[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:37

Ezz93 schreef:
Moll schreef:
snap wat je bedoel, maar waarom zou je dat doen dan?

Om een ophouding te maken o.i.d.

die komt van uit de elleboog nooit van uit de hand

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:58

Moll schreef:
Ezz93 schreef:
Om een ophouding te maken o.i.d.

Bij mij komt een ophouding toch echt uit mijn pols. Als je het met je elleboog wil doen, dan wordt je hulp ontzettend groot, omdat je je bovenarm spier gebruikt om je elleboog te bewegen.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:30

Moll schreef:

Bij mij komt een ophouding toch echt uit mijn pols. Als je het met je elleboog wil doen, dan wordt je hulp ontzettend groot, omdat je je bovenarm spier gebruikt om je elleboog te bewegen.[/quote]
Bij mij komt die ook uit de pols, maar ze zeggen dan dat ik met een handicap rij en moet ik het uit de elleboog doen :P
Weet ook wel dat het vanuit de elleboog moet komen maar ben het zo gewend dat ik het met mijn pols doe :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:32

Ezz93 schreef:
Moll schreef:

Bij mij komt een ophouding toch echt uit mijn pols. Als je het met je elleboog wil doen, dan wordt je hulp ontzettend groot, omdat je je bovenarm spier gebruikt om je elleboog te bewegen.

ik weet niet van wie u les heeft gehad maar dit is dus totaal niet waar, de hand/arm gaat altijd mee in de beweging en stasat dus stil ten opzichte van de mond van het paard, dus is de weerstand biedende hand nooit zo groot als u nu toe zegt het te zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:48

Ezz93 schreef:

Nee hoor, dan wordt je hulp niet erg groot.
Een beetje aanspanning is al voldoende. Juist met de pols krijg je een blokkerende werking waardoor de hulp groot wordt.

Marieke_Juul

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:07

Ik heb een probleem metmijn vz-paard.
Jong beest, maar weet al goed hoe hij op zijn eigen benen moet lopen.
Hij begint steeds beter zijn achterhand mee te nemen en stelling en buiging aan te nemen, maar het probleem is, het is net of hij een bezemsteel heeft ingeslikt, :') in de stap heeft hij er geen last van. Er is met geen mogelijkheid aanleuning aan te krijgen, zelfs als ik volledige ontspanning geef tijdens het draven. Zadel + bit is allemaal nagekeken.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:59

superwoman schreef:
Een beetje aanspanning is al voldoende. Juist met de pols krijg je een blokkerende werking waardoor de hulp groot wordt.

Mij lijkt dat als je een ophouding vanuit je elleboog maakt, je je hele arm naar achter doet waardoor deze niet meer met het paard meebeweegt. Terwijl als je het met pols doet, dan kan je arm mee blijven bewegen met je paard terwijl je wel een ophouding maakt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:29

Ezz93 schreef:
superwoman schreef:

Mij lijkt dat als je een ophouding vanuit je elleboog maakt, je je hele arm naar achter doet waardoor deze niet meer met het paard meebeweegt. Terwijl als je het met pols doet, dan kan je arm mee blijven bewegen met je paard terwijl je wel een ophouding maakt.

wanneer je de weestandbieden hand van uit de eleboog maakt is et een kwestie van de beweging te vertragen niks bijzonder van uit de pols en die blokeerd weer enz enz

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:23

Ezz93 schreef:
superwoman schreef:

Je moet dus niet heel je arm bewegen of je pols, aanspannen is meer dan voldoende en zoals moll zegt wel mee gaan met de beweging.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:39

superwoman schreef:
Je moet dus niet heel je arm bewegen of je pols, aanspannen is meer dan voldoende en zoals moll zegt wel mee gaan met de beweging.

Dat bedoel ik ook aanspannen, maar niet je hele arm.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:11

Ezz93 schreef:

Maar als je dat vanuit de pols doet is je hulp veel groter. :j

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:26

Ik heb niet het hele topic gelezen! :o

Maar hoe kun je het beste je paard aan de teugel krijgen?

Gr.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:59

superwoman schreef:
Ezz93 schreef:

Maar als je dat vanuit de pols doet is je hulp veel groter. :j

Soms he...... kun je dat al doen door je billen iets aan te spannen en even met je pink te trillen. Dat is zó minimaal, niemand ziet het, je onderbreekt je contact niet, en voor het paard is het volkomen duidelijk.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:20

Anna5 schreef:

Gr.,

Dan kun je beter toch dit topic doorlezen........ vele do's en dont's zijn hier genoemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:48

Anna5 schreef:

Gr.,

Door met je handen steeds contact te houden met de mond, waarbij je niet varieert in druk, maar steeds hetzelfde lichte contact. Met je benen en zit rijd je het paard voorwaarts, en stuur je. Je handen gebruik je echt alleen maar voor het contact met de mond. Geen kneepjes, niet kneden, niets.
Let op je zit, dat die goed is, dat je het paard niet in de weg zit. En als jij je paard goed aan je been zet, en je zit het paard niet in de weg, je contact is vriendelijk en constant, dan komt je paard aan de teugel :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:08

Yamcha, zo maak ik dus ook een ophouding en heb het altijd zo geleerd. Ik denk dat als ik een ophouding vanuit de pols of elleboog maak, dat ik mijn paard teveel stoor en de neiging heb om mezelf vast te zetten, zij is erg gevoelig in haar mond. Billen aanspannen en een trilling met de pink is genoeg om haar te waarschuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:20

Yup, en het is veel subtieler dan een armbeweging (want daar komt het op neer).

En dat is de hele truc met rijden: je moet altijd proberen om je hulpen zo subtiel mogelijk te geven, en iig onzichtbaar voor anderen. Je paard wordt als het goed is, steeds fijner op de hulpen, en waar je eerst duidelijk je been aan moest drukken, kan in een later stadium het aanleggen van het been al voldoende zijn. Een aanraking van een spoortje kan voldoende zijn om het wijken in te zetten.
En niets is zo lelijk als een ruiter die steeds zit te prikken, die met flapperende benen, handen die overduidelijk niet stil zijn, en een schuddend hoofd op het paard zit....... zó onelegant......
En als een ruiter er van de buitenkant al uitziet als een storende factor voor het paard, dan is hij dat vanuit het paard gezien ook. Hoe subtieler je hulpen, hoe rustiger je zit, hoe fijner je kunt rijden. En dan kun je gaan werken aan échte durchlassigkeit, aan echte verzameling, aan een fijn en licht contact, en een paard dat electrisch aan de hulpen staat. Maar zolang die ruiter alle kanten op flapt, kan daar geen sprake van zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:35

Yamcha schreef:
Soms he...... kun je dat al doen door je billen iets aan te spannen... .

idd en dat maakt ook gelijk duidelijk hoe klein je hulpen kunnen (moeten) zijn en hoe je je paard onbewust erg kan tegenwerken omdat dat soort kleine dingen al een groot effect hebben. Het paard niet tegenwerken is ontzettend moeilijk - terwijl vele al snel denken dat ze dat niet doen ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:48

Is het wel mogelijk dan? En zijn er mensen die hun paard níet tegenwerken, op geen enkele manier?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:32

NeverGiveUp schreef:
Is het wel mogelijk dan? En zijn er mensen die hun paard níet tegenwerken, op geen enkele manier?

Ik denk dat als je een ophouding maakt je je paard altijd een beetje tegenwerkt, omdat je dat doet krijgt hij door dat ie moet stappen. Het kan ook nog zijn dat het alleen komt doordat je een bepaalde hulp geeft waar hij een bepaalde reactie op heeft geleerd, of een combinatie hiervan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:55

NeverGiveUp schreef:

Ik denk idd dat het zo goed als niet mogelijk is om je paard niet/nooit tegen te werken.
Het gaat natuurlijk ook om een samenspel, dus het gaat niet alleen om het niet tegenwerken van het paard.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:38

Ik denk ook dat het niet mogelijk is om je paard niet tegen te werken, maar dit kan je wel zoveel mogelijk beperken. Zo stabiel mogelijk zitten, en je hulpen zo minimaal mogelijk houden. Ik had vroeger enorme flapperbenen, kon mijn handen niet stilhouden en zat niet stabiel toen ik begon met mijn bijrijdpaard, mijn instructrice heeft hier heel erg op gehamerd en nu reageert ze op kuitdruk alleen al en kan ik ze als het moet rijden met mijn pinken, de basis dan toch. Veel paarden zijn veel gevoeliger dan veel ruiters denken, maar stompen af als ze een tijd lang te grove hulpen krijgen. Almé reageerde niet meer op mijn geflapper en 'geschop' met mijn benen, maar nu gaat ze van stap naar draf als ik mijn kuiten 2 seconden aanspan.
Ik krijg van veel mensen het compliment dat ik veel beter zit en rijd nu, terwijl momenteel alleen mijn houding erg is verbeterd. Ook het paard loopt vanzelf al veel beter, heeft zelf ook meer balans nu, ik kan haar nu helpen met haar balans te houden ipv dat ik haar uit balans breng.
Ik vind persoonlijk gevoelige paarden super om mee te rijden, maar geloof wel dat paarden van nature gevoelig zijn en dat juist de ruiter ze ongevoelig maakt door ze te laten afstompen op ruwe hulpen. En dan klagen ze als het paard niet meer reageert als je er elke pas met je spoor inprikt.
Ik begrijp absoluut niet dat vooral dat prikken en schoppen zovaak te zien is bij wedstrijden, en ben blij dat ik nu eindelijk een instructrice heb die de oorzaak niet bij het paard zoekt, maar eerst de ruiter wil perfectioneren.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:48

Niet vanuit je pols, hand of je hele arm.. maar vanuit je elleboog zonder de teugellijn naar het bit te doorbreken. Onafhankelijke zit, ontspannen schouders hierbij voorwaarde nummer één.

Ezz93 schreef:
superwoman schreef:

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:33

Ontspannen schouders.....da's mijn probleem! Tenminste niet ontspannen schouders...ik trek ze op en vind het zo moeilijk als ik geconcentreerd aan het rijden ben, dat niet te doen! Iemand tips?!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:08

Dat heb ik ook!
Bij mij helpt het al een hoop om voor het rijden goed los te maken, draaien en rekken en strekken enzo.