[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:25

x,,kelly,,x schreef:
ja sorry voor het weinige informatie.

Hij begint nu na een aantal maanden fijn na te geven, eerst liep ie alleen maar met zijn hoofd in de lucht. Hij zakt wel iets in galop met zijn hoofd maar dat is niet het punt waar ik hem wil hebben en hij doet dan de hele tijd zijn hoofd op en neer. De hulpen die ik geef zijn: binnen of buiten hand er aan en met de andere fijne kneepjes geven, even beide teugels aan houden en zodra hij een paar centimeter zakt gelijk ontspannen en dan weer opnieuw vragen.
Van mijn instructrice moet ik dat tweede doen

Dan had je het antwoordt al op 1 van de laatste pagina's kunnen vinden.
Kneepjes zijn namelijk niet de manier!
Elke hulp die je geeft, moet direct invloed hebben, anders is hij niet goed. Denk aan been geven bijv, als je dat blijft doen, dan wordt hij steeds minder gevoelig en reageerd daar steeds slechter op.
Hoe het wel moet?
Scherp aan het been zetten (dit wordt onderschat) zodat het achterbeen goed actief wordt (actief = het tegenovergestelde van passief en heeft dus niet met snel lopen te maken) Paard zal daardoor het actieve achterbeen verder onder de buik plaatsen tijdens het lopen. Hierdoor wordt de rug boller en daardoor zal hij z'n hoofd laten zakken, mits de ruiter netjes mee gaat met zijn handen/armen (juiste aanleuning) met de beweging van de paardenmond en verder niet tegenwerkt door bijv spanning in het lichaam. Je rijdt het paard dus in z'n geheel aan de teugel en niet alleen via de voorkant (de teugels).
Lijkt heel makkelijk, maar is het dus niet :Y)

_KellyAV

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:29

oke bedankt!
Was er vergeten bij te zetten dat ik natuurlijk probeer zijn achterbeen zo actief mogelijk te houden. Ben daar sinds gisteren heel erg mee bezig (was er natuurlijk al wel mee bezig) maar had het nog niet geprobeerd in galop dus dat zal ik morgen of dinsdag gaan oefenen.

En ik ga ook niet luisteren naar mijn andere instructrice die zegt dat ik kneepjes moet geven. En trouwens dan loopt hij ook veel minder fijn dan als ik dat wel doe :)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:54

superwoman schreef:
x,,kelly,,x schreef:
ja sorry voor het weinige informatie.

Hij begint nu na een aantal maanden fijn na te geven, eerst liep ie alleen maar met zijn hoofd in de lucht. Hij zakt wel iets in galop met zijn hoofd maar dat is niet het punt waar ik hem wil hebben en hij doet dan de hele tijd zijn hoofd op en neer. De hulpen die ik geef zijn: binnen of buiten hand er aan en met de andere fijne kneepjes geven, even beide teugels aan houden en zodra hij een paar centimeter zakt gelijk ontspannen en dan weer opnieuw vragen.
Van mijn instructrice moet ik dat tweede doen

Dan had je het antwoordt al op 1 van de laatste pagina's kunnen vinden.
Kneepjes zijn namelijk niet de manier!
Elke hulp die je geeft, moet direct invloed hebben, anders is hij niet goed. Denk aan been geven bijv, als je dat blijft doen, dan wordt hij steeds minder gevoelig en reageerd daar steeds slechter op.
Hoe het wel moet?
Scherp aan het been zetten (dit wordt onderschat) zodat het achterbeen goed actief wordt (actief = het tegenovergestelde van passief en heeft dus niet met snel lopen te maken) Paard zal daardoor het actieve achterbeen verder onder de buik plaatsen tijdens het lopen. Hierdoor wordt de rug boller en daardoor zal hij z'n hoofd laten zakken, mits de ruiter netjes mee gaat met zijn handen/armen (juiste aanleuning) met de beweging van de paardenmond en verder niet tegenwerkt door bijv spanning in het lichaam. Je rijdt het paard dus in z'n geheel aan de teugel en niet alleen via de voorkant (de teugels).
Lijkt heel makkelijk, maar is het dus niet :Y)

