x,,kelly,,x schreef:ja sorry voor het weinige informatie.
Hij begint nu na een aantal maanden fijn na te geven, eerst liep ie alleen maar met zijn hoofd in de lucht. Hij zakt wel iets in galop met zijn hoofd maar dat is niet het punt waar ik hem wil hebben en hij doet dan de hele tijd zijn hoofd op en neer. De hulpen die ik geef zijn: binnen of buiten hand er aan en met de andere fijne kneepjes geven, even beide teugels aan houden en zodra hij een paar centimeter zakt gelijk ontspannen en dan weer opnieuw vragen.
Van mijn instructrice moet ik dat tweede doen
Dan had je het antwoordt al op 1 van de laatste pagina's kunnen vinden.
Kneepjes zijn namelijk niet de manier!
Elke hulp die je geeft, moet direct invloed hebben, anders is hij niet goed. Denk aan been geven bijv, als je dat blijft doen, dan wordt hij steeds minder gevoelig en reageerd daar steeds slechter op.
Hoe het wel moet?
Scherp aan het been zetten (dit wordt onderschat) zodat het achterbeen goed actief wordt (actief = het tegenovergestelde van passief en heeft dus niet met snel lopen te maken) Paard zal daardoor het actieve achterbeen verder onder de buik plaatsen tijdens het lopen. Hierdoor wordt de rug boller en daardoor zal hij z'n hoofd laten zakken, mits de ruiter netjes mee gaat met zijn handen/armen (juiste aanleuning) met de beweging van de paardenmond en verder niet tegenwerkt door bijv spanning in het lichaam. Je rijdt het paard dus in z'n geheel aan de teugel en niet alleen via de voorkant (de teugels).
Lijkt heel makkelijk, maar is het dus niet