[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:34

Ik heb een vraag over het commentaar dat ik van mijn instructrice krijg.
Mijn paard gaat namelijk niet 'vanzelf aan de teugel' lopen, en mijn instructrice zegt in de lessen dan na ongeveer een half uurtje, dat ik links rechts wat moet 'vragen' (lees knijpen in de teugel). Trek je het paard hiermee niet juist in de krul, of is deze manier wel goed?
Ik kan me niet voorstellen dat deze instructrice paarden wil 'dwingen' of paardonvriendelijke methodes heeft, want mijn paard is er veel beter op geworden sinds ik les van haar heb, maar dit zit mij toch lichtelijk dwars. Verziek ik mijn jonge paard hiermee niet?

Moll

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:04

een weerstand biedende hand word alleen gegeven aan de teugelzijde waar het paard vasthoud en dus ook weerstand bied,, een paard nagevelijk vragen kan ook in stilstand met een weerstandbiedende hand, maar dit is dus niety trekken of zagen

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:05

spokie79 schreef:
Dus als je aan het rijden bent in de binnenbak moet je paard naar je hulpen luisteren en als je buiten bent niet???? Niet zo heel veilig.
En buiten mag je paard wel even zijn rug slopen????
Aan de teugel is niet dat je paard met zijn kin op zijn borst loopt.
Volgens mij weten een heleboel mensen niet eens wat aan de teugel zijn is.

Ik denk dat als je in het bos gaat rijden terwijl je paard an de teugel loopt ook niet zo fijn is voor je paard, in ieder geval niet in het bos waar ik rijd want dat is heuvel op, heuvel af.
Verder ben ik het wel met je eens dat aan de teugel rijden op een vlak stuk wel beter is voor een paardenrug.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:20

Maar dan snap je nog steeds niet het aan de teugel zijn. Aan de teugel is niet de knik die iedereen blijkbaar zo graag ziet.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:22

spokie79 schreef:
Maar dan snap je nog steeds niet het aan de teugel zijn. Aan de teugel is niet de knik die iedereen blijkbaar zo graag ziet.

Wat zie jij hieronder dan, ik een paard dat zijn nek en rug netjes ontspant, en goede druk op je teugel heeft, maar als je berg op gaat is dat niet zo goed voor een paard

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:39

Ezz93 schreef:
spokie79 schreef:

Wat zie jij hieronder dan, ik een paard dat zijn nek en rug netjes ontspant, en goede druk op je teugel heeft, maar als je berg op gaat is dat niet zo goed voor een paard

druk op de teugel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:00

spokie79 schreef:

:?
knik moet het iig al niet zijn...

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:47

Citaat:
Citaat:

druk op de teugel?

Ik bedoel dat je contact met zijn mond hebt en niet je teugel in een boogje hebt hangen, en met goede druk bedoel ik dat hij ook niet in je teugel hangt. Want dan staat er veel druk op je teugel(en dus op zijn mond).

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:43

Hier m'n verzorg Quarterhorse vrij in draf.
Zo loopt ie volgens mij wel lekker ontspannen.
Afbeelding
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:47

Ezz93 schreef:
Citaat:
druk op de teugel?

Ik bedoel dat je contact met zijn mond hebt en niet je teugel in een boogje hebt hangen, en met goede druk bedoel ik dat hij ook niet in je teugel hangt. Want dan staat er veel druk op je teugel(en dus op zijn mond).

hoeveel gewicht heb je in de hand dan? in grammen?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:05

Hoe wil je dat meten? Het is meer de kracht. Je voelt zelf wel aan als je paard te weinig of teveel tegen druk geeft. Zo'n vreemde term is het niet hoor=p

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:29

Ezz93 schreef:
Hoe wil je dat meten? Het is meer de kracht. Je voelt zelf wel aan als je paard te weinig of teveel tegen druk geeft. Zo'n vreemde term is het niet hoor=p

voor mij is dit een heel ongewone term, maar als u het kan verwoorden, hoeveel gram heeft u zo ongeveer in elke hand?
Laatst bijgewerkt door Moll op 31-01-11 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:32

Een paard rij je niet met kracht. Ik kan me voorstellen dat je niet weet hoeveel gram je in je hand hebt. Maar dit riekt meer naar kilo's. Dat is niet aan de teugel.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:01

Moll schreef:
Ezz93 schreef:

voor mij is dit een heel ongewone term, maar als u het kan verwoorden, hoeveel gram heeft u zo ongeveer in elke hand?

Ik heb geen idee, ik ben heel slecht in gewicht schatten. Het is in ieder geval zo dat je contact hebt met zijn mond en niet zijn hoofd op zijn plek houdt, of zijn hoofd draagt. Het is niet erg veel in ieder geval, aangezien het dus om contact gaat en niet om trekken. Het moet ongeveer voelen denk ik zoals, wanneer je met zijn tweeën een touw vast houdt, en deze niet in een boogje mag hangen. Je voelt elkaars hand, maar trekt niet.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:23

spokie79 schreef:
Een paard rij je niet met kracht. Ik kan me voorstellen dat je niet weet hoeveel gram je in je hand hebt. Maar dit riekt meer naar kilo's. Dat is niet aan de teugel.

Wat bedoel je? Want inderdaad, als je kilo's in je hand hebt is dat in de krul trekken, maar waarom zeg je dat het dan meer naar kilo's reikt? Of bedoelde je wat anders?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:30

Je hebt het over de termen 'kracht' en de druk die het paard op de teugels neemt. Ruiter neemt de druk op de teugels. En dat is totaal iets anders dan weerstand biedende hand. Een weerstand biedende hand gaat ten alle tijde mee in de beweging en ieder paard zal hier op loslaten. Meeste ruiters vergeten dan toe te staan en leren het paard dus vast te houden. Sta je toe en herhaal je dit proces, krijg je een paard dat je op teugel gewicht kan rijden en ook heuvel op. Dat betekent nog steeds niet een paard dat met zijn borst op zijn kin loopt.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:44

spokie79 schreef:
Je hebt het over de termen 'kracht' en de druk die het paard op de teugels neemt. Ruiter neemt de druk op de teugels. En dat is totaal iets anders dan weerstand biedende hand. Een weerstand biedende hand gaat ten alle tijde mee in de beweging en ieder paard zal hier op loslaten. Meeste ruiters vergeten dan toe te staan en leren het paard dus vast te houden. Sta je toe en herhaal je dit proces, krijg je een paard dat je op teugel gewicht kan rijden en ook heuvel op. Dat betekent nog steeds niet een paard dat met zijn borst op zijn kin loopt.

Ik bedoel de natuurkundige term kracht. Niet met kracht het paard in de krul trekken. Je oefent al een kracht uit als je heel zachtjes ergens tegen aan drukt. Als deze ''druk/kracht'' steeds hetzelfde blijft, beweeg je dus met het paard mee, aangezien als je je hand stil zou houden en het paard doet door zijn stap zijn hoofd een stukje naar voren, dan zou hij kracht op de teugel en dus jouw hand uitoefenen. Je moet dus een lichte constante ''druk'' hebben. En als ik een steile heuvel opga geef ik mij paard losse teugel zodat hij alle ruimte heeft om omhoog te gaan. Want hoe meegaand je hand ook is je zult hem als hij naar boven gaat altijd een klein beetje tegenwerken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:46

teugel gewicht is voldoende

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:47

Moll schreef:

Wat bedoel je met teugel gewicht, want als je alleen de teugel draagt heb je geen contact met de mond van het paard, want dan zit je teugel in een boogje.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:52

Ezz93 schreef:
Moll schreef:

Wat bedoel je met teugel gewicht, want als je alleen de teugel draagt heb je geen contact met de mond van het paard, want dan zit je teugel in een boogje.

en daar vergis je je dus in,het gewicht van de teugel die de ruiter in de and heeft is gelijk aan het geen wat het paard in de mond heeft en op deze lijn kan je dus gewoon cominuseren, je gaf zelf een goed voorbeel van het touw, als ik een touwtje ergens aan vast maakt en wil dit in een rechte lijn houden hoef ik daar niet aan te trekken en het lijntje hoef ook niet door te hangen, en zo is het ook met de teugel.,

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:02

Moll schreef:
en daar vergis je je dus in,het gewicht van de teugel die de ruiter in de and heeft is gelijk aan het geen wat het paard in de mond heeft en op deze lijn kan je dus gewoon cominuseren, je gaf zelf een goed voorbeel van het touw, als ik een touwtje ergens aan vast maakt en wil dit in een rechte lijn houden hoef ik daar niet aan te trekken en het lijntje hoef ook niet door te hangen, en zo is het ook met de teugel.,

Ik ben een beetje mierenneukerig (sorry) ik snap je punt, je hebt ook gelijk, alleen is het zo dat als je kunt communiseren dan geef je een klein beetje druk op de teugel, want je doet hem naar links/rechts, hangt ervan af wat je wil. Omdat je de mond van het paard voelt, oefen je er een kracht op uit. Want zoals met dat touwtje al geeft de een een kneepje in het touw of beweegt het even dan voelt de ander dat en zal zijn hand een beetje meebewegen. Dit wijst erop dat je een kracht(hoe klein die ook mag zijn) uitoefent. Dus je kan nooit alleen het gewicht van de teugel in je hand hebben, omdat je de mond van je paard voelt, en hij jouw hand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:05

van waar wil je kneepjes geven in het touwtje?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:07

Moll schreef:

Het is een voorbeeld om te laten zien dat je dat voelt aan de andere kant van het touw en dus een kracht uitoefent.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:08

Ezz93 schreef:
Moll schreef:

Het is een voorbeeld om te laten zien dat je dat voelt aan de andere kant van het touw en dus een kracht uitoefent.

snap wat je bedoel, maar waarom zou je dat doen dan?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:26

Moll schreef:
snap wat je bedoel, maar waarom zou je dat doen dan?

Om een ophouding te maken o.i.d.