[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:12

Vooral het voelen is heel belangrijk om rechtrichten goed te leren. Begin dus niet zomaar zonder begeleiding.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:13

en DIT onthoud ik dus dankjewel fairytail en nevergiveup jullie helpen mensen goed!!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:14

Geen probleem, misschien kun je eens vragen of jullie een les op rechtrichten kunnen richten door bijvoorbeeld extern iemand te laten komen?

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:33

heje heb het zaterdag even geprobeerd en jahoor.
mijn lerares zal me in de gaten houden en het paard ook.
je moet een beetje "spelen"met de teugels kleine "rukjes"zeg maar
thanx

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:35

viwi schreef:
thanx

Nee, dat moet juist niet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:12

viwi schreef:
thanx

Ik zou direct stoppen bij zo'n lerares. Dit is dus niet de juiste manier. Lees een paar pags terug en dan zal je een hoop kunnen leren...

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:28

oh...
hmm...
nu snap ik er dus niks meer van
ik leg het misschien niet zo goed uit maar ik bedoel niet echt trekken.
het paard genoeg tuigel geven maar niet dat de teugels in een boog gaan hangen.
heel licht afentoe een klein rukje (niet trekken of hard maar heeeel lichtjes).
en natuurlijk goed zitten en handen goed houden.
en spelen is zeg maar kneepjes bedoel ik daarmee een beetje spelen met je teugel of is dat niet goed?
hoe zou ik het anders moeten doen had het eerst zo gedaan zoals hier stond maar dat ging dus niet en als ik dit afentoe doe dan lukt het wel.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:31

Een paard dat kneepjes in de teugels krijgt gaat alleen in de krul om de druk te ontzien.
Dat kan nooit de bedoeling zijn...

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:33

oh vandaar oke dat is dus niet de manier hoe kan ik zorgen dat het niet zogaat maar wel lukt?
graag hoe ik de teugel moet houden (dat weet ik nu echt niet meer)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:35

superwoman schreef:
Lees een paar pags terug en dan zal je een hoop kunnen leren...

Ook handig voordat je een reactie plaatst in een topic!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:36

viwi schreef:
oh vandaar oke dat is dus niet de manier hoe kan ik zorgen dat het niet zogaat maar wel lukt?

Dat staat echt meermaals in dit topic.
Ik weet dat het erg veel is,maar even doorspitten zal het beste kunnen helpen!

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:37

ja handen boven de schoft benen aandrukken maar niet drijven.
maar teugels?staat niks in hoor (teminste kan ik niet vinden)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:39

viwi schreef:

Het gaat ook niet om de teugels...daarmee houdt je alleen licht kontakt.
Het gaat juist om alle andere dingen die je doet als je rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:52

viwi schreef:

Gewoon je handen stil houden tov de mond. Klinkt doodsimpel, is het niet. Rukjes, spelen enz. is niet oké.
Als je je paard van achter naar voren rijdt, maakt hij/zij de rug bol, en legt de onderkaak tegen het bit, je voelt dan ook je contact iets zwaarder worden. Dan loopt je paard aan de teugel.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:32

Les nemen! voorwaartneerwaarts rijden, af en toe wat langere ophoudingen maken. En als ze echt niet luisterd eerst in halthouden proberen, daarna stap enz. Af en toe ook keertje steng zijn maar meegeven als ze luistert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:43

Heb jij wel gelezen, joh? :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:09

viwi schreef:

Niet zo goed gezocht, maar beter dan niets...
Er lijkt mij geen verschil tussen aandrukken en drijven...dus alleen drijven wanneer het paard een tandje harder moet ;)

superwoman schreef:
Als eerste moet je zorgen dat je pony/paard scherp aan je been is. Dit wordt vaak onderschat! Alleen drijven wanneer nodig en verder je benen stil houden en zorgen dat het paard direct luisterd op je hulp - gelijkmatig versnellen.
Pony zal hierdoor (mits je het goed doet) zijn achterbenen goed actief ( en ver) onder de buik zetten.(actief is niet snel/hard lopen) Dáárdoor zal de rug licht bol worden. Dáár draait het om (die achterhand en de rug) , niet om die krul aan de voorkant!
Dan nog goed meegaan met je handen - wat ook moeilijker is dan vaak gedacht - en dan gaat de pony/paard vanzelf goed aan de teugel.
Als die rug goed wordt gebruikt is het van belang dat je schouders,armen en handen goed meegaan met de beweging

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:23

Superwoman fijn dat je het voor haar hebt opgezocht.
Ik wil hieraan nog toevoegen dat de juiste manier wel een lange weg is. Als je het paard rechtricht en de massa op de achterhand brengt ben je bezig met een proces wat enkele weken/maanden kan duren. Ik rijd nu sinds december volgens de Antoine de Both methode en mijn paard is echt nog niet 100% nagevelijk en ik moet haar nog steeds in balans krijgen. Dit houd je elke les weer het is een proces wat niet stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:16

Voor nageeflijkheid hoef je imo geen perfecte balans te hebben.
Nageeflijkheid is imo een samenspel tussen een hand die wil meegaan met de paardenmond, en een mond die de hand opzoekt. Daar is geen rechtgerichtheid voor nodig.

