[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:59

Ja tuurlijk ook mij, vooral mij zelfs. Maar hij moet meer balans krijgen enzo. Dus we trainen ook hem toch?
Ik vind het nu toch wel het belangrijkst dat hij ontspant, misschien moet ik hem wisselend vastpakken en dan weer loslaten? Of moet hij zich gewoon leren te ontspannen met aanleuning? (Ik denk zelf van dat doen we allemaal later wel, hij ontspant nu al zo veel beter, hij spant nu alleen maar aan als ik hem vastpak ipv snel te lopen, kop omhoog enz. )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:21

NeverGiveUp schreef:
Ja tuurlijk ook mij, vooral mij zelfs. Maar hij moet meer balans krijgen enzo. Dus we trainen ook hem toch?
Ik vind het nu toch wel het belangrijkst dat hij ontspant, misschien moet ik hem wisselend vastpakken en dan weer loslaten? Of moet hij zich gewoon leren te ontspannen met aanleuning? (Ik denk zelf van dat doen we allemaal later wel, hij ontspant nu al zo veel beter, hij spant nu alleen maar aan als ik hem vastpak ipv snel te lopen, kop omhoog enz. )

Waarom zou hij hij niet genoeg balans hebben? Basis moet echt wel lukken hoor. Als ze goed scheef zijn dan merk je het wel, maar dat fix je later met rechtrichten.
Ik denk dat jullie goed bezig zijn om eest op je zit te foccusen, zeker als je al zo snel merkt dat hij daar meer ontspanning van krijgt. Straks kun je dit uitbouwen met aanleuning én dat zal voornamelijk ook een training zijn voor jou ;) Het is moeilijk om alles juist te "time-en", zeker als het paard heftig reageerd op spanning. Zou mooi zijn als je soms op een ander (makkelijker) paard kan rijden om zo die aanleuning ook wat meer te oefenen.

Juulie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:11

Ik kon vroeger ook nooit aan de teugel rijden, maar langzamerhand lukt het steeds beter. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van goed je paard aanvoelen, oefenen en geduld hebben (;

Viviannie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:24

Wat is dan je probleem met aan de teugel dat heeft er toch niks mee te maken?>

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:18

Tegen wie heb je dat? :)

(gister heeft hij echt lang naar beneden gelopen *\o/* Heel relaxt en dat mét vaste teugels)

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:11

heej ik heb ook even een vraagje hierover.
hoe moet je aan je paard 'vragen' of hij/zij aan de teugel wil lopen?
ik bedoel als je paard ontspannen is enzo.
maar hoe moet je jouw handen dan houden?en benen?(paard loopt aan je been)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:30

Een paard vraag je niet aan de teugel maar komt vanzelf door ontspanning in de juiste aanleuning.
Als je paard dit nog moet leren moet je bij ontspanning de teugel juist meegeven inplaats van strak houden zo leerd je paard dat hij het goed doet. Er is geen betere beloning dan een losse teugel. Als je paard recht loopt en in de aanleuning houd je je handen recht boven en boven de schoft je benen hou je tegen de buik maar je drijft niet.

Ik ben sindskort met de AtB methode begonnen en binnen enkele lessen zijn we beide al zover vooruit gegaan! Ik heb veel in dit topic gelezen en meegenomen in de training en het gaat elke dag een stap beter.

Dat aanleuning noodzakelijk is bij rechtrichten ben ik het niet meer eens. Een paard kan beter met zijn hoofd lopen waar hij wil dan dat jij hem forceerd. Uiteindelijk komt je paard vanzelf en volgt hij je hand. Ik rijd mijn paard a 15 min los waarin ze met haar hoofd loopt waar ze wil ik pruts er niet aan door het loswerken komt ze steeds vaker naar mijn hand en in de aanleuning uiteindelijk hem ik mijn paard dan 30min tot 45 min ontspannen over de rug lopen. Dit wat echter in het begin van mijn lessen niet zo dat begint nu pas te komen. Aanleuning tijdens het rechtrichten is dus niet nodig dit is een resultaat van het rechtrichten.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 16-03-11 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

viwi

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:32

oke dat wou ik even weten handen bij de schoft losse teugel niet trekken wist ik en benen bij de de buik en niet drijven oke dankje

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:34

Inprincipe moet het paard in de door jou gevraagte houding lopen tot er een andere opdracht komt je blijft dus in feite ontspannen op je paard tot je een nieuwe opdracht geeft.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:36

oke dat klinkt logisch en als je paard niet gewent is om zo te lopen is het dan normaal dat als ik deze houding aan neem dat hij meteen zo loopt of moet je hiervoor oevenen (wat ik zou snappen)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:38

Je paard moet eerst vanuit ontspanning leren aanleuning aan te nemen en je hand te volgen. Je begint dus inderdaad met oefenen. Als je paard aanleuning aanneemt geef je de teugels mee ter beloning. Uiteindelijk zal het door training van de spieren steeds vaker aanleuning aannemen en je hand volgen.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:39

aanleuning wat is dat preccies?
iets naar voren leunen ofzo

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:45

Dus het is ook niet zo dat als jij eerst altijd verkeerd reed, en opeens iets doorkrijgt waardoor je je paard niet meer in de weg zit, dat hij dan opeens in de goede houding gaat lopen, over de rug enz. Want dan zou hij daar eerst de goede spieren voor moeten trainen toch?

