[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KSB

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:18

als je nog zo weinig weet van paardrijden, waarom ben je dan in hemelsnaam met 'aan de teugel' rijden bezig? (de verbazing kan ook aan mij liggen hoor Knipoog Tong uitsteken)

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:01

Ik krijg mijn pony niet aan de teugel in draf, in stap en galop gaat het super! En in draf geef ik precies de zelfe hulpen maar het lijkt niet "door te komen" Weet er iemand wat ik fout doe?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:05

in draf neem je een hele andere houding aan(lichtrijden) terwijl je bovenlichaam in galop en stap (als het goed is) dezelfde constante houding aanneemt. Als je lichtrijd zijn je handen vaak geslotener en bewegelijker (vaak zonder dat je het in de gaten hebt) Ik moet erbij mezelf ook nog vaak op letten! dus zorg voor een constante open handhouding, misschien helpt het wel!

veel suc6!

JelskeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:50

Ik rijd wel al een tijdje Bloos! Tong uitsteken maar omdat ik op het begin niet heb durven vragen hoe het precies moest ben ik bang dat ik, als ik het nu vraag, een enorme zeikpreek krijg. Op bokt brengen ze het vaak wat subtieler en ik snap het soms eerder in de "theorie". Je hebt r wel gelijk in Tong uitsteken Ik zit in een les waarbij de anderen meer ervaring hebben dus daarom word het aan de teugel rijden enzo niet behandeld met uitleg maar met gewoon doen.
Bedankt voor je reactie!!! Haha!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:00

x_MAARTJE schreef:
Ik krijg mijn pony niet aan de teugel in draf, in stap en galop gaat het super! En in draf geef ik precies de zelfe hulpen maar het lijkt niet "door te komen" Weet er iemand wat ik fout doe?

Omdat je lichtrijd, en toch de zelfde hulpen gebruikt kan het anders over komen.
Misschien is het handig om even te longeren met bijzetteugeltje ?
zo heeft mijn pony het ook geleerd.
succes ermee

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:31

HOLLYBOLLