[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:45

Evelotje schreef:
Ik probeer het ook vaak bj een pony waar ik op rijd maar die doet het op de linkerhand wel en de rechterhand lukt gewoon niet. Iemand een idee?

Dan is hij links gebogen, ik zou als ik jou was veel voltes gaan rijden en shoudervoor en veel instellen

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:38

teugels kort houden werkt tog wel?
ik had altijd een verzorgpony die bij het draven met zijn hoofd naar beneden ging en overging in stap.
ik deed dan altijd een halstertouw losjes om zijn hals en als hij het dan deed haalde ik hem daarmee omhoog.
Maar ik weet niethoe die van jou er op reageert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:53

maaikedewit schreef:
Evelotje schreef:
Ik probeer het ook vaak bj een pony waar ik op rijd maar die doet het op de linkerhand wel en de rechterhand lukt gewoon niet. Iemand een idee?

Dan is hij links gebogen, ik zou als ik jou was veel voltes gaan rijden en shoudervoor en veel instellen

nee, ze doet het via kneepjes dus de fout ligt iig bij de ruiter.

mikado98: op wie heb jij gereageerd?
Teugels moeten gewoon op maat en dus niet kort houden.

Kirstenn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:08

Ik zou proberen haar zo vaak mogelijk te longeren met bijzetteugels. En tijdens het rijden ook een elastiekje aandoen, dat heeft bij mij toch geholpen. En les nemen, helpt natuurlijk ook heel veel!

gegadigde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:21

Aan de teugel, een groot begrip en heel moeilijk om het goed te doen.
Mijn mening is, leer het goed aan door de juiste instructie.
Oke, vaak betaal je zo 30 tot 40,- per uur, maar bij een goede instructie heb je snel resultaat en met de juiste aanwijzigingen gaat er vaak een wereld voor je open. Zeker mijn eigen ervaring, ik kon al veel, maar door te weinig goede instructie's en zelfs verkeerde aanwijzigingen van instructeurs, liep ik vast.

Bij mijn nieuwe instructeur ging er weer een wereld voor mij open, door gewoon kleine aanwijzigen en wat heel belangrijk is VOELEN WAT JE DOET. Steeds terug naar de lossigheid en de basis en ogen dicht en voelen, voel de rug en de spieren van je paard.

Ook het regelmatig na laten kijken van het gebit, zadel en het lichaam van het paard, kun je goed leren paardrijden en ben je in ieder geval op de juiste weg voor jezelf en je paard.

Blijf niet aanmodderen.

gr conny

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:30

Kirstenn__ schreef:
Ik zou proberen haar zo vaak mogelijk te longeren met bijzetteugels. En tijdens het rijden ook een elastiekje aandoen, dat heeft bij mij toch geholpen. En les nemen, helpt natuurlijk ook heel veel!

elastiek omdoen helpt niet als het paard verder niet correct loopt!
Aan de teugel is niet alleen de kop in de krul, maar het gaat er juist om dat het paard over de rug loopt.

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:15

En een elastiek moet je om kunnen doen, veel mensen doen hem te strak waardoor het paard erop gaat hangen, en alleen nog maar stugger wordt.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:52

Yamcha schreef:
En een elastiek moet je om kunnen doen, veel mensen doen hem te strak waardoor het paard erop gaat hangen, en alleen nog maar stugger wordt.

idd ik reed een pony en heb haar een weekje met een gogue gereden en dan afbouwen nu kan ik haar aan de teugel rijden zonder enige hulpteugel en op een watertrens. Zo moet je het denk ik ook bij een elastiek doen rustig afbouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:24

shalinitje schreef:
idd ik reed een pony en heb haar een weekje met een gogue gereden en dan afbouwen nu kan ik haar aan de teugel rijden zonder enige hulpteugel en op een watertrens. Zo moet je het denk ik ook bij een elastiek doen rustig afbouwen.

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet.
Een hulpteugel is voor de ruiter en niet voor het paard.
Hangt er dus helemaal vanaf hoe en waarom de hulpteugel wordt gebruikt. Belangrijk is wel dat hij slechts kort gebruikt moet worden, anders is het geen hulp meer maar wordt het probleem minder zichtbaar gemaakt zonder het op te lossen.

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:13

Nou, volgens mij zitten mensen een beetje te veel te filosoferen over het aan de teugel rijden. En dat paard ligt er gewoon aan hoe die is opgevoed of het lukt of niet. Als hij echt verziekt is, denk dan niet dat je hem een hele lange tijd achter elkaar aan de teugel kan rijden, dan heb je echt geluk.

