[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:57

superwoman schreef:
mariekeoo schreef:
paard loopt verder goed heeft vorig jaar bij andere dressuur ruiter Z gelopen licht voorkomen aan mij

Hoe rij het paard aan de teugel?
meestal mijn buiten teugel goed contact en dan spelen met mijn binnen teugel en goed voorwaarts rijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:09

mariekeoo schreef:
superwoman schreef:
Hoe rij het paard aan de teugel?
meestal mijn buiten teugel goed contact en dan spelen met mijn binnen teugel en goed voorwaarts rijden

Waarom speel je met de binnenteugel?
Paard moet toch gewoon naar 1 hulp luisteren?! Net als wanneer je been geeft bijv, wordt "hij" doof op de hulp als je dat blijft doen zonder resultaat.
Het spelen raad ik dus sterk af. Gewoon contact houden en leren aanvoelen wanneer je iets meer en minder spanning moet geven. In de meeste gevallen geeft men te laat ontspanning of/en niet de juiste dosis wanneer men ontspanning geeft. Wat meestal ook mis gaat is dat het paard niet goed genoeg aan het been is, terwijl de ruiter denkt van wel. Voorwaarts houden = namelijk ook niet gelijk aan goed aan het been zijn of een actief achterbeen.
Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb?

mariekeoo

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:17

dankje wel:D:D ik ga het prberen straks:D

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:41

Heey mensen!!! Je moet toch gewoon (het is wel moeilijk) een beetje aan de teugels trekken (meest aan de buitenteugel) en je been eraan houden. En je kan best tips geven hoor!!! Al dat gezeur.... (ja ik ben grof)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:49

Je bent idd best grof, want je doet geen enkele moeite om te lezen, en sorry, maar aan de teugels trekken moet je echt nooit doen :n

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:11

Wat een domme reactie haha.

Ik weet het niet meer, ik krijg mijn paard niet ontspannen... Hij is heel gevoelig, en ik heb hem pas, ik leg nog totaal geen druk op hem, beetje rondhobbelen, lange teugel, wel gewoon op maat, kleine galopjes.
Toch blijft hij ontzettend alles vastzetten, vaak zet hij ook zijn hoofd scheef, of gaat hij heel hard kauwen, veel te diep lopen of veel te hoog... Ook zet hij bijvoorbeeld na het draven hele korte passen, dat zit voor geen meter.
Ik heb hem pas 6 weken, maar ik merk nog geen verbetering, en door hem word ik ook gespannen waardoor het natuurlijk helemaal niet meer gaat! Ik heb pas een keer of 6 met hem gehobbeld in de bak, helaas nog geen les gehad, is nu pas gelukt, volgende week eerste keer.
Heeft iemand een tip??? Ik wil eerst echt lekker normaal/ontspannen kunnen rondhobbelen voordat ik aan andere dingen ga denken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:59

NeverGiveUp schreef:

Ik weet het niet meer, ik krijg mijn paard niet ontspannen... Hij is heel gevoelig, en ik heb hem pas, ik leg nog totaal geen druk op hem, beetje rondhobbelen, lange teugel, wel gewoon op maat, kleine galopjes.
Toch blijft hij ontzettend alles vastzetten, vaak zet hij ook zijn hoofd scheef, of gaat hij heel hard kauwen, veel te diep lopen of veel te hoog... Ook zet hij bijvoorbeeld na het draven hele korte passen, dat zit voor geen meter.
Ik heb hem pas 6 weken, maar ik merk nog geen verbetering, en door hem word ik ook gespannen waardoor het natuurlijk helemaal niet meer gaat! Ik heb pas een keer of 6 met hem gehobbeld in de bak, helaas nog geen les gehad, is nu pas gelukt, volgende week eerste keer.
Heeft iemand een tip??? Ik wil eerst echt lekker normaal/ontspannen kunnen rondhobbelen voordat ik aan andere dingen ga denken.

Dat scheef zetten van z'n hoofd is niet goed en ook het zetten van die korte passen klinkt niet goed. Het hard kauwen kan óók nog een signaal zijn dat hij lichamelijk ergens last van heeft. Die 3 samen lijken mij behoorlijk veel redenen om je paard goed na te laten kijken. Ik zou op zoek gaan naar iets lichamelijks (of misschien zadel)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:46

Zadel is pas op maat gemaakt en nagekeken, osteopaat is geweest, hij is gekeurd,
korte passen doet hij alleen ná de galop, dus na de spanning, hij heeft niet zo'n goede balans, hij heeft echt veel spanning, als ik hem geruststel, worden zijn passen weer ruimer snap je? Dus ik weet voor 90% zeker dat het pure spanning is. Net als het kauwen, buiten heb ik daar bijvoorbeeld totaaal geen last van, want buiten vind hij heerlijk, heerlijke ruime draf, hoofdje ontspannen en helemaal geen gekauw.

Heb je nu nog het idee dat het iets lichamelijks is? Hij is wel altijd vrolijk voor de rest, als ik lekker een paar rondjes draaf gaat het heerlijk ruim, oortjes naar voren (Niet té hoor, hij blijft goed bij me)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:32

Ten eerste heb ik het niet gezien en ten 2e ben ik geen dierenarts.
Je zou idd verwachten dat het niet lichamelijk zou zijn als hij is nagekeken, maar zou het nooit uitsluiten.
Ik kan vanaf hier iig niets nuttigs zeggen daarover, maar vaak weet je als eigenaar er onbewust meer van.

Hoe gaat het aan de longe met 1 of andere bijzet en prutsmuts zet je hem dan bij? Heb je als eens goed naar z'n lichaam gekeken (bespiering) en naar de manier hoe hij het gebruikt (ontziet hij delen, wat vind hij moeilijk) ? Wat denk jij dat de reden is dat z'n balans nog niet zo goed is?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:15

De osteopaat heeft hem zien bewegen, ze vond het er goed uitzien, ik heb te weinig ervaring denk ik om echt iets aan zijn bespiering te zien.
Maar gewoon los draaft hij heel licht en los, mensen zeggen dat hij danst.

Ik sluit het ook niet uit, hij is in december naar de tandarts geweest, zou hij nu al weer scherpe randen ofzo kunnen hebben?
De oude eigenaar zegt dat hij ooit heel ruw gereden is met slof heel strak, hij is best wel gevoelig voor druk in zijn mond, dus als er iets zou zijn denk ik als eerste aan z'n tanden.
Hij werd zoiezo altijd wel ''strak'' gehouden, dus dan heeft hij toch nooit echt zelf gelopen? Hij loopt ook veel te ver de hoeken in enzo, daar denk ik het van de balans.

Hij is zoiezo best wel scheef voor mijn gevoel, ik weet niet links of rechts, horizontaal, ik ben daar allemaal over aan het lezen nog.
Ik probeer het op te lossen :)

Ik heb hem alleen nog maar los gelongeert, hij let dan perfect op mij, dat is gewoon voor het buitenrijden om zijn energie een beetje eruit te gooien, dus nog niet met iets, ik heb daar een topic over aangemaakt, mensen adviseerde mij de pessoa, om hem van achter naar voren te laten lopen ipv andersom.

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:53

Als ik aan het rijden ben en mijn paard loopt heel mooi aan de teugel, in de stap, ga ik aandraven doet ze haar hoofd weer omhoog, wie weet hoe dit optelossen is??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:02

NeverGiveUp schreef:
De osteopaat heeft hem zien bewegen, ze vond het er goed uitzien, ik heb te weinig ervaring denk ik om echt iets aan zijn bespiering te zien.
Maar gewoon los draaft hij heel licht en los, mensen zeggen dat hij danst.

Ik sluit het ook niet uit, hij is in december naar de tandarts geweest, zou hij nu al weer scherpe randen ofzo kunnen hebben?
De oude eigenaar zegt dat hij ooit heel ruw gereden is met slof heel strak, hij is best wel gevoelig voor druk in zijn mond, dus als er iets zou zijn denk ik als eerste aan z'n tanden.
Hij werd zoiezo altijd wel ''strak'' gehouden, dus dan heeft hij toch nooit echt zelf gelopen? Hij loopt ook veel te ver de hoeken in enzo, daar denk ik het van de balans.

Hij is zoiezo best wel scheef voor mijn gevoel, ik weet niet links of rechts, horizontaal, ik ben daar allemaal over aan het lezen nog.
Ik probeer het op te lossen :)

Ik heb hem alleen nog maar los gelongeert, hij let dan perfect op mij, dat is gewoon voor het buitenrijden om zijn energie een beetje eruit te gooien, dus nog niet met iets, ik heb daar een topic over aangemaakt, mensen adviseerde mij de pessoa, om hem van achter naar voren te laten lopen ipv andersom.

Scheefheid kan ook een reden zijn van al die dingen,als hem wil rechtrichten kan dat spanning geven omdat je het paard natuurlijk vraagt zich op te rekken op z'n moeilijke kant. Wel vreemd dat de osteopaat daar niks van heeft gezegd dan, al zijn ze natuurlijk niet allemaal even kundig ;) .
Door het strak houden worden veel paarden scheef en "vast gereden" ipv een los en op eigen benen.
Het "dansen" is een goed teken, maar niet iedereen kijkt naar de belangrijke lichaamsdelen, dus zegt mij nog niks ;)
Ver de hoeken in lopen lijkt me juist lastiger wanneer hij moeite heeft met z'n balans.
Van z'n tanden zou hij nog geen last moeten kunnen hebben als die in dec zijn gedaan.

Het longeren lijkt me een goed idee. Hierdoor kan hij ook losser en rechter worden en kost jou minder moeite. Tevens kun je steeds goed naar z'n lichaam kijken, op den duur weet je hoe hij loopt en of het steeds beter gaat.

Ik kan je helaas maar weinig tips geven. Het longeren is iig goed, omdat je dan de juiste spieren aan het werk zet wat met rijden ook weer prettig is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:03

__Yara schreef:
Als ik aan het rijden ben en mijn paard loopt heel mooi aan de teugel, in de stap, ga ik aandraven doet ze haar hoofd weer omhoog, wie weet hoe dit optelossen is??

Hoe rij je hem aan de teugel?
Weet je zeker dat hij niet achter de teugel loopt óf dat hij in een valse knik loopt?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:07

Dankjewel voor je reactie, heel handig haha!
Ik ga gewoon lekker ontspannen aan de slag met ´m, ik krijg vanaf deze week gewoon les dus ik hoop dat het dan langzaam goed gaat.

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:29

superwoman schreef:
__Yara schreef:

Weet je zeker dat hij niet achter de teugel loopt óf dat hij in een valse knik loopt?

Ik rijd haar eerst goed voorwaards, en als ze dat doet 'druk' ik haar hoofd met mijn ringvingers naar beneden. Hele zachte 'kneepjes.'

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:36

__Yara schreef:
Ik rijd haar eerst goed voorwaards, en als ze dat doet 'druk' ik haar hoofd met mijn ringvingers naar beneden. Hele zachte 'kneepjes.'

Ben toch bang dat je teveel aan de voorkant (met de teugels) doet.
Goed voorwaarts staat niet gelijk aan een actieve achterhand en die heb je iig nodig.
Nogmaals, weet je zéker dat hij niet achter de teugel loopt óf dat hij in een valse knik loopt?

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:16

superwoman schreef:
__Yara schreef:

Ben toch bang dat je teveel aan de voorkant (met de teugels) doet.
Goed voorwaarts staat niet gelijk aan een actieve achterhand en die heb je iig nodig.
Nogmaals, weet je zéker dat hij niet achter de teugel loopt óf dat hij in een valse knik loopt?
Nee, ze loopt zeker weten niet achter de teugel, en hij loopt niet met een valse knik.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:19

__Yara schreef:
superwoman schreef:
[Ben toch bang dat je teveel aan de voorkant (met de teugels) doet.
Nee, ze loopt zeker weten niet achter de teugel, en hij loopt niet met een valse knik.

ik zeg foto

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:51

__Yara schreef:

Ik heb dit ook met m'n verzorgpaard.
Ik houdt 'm altijd lekker bezig,overgangen rijden enz.
dan zakt hij uit zichtzelf met z'n hoofd en heb ik alleen licht kontakt met de mond.
Ik denk dat het in draf niet zo goed lukt omdat hij nogal grote passen zet en ik
misschien toch tegenwerk in de bewegingen?
Ik geef echt nooit kneepjes o.i.d.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:01

Pff gister heb ik met heeele lange teugels gereden, alleen in de bak, lekker gehobbeld, galopje, ging heerlijk, bijna niet kauwen en niet kantelen, vandaag met ze vieren in de bak, wou alleen maar hard en keihard kauwen en scheefzetten en heel kort stappen pfffff, ik ben er maar af gegaan want ik werd echt helemaal gefrusteerd. Mijn pessoa is binnen en morgen mijn eerste les, zondag me 1e grondwerk les!

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:43

NeverGiveUp schreef:

Ik zou je zadel even na laten kijken en ook de tanden even laten controleren.

Ik heb het 1,5 jaar geleden ook meegemaakt en kan nu pas na 1,5 jaar weer rijden met 1 van mn paarden omdat ze een blessure er aan over gehouden heeft.

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:45

superwoman schreef:
__Yara schreef:

Probeer het op een volte. Wacht tot je paard lekker ontspannen nageeflijk loopt en ga pas aandraven wanneer ze fijn aanvoelt.
Je kunt ook extra stelling vragen op de volte. Dit zodat ze niet gelijk haar hoofd omhoog kan gooien. Ze zal toch eerst haar hals recht moeten maken en dan met haar hoofd omhoog kunnen gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:47

aandrijven wat is dat?

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:49

Ik lees hier erg veel berichten dat iedereen hun paard met "kneepjes" en dergelijke allemaal naar beneden wil krijgen.

Bedenk wel dat een paard toch eerst los door z'n lijf moet zijn wil jij een fijn paard rijden.
Het belangrijkste vind ik is dat een paard eerst goed om het been moet zijn voor je er wat mee wil/kan.
Wanneer je niet aan de voorkant zit en eerst alleen maar zorgt voor aanleuning, voldoende stelling en buiging op voltes en zorgen dat het paard om het been is, dan zal het paard vanzelf aan de teugel gaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:18

Dat schijnt echt moeilijk te begrijpen te zijn.
Al dat soort dingen, laatst ging ik buiten rijden voor het eerst, en ´Ohh je riempjes zitten véél te los´, hun keistrak doen, ik zeg doe ze nú losser anders stap ik af.
´Ja maar dan is dat kauwen ook opgelost!´ Ja logisch. Ze keken me aan alsof ik gek was.

Ik heb gister met een sidepull les gehad, al een stuk meer ontspanning, hij begon nu echt te zoeken en aan te bieden, zat wel nog veel stress in z´n lijf. Waarom nog met bit proberen als hij het alleen maar beter zonder doet :)

@ Bobbelina: Alles is in orde en gecontroleerd! Het is pure stress. (Staat in het bericht daarna ook geloof ik)