Aanleuning zie ik nu onder druk op de teugels, dus niet strak ofzo, maar gewoon dat je de mond voelt. (weet ik niet zeker)
En hoe ver hij in de aanleuning loopt, hoe diep hij loopt ofzo... Hm..
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 16-03-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:49

kan iemand me uitleggen wat aanleuning is?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:50

Ik kan het niet duidelijk vinden op google.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:51

NeverGiveUp schreef:
Dus het is ook niet zo dat als jij eerst altijd verkeerd reed, en opeens iets doorkrijgt waardoor je je paard niet meer in de weg zit, dat hij dan opeens in de goede houding gaat lopen, over de rug enz. Want dan zou hij daar eerst de goede spieren voor moeten trainen toch?

Aanleuning zie ik nu onder druk op de teugels, dus niet strak ofzo, maar gewoon dat je de mond voelt. (weet ik niet zeker)
En hoe ver hij in de aanleuning loopt, hoe diep hij loopt ofzo... Hm..

ah dus aanleunig is hoe diep gebogen hij loopt met zijn hoofd?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:52

Die gedachte heb ik erbij, maar ben er vrijwel zeker van dat dat niet helemaal klopt hihi

Kijk van google:

Aanleuning is de situatie waarbij de ruiter lekker ontspannen op zijn paard zit met een licht contact en waarbij het paard soepel voorwaarts loopt en prima reageert op de hulpen van de ruiter.
De ruiter moet de voorbereiding doen en als die goed is, zal het paard aanleuning nemen.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:55

haha nou is teminste iets toch?
kijk want ik rijd op de manege op een ex dressuur paard is nu dus manege paard sinds 2 weken.
ze kon zo goed aan de teugel lopen gewoon automatisch maar nu
ik wil haar daarom helpen om te zorgen dat ze het niet verleerd enzo maar ik had geen idee hoe ik dat moest vragen aan haar nu wel:
handen boven de schoft beetje lossen teugel en benen aandrukken tegen buik maar niet drijven
moet er nog iets bij?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:57

Ik denk dat ontspannen zitten en op je kont zitten ook wel van groot belang is.
Maar ik denk dat ik niks meer zeg want er zitten hier mensen die het echt goed weten :') (Dat is wel heel fijn als je iets niet weet!)

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:58

oke,ontspannen zitten dus niet lichtijden?

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:58

Hoii,,

mijn pony wil wel aan te teugel rijden.
Maar die van mijn vriendin niet.
Dat vindt ze heel vervelend, maarja ze zit er alleen maar mee te vechten.
En dat is al helemaal niet goed.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:00

Nee zo bedoel ik het niet, wel lichtrijden maar niet je rug hol trekken, en ook niet je handen of schouders vastzetten!

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:00

oke,meegaan met je paard :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:06

Discussieren en lezen daar leer je het meeste van ;)

FEI spreekt niet over aanleuning maar 'in de hand gesteld zijn'. Er zijn verschillende deffinities van aanleuning. Maar rijtechnische aanleuning volgens het FEI betekend:

“Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard „in de hand gesteld‟ zijn. Men zegt, dat een paard „in de hand gesteld is‟, wanneer het bij juist geplaatste spronggewrichten met meer of minder opgeheven hals, verband houdend met de snelheid van de gang, met een stil hoofd en een vriendelijke mond, geen enkele weerstand biedt aan zijn ruiter. De houding van het paard, wanneer het „in de hand gesteld‟ is, hangt af van zijn bouw, en graad van africhting.”

Jullie waren dus goed opweg ;)

Nachthengst: vechten is het einde van een samenwerking tussen jou en je paard. Probeer je vriendin te overtuigen en vertel haar dat ze op deze manier het probleem niet oplost en alleen maar erger maakt. Je paard zal alleen ontspannen en goed lopen als je samenwerkt en werkt naar ontspanning van ruiter en paard. Misschien is een proefles van iemand die volgens de AtB methode werkt of de academische of klassieke dressuur iets?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:10

Discussieren, lezen en het ook echt gaan doen, want ik lees zooooveel en weet veel te benoemen enzo, maar om het ook echt te kúnnen en te voelen is een ander verhaal hihi.