Laatst zag ik nog iemand, op zondag, die kon echt niet rijden, maar ja pakkie aan en de mentaliteit was er dus wel en toch ging dat paard toen aan de teugel. Zag er echt niet uit als de andere paarden in die categorie, echt veel beter lopen als de rest. Heeft toch meer te maken met hoe dat paard het ziet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:22

tvup schreef:
Nou, volgens mij zitten mensen een beetje te veel te filosoferen over het aan de teugel rijden. En dat paard ligt er gewoon aan hoe die is opgevoed of het lukt of niet. Als hij echt verziekt is, denk dan niet dat je hem een hele lange tijd achter elkaar aan de teugel kan rijden, dan heb je echt geluk.

Laatst zag ik nog iemand, op zondag, die kon echt niet rijden, maar ja pakkie aan en de mentaliteit was er dus wel en toch ging dat paard toen aan de teugel. Zag er echt niet uit als de andere paarden in die categorie, echt veel beter lopen als de rest. Heeft toch meer te maken met hoe dat paard het ziet.

sorry maar dat vind ik echt onzin. Het is geen trucje!
Als het paard verziekt is, dan hangt het er vanaf wat je daaronder verstaat.
Als het paard lichamelijk niks mankeerd, moet het gewoon lukken al kan het soms wat meer tijd kosten omdat je het paard eerst scherp aan de hulpen moet zetten - dan komt het "afgebogen koppie" vanzelf.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:46

tvup schreef:

27 jaar, had ik van u qua leeftijd meer verwacht dan dit geneuzel, u heeft totaal geen notie hoe het paardrijden werkt en dan ook echt werkelijk geen notie

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:03

superwoman schreef:
shalinitje schreef:

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet.
Een hulpteugel is voor de ruiter en niet voor het paard.
Hangt er dus helemaal vanaf hoe en waarom de hulpteugel wordt gebruikt. Belangrijk is wel dat hij slechts kort gebruikt moet worden, anders is het geen hulp meer maar wordt het probleem minder zichtbaar gemaakt zonder het op te lossen.

Maar dat wou ik zeggen dat je niet met de hulpteugel moet blijven rijden als je hem gebruikt kan je hem ook niet in een keer er weer afhalen. Normaal rijd ik niet met zo een hulpteugels buiten de martingal rijd ik vaak mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:26

shalinitje schreef:
Maar dat wou ik zeggen dat je niet met de hulpteugel moet blijven rijden als je hem gebruikt kan je hem ook niet in een keer er weer afhalen. Normaal rijd ik niet met zo een hulpteugels buiten de martingal rijd ik vaak mee.

huh? Vind het een beetje onduidelijk geschreven.
Je kan hem dus wél in 1 x eraf halen.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:31

ja sorry in mijn hoofd klinkt het zo logisch maar als ik het moet schrijven.
Wij halen hem er niet in 1 keer af.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:48

Je moet hem nooit teveel aan de teugel willen hebben lopen. Ik ben daar op de manege vroeger ook ja-ren-lang geforceerd op geweest. Het komt je houding niet ten goede als je steeds zo geforceerd op zn koppie bent.

Nu rijd ik een paard van een particulier en ik ben er niet meer zo mee bezig, en nu loopt ze altijd super ontspannender aan de teugel! als ik nu rij-foto's van vroeger terug zie, zie ik pas met hoeveel 'dwang' ik reed. En ik was toen 13/14 jaar, niemand wees me erop met hoeveel dwang ik reed, dus wist ik veel. Ik dacht dat het goed was, want hij liep aan de teugel.

Toen heb ik priveles genomen op mn paard en dat is echt het beste wat ik kon doen. Dus 1 tip, als je wilt leren je paard mooi én op de juiste manier aan de teugel te laten lopen,neem dan priveles van een goede instructrice ;)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:18

ik heb ook een probleem met aan de teugel bij mijn new forest:
in stap is ze heel makkelijk aan de teugel te rijden (allebei de kanten op), maar in draf en galop krijg ik het gewoon niet voor elkaar om haar aan de teugel te rijden. Heeft iemand een idee?

ja, ik heb les maar ik zoek gewoon tips.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:11

chaanttaall schreef:
in stap is ze heel makkelijk aan de teugel te rijden (allebei de kanten op), maar in draf en galop krijg ik het gewoon niet voor elkaar om haar aan de teugel te rijden. Heeft iemand een idee?

Misschien handig om óf het topic door te lezen voor je de vraag stelt en anders op z'n minst toevoegd hoe je haar aan de teugel probeerd te rijden..

