[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:07

annette28 schreef:
Hoi allemaal,
mijn paard rijd prima nagevelijk, alleen we hebben 1 probleem. soms loopt ze onwijs onrustig met haar hoofd.
ze gaat dan druk doen maakt dan bewegingen van boven naar beneden, maar trekt dus niet de teugels uit mn handen.
ik heb geprobeerd om dit te voorkomen, maar vind het moeilijk om dit te corrigeren.

iemand tips?

Zonder dat je verteld hoe je haar aan de teugel rijdt zal het lastig worden om tips te geven.
Mijn eerste gedachte is dat er veel te veel druk op de teugels staat, want een paard wat correct aan de teugel loopt vind dat prettig lopen.
Nageeflijk wil dus zeggen na-géven en een paard wat de teugels uit je handen trekt geeft niet na :)*

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:33

superwoman schreef:
Een (halve of mindere) ophouding (aan je ringvinger) is prima als je het paard daarin ook zijn tempo (bijna ontzichtbaar) laat aanpassen. (Fimpje niet bekeken, heb koppijn vandaar)
Kneepjes geven zijn wat anders, dan blijf je ophoudingen geven zonder dat je het tempo wil veranderen en dat vind ik dus het paard pesten in z'n mond. Ook worden ze daar bot van.

Die kneepjes dienen om hem attent te houden en om stelling, buiging, overgangen, iets meer oprichting, ... te vragen. Bekijk eerst het filmpje als je wilt, dan kun je niet zomaar deze methode afschrijven want mijn paard loopt er heel ontspannen bij. Als ik hem zou pesten zou hij wel anders reageren, dat kan ik je gerust zeggen want hij kan hééél explosief zijn...
Spelen met de teugels vind ik dus niet negatief voor mezelf, paard bezighouden...

annette28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:19

superwoman schreef:
annette28 schreef:
Hoi allemaal,
mijn paard rijd prima nagevelijk, alleen we hebben 1 probleem. soms loopt ze onwijs onrustig met haar hoofd.
ze gaat dan druk doen maakt dan bewegingen van boven naar beneden, maar trekt dus niet de teugels uit mn handen.
ik heb geprobeerd om dit te voorkomen, maar vind het moeilijk om dit te corrigeren.

iemand tips?

Zonder dat je verteld hoe je haar aan de teugel rijdt zal het lastig worden om tips te geven.
Mijn eerste gedachte is dat er veel te veel druk op de teugels staat, want een paard wat correct aan de teugel loopt vind dat prettig lopen.
Nageeflijk wil dus zeggen na-géven en een paard wat de teugels uit je handen trekt geeft niet na :)*

als je goed mn berichtje hebt gelezen staat er ook dat ze de teugels niet uit mijn handen trekt maar allen onrustig is met haar hoofd. ik rij mijn paard nagevelijk door haar eerst helemaal los te rijden, veel figuren en voltes te rijden. mijn paard zakt dan vanzelf naar beneden als ik haar daarbij begeleid en de achterhand er goed onder houd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:29

annette28 schreef:

als je goed mn berichtje hebt gelezen staat er ook dat ze de teugels niet uit mijn handen trekt maar allen onrustig is met haar hoofd. ik rij mijn paard nagevelijk door haar eerst helemaal los te rijden, veel figuren en voltes te rijden. mijn paard zakt dan vanzelf naar beneden als ik haar daarbij begeleid en de achterhand er goed onder houd.[/quote]

oh ja sorry, maar dan nog staat er niks over je hulpen die je geeft.
begeleiden hoe?
Als het paard geen last heeft van vliegjes etc (wat in de zomer wel eens het geval kan zijn) kan ik me geen nageeflijk paard voorstellen met een onrustig hoofd :P

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:51

heeee

ik heb sinds een half jaar nu een eigen paard, we zijn helemaal aan elkaar gewend enzo!
maar nu mijn probleem, ze is bij de vorige eigenaar gezaagt!
nu als ik haar aan de teugel wil krijgen, gaat ze te hoog ik probeer haar dan te laten zakken door meer teugel maar dat lukt niet, ik wil het heel graag goed hebben, maar misschien is dat ook wel mijn probleem dat ik het te graag wil ofzo ! dat ik het nu over haast, ze heeft ook een lange nek miss heeft dat er ook wat mee te maken.
Tips zijn welkom, of heb je zelf zo iets mee gemaakt ?
help me !!

