ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:26

SharonIndezz schreef:
... en hoe bevestig ik het stuur het beste?

Ik ben momenteel het stuur aan het bevestigen vanaf de grond aan de lange lijnen. Dat pakt mijn paard echt heel goed op. De lijnen zitten nu nog aan de kaptoom en die ga ik pas aan het bit zetten als het stuur echt helemaal bevestigd is. Gisteren voor de tweede keer zo bezig geweest en al allerlei wendingen kunnen sturen; rechte en gebogen lijnen, zelfs al vrij netjes op de letter.
Wil zeker niet beweren dat dit de beste manier is hoor, maar het werkt bij ons in ieder geval goed en het is ook nog eens heel leuk om te doen!

SharonIndezz

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:46

vandaag weer ff op Rose gezeten,

Heb haar nu geleerd dat als ik been geef ze iets harder moet, dit heb ik geleerd door commando stap te geven en been eraan. Alleen snapte ze niet dat ze voorwaarts moest, dus met een tikje van de zweep erbij. toen ze dat deed goed beloond. Ik heb haar wel elke keer wat tikken moeten geven om haar voorwaarts te houden. Nu snapt ze het :+ helaas had ze ook door, dat ze door bokken mij eraf kon gooien, en ben er dus ook afgevallen, daarna meteen weer erop om te laten zien dat ik niet bang ben van haar, hierna ging het goed:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:23

ik wil even melden dat ik bij aan het lezen ben maar jullei hebben zo veel tips en truc weg gezet
dat het maar goed is dat ik op dit moment niets met mijn paard kan doen en mag doen anders kon ik mezelf niet in houden

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:28

Was diegene die je kan helpen er niet bij dan SharonIndezz? Das meestal wel fijn om het been aan te leren juist.
https://lh4.googleusercontent.com/_jAbu ... G_1874.JPG
Mijn nieuwe pony.. Ik ben benieuwd hoe ie 't gaat doen.. Hij is nu al ontzettend arrogant en niet echt snel onder de indruk!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:44

nee ze was er nog niet bij,

Rose mag nu lekker nog 2 weken op de wei met haar veulen, en dan gaan we weer verder als mijn instructrice komt. Ik merk aan Rose dat ze het wel heel leuk vind om te leren, en ze was ook erg onder de indruk toen ik eraf viel, en is daarna super super braaf geweest!

Leuke pony heb je joh!!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:47

Oh super! Over 2 weken maar eens foto's laten maken dan ;), ben wel benieuwd!

Leuk istie he <3, hij is wel voor de verkoop maar dat heeft geen haast en kan gerust maanden/jaren duren ;).

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:39

ja hij is heel schattig!

Ik zou hem niet weg doen als ik jou was :+

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:18

Hoi allemaal, ik sluit mij ook graag aan bij dit topic. Ik ben nl ook begonnen met beleren van mijn jonge Welsh cob.
Ik heb vooraf beetje licht longeerwerk gedaan (2 weken aantal korte sessies), vervolgens erop hangen, erop en paard rondjes gestapt aan de hand met begeleider erbij.
Daarna 1 les aan de longe, en nu voor 2e keer los zonder longe. Stuur zat er nog niet op, maar mijn paard is tot nu toe erg rustig en braaf, waardoor ik nu beter sturen kan trainen zonder de longe. We zijn bezig met voorwaarts tempo en sturen (enkel stap en draf).
Ik was overigens begonnen met een bit, maar omdat hij zo druk was met zijn hoofd, ben ik op bitloos overgegaan en dit bevalt mij veel beter. Ook sturen gaat beter!
Voorwaarts tempo is nog wel erg moeilijk, hoe was jullie ervaring daarin?
Ik train vanwege zijn leeftijd hooguit 30 minuutjes per keer en niet vaker dan 3 keer in de week.

Hierbij nog paar foto's:

Nog aan de longe en met bit
http://94.100.120.71/1306950001-1307000 ... _jT2V.jpeg

Toch wel wat spanning:
http://94.100.127.150/1306950001-130700 ... _S8rp.jpeg

Los van de longe en bitloos
http://94.100.119.248/1306950001-130700 ... _oDnY.jpeg

http://94.100.124.57/1306950001-1307000 ... _q61W.jpeg

Braaf!!!
http://94.100.127.147/1306950001-130700 ... _Iq-4.jpeg

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:08

vandaag onze geweldige Leroy gepakt na 2 week alweer..
Even gelongeerd, toen met lange lijnen en er toen op. Oo wat is ie braaf. Alleen zo sloom..
Heeft iemand een tip daar voor? Want het moet nu niet al zijn dat ik in draf bij elke stap aan moet sporen..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:35

Intel; ziet er fijn ontspannen uit :)