Rechtgerichtheid is wel nodig om een goed ruggebruik te verkrijgen, want als de spieren aan beide kanten even lang en even los zijn, is het ontspannen, en dus het loslaten van de rug en het aanspannen van de buikspieren, en het aan beide kanten even diep onderbrengen van het achterbeen, veel gemakkelijker.
Maar een paard hoeft niet rechtgericht te zijn om voorwaarts gereden te worden, een paard hoeft niet rechtgericht te zijn om de onderkaak los te laten en tegen het bit te leggen. Daar is wel ontspanning bij nodig, maar rechtgericht zijn is imo geen voorwaarde voor nageeflijkheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:49

idd yamcha.
Het rechtrichten doe ik juist vanuit de nageeflijkheid (en aan de teugel)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:54

Moet hij niet zijn rug goed gebruiken om goed nageeflijk te zijn dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:03

NeverGiveUp schreef:
Moet hij niet zijn rug goed gebruiken om goed nageeflijk te zijn dan?

Tuurlijk, maar als hij na geeft dan is het weer makkelijker om "rek en strek" oefeningen te doen om de rugspieren losser te maken.
Peerd moet wel heul erg scheef zijn wil hij niet meer kunnen nageven (met scheefheid als reden), want ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:06

Oh ja, ik snap het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:09

Ruggebruik is niet afhankelijk van rechtgerichtheid.
Een paard, ook een jong paard, zal (als hij/zij geen negatieve ervaringen heeft met ruiters) de rug niet vasthouden, tenzij ze spierpijn hebben, maar in principe doet een paard dat niet zonder heel goede reden. En een rug die niet weggedrukt is, is een rug die makkelijk losgelaten wordt. Het enige wat je als ruiter eigenlijk hoeft te doen, is meegaan in de beweging, zelf ontspannen zitten, paard naar voren rijden, en met je handen meegaan met de mond. Geen kneepjes, niet prikken, helemaal niks (veel mensen doen veel te veel, en daarmee zitten ze het paard ontzettend in de weg, daar komen de rijtechnische problemen van).
Zitten, voorwaarts rijden, en meegaan met je handen. Dat is alles wat er nodig is voor een goed ruggebruik (en dus voor een nageeflijk paard, die 2 kun je niet los zien van elkaar).

En vandaar uit ga je idd je paard rechtrichten, ben het volledig eens daarin met superwoman.
Maar je begint met een ontspannen, nageeflijk paard, dat is echt een basisvoorwaarde voor je verdere rijden. En dat ontspannen en nageeflijk worden begint met een nageeflijke ruiter, die een goede, onafhankelijke zit heeft, en het paard niet in de weg zit.

En daar zit ook het probleem voor veel mensen. Zitles is tegenwoordig vrij zeldzaam (toen sw en ik leerden rijden, was het standaard) want mensen willen direct teugels in hun handen hebben, en zelf rijden. Veel mensen kunnen als gevolg daarvan niet goed zitten. De meest voorkomende problemen zijn flapperende onderbenen, vrouwen die op hun doos zitten met een holle rug, tenen die uitsteken...... noem ze maar op. Dat zijn allemaal uitingen van een slechte zit, van een ruiter die ergens in het lijf spanning heeft, en meestal zijn dat de onderrug en het bekken.
Paard drukt als gevolg daarvan de rug weg, want een niet ontspannen ruiter bonkt áltijd, en dat is niet fijn voor de rug. Het paard volgens het boekje nageeflijk rijden wil dan niet meer. En dat is wanneer de trucs om de hoek komen kijken, rukken en plukken, kneepjes, spelen, noem het allemaal maar op.......
Aan de teugel rijden gebeurt in de eerste plaats vanuit de zit, daarna komt de rest pas. En ieder paard dat niet tegen gewerkt wordt door de ruiter, is in principe voorwaarts genoeg.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:13

Ik vind het ook héél moeilijk om op mijn kont te blijven zitten, heb het in 6 jaar manege tijd ook nooit gehoord dat ik mijn rug holtrek. En dat moet ik nu opeens kunnen haha.