xx *\o/*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:52

Gioyy schreef:
heeee

ik heb sinds een half jaar nu een eigen paard, we zijn helemaal aan elkaar gewend enzo!
nu als ik haar aan de teugel wil krijgen, gaat ze te hoog ik probeer haar dan te laten zakken door meer teugel maar dat lukt niet, ik wil het heel graag goed hebben, maar misschien is dat ook wel mijn probleem dat ik het te graag wil ofzo ! dat ik het nu over haast, ze heeft ook een lange nek miss heeft dat er ook wat mee te maken.
help me !!

xx *\o/*

Heb je al een paar pags gelezen van dit topic, iig een paar van de laatste????

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:53

superwoman schreef:
Gioyy schreef:
heeee

help me !!

xx *\o/*

Heb je al een paar pags gelezen van dit topic, iig een paar van de laatste????

Jaa, niet veel bruikbaarss

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:02

Gioyy schreef:
Jaa, niet veel bruikbaarss

ohh....
hoe rij jij je paard aan de teugel dan (probeer je) ?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:15

drijven tot ze doorloopt, dan zeg ik dat ze tempo mag minderen, door een ophoudingkje buiten hande te geven en dat continu en als ze dan een beetje nagefleijk loopt teugel geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:23

Gioyy schreef:
drijven tot ze doorloopt, dan zeg ik dat ze tempo mag minderen, door een ophoudingkje buiten hande te geven en dat continu en als ze dan een beetje nagefleijk loopt teugel geven.

Dan heb je dus blijkbaar niet gelezen.... dat is dus niet goed!
Wil best helpen hoor, maar het moet wel van 2 kanten komen.
Eerst lezen en dan concrete vragen stellen aub.

Gioyy

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:34

ik heb wel gelezen, ze zeggen dat het niet goed is maar als je paard niet uitzichzelf gaat dan kan je dit proberen, en als je wilt helpen/ tips geven graag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:12

Gioyy schreef:
ik heb wel gelezen, ze zeggen dat het niet goed is maar als je paard niet uitzichzelf gaat dan kan je dit proberen, en als je wilt helpen/ tips geven graag.

Maar waarom zeg je dan eerst dat er niks bruikbaars tussen zit?

Wat je nu dus doet is been geven (gas geven) en ophoudingen (remmen) .. zou jij als paard snappen dat je kop naar beneden moet?
Het gaat om de rug, dus zorg ervor dat de achterhand actief wordt. Zet het paard scherp aan het been en dat is dus niet hard lopen, maar dat hij reageerd op je kuitdruk. (je moet veranderring voelen, maar hij hoeft dan niet vooruit te spuiten... )
Aan het been houden is iets wat je áltijd moet blijven doen in je training.
Hierdoor wordt de rug boller en is het voor het paard makkelijker om ook in de hals te buigen. Wanneer je dan het paard niet in de weg zit zal hij idd vanzelf afbuigen. Je handen moet je dragen en mee gaan met de beweging van het paard als een elastiek. Bij elke bocht doe je je binnenhand iets van de hals voor stelling, zónder hier meer druk op te leggen. Paard zal vanzelf weer zacht in de mond worden als jij een zachte hand hebt.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:23

Amen!Laat iedereen de post hierboven onthouden :j

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:15

superwoman schreef:
Gioyy schreef:

Wat je nu dus doet is been geven (gas geven) en ophoudingen (remmen) .. zou jij als paard snappen dat je kop naar beneden moet?
Het gaat om de rug, dus zorg ervor dat de achterhand actief wordt. Zet het paard scherp aan het been en dat is dus niet hard lopen, maar dat hij reageerd op je kuitdruk. (je moet veranderring voelen, maar hij hoeft dan niet vooruit te spuiten... )
Hierdoor wordt de rug boller en is het voor het paard makkelijker om ook in de hals te buigen. Wanneer je dan het paard niet in de weg zit zal hij idd vanzelf afbuigen. Je handen moet je dragen en mee gaan met de beweging van het paard als een elastiek. Bij elke bocht doe je je binnenhand iets van de hals voor stelling, zónder hier meer druk op te leggen. Paard zal vanzelf weer zacht in de mond worden als jij een zachte hand hebt.

