[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:55

@moll: Aandrijven: voorwaarts laten gaan op lichte kuitdruk

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:03

lillytjuh schreef:
@moll: Aandrijven: voorwaarts laten gaan op lichte kuitdruk

heet dat niet gewoon drijven of impuls opvragen?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:57

Heb het ook geleerd als aandrijven of gewoon drijven ooit heel lang geleden (pfff moest ff terugdenken aan mijn manegetijd) Nu praten we meer over impuls. Tis maar net waar je lest denk ik.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:08

Er staan hier echt heeeel erg veel posts in met allemaal reactie's op verschillende vragen, dus
vertel ik mijn ''vraag'' gewoon nu hier :p
Ik krijg mijn pony echt heeeuul moeilijk naar beneden, en als ik hem naar beneden krijg reageert hij maar op
1 hand en dat is mijn rechter.
Eerst rijd ik hem gewoon heel erg los, anders krijg je hem niet naar beneden, en als hij dan eenmaal los is,
wil hij nog amper naar beneden..
iemand tips ???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:20

_Layco_ schreef:
Er staan hier echt heeeel erg veel posts in met allemaal reactie's op verschillende vragen, dus
vertel ik mijn ''vraag'' gewoon nu hier :p
Ik krijg mijn pony echt heeeuul moeilijk naar beneden, en als ik hem naar beneden krijg reageert hij maar op
1 hand en dat is mijn rechter.
Eerst rijd ik hem gewoon heel erg los, anders krijg je hem niet naar beneden, en als hij dan eenmaal los is,
wil hij nog amper naar beneden..
iemand tips ???

Paard niet met je handen naar beneden willen krijgen is volgens mij de beste tip voor je :D

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:23

Citaat:
Paard niet met je handen naar beneden willen krijgen is volgens mij de beste tip voor je :D

Ik rijd niet alleen met mn handen hoor :P
Kheb niet voor niks ook benen gekregen :P
Nee, als ik haar naar beneden rij, dan kneepjes in de teugel en
actief rijden met kuitdruk enz enz :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:25

_Layco_ schreef:
Citaat:

Ik rijd niet alleen met mn handen hoor :P
Kheb niet voor niks ook benen gekregen :P
Nee, als ik haar naar beneden rij, dan kneepjes in de teugel en
actief rijden met kuitdruk enz enz :P

Dus rij je hem met je handen (kneepjes) naar beneden....

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:28

Nee dat niet alleen :P
Ooh, ik kan echt niet uitleggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:40

_Layco_ schreef:
Nee dat niet alleen :P
Ooh, ik kan echt niet uitleggen.

Mijn tip (nogmaals maar nu anders geformuleerd): Paard niet doormiddel van kneepjes naar beneden willen krijgen...
Verder denk ik dat het verstandig is om een aantal pags. terug te lezen.
Kost misschien wat moeite, maar je kunt er behoorlijk wat van leren.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:00

Bij mij en mijn paard helpt het om in te stappen/draven met vrij lange teugel, maar dan wel spanning erop. Dan rij ik haar aan de lange teugel wat lager en dan pak ik ze tijdens het rijden steeds korter en zo krijg ik haar ontspannen en aan de teugel!

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:53

mijn paard wil echt helemaal niet aan de teugel, zelfs mijn rij-instructrice moest er een half uur opzitten voor ze aan de teugel ging en nee dat lag niet aan mijn instructrice.
Ze is echt ongelooflijk koppig in dit, maar met een buitenrit gaat ze soms bijna aan de teugel uit zichzelf maar als ik dan het laatste zetje wil geven gooit ze haar hoofd hoog op en is ze weer onmogelijk.
Kan iemand me helpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:22

TheStar schreef:
mijn paard wil echt helemaal niet aan de teugel, zelfs mijn rij-instructrice moest er een half uur opzitten voor ze aan de teugel ging en nee dat lag niet aan mijn instructrice.
Ze is echt ongelooflijk koppig in dit, maar met een buitenrit gaat ze soms bijna aan de teugel uit zichzelf maar als ik dan het laatste zetje wil geven gooit ze haar hoofd hoog op en is ze weer onmogelijk.
Kan iemand me helpen?

Hoezo koppig..............?
Het is geen trucje, maar een gevolg van correct rijden. Het zou een fijne houding moeten zijn die het paard graag (zelf) wil aannemen.
Ik kan onmogelijk tips geven als je zelf geen info geeft over de situatie en de hulpen die je geeft.
Wat overgens erg verstandig is, is om iig een aantal pags terug te lezen van dit topic. Daar kun je wsl al een hoop van opsteken.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:30

superwoman schreef:
IrmaChampion schreef:
Gioyy Zegt ergens dat je moet drijven en drijven maar toch tegenhouden zodat hij impuls krijgt.
Maar hoe kun je je paard nu precies tegenhouden zonder te trekken?

dat is dus gas geven en remmen én dat is dus niet de juiste manier ;)

Neee, zo bedoel ik het niet ;)
Altijd blijven drijven, dat is sowieso het belangrijkste , je drijft je paard/pony naar je hand toe, zodra je merkt dat je pony harder gaat lopen houd je hem tegen, hiermee bedoel ik ophoudingetje buiten hand, daarmee moet je als het goed is je tempo kunnen regelen.
als dat niet zo is kan je gaan oefenen met overgangen,
het is zo moeilijk uit te leggen en wordt snel verkeerd opgevangen terwijl ik precies hetzelfde bedoel als andere ;)
:D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:50

Als je altijd blijft drijven, dan geef je teveel hulpen en wordt hij er "doof" op.
Elke hulp die je geeft daar moet je een reactie op krijgen. Krijg je geen reactie, dan doe je iets niet goed.
Ik denk wel dat je het goed bedoeld, maar de uitleg is niet correct wat nogal lastig is voor de mensen die het willen leren. ;)

es203

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:55

Ik heb altijd met mijn paard dat het eerste halfuur helemaal goed is en na een halfuur is het weg?!?!
Weetje jullie misschien wat het is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:17

es203 schreef:
Ik heb altijd met mijn paard dat het eerste halfuur helemaal goed is en na een halfuur is het weg?!?!

Wat denk je zelf?
Daarbij, welke hulpen geef je?

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:58

mijn paardje wou dat ook niet.
staat hij/zij in de stal? zo ja probeer hem/haar dan met snoepjes haar neus tussen haar benen en met haar neus links en rechts naar zijn/haar kont de richten.
maak de nek helemaal losjes. als dat goed gaat dan ga je naast hem/haar staan zodat zij/hij aan de rechter kant van jou staat.
doe je rechterhand over de nek en hou de teugel vast en mey je linkerhand de linkerteugel en probeer haar dan aan de teugel te rijden in de stal en dan mag je er niet opzitten.
snap je het nog?
dat heb ik geprobeert en ik had dat 2 weken gedaan en daarna liep ik de bak in stapte op en reed een rondje daarna ging ik stilstaan in het midden of op de hoefslag en kneep ik en daarna stond ze aan de teugel.
owja en een goede vriend van mij hij kan heeel goed rijden hij zij knijp met je rechterhand als zijn/haar rechterbeen naar voor gaat hetzelfde bij links.
en hij zei ook nog:''knijp,knijp,knijp en rust zo werkt je je paard naar beneden.
en rijd vooral ontspannen. als jij ontspannen bent word je paard dat ook en zal hij vanzelf nageven.''

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

en kijk ook naar de films horsewhisperer enzo of dressuurflms daar kun je ook wat aan hebben
Laatst bijgewerkt door minetje op 25-02-11 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:59

es203 schreef:

misschien denk je dat het goed gaat en ga je zelf dan minder hulpen geven.
of je weet dat hij/zij het na een halfuur niet doet en word je dan te gespannen.

