Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
spokie79 schreef:Dus als je aan het rijden bent in de binnenbak moet je paard naar je hulpen luisteren en als je buiten bent niet???? Niet zo heel veilig.
En buiten mag je paard wel even zijn rug slopen????
Aan de teugel is niet dat je paard met zijn kin op zijn borst loopt.
Volgens mij weten een heleboel mensen niet eens wat aan de teugel zijn is.
spokie79 schreef:Maar dan snap je nog steeds niet het aan de teugel zijn. Aan de teugel is niet de knik die iedereen blijkbaar zo graag ziet.
Ezz93 schreef:spokie79 schreef:Maar dan snap je nog steeds niet het aan de teugel zijn. Aan de teugel is niet de knik die iedereen blijkbaar zo graag ziet.
Wat zie jij hieronder dan, ik een paard dat zijn nek en rug netjes ontspant, en goede druk op je teugel heeft, maar als je berg op gaat is dat niet zo goed voor een paard
Citaat:Citaat:Wat zie jij hieronder dan, ik een paard dat zijn nek en rug netjes ontspant, en goede druk op je teugel heeft, maar als je berg op gaat is dat niet zo goed voor een paard
druk op de teugel?
Ezz93 schreef:Citaat:druk op de teugel?
Ik bedoel dat je contact met zijn mond hebt en niet je teugel in een boogje hebt hangen, en met goede druk bedoel ik dat hij ook niet in je teugel hangt. Want dan staat er veel druk op je teugel(en dus op zijn mond).
Ezz93 schreef:Hoe wil je dat meten? Het is meer de kracht. Je voelt zelf wel aan als je paard te weinig of teveel tegen druk geeft. Zo'n vreemde term is het niet hoor=p
Moll schreef:Ezz93 schreef:Hoe wil je dat meten? Het is meer de kracht. Je voelt zelf wel aan als je paard te weinig of teveel tegen druk geeft. Zo'n vreemde term is het niet hoor=p
voor mij is dit een heel ongewone term, maar als u het kan verwoorden, hoeveel gram heeft u zo ongeveer in elke hand?
spokie79 schreef:Een paard rij je niet met kracht. Ik kan me voorstellen dat je niet weet hoeveel gram je in je hand hebt. Maar dit riekt meer naar kilo's. Dat is niet aan de teugel.
spokie79 schreef:Je hebt het over de termen 'kracht' en de druk die het paard op de teugels neemt. Ruiter neemt de druk op de teugels. En dat is totaal iets anders dan weerstand biedende hand. Een weerstand biedende hand gaat ten alle tijde mee in de beweging en ieder paard zal hier op loslaten. Meeste ruiters vergeten dan toe te staan en leren het paard dus vast te houden. Sta je toe en herhaal je dit proces, krijg je een paard dat je op teugel gewicht kan rijden en ook heuvel op. Dat betekent nog steeds niet een paard dat met zijn borst op zijn kin loopt.
Ezz93 schreef:Moll schreef:teugel gewicht is voldoende
Wat bedoel je met teugel gewicht, want als je alleen de teugel draagt heb je geen contact met de mond van het paard, want dan zit je teugel in een boogje.
Moll schreef:en daar vergis je je dus in,het gewicht van de teugel die de ruiter in de and heeft is gelijk aan het geen wat het paard in de mond heeft en op deze lijn kan je dus gewoon cominuseren, je gaf zelf een goed voorbeel van het touw, als ik een touwtje ergens aan vast maakt en wil dit in een rechte lijn houden hoef ik daar niet aan te trekken en het lijntje hoef ook niet door te hangen, en zo is het ook met de teugel.,