[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:24

Ik heb ook een 'probleem' :')

Als ik hem lang en laag heb, door een beetje te vragen dan gaat hij op het bit kauwen en geeft na, maar zodra ik aandraaf is het weg, dan vraag ik hem, krijg ik reactie door 2 sec. zijn hoofd naar beneden te brengen en dan doet hij zijn hoofd weer omhoog?
Ik houd mijn handen stil als hij benenden is,

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:42

Je beweegt je handen dus zogauw hij niet beneden is?
Dan ben je dus al fout bezig ;) Je moet hem naar je hand toe rijden, niet gaan afdwingen. Je hand zou in principe stil moeten blijven.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:13

Meestal zet ik hem op de volte, en vraag ik stelling door mijn hand wat van de hals af te zetten, dan geeft hij na en ontspan ik mijn hand, maar als ik een overgang naar draf wil maken, dan is het meteen weer weg..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 05:48

_Amigo schreef:
Meestal zet ik hem op de volte, en vraag ik stelling door mijn hand wat van de hals af te zetten, dan geeft hij na en ontspan ik mijn hand, maar als ik een overgang naar draf wil maken, dan is het meteen weer weg..

Dan ben je dus an de voorkant bezig en niet via de achterkant.
Terwijl je van achter naar voren moet rijden.
Volgens mij deed iemand hetzelfde op pag 235 ongeveer dus misschien even terugzoeken voor meer duidelijkheid.
Word een beetje moe van het steeds weer herhalen, terwijl mensen niet even terug lezen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:57

Ik zet mijn hand ook wat van de hals (Wel bitloos, meer om aan te wijzen) ook zonder druk, en de buitenteugel tegen de hals, dan ben ik toch niet gelijk met de voorkant bezig?

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:33

Yamcha schreef:
En daar zit ook het probleem voor veel mensen. Zitles is tegenwoordig vrij zeldzaam (toen sw en ik leerden rijden, was het standaard) want mensen willen direct teugels in hun handen hebben, en zelf rijden. Veel mensen kunnen als gevolg daarvan niet goed zitten. De meest voorkomende problemen zijn flapperende onderbenen, vrouwen die op hun doos zitten met een holle rug, tenen die uitsteken...... noem ze maar op. Dat zijn allemaal uitingen van een slechte zit, van een ruiter die ergens in het lijf spanning heeft, en meestal zijn dat de onderrug en het bekken.
Paard drukt als gevolg daarvan de rug weg, want een niet ontspannen ruiter bonkt áltijd, en dat is niet fijn voor de rug. Het paard volgens het boekje nageeflijk rijden wil dan niet meer. En dat is wanneer de trucs om de hoek komen kijken, rukken en plukken, kneepjes, spelen, noem het allemaal maar op.......
Aan de teugel rijden gebeurt in de eerste plaats vanuit de zit, daarna komt de rest pas. En ieder paard dat niet tegen gewerkt wordt door de ruiter, is in principe voorwaarts genoeg.

+:)+ goeie post.

Ik rij nu een jaar, ben op latere leeftijd begonnen met rijden. en na kilometers gemaakt te hebben nu een jaar lang op mijn eigen paard, ga je steeds een stapje verder.Eerst ben je blij dat je kan lichtrijden, opeens lukt het steeds beter met je benen te sturen. dan volgt er een galopje. Ik heb echt mn tijd genomen ervoor.

Ik loop er tegenaan dat ik denkt te ontspannen maar dat niet doe, daarom voor mij nu ook zitles. Ik kan wel van alles willen (ook qua nageven of aan teugeltje lopen) van me paard maar als ik zelf niet ontspan hoe kan ik het dan van me beest verwachten:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:15

NeverGiveUp schreef:
Ik zet mijn hand ook wat van de hals (Wel bitloos, meer om aan te wijzen) ook zonder druk, en de buitenteugel tegen de hals, dan ben ik toch niet gelijk met de voorkant bezig?