Dankjewell _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:16

Ja, ze heeft het weer geweldig beschreven! +:)+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:53

Eigenlijk zou iedere ruiter verplicht dit topic door moeten lezen!
Reed net toevallig langs een buitenbak en daar zag ik weer zoiets waarvan mijn bloeddruk omhoog gaat. Ruiter voorover hangend aan de teugels, rood hoofd, en maar mopperen. Ik zeg er dan al niets meer van, hoop alleen dat ze heel snel zand mogen happen!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:01

superwoman schreef:
Gioyy schreef:

Ik vind het erg moeilijk om Sieb goed aan het been te krijgen, ook is ze wat stijf. Ik probeer dus eerst lekker los te rijden, veel voltes, tempowisselingen en soms is er een galop in verlichte zit voor nodig om die plank van een rug van haar kwijt te raken. Daarna probeer ik haar dan 'op te pakken' maar dat goed aan het been zijn blijft problematisch. Ik weet dat ik te veel drijf maar anders lukt het me gewoon niet! Ik ben snel een half uur verder voordat het een beetje gaat zoals ik het graag zou willen. Ik weet dat het absoluut aan mijn eigen rijkunsten :( ligt want als mijn instructrice erop gaat dan is ze wél heerlijk voorwaarts en heeft ze haar benen wél lekker eronder en loopt ze prachtig grrrrrrrr.... :o
Onuitstaanbaar en lekker confronterend haha...
Ik heb dus nog een lange weg te gaan...iemand nog tips voor mij?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:39

HalloDan: weet je of het echt ligt aan het teveel been geven, of zou het kunnen helpen om heel je houding te verbeteren? Zitles is iig een goeie methode om je te concentreren op je zit, je hulpen en hoe je paard aanvoelt (terug vallen in tempo bijv) én zo wat dingetjes (als been blijven geven) af te leren..
Btw : gelukkig loopt ze wel lekker bij je instructrice, dan weet je dat zéker dat het aan jezelf ligt ;)

Yamcha: :o

Gioyy : succes! hopelijk helpt het!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:19

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben Superwoman. Ik heb alleen nog niet de juiste persoon gevonden die specifiek zitlessen geeft bij mij in de buurt. Heb er wel een paar gevolgd maar dat was 'het' toch niet helemaal helaas.
Ik ben nu 4 jaar geleden enorm gevallen waardoor ik een jaar niet heb mogen/kunnen rijden en op de één of andere manier ben ik daarna mijn lijf helaas wat 'vast' gaan zetten als ik rij. Tenminste, dat heb ik mij laten vertellen! :o Zelf beweer ik dat ik er geen angst aan over heb gehouden haha...

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:17

Ik heb een aantal pagina's teruggelezen, staat allemaal hele bruikbare informatie in! Maar zelf had ik nog een vraag: Ik rijd sinds 1,5maand op een merrie van 20jaar. Ze is de jongste niet meer, en heeft een jaar stil gestaan. Daarvoor is ze 2jaar lang met de thiedeman in de krul getrokken. Ze stond erom bekend dat ze niet voor uit te drijven was, maar ik heb daarin het tegendeel al bewezen; de lichtste kuitdruk is nu al genoeg.
Nou gaf ze gister voor het eerst een beetje na, waar ik natuurlijk ongelooflijk trots op was (vooral omdat ze eerst als een giraffe liep). Maar op de andere hand is het een drama... Dan gooit ze haar hele kont naar binnen en loopt ze als een plank door de bocht heen. Ik probeer dan voltes te rijden en haar om m'n binnenbeen heen te laten draaien, overgangen te rijden... Maar ze blijft maar zo lopen. Ook in de galop drukt ze haar hele rug weg, dit doet ze ook aan de longeerlijn (dus zonder iemand erop).
Ik weet niet of ik dit bij aan de teugel rijden mag rekenen, maar kan iemand mij hiermee helpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:51

mailow: wat jij beschrijft is een (stijf en) scheef paard. Wsl is dat erin gereden, want de meeste paarden worden niet zó scheef uit zichzelf. (daarbij is het verhaal erbij ook een logische verklaring)
Om haar weer recht te krijgen zal tijd kosten. Denk aan rek en strek oefeningen voor jezelf, dit moet je rustig doen en met regelmaat om weer leniger te worden.
Wat ik ook een prettig oefening vind is het rijden op de betere hand en dan buigen (stelling naar buiten) naar de moeilijke kant. Zorg dan dat je de achterhand daarbij ook goed begrenst.
Verder is bijgezet (lang en laag) longeren altijd wel goed om te ondersteunen. Als ruiter doe je nooit alles goed en met longeren is die storende factor weg, máár is het begrenzen ook veel minder - dus een goede afwisseling.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:42

superwoman schreef:
mailow: wat jij beschrijft is een (stijf en) scheef paard. Wsl is dat erin gereden, want de meeste paarden worden niet zó scheef uit zichzelf. (daarbij is het verhaal erbij ook een logische verklaring)
Om haar weer recht te krijgen zal tijd kosten. Denk aan rek en strek oefeningen voor jezelf, dit moet je rustig doen en met regelmaat om weer leniger te worden.
Wat ik ook een prettig oefening vind is het rijden op de betere hand en dan buigen (stelling naar buiten) naar de moeilijke kant. Zorg dan dat je de achterhand daarbij ook goed begrenst.
Verder is bijgezet (lang en laag) longeren altijd wel goed om te ondersteunen. Als ruiter doe je nooit alles goed en met longeren is die storende factor weg, máár is het begrenzen ook veel minder - dus een goede afwisseling.

We zijn ook al begonnen met een pessoa te longeren, en haar lang en laag proberen in te stellen. Dat pakt ze op zich wel erg goed op, al merk je wel dat ze inderdaad echt scheef is op de ene hand en dan het liefste de buitenstelling aanneemt, waardoor ze dus geregeld de verkeerde kant op buigt... Bedoel je met dat stelling naar buiten aannemen op de betere hand, een soort van travers, maar dan dat de achterhand gewoon op de hoefslag blijft? Maar in ieder geval heel erg bedankt!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:13

mailow schreef:
We zijn ook al begonnen met een pessoa te longeren, en haar lang en laag proberen in te stellen. Dat pakt ze op zich wel erg goed op, al merk je wel dat ze inderdaad echt scheef is op de ene hand en dan het liefste de buitenstelling aanneemt, waardoor ze dus geregeld de verkeerde kant op buigt... Bedoel je met dat stelling naar buiten aannemen op de betere hand, een soort van travers, maar dan dat de achterhand gewoon op de hoefslag blijft? Maar in ieder geval heel erg bedankt!!

De kant dat ze niet wil/kan buigen, zal travers ook niet gaan. (op de makkelijke hand, travers naar buiten gesteld dus)
Op de makkelijke kant, ga je dus náár de moeilijke kant buigen en probeer je zoveel mogelijk te voorkomen dat het paard z'n kont verschuift om onder de buiging uit te komen.

Dus op de makkelijke kant, buitenstelling aannemen (niet teveel want het is moeilijk voor het paard) en dan zorgen dat de achterhand zo veel mogelijk recht blijft (op de hoefslag bijv) In de bochten is het het lastigst, maar wel heel effectief. Zelf doe ik de oefening graag op een volte en ga ik idd ook meer van de achterhand vragen - maar die van mij is natuurlijk niet zo scheef ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:31

Hallo allemaal (:

Ik rij een pony en die loopt in stap en draf goed aan de teugel, heel los onstpannen. Maar van zodra ik galop wil aanspringen valt ze vreselijk naar binnen en is de nageeflijkheid weg. Ze is dan wel ontspannen maar ze is helemaal niet los. Ik probeer vaak van gangmaat te veranderen etc. maar na een half jaar is er nog niet veel vooruitgang. Hoe kleiner ik een volte maak hoe harder ze buitenstelling neemt, hoe hard ik ook mijn best doe om binnenstelling te krijgen.

Ik heb les, een groepsles van 5 mensen met eigenaarspaarden dus dat niveau ligt al wel een beetje hoger. Mijn instructrice zegt dat ik me er geen zorgen over hoef te maken en dat het wel zal komen...

Weet iemand nog wat tips?..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:15

Welke hulpen geef je?
(zowel in stap en draf als in galop)