[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:53

MarcelDufour schreef:
Als ik leerlingen heb die het niet zo heel goed zien, dan laat ik ze altijd met een iets hoger grondtempo galloperen. Dat heeft als voordeel dat als ze te groot komen, het makkelijker is voor het paard om te springen, omdat ze al de hulp van het tempo hebben. Komen ze te dicht uit dat tempo, dan hebben ze een fout, maar dat zouden ze bij een lager tempo ook hebben. Komen ze daarentegen te groot uit een lager tempo, dan zie je dat paarden vaak twijfelen omdat het dan wel ver wordt om te springen. George Morris, de amerikaanse trainer, leerde al zijn leerlingen zo rijden. En die kwamen zelfs tot Grote Prijs niveau. Alleen zorgde hij ook daar bij er voor dat ze de beste van de beste paarden kochten, en dat helpt echt enorm :D

clarence schreef:
Ja, helemaal waar. Ik denk dat ze daarom hier ook rekenen met galopsprongen van 3.6 meter. Afzet en landing van 1.8 meter. Dan maken ze stappen van 0.9 meter. Twee stappen voor landing en dan 4 voor 1 galopsprong. Er zijn inderdaad een heleboel GP ruiters hier die echt niet zo goed kunnen rijden, maar toch wel goed meedoen.

Wat een gedoe he? Moet je bijna universiteit voor gehad hebben. Ik hou het graag simpel.

clarence

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:56

Ja, goed paardrijden is heel simpel maar niet makkelijk. :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:05

MarcelDufour schreef:
Molentjes zijn 3 of 4 hindernissen die als een kruis of mercedes ster gebouwd zijn als je van bovenaf zou kijken.

En hoe rij je dat dan? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Filmpje ergens te vinden?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:07

in een volte...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:12

Zo?

|

_ _

|

Maar dan met meer ruimte tussen de middelste twee?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:24

Nee. Clarence, zo;

x

maar dan veel groter

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:25

tja, zoiets:
+

of met 3 hindernissen, dan heb je iets meer tijd ertussen. en daar spring je in een volte overheen

Hoe groot en hoeveel hindernissen hangt van jouw voorkeur en de handigheid/niveau van jou en je paard af. Je kunt dan een beetje wisselen met de volte wat groter en kleiner maken.
Je kan dit overigens ook prima doen met alleen balken op de grond, om eens even te kijken zelf.

edit: ahh was ongeveer gelijk, maar goed zo dus :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:28

Thanks. Duidelijk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:07

MarcelDufour schreef:
Simmie schreef:
MarcelDufour schreef:
Komen ze te dicht uit dat tempo, dan hebben ze een fout, maar dat zouden ze bij een lager tempo ook hebben.

Daarom galoppeer ik ook ritmisch door.

Citaat:
Komen ze daarentegen te groot uit een lager tempo, dan zie je dat paarden vaak twijfelen omdat het dan wel ver wordt om te springen.

Absoluut, dat doet mijn paard ook. Tenminste als het een brede oxer is en hoger dan 1 meter.

Vandaar dat ik ze wat hoger in het tempo laat rijden, is dat probleem ook opgelost.
[/quote]

Zo dacht ik het ook op te lossen, maar ik kon een poos geleden mijn paard dan niet op het achterbeen houden.
Daardoor werd ze lang, kwam te veel op de voorhand waardoor ze wanneer ze af moest zetten niet meer van de grond kon komen en in de sprong terecht kwam.
Inmiddels kan ik haar op het achterbeen houden terwijl ik mijn grondtempo hoger maak. Dat maakt een wezenlijk verschil, maar dat hoef ik je niet uit te leggen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:11

Marcel schreef:
Vandaar dat ik ze wat hoger in het tempo laat rijden, is dat probleem ook opgelost.

Simmie schreef:
Zo dacht ik het ook op te lossen, maar ik kon een poos geleden mijn paard dan niet op het achterbeen houden.
Daardoor werd ze lang, kwam te veel op de voorhand waardoor ze wanneer ze af moest zetten niet meer van de grond kon komen en in de sprong terecht kwam.
Inmiddels kan ik haar op het achterbeen houden terwijl ik mijn grondtempo hoger maak. Dat maakt een wezenlijk verschil, maar dat hoef ik je niet uit te leggen.

ja, want dat is nou precies het probleem met dat naar voren rijden. Je moet er een geweldig goed paard voor hebben. Dat deed die amerikaan ook goed, hij kocht de beste beesten die je maar vinden kon hier.

PS, ik bedoel niet dat jouw paard niet goed is, maar ik spreek in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 13-02-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:17

Ik snap het hoor, voel me ook niet aangevallen.
Mijn paard is goed. Te goed voor mij eigenlijk, maar ja, ze zal het toch met me moeten doen.
Gelukkig heb ik, zoals ik al eerder vermeldde, echt een hele goede en fijne instructeur.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:19

Simmie schreef:
Ik snap het hoor, voel me ook niet aangevallen.
Mijn paard is goed. Te goed voor mij eigenlijk, maar ja, ze zal het toch met me moeten doen.
Gelukkig heb ik, zoals ik al eerder vermeldde, echt een hele goede en fijne instructeur.

Dat is zo belangrijk, een goeie instructeur. Die behoed je voor fouten die een paard zijn vertrouwen kunnen ontnemen.
En als je paard vertrouwen heeft, dan zijn ze ook heel vergevingsgezind.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:30

clarence schreef:
Hier een gymnastiek van George Morris:

http://books.google.com/books?id=1j3eHK ... er&f=false

Klik op George Morris en scroll naar beneden. Leuke oefening en leuk boek. Als iemand weet hoe ik dat plaatje moet embedden, hou ik me aanbevolen.

Op het laatste plaatje staat een molentje (groene achtergrond).
Ik vond dit superhandig voor mijn vorige paard, die heel heet was en ook naar de sprong ging rennen, maar waar ik gek genoeg wel mee durfde te springen. Door dit soort oefeningetjes te doen, begon hij wel op mij te letten en te springen ipv racen, doordat ik hier eindeloos mee kon varieren. En je kan natuurlijk ook gewoon recht uit rijden na een sprong, zodat het niet te zwaar wordt met al die wendingen.

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:32

ik heb een vraag die eigenlijk over mijn eigen pony gaat, want zij vind springen echt eng/vreselijk (wat ik erg jammer vind)
nu de vraag:
Hoe kan ik het springen weer leuk voor haar maken, want ik vind zelf springen veel (!!!!) leuker dan dressuur
(of hoort deze vraag niet hier?? )

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:35

merrien1 schreef:
ik heb een vraag die eigenlijk over mijn eigen pony gaat, want zij vind springen echt eng/vreselijk (wat ik erg jammer vind)
nu de vraag:
Hoe kan ik het springen weer leuk voor haar maken, want ik vind zelf springen veel (!!!!) leuker dan dressuur
(of hoort deze vraag niet hier?? )

Door heel veel vertrouwen te geven...balkjes lopen, hele lage sprongetjes. lekker spelen. Dat is DE basis.
Voor bijna elk paard is er een hoogte die ze niet eng vinden. En van daaruit ga je heel rustig, beetje voor beetje omhoog. Daar gaat een paar maanden over heen, maar daar heb je dan ook nog jaren lol van.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:39

Wat een ontzettend handig topic!
Ik heb zelf ook een vraagje. Ik heb een haflinger, die voor haar ras aardig kan springen. Maar ik heb een tempo probleempje. Op het moment dat ik galopeer in een bak waar hindernissen staan is ze niet te houden, dan is ze ontzettend druk. Als ik dan op een hindernis afrij, gaat ze steeds langzamer galoperen, maar ze springt wel gewoon. Ik heb ook springles (van meerdere instructeurs) en die zeggen dat ik mijn hele tempo omhoog moet gooien, maar dan gaat ze ongecontroleerd rondjes galoperen en ik kan niet sturen, niet remmen, niks. Mijn vraag is dus: Hoe zorg ik ervoor dat ik een regelmatig tempo heb, ook voor de sprong, zonder dat zij uitmaakt waar we heengaan?