Vanaf hoe oud is t eigenlijk wijs om te beginnen met lange lijnen? Bis gaat de zomer sowieso lekker groeien, voor mij ook ff vakantie na 1,5 jaar opvoeden :+ Maar wil m van t najaar heel rustig aan gaan oppakken en zo tegen de jaarwisseling eens bezig zijn met rustig longeren ed, lange lijnen lijkt me alleen beter, ook ivm beleren voor de wagen.. En stuk minder belasting dan bij alleen longeren natuurlijk...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:05

Ik heb veel meegelezen, met plezier en herkenning jullie posts gevolgd, volgens mij maar 1 of 2 keer zelf gepost dus niet echt een grote bijdrage geleverd, maar moet nu melden dat ik er klaar mee ben... *\o/* dat wil zeggen, ik ben op het punt gekomen met onze pony beleren dat dochterlief er vandaag weer op ging en voor het eerst los op hem heeft gegaloppeerd én een laag kruisje heeft gesprongen (ter info: hij wordt deze maand al 7, laat begonnen). Ben dus een trotse mama van dochter én trots op onze knappe pony Danser, ook wel een beetje verdrietig |( , want het was erg leuk zo met hem aan het werk te zijn. Ze mogen nu verder samen groeien!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:52

Ismey, ik maak altijd Prrrrr (hoog) geluidje als hij in actie moet komen. Met dubbele lijnen is het wel verstandig om in begin longeerzweep erbij te gebruiken. Maar nooit teveel longeren, paarden vinden dit vaak erg saai en is bovendien helemaal niet zo gezond voor die jonge paardenbenen. Beter is dan freestyle longeren, bovendien vinden ze dit ook veel leuker! Dit kun je op gegeven moment combineren met balkjes om ze sterker te maken.

Vanaf 3 kun je beginnen met lange lijnen, evt met 2,5 jaar maar dan erachter lopen en rechte lijnen maken.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:44

Ik meld me ook aan bij dit topic.
Momenteel ben ik ook bezig mijn jonge paardje, een 3,5 jarige fjord, te beleren.
Hij is in mijn bezit van veulen af aan en is eigenlijk altijd in handen geweest dus 'kende' al redelijk wat : voetjes geven, meelopen aan touwtje, buiten wandelen, wasplaats, ...

Gisteren ben ik er zelf voor de eerste keer opgegaan. In totaal was het de 4e keer onder het zadel.
Beestje is superflink!
We hebben een klein drafje gedaan en ook even los van de longe gegaan. Maar hij snapte de beenhulpen totaal niet ( wat uiteraard logisch is). Hoe brengen jullie dit aan: samen met stemhulp? nemen jullie een zweepje mee in het begin?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:45

Ik gebruik wel zweepje, juist om mijn hulp te benadrukken bij geen reactie.
Uiteraard als aanwijsstokje. Als je paard erg gevoelig is en angstig zou ik nooit een zweepje gebruiken, maar mijn paard is een beetje flegmatiek soms en dan is het een handig hulpmiddel.
Been hulpen kun je in begin nog achterwege laten, eerst stuur erop en combineren met je gewicht. Door bv naar binnen te zitten gaat je paard vanuit natuurlijke reactie op verstoorde balans ook die kant op.
Vooral in begin niet teveel hulpen tegelijk, dat is idd te verwarrend. Je moet het in begin heel simpel houden en korte momentjes vragen.

Ik gebruik wel stemhulpen,vind dat toch wel een fijne methode omdat ze het vanaf grondwerk ook zo leren.

Ik heb topic geopend van het beleren mijn paardje:
[RT-HAW] Jonge Welsh beleren ! met foto's

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:05

Sinds kort heb ik een jaarling fjord gekocht waar ik over een paar jaar een leuk rijpaardje van wil maken.
Interessant topic, ik doe weer een hoop ideeën op.
Helaas moet ik met veel dingen nog even wachten, maar liever wachten tot het fjordje er aan toe is!
Ik ben wel al bezig met wandelen, poetsen, vast staan, dekje op en af ( zonder singel) schrikparcoursje. Dit doe ik ongeveer 2 a 3 keer per week voor 10 a 15 minuten.
In de winter gaat hij naar de opfok daarna wil ik beginnen met grondwerk/ loswerken/ dubbele lange lijnen. Maar eerst maar eens kijken hoe hij dan is en of hij er aan toe is.

Groetjes

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:10

Leuk om zo bezig te zijn met je paardje, je kunt veel dingen op jonge leeftijd leren, maar ze hebben maar korte concentratie en 2 jarige hoort natuurlijk nog gewoon lekker veulen te zijn. Dubbele lange lijnen zou ik persoonlijk nog mee wachten, zeker tot ze 2,5/3 jaar zijn.