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:26

superwoman schreef:
chaanttaall schreef:

Misschien handig om óf het topic door te lezen voor je de vraag stelt en anders op z'n minst toevoegd hoe je haar aan de teugel probeerd te rijden..

het hele topic doorlezen is ook wel een beetje veel he? :+
maar ik rijd haar zo aan de teugel:
ik laat haar gewoon lekker ontspannen instappen waardoor ze lekker ontspannen is. dan zoek ik contact met mijn benen en handen en laat haar stelling lopen. dan zakt ze vanzelf door (dus loopt ze aan de teugel).
zo een beetje duidelijk?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:47

chaanttaall schreef:
het hele topic doorlezen is ook wel een beetje veel he? :+
maar ik rijd haar zo aan de teugel:
ik laat haar gewoon lekker ontspannen instappen waardoor ze lekker ontspannen is. dan zoek ik contact met mijn benen en handen en laat haar stelling lopen. dan zakt ze vanzelf door (dus loopt ze aan de teugel).
zo een beetje duidelijk?

Al pak je een aantal pagina's terug kom je al een heel eind, daarbij staat er een hoop info in die wel eens de moeite waard kan zijn.
Niet rot bedoeld, maar waarom zou het doorlezen van een topic teveel moeite zijn, terwijl je graag meer wil weten over het onderwerp?

Het is wel redelijk duidelijk, maar helaas lijkt het niet correct en dat zal dan ook de reden zijn waarom het niet lukt in de draf en galop.
Als eerste moet je zorgen dat je pony scherp aan je been is. Dit wordt vaak onderschat!
Pony zal hierdoor (mits je het goed doet) zijn achterbenen goed actief ( en ver) onder de buik zetten. Dáárdoor zal de rug licht bol worden. (nu doe je dat doormiddel van stelling, want het lichaam buigen met een hole rug is heel moeilijk )
Dáár draait het om (die achterhand en de rug) , niet om die krul aan de voorkant!
Dan nog goed meegaan met je handen - wat ook moeilijker is dan vaak gedacht - en dan gaat de pony vanzelf goed aan de teugel.
Als die rug goed wordt gebruikt is het van belang dat je schouders,armen en handen goed meegaan met de beweging

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:53

bedankt! (:
dus.. goed aan het been rijden (om achterbeen eronder te krijgen, en de rug dan licht bol gaat worden) en goed meegaan met armen,handen,schouders etc.?
doe ik het dan goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:00

chaanttaall schreef:
bedankt! (:
dus.. goed aan het been rijden (om achterbeen eronder te krijgen, en de rug dan licht bol gaat worden) en goed meegaan met armen,handen,schouders etc.?
doe ik het dan goed?

ja.
actief is niet hetzelfde als snel hé ;)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:08

nee, dat weet ik! ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:32

Omdat mijn paard echt veel spanning in zijn lichaam heeft, heb ik prive les genomen en hebben we nu echt geconstateerd dat hij heel gespannen is onder het zadel als je hem 'oppakt' en weinig balans heeft. We zijn nu bezig met rechtrichten, balans krijgen maar vooral ontspanning. Ik rijd dus nu ook heeeel rustig en op mijn zit, teugels hangen vooral in een boog, dat is toch niet erg? Moet ik persé altijd contact hebben, want ik doe nu bijna alles op mijn zit, ik ben dus ook nog niet bezig met zijn hoofd. (Hij begint soms wel al uit zichzelf te zakken, en zonder bit, dacht echt dat dat moeilijker was :D)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:39

NeverGiveUp schreef:
Omdat mijn paard echt veel spanning in zijn lichaam heeft, heb ik prive les genomen en hebben we nu echt geconstateerd dat hij heel gespannen is onder het zadel als je hem 'oppakt' en weinig balans heeft. We zijn nu bezig met rechtrichten, balans krijgen maar vooral ontspanning. Ik rijd dus nu ook heeeel rustig en op mijn zit, teugels hangen vooral in een boog, dat is toch niet erg? Moet ik persé altijd contact hebben, want ik doe nu bijna alles op mijn zit, ik ben dus ook nog niet bezig met zijn hoofd. (Hij begint soms wel al uit zichzelf te zakken, en zonder bit, dacht echt dat dat moeilijker was :D)

Voor dressuur heb je wel aanleuning nodig, maar zoals ik het nu begrijp zijn jullie voornamelijk jou aan het trainen ;)
Rechtrichten zonder aanleuning vind ik maar raar, omdat je het paard dan niet kan begrenzen dus alle vrijheid krijgt om de oefeningen niet correct te doen.
Uit zichzelf zakken is een goed teken, dat is eigenlijk de normale gang van zaken (ook mét aanleuning dus)