Ik heb zelf het idee dat ze het doet omdat ze dan de afstand beter/makkelijker kan inschatten, want als ik na de sprong verder galopeer gaat ze weer heel hard en dan voor de volgende hindernis neemt het tempo weer af..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:39

Lijkt me een leuk boek, waar kun je dat kopen?

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:40

heel erg bedankt daar ga ik goed mee oefenen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:50

Mette schreef:
Wat een ontzettend handig topic!
Ik heb zelf ook een vraagje. Ik heb een haflinger, die voor haar ras aardig kan springen. Maar ik heb een tempo probleempje. Op het moment dat ik galopeer in een bak waar hindernissen staan is ze niet te houden, dan is ze ontzettend druk. Als ik dan op een hindernis afrij, gaat ze steeds langzamer galoperen, maar ze springt wel gewoon. Ik heb ook springles (van meerdere instructeurs) en die zeggen dat ik mijn hele tempo omhoog moet gooien, maar dan gaat ze ongecontroleerd rondjes galoperen en ik kan niet sturen, niet remmen, niks. Mijn vraag is dus: Hoe zorg ik ervoor dat ik een regelmatig tempo heb, ook voor de sprong, zonder dat zij uitmaakt waar we heengaan?
Ik heb zelf het idee dat ze het doet omdat ze dan de afstand beter/makkelijker kan inschatten, want als ik na de sprong verder galopeer gaat ze weer heel hard en dan voor de volgende hindernis neemt het tempo weer af..

Het lijkt wel of dat het meest voorkomende probleem is, als ik lees hoeveel ruiters/amazones dat probleem hebben.
Ik denk dat je instructeur inderdaad gelijk heeft. Maar, je moet niet vergeten dat niet ieder paard het karakter heeft om te springen. Er zijn er bij die gewoon te heet zijn. Dat is heel moeilijk te verhelpen. Ook zou ik in jouw geval heel veel springen over hele kleine hindernisje. Echt heel laag, en als het goed is moet je merken dat ze alles normaler gaat vinden. Als je heel laag springt, dan kan je dat gerust iedere dag doen. Daar lijden ze helemaal niks van.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:51

CaPrIoLe`79 schreef:
Lijkt me een leuk boek, waar kun je dat kopen?

Welk boek heb je het over?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:52

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:56

Dat ja :j

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:57

MarcelDufour schreef:
Het lijkt wel of dat het meest voorkomende probleem is, als ik lees hoeveel ruiters/amazones dat probleem hebben.
Ik denk dat je instructeur inderdaad gelijk heeft. Maar, je moet niet vergeten dat niet ieder paard het karakter heeft om te springen. Er zijn er bij die gewoon te heet zijn. Dat is heel moeilijk te verhelpen. Ook zou ik in jouw geval heel veel springen over hele kleine hindernisje. Echt heel laag, en als het goed is moet je merken dat ze alles normaler gaat vinden. Als je heel laag springt, dan kan je dat gerust iedere dag doen. Daar lijden ze helemaal niks van.

Ik spring al aardig veel, ze vindt het ook niet eng, ze heeft juist altijd ontzettend veel plezier in het springen. Ze remt af in de laatste 5/10 meter voor de hindernis en als ze eroverheen is gooit ze het tempo weer omhoog.. Dat vind ik ook juist het rare, ze wordt echt druk van het springen, maar op het moment dat ze voor de hindernis loopt, remt ze iets af. Ze twijfelt ook niet voor de sprong, dat absoluut niet, ze weigert ook zelden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:03

wees blij....... jouw paard schat het zelf in........ die doet haar eigen berekeningen.......

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:06

KiWiKo schreef:
wees blij....... jouw paard schat het zelf in........ die doet haar eigen berekeningen.......

Het is inderdaad handig ja, maar van mijn instructeurs moet ik veel harder gaan rijden, mijn hele tempo omhoog gooien. Maar dan heb ik geen controle meer.. Dus het is óf hoger tempo óf controle. (Aan dat controle probleemp wordt sowieso al gewerkt hoor ;) )