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:02

Waar ik altijd moeite mee heb, dat is om mijn paard dan ook mooi ontspannen te houden. Ik krijg haar meestal wel ontspannen, maar op het moment dat ik dan het paardje stuur of iets anders met mn handen ga doen, vliegt ze weer omhoog met haar hoofd :S Iemand tips hiervoor?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:05

starangel0 schreef:
Waar ik altijd moeite mee heb, dat is om mijn paard dan ook mooi ontspannen te houden. Ik krijg haar meestal wel ontspannen, maar op het moment dat ik dan het paardje stuur of iets anders met mn handen ga doen, vliegt ze weer omhoog met haar hoofd :S Iemand tips hiervoor?

Wsl geef je dan te grote hulpen (te veel of te lang spanning) of/én ga je niet meer goed mee met de beweging ("van de mond")

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:14

minetje schreef:
mijn paardje wou dat ook niet.
staat hij/zij in de stal? zo ja probeer hem/haar dan met snoepjes haar neus tussen haar benen en met haar neus links en rechts naar zijn/haar kont de richten.
maak de nek helemaal losjes. als dat goed gaat dan ga je naast hem/haar staan zodat zij/hij aan de rechter kant van jou staat.
doe je rechterhand over de nek en hou de teugel vast en mey je linkerhand de linkerteugel en probeer haar dan aan de teugel te rijden in de stal en dan mag je er niet opzitten.
snap je het nog?
dat heb ik geprobeert en ik had dat 2 weken gedaan en daarna liep ik de bak in stapte op en reed een rondje daarna ging ik stilstaan in het midden of op de hoefslag en kneep ik en daarna stond ze aan de teugel.
owja en een goede vriend van mij hij kan heeel goed rijden hij zij knijp met je rechterhand als zijn/haar rechterbeen naar voor gaat hetzelfde bij links.
en hij zei ook nog:''knijp,knijp,knijp en rust zo werkt je je paard naar beneden.
en rijd vooral ontspannen. als jij ontspannen bent word je paard dat ook en zal hij vanzelf nageven.''

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

en kijk ook naar de films horsewhisperer enzo of dressuurflms daar kun je ook wat aan hebben

Wat je dan eigenlijk doet is continu ophoudingen maken.
Zoals je het beschrijft heb ik het vroeger in m'n jeugd op de manege geleerd...
wat heb ik daar achteraf een spijt van!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:48

starangel0 schreef:
Ik denk dat het contact, wat je op dat moment hebt, verbroken wordt. Dan krijgt je paard een rukje in de mond, of het contact is weg, en dan gaat dat hoofd weer omhoog. Een tip die ik ooit eens gekregen heb op les, en die erg goed geholpen heeft is deze: pak een stukje manen erbij in je hand (je handen zijn als het goed is zo'n 10 cm boven de manenkam, kan ook lager zijn, als je onderarm met de teugel één rechte lijn is naar het bit) dan voel je of je je handen stilhoudt of niet.
Denk dat daar ergens het probleem zit. Leer ook sturen met je zit en je benen, zodat, wat je met je handen doet, echt minimaal is. Eigenlijk zou het enige wat je met je handen doet, het contact met de mond aanhouden, moeten zijn. Sturen doe je op zit en benen, tempo bepalen ook. Ook terugrijden doe je op je zit.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:00

es203 schreef:

Miss gaat het op het begin heel goed, en als ze dan omhoog komt ofzo ga je hardere hulpne geven of meer? en reageeert ie er niet meer op !
Had mijn virendin ook dus dat zou het onbewust best kunnen zijn ;)

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:24

Ik probeer het ook vaak bj een pony waar ik op rijd maar die doet het op de linkerhand wel en de rechterhand lukt gewoon niet. Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:31

Bij proberen krijg ik altijd wat de kriebels. Hoe probeer je het? Veel mensen doen nl veel te veel, en juist daarom lukt het niet.