Wel als je verwacht dat het paard daardoor aan de teugel moet gaan en blijven lopen.
Als je het puur voor de stelling doet en voor het afdwenden is het een ander verhaal, maar dan lijkt me dit topic een beetje ongepast

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:08

Ik denk dat er niet beoordeeld kan worden of er alleen aan de voorkant word gewerkt. Als het paard voorwaards gereden word en er word stelling gevraagt zie ik niet in waarom er alleen aan de voorkant gewerkt word.

Ik ben het er overigens niet geheel mee eens dat een paard mits het geen negatieve ervaring heeft vanzelf nageeflijk loopt als jij je handen en zit voor elkaar hebt. Nageeflijk lopen is geen 'natuurlijk' gedrag en het paard zal dus niet zomaar deze houding aannemen. Je moet een paard leren zijn houding aan te passen zodat hij ons gewicht kan dragen. Het niet plukken en werken aan je zit is daar een onderdeel ervan. Het nageeflijk lopen is dus een gevolg van training en geen verijsde om aan die training te beginnen.

Eigenlijk is het een discussie over wat was er eerder de kip of het ei. Wel een leerzame discussie om te zien hoe andere denken. Ik zie in ieder zijn opmerking een kern van waarheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:15

Fairytail schreef:
Ik denk dat er niet beoordeeld kan worden of er alleen aan de voorkant word gewerkt. Als het paard voorwaards gereden word en er word stelling gevraagt zie ik niet in waarom er alleen aan de voorkant gewerkt word.

Heb je gelijk in, want mijn antwoord is inmiddels erg beknopt geraakt. Mensen mogen zelf ook eens moeite gaan doen voor wat info. Staat een heel topic vol en vooral herhalingen omdat mensen niet de moeite willen nemen om terug te lezen, terwijl ze wel verwachten dat andere de antwoorden blijven herhalen...
Als het nu om vele pagina's gaat, maar volgens mij staat het zelfs nog op deze op 1 terug.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:17

Ik begrijp het Superwoman als je langer in het topic actief bent (ik las eerst alleen mee).
Maar niet iedereen weet precies hoe het opzoeken werkt en kan even snel het juiste antwoord vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:56

Fairytail schreef:
Ik begrijp het Superwoman als je langer in het topic actief bent (ik las eerst alleen mee).
Maar niet iedereen weet precies hoe het opzoeken werkt en kan even snel het juiste antwoord vinden.

Gewoon een paar pagina's lezen lijkt me niet zo moeilijk wanneer je dit topic hebt gevonden... "Even snel" is ook niet de manier hoe je moet willen leren. Zeker paardrijden is iets wat mensen op verschillende manieren doen en met een discussie ( of door er 1 of meerdere te lezen) kun je zelf een mening vormen (tesamen met je eigen ervaring)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:12

Superwoman met even snel bedoelde ik dat de gene die er al meer van weten makkelijker het antwoord vinden niet dat je fastfood moet verwachten zeg maar.

Het gaat mij erom dat we mensen best kunnen attenderen op het feit dat iets al is besproken maar ook kunnen aangeven hoe ze hier snel komen bijv. m.b.v. de zoekfunctie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:58

Fairytail schreef:
Superwoman met even snel bedoelde ik dat de gene die er al meer van weten makkelijker het antwoord vinden niet dat je fastfood moet verwachten zeg maar.

Het gaat mij erom dat we mensen best kunnen attenderen op het feit dat iets al is besproken maar ook kunnen aangeven hoe ze hier snel komen bijv. m.b.v. de zoekfunctie.

Ik snap jou wel, maar ik geloof wel dat sommige een fastfood-antwoord verwachten. Zelfs laatste pagina of laatste post lezen is voor vele (mijn ervaring) nog teveel moeite.
Ik wil dolgraag mensen helpen want daar zijn de paarden ook mee geholpen, maar ik ben nu wel op een punt dat ik ook verwacht dat de vraagsteller moeite heeft gedaan.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:53

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag, hoe rijd ik een paard correct nageeflijk. Ik rijd op een manege, en dus ook op manege paarden maar mij vertellen ze gewoon trek hem in de krul (niet zo direct maar wel het doel daarop) maar ik wil dus op de correcte manier rijden. Ik heb geen idee hoe je een paard vanzelf aan de teugel krijgt, ik weet dat het deels voortkomt uit ontspanningen maar er zijn vast wel oefeningen die ik kan toepassen.
Aan de instructrice vragen heeft dus weinig zin :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:14

Lees mijn post bovenaan de pagina :)
Fairytail schreef:
Ik ben het er overigens niet geheel mee eens dat een paard mits het geen negatieve ervaring heeft vanzelf nageeflijk loopt als jij je handen en zit voor elkaar hebt. Nageeflijk lopen is geen 'natuurlijk' gedrag en het paard zal dus niet zomaar deze houding aannemen. Je moet een paard leren zijn houding aan te passen zodat hij ons gewicht kan dragen. Het niet plukken en werken aan je zit is daar een onderdeel ervan. Het nageeflijk lopen is dus een gevolg van training en geen verijsde om aan die training te beginnen.

Niet mee eens.
Ik heb jonge paarden gereden, ook voor mijn werk, waar alleen gas, stuur, en rem op zat, en dan nog maar minimaal...... sommige waren echt voor de 4e keer onder het zadel. En bij allemaal, als je ze netjes voorwaarts reed, en je handen rustig en stil hield, waren ze netjes nageeflijk. Wel met een minimaal contact, je moet bij die baby's erg voorzichtig zijn dat je ze niet afbluft in de mond, want dan kruipen ze achter de teugel. Maar die jonkies komen echt niet tegen de hand in, ze drukken de rug ook niet weg. Wat ze vaak doen met de achterhand is stuwen ipv dragen, omdat ze voor het dragen nog niet sterk genoeg zijn.
Maar als jij je rijden goed beheerst, en je hulpen zijn logisch en biomechanisch correct, geen paard dat tegen de hand komt en de rug wegdrukt. Nageeflijkheid hoef je een paard niet te leren. Het echte dragen komt idd pas als ze sterk genoeg zijn, maar ze zijn allemaal, zonder uitzondering heerlijk nageeflijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:04

Lisa_H schreef:
Ik heb eigenlijk maar 1 vraag, hoe rijd ik een paard correct nageeflijk. Ik rijd op een manege, en dus ook op manege paarden maar mij vertellen ze gewoon trek hem in de krul (niet zo direct maar wel het doel daarop) maar ik wil dus op de correcte manier rijden. Ik heb geen idee hoe je een paard vanzelf aan de teugel krijgt, ik weet dat het deels voortkomt uit ontspanningen maar er zijn vast wel oefeningen die ik kan toepassen.

een paar posten terug lezen, zou al een goed begin zijn.
Een paar pagina's terug lezen zou al een groot verschil zijn.
Misschien dan wat gerichte vragen stellen of is dat daarna niet eens meer nodig...

Fairytail: I rest my case ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:47

Haha superwoman! Je geeft nu wel aan waar het gevonden kan worden en ik denk dat Lisa daar heel blij mee is.

Yamcha: ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk moeten we in dit topic onderscheid maken in aanleuning en aan de teugel. Wat jij beschrijft is eigenlijk aanleuning welke na training uiteindelijk zal uitvloeien in aan de teugel. Ik blijf van mening dat een paard wat niet getraing is nog geen correcte aanleuning kan aannemen en dus aan de teugellopen wel kan hij je hand volgen en de aanleuning aannemen wat jij beschrijft bedoel ik dan.

Je stuk over zit en houding van de ruiter verdient wel een pluim _/-\o_ er zijn helaas zoveel mensen die de oorzaak bij het paard zoeken. Hoewel medische redenen natuurlijk moeten worden uitgesloten als een dier je hand niet wil volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:03

Thanks! Ga er later verder op in wat je schrijft :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:28

Fairytail schreef:
Ik blijf van mening dat een paard wat niet getraing is nog geen correcte aanleuning kan aannemen en dus aan de teugellopen wel kan hij je hand volgen en de aanleuning aannemen wat jij beschrijft bedoel ik dan..

Zit op zich wel wat in, juist omdat de ruiter altijd de balans van het paard stoort en daar aan moet wennen (groene paarden). Zelf begin ik altijd met longeren van jonge paarden en gebruik dan ook een elastiek om aan de druk in de mond te wennen én om ze te begeleiden naar de juiste houding. Die juiste houding voor het ontwikkelen van de spieren die "nodig" zijn om de ruiter beter/veiliger te kunnen dragen. Hierdoor lopen ze al na de eerste keren al lekker snel nageeflijk.
Echter ben ik wel van mening dat een paard zelf al heel snel door heeft dat nageven en aan de teugel gaan als vanzelf gaat wanneer de ruiter goed kan rijden. Leren vind ik een te groot woord, omdat het imo een reactie is, net als je reactie om boven water te blijven als je niet kan zwemmen en in het diepe water bent gevallen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:04

superwoman schreef:
Lisa_H schreef:

een paar posten terug lezen, zou al een goed begin zijn.
Een paar pagina's terug lezen zou al een groot verschil zijn.
Misschien dan wat gerichte vragen stellen of is dat daarna niet eens meer nodig...

Fairytail: I rest my case ;)

Ik heb ook genoeg pagina's terug gelezen, ik heb ook dat stuk bovenaan deze pagina gelezen. Ik wil gewoon weten wat de beste oefeningen zijn om een manegepaard nageeflijk te krijgen meer niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:27

Lisa_H schreef:
Ik heb ook genoeg pagina's terug gelezen, ik heb ook dat stuk bovenaan deze pagina gelezen. Ik wil gewoon weten wat de beste oefeningen zijn om een manegepaard nageeflijk te krijgen meer niet.

Manegepaard of eigen paard maakt niet uit.
Als je weet hoe het paard aan de teugel gaat, dan weet je dat als het niet lukt de fout bij jezelf ligt.
Welke oefeningen je het beste klan doen hangt voornamelijk van jezelf af. Waar moet jij aan werken?
Je vraag mag simpel zijn, maar het antwoord is dat niet met zo weinig info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:48

Er zijn imo geen specifieke oefeningen voor. Paard goed aan het been maken, goed leren zitten en met je handen meegaan met de mond. That's all.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:17

ik heb niet het hele topic doorgelezen aangezien die nogal groot is :Y)

Mijn paard wil in de galop niet nageven in draf en stap wel dan gaat het heel goed maar in de galop wordt hij heel sterk en gaat enorm hangen. Voorwaarts rijden helpt dan niet, juist averechts.
Ik heb vanalles geprobeert, heel zacht in m'n hand iets harder het helpt niet. Hebben jullie tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:26

x,,kelly,,x schreef:
ik heb niet het hele topic doorgelezen aangezien die nogal groot is :Y)

Mijn paard wil in de galop niet nageven in draf en stap wel dan gaat het heel goed maar in de galop wordt hij heel sterk en gaat enorm hangen. Voorwaarts rijden helpt dan niet, juist averechts.
Ik heb vanalles geprobeert, heel zacht in m'n hand iets harder het helpt niet. Hebben jullie tips?

beetje weinig info.
Waar denk jij dat het aan ligt? welke hulpen geef je?
Wat zegt je instructeur ervan?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:35

ja sorry voor het weinige informatie.

Hij begint nu na een aantal maanden fijn na te geven, eerst liep ie alleen maar met zijn hoofd in de lucht. Hij zakt wel iets in galop met zijn hoofd maar dat is niet het punt waar ik hem wil hebben en hij doet dan de hele tijd zijn hoofd op en neer. De hulpen die ik geef zijn: binnen of buiten hand er aan en met de andere fijne kneepjes geven, even beide teugels aan houden en zodra hij een paar centimeter zakt gelijk ontspannen en dan weer opnieuw vragen.
Van mijn instructrice moet ik dat tweede doen