Miko25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:09

Gebruik zelf ook een zweepje als 'aanwijstokje' puur voor de duidelijkheid. Eindeloos been geven haalt niets uit als ze het niet begrijpen dan beter 3 of 4 keer met zweepje rijden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:15

aangezien ik toch een beetje deel wil nemen aan dit topic plaats ik een aantal fotos met daarbij behorende het commentaar wel op gelet dat ik mijn paard in eerste instantie reed met een engels zadel en nu pas mijn western zadel heb.
deze foto is de 2 de keer dat ik op hem zit.
Afbeelding
Afbeelding
rustig stappen met de begeleider naast hem
Afbeelding
Afbeelding

en de 8 ste keer dat ik op hem reed
hierna is er niet meer op hem gereden wegens hechtingen aan zijn mond
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hutch is nu een week 3 jaar .
zadel mak gemaakt met 2 jaar en 10 maanden en staat nu bijna 1 maand stil en zal pas over 1 maand weer op gepakt worden

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:27

Miko25 schreef:
Gebruik zelf ook een zweepje als 'aanwijstokje' puur voor de duidelijkheid. Eindeloos been geven haalt niets uit als ze het niet begrijpen dan beter 3 of 4 keer met zweepje rijden.

Wat bedoelen jullie precies met 'aanwijsstokje'? ;(
De mijne reageert aan de longe dus perfect op de stem ( halt / stap / draf ...die commando's zitten er perfect in). Echter als ik erop zit reageert hij hier niet meer op...
Dus heb ik nu een zweepje erbij genomen. druk met been...geen reactie...druk met been + tikje van de zweep...reactie + beloning.
Bedoelen jullie het ook zo?
Hoewel ik het liever zonder zweepje zou doen, aangezien ik hem ook liever in de toekomst zonder zweep wil gaan rijden...

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:39

ik heb precies het zelfde vuyatela! ik gebruik idd mijn zweepje zoals jij het zegt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:10

Precies gewoon tikje (tegen voorbeen of achter de singel), maar niet slaan uiteraard. Een zwiep in de lucht werkt ook super bij gevoelige paarden. Je kunt beter in begin direct goed aanleren en later kun je gerust zweepje weglaten als hij goed voorwaarts is. Ik vind het ook onzinnig om met hulpmiddelen/druk te rijden als het niet nodig is. Meer met minder!
Maar je kunt beter 1 keer zweepje gebruiken dan 4 keer met je benen inwerken (en geen reactie krijgen), want daar worden ze echt flegmatief van.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:14

Hoevaak rijden jullie op een paard dat net ohz is?
Savanna word nu niet zo vaak meer bereden door mij, ik heb het heel druk iv.m school etc!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:14

ik rijd nu 3 keer in de week op die van mij

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:24

ik rij 3 keer in de week hooguit half uurtje, dat vind ik echt genoeg voor een jong paard. ze moeten tussendoor ook tijd krijgen om het psychisch te verwerken.
maar afgelopen week helemaal niet gereden en dan stap ik er ook zo weer op! ze vergeten niet wat ze leren ;-)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:36

Leuk om de posts te lezen van iedereen!

@ismy en intel: Mijn pony is ook redelijk sloom (meer geen zin om te lopen :p) maar vooral als ik wat van haar vraag (voorwaarts neerwaarts bijv). Ik heb geleerd van mijn instructrice dat tempo houden het belangrijkste is dus been been en nog eens been (uiteraard niet teveel zoals al gezegd dus als ze naar paar keer been nog niet op tempo zit dan zweeptikje op hals + geluid erbij.
Om haar op tempo te houden gebruik ik het commando als ik haar sneller wil laten lopen aan de longe (ik gebruik toevallig jajaja voor sneller en rustig voor langzamer). Ik gebruik dus eerst het commando + minimaal been en dan steeds feller been + zweep als het echt niet wil.

@olga: gefeli met je nieuwe aanwinst, wat een beauty zeg!

Even een update over mijn paardenbeest: gisteren ziyyah weer opgepakt na haar anderhalve week even rust gegeven te hebben (ik had het gevoel dat ze alles even moest verwerken in haar koppie). Mijn instructrice vroeg nog: moet je haar niet even longeren van tevoren? En ik dacht omdat ze zo rustig is normaal gesproken van ah nee joh. Klein inschattingsfoutje dus, want ze was redelijk heet voor haar doen (alsnog een redelijk lachertje vergeleken met sommige groene paarden). En er gebeurde van alles op het erf en in en rond de bak dus ik had m`n handen vol. Maar zolang ik haar aan het werk hield ging het zeer aardig. Ik ben nu bezig met haar voorwaarts-neerwaarts te rijden en er zaten zowaar echt ontspannen stukjes tussen waarbij ik echt voelde dat ze haar rug gebruikte en haar achterbenen onder haar lichaam trok. Erg gaaf gevoel dus :) Nu 1 keer per week les en 1 keertje per week zelf rijden en dan nog de andere dag iets voor de fun :P Ben erg trots op mijn paardje!
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 17-05-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt