Yamcha schreef:En daar zit ook het probleem voor veel mensen. Zitles is tegenwoordig vrij zeldzaam (toen sw en ik leerden rijden, was het standaard) want mensen willen direct teugels in hun handen hebben, en zelf rijden. Veel mensen kunnen als gevolg daarvan niet goed zitten. De meest voorkomende problemen zijn flapperende onderbenen, vrouwen die op hun doos zitten met een holle rug, tenen die uitsteken...... noem ze maar op. Dat zijn allemaal uitingen van een slechte zit, van een ruiter die ergens in het lijf spanning heeft, en meestal zijn dat de onderrug en het bekken.
Paard drukt als gevolg daarvan de rug weg, want een niet ontspannen ruiter bonkt áltijd, en dat is niet fijn voor de rug. Het paard volgens het boekje nageeflijk rijden wil dan niet meer. En dat is wanneer de trucs om de hoek komen kijken, rukken en plukken, kneepjes, spelen, noem het allemaal maar op.......
Aan de teugel rijden gebeurt in de eerste plaats vanuit de zit, daarna komt de rest pas. En ieder paard dat niet tegen gewerkt wordt door de ruiter, is in principe voorwaarts genoeg.
goeie post.
Ik rij nu een jaar, ben op latere leeftijd begonnen met rijden. en na kilometers gemaakt te hebben nu een jaar lang op mijn eigen paard, ga je steeds een stapje verder.Eerst ben je blij dat je kan lichtrijden, opeens lukt het steeds beter met je benen te sturen. dan volgt er een galopje. Ik heb echt mn tijd genomen ervoor.
Ik loop er tegenaan dat ik denkt te ontspannen maar dat niet doe, daarom voor mij nu ook zitles. Ik kan wel van alles willen (ook qua nageven of aan teugeltje lopen) van me paard maar als ik zelf niet ontspan hoe kan ik het dan van me beest verwachten:)