je kan het denk ik nog zoveel herhalen als je wil dat kneepjes niet de manier is en dat ze had aan hun instructie moeten vragen maar ik zal je eens wat zeggen bijna elke instructie zegt dat het met kneepjes moet. Ik ga elk jaar naar de jumping internationaal en zelfs daar op dat niveau zie ik ruiters kneepjes geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:01

Dan ruk je je paard toch in de krul joh, als jij denkt dat het zo moet, maar dan moet je hier geen vragen komen stellen he. Als je het toch zelf beter weet.......

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:38

Je hoeft niet zo overdreven te doen, ze zegt alleen haar mening.

Het klopt wel dat de meeste dat zeggen, die ik nu heb is pas de 1e die het niet zegt, eindelijk :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:21

shalinitje schreef:
Ik ga elk jaar naar de jumping internationaal en zelfs daar op dat niveau zie ik ruiters kneepjes geven.

grinnek en wat zie je nog meer?
Oh, zijn het ophoudingen en vragen ze stelling? :o

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:01

Mijn ene instructrice zegt dat ik geen kneepjes moet geven daar heb ik dan ook priveles van
En van de ander heb ik clubles en die zegt dat ik dan kneepjes moet geven maar ik heb daar dan
Echt scheit aan. Ik kan dan wel bij een andere lessen bij de manege maar de ene is niet goed
En op de andere dag kan ik zelf niet dusja ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:52

NeverGiveUp schreef:

Het klopt wel dat de meeste dat zeggen, die ik nu heb is pas de 1e die het niet zegt, eindelijk :)

Als je goed leest, zegt de dat kneepjes helemaal prima zijn, want de grote ruiters doen het ook, en dus dat het onzin is wat wij hier zeggen (en dat het zinloos is).

Dat is niet alleen haar mening. Ik vind dat ontzettend denigrerend, en sorry, maar als je het nodig vindt om zo respectloos met anderen om te gaan, en mensen zo wilt neerhalen, kan je hem van mij vol terugkrijgen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:16

Ik noet zeggen dat ik wel wat blijf kneden als ik hem op het punt heb waar ik hem wil hebben
En om hem dan nog net iets fijner te krijgen maar ik vraag hem niet door doormiddel van kneepjes
Te geven :)

Ik ben trouwens een tijdje geleden bij een clinic van anky geweest en die zei ook dat je geen kneepjes
Moest geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:29

Dat is dan misschien ook een gewoonte.
Probeer je er bewust van te worden, en het bewust niet te doen. Later houd je dan onbewust je handen stil :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:32

Ja omdat het mij in eerste instantie zo aangeleerd is en toen ik begon met
Rijles lang geleden ben ik er ook niet op geattendeerd mijn handen stil te houden
Hier heb ik dan ook best moeite mee om ze stil te houden maar het gaat al beter!
En zowieso als hij fijn ontspannen loopt kan ik er ook beter op letten :)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:19

Yamcha schreef:
NeverGiveUp schreef:

Als je goed leest, zegt de dat kneepjes helemaal prima zijn, want de grote ruiters doen het ook, en dus dat het onzin is wat wij hier zeggen (en dat het zinloos is).

Dat is niet alleen haar mening. Ik vind dat ontzettend denigrerend, en sorry, maar als je het nodig vindt om zo respectloos met anderen om te gaan, en mensen zo wilt neerhalen, kan je hem van mij vol terugkrijgen.

Zo bedoelde ik het niet want ik rijd niet met kneepjes. Maar superwomen zegt het elke keer opnieuw maar er lijkt niet naar geluistert te worden, en ja ik zie dit indd op de wedstrijden maar ik heb helemaal niet gezegt dat ik akkoord ga met die kneepjes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:19

Oh, oké, maar hoe bedoel je het dan wel, eigenlijk? :)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:23

Dat het belachelijk is dat ruiters op dat niveau het zelfs nog doen. En dat honderden instruteurs zeggen dat het zo moet en er gewoon heel moeilijk te vinden zijn die het echt op de corecte manier doen. ;) En ja superwomen kan het blijven uitleggen het is om gek van te worden het staat al duizende keren in het topic. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:26

Dan bied ik je bij dezen mijn excuses aan.

En ik ben het volledig met je eens :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:04

Ik vraag me af of je dat daadwerkelijk heb gezien op die wedstrijden als jumping.
Hoe meer ervaring je hebt, des te meer je gaat zien....
Jij ziet kneepjes, maar ik zie in de meeste gevallen een andere hulp, zoals een ophouding met zithulp bijv of ik zie een ophouding gepaard met lichte stelling, die ervoor zorgt dat het paard wat losser wordt in de kaak/hals.
Als ik naar een grote wedstrijd ga en naar topruiters kijk (dressuur) hoor ik om mij heen veel commentaar van minder ervaren ruiters die helemaal niet klopt, simpel omdat ze nog niet alles zien maar wel kleine stukjes daarvan herkennen. Timing kan een hulp goed of verkeerd maken en combinaties van hulpen ook.

Ik moet zegen dat ik je eerdere reactie ook zoals Yamcha had gelezen , sorry ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:13

BTW dat het vaak fout gaat met die kneepjes komt imo meer doordat men vergeet het achterliggende verhaal erbij te vertellen..
Kneepjes geven werkt relatief gezien best wel, maar dan moet wel de achterhand eronder zitten én is het blijven geven van zachte kneepjes meer iets van op goed geluk - timing zoeken, maar ook daarvan kan een ruiter leren. Paardrijden is immers aanvoelen....
Een ophouding zorgt namelijk vaak voor het meer ondertreden van de achterhand en het opbollen van de rug (daarom is halthouden ook zo'n oefening wat men onderschat hoe zwaar dat kan zijn, mits goed uitgevoerd )

Echter wordt "aan de teugel" nog te vaak gezien als een afgebogen halshouding wanneer men ermee begint het te (willen) leren zonder te weten waarom dit nu gewenst is. Logisch dat er dan op de voorkant (teugels) wordt geconcentreerd

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:38

maar ik ga niet echt naar dressuur wedstrijden. Het was jumping en ik denk dat je het in de dressuur niet echt veel tegenkomt dat men kneepjes gaat geven op dat niveau maar op de jumping. is het soms wel niet te zien een straf bit met dubble teugel ik zeg niet dat ze makkelijke paarden hebben maar hun in combinatie met dat zien kneepjes geven of zoal als wij het noemen soms zelfs zien zagen en echt aan 1 stuk door denk ik niet dat ik het verkeerd zie ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:56

shalinitje schreef:
maar ik ga niet echt naar dressuur wedstrijden. Het was jumping en ik denk dat je het in de dressuur niet echt veel tegenkomt dat men kneepjes gaat geven op dat niveau maar op de jumping. is het soms wel niet te zien een straf bit met dubble teugel ik zeg niet dat ze makkelijke paarden hebben maar hun in combinatie met dat zien kneepjes geven of zoal als wij het noemen soms zelfs zien zagen en echt aan 1 stuk door denk ik niet dat ik het verkeerd zie ;)

Zal best het 1 en ander gebeuren wat niet zou moeten, ben ik zeker ook van overtuigd :D
Maar hoe meer ik heb geleerd, hoe meer ik erachter kom dat niet alles is wat het lijkt of/en dat er soms toch een goede reden achter zit. (soms wel ;) )
Zo heb ik mijn paard laten inrijden bij een prof en zij was de vorige eigenaar van een topspringpaard (noem geen namen aangezien ik er niet bij ben geweest én niet álles vanaf weet)
Dat paard was eigenlijk best gevaarlijk omdat hij te enthousiast werd van het springen én hij kon dat dus ook goed.
(Wou zelfs door de wanden heen springen mét ruiter, terwijl een normaal paard wel stopt ;) )
Zij zelf was al behoorlijk ervaren en heeft hem ook nog "laten corrigeren" door andere (pofecionele springruiters) die dachten dat wel te kunnen (ten spijt)
Paard is verkocht en toch op grote wedstrijden uitgebracht, zonder deze los te springen op die wedstrijden. Dit bleek de enige manier om hem "te kunnen rijden" én met succes!
Soms is het net als met "geleerden" dat ze zo slim zijn (paarden dan zoveel talent hebben) dat ze tegen het "gestoorde" aan zitten.

Zo denk ik er iig over :o

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:15

ik geef je wel gelijk hoor :j

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:10

Ik rij ook dressuur en ik begin altijd met kleine voltes en zo stelling nemen en dan pasga ik op e grote cirkel laagwerke is dat wel de goede manier ?? :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:59

wicky_fonske schreef:
Ik rij ook dressuur en ik begin altijd met kleine voltes en zo stelling nemen en dan pasga ik op e grote cirkel laagwerke is dat wel de goede manier ?? :Y)

Misschien als je even wat had gelezen voordat je een reactie had geplaatst in dit topic , dan was deze reactie wsl onnodig!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:03

Ik wilde even weten of kneepjes (ophoudingen) op de teugels goed is om aan teugel te rijden. Vooraleer iedereen begint over dat een paard vanzelf aan teugel moet komen wil ik dat je dit filmpje kijkt. Ik rijd mijn paard aan teugel met constant ophoudingen vooral op de buitenteugel maar af en toe ook de binnenteugel voor buiging, stelling,overgangen,..., wellicht niet zichtbaar omdat ik het enkel met mijn ringvinder doe en voor de rest mijn pols en armen stilhoud. Op vele topics vind ik dat paarden door kneepjes enkel in de krul lopen maar niet ontspannen lopen, nageeflijk zijn,... . Kortom niks dan negatief. Persoonlijk vind ik mijn paard heel ontspannen lopen. Houd ik gewoon mijn vingers stil gaat de neus de lucht in, zo loopt hij van nature, ook in de wei. Dit wil niet zeggen dat ik door die ophoudingen gewicht in mijn handen heb. Hij is heel zacht in de hand, vooral als ik die ophoudingen blijf geven om hem attent te maken. Hij luistert ook veel beter, schrikt minder en is veel attenterdan. Wat ik nog even wil aanhalen is dat mijn paard losse knie heeft en dat dat precies minder is naarmate ik meer ophoudingen geef. Hij komt ook veel beter op de achterhand dan en loopt meer opwaarts.

PS: wat zagen met een paard doet wil ik niet weten, dat weet ik al. Maar ik wil meer te weten komen over hoe ik rijd. Ophoudingen op de ringvinger (bijna onzichtbaar voor anderen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:21

Een (halve of mindere) ophouding (aan je ringvinger) is prima als je het paard daarin ook zijn tempo (bijna ontzichtbaar) laat aanpassen. (Fimpje niet bekeken, heb koppijn vandaar)
Kneepjes geven zijn wat anders, dan blijf je ophoudingen geven zonder dat je het tempo wil veranderen en dat vind ik dus het paard pesten in z'n mond. Ook worden ze daar bot van.

annette28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:41

Hoi allemaal,
mijn paard rijd prima nagevelijk, alleen we hebben 1 probleem. soms loopt ze onwijs onrustig met haar hoofd.
ze gaat dan druk doen maakt dan bewegingen van boven naar beneden, maar trekt dus niet de teugels uit mn handen.
ik heb geprobeerd om dit te voorkomen, maar vind het moeilijk om dit te corrigeren.

iemand tips?