan.
Kwartje valt dan vrij snel weer!
Weten jullie wél waar jullie zitbeenknobbels zitten? Die dienen als stekker in het stopcontact voor het contact met de paardenrug. Als die niet in goed contact staan met de paardenrug krijg je kortsluiting in je communicatie!
(erg leuk boekenwijsheid, nu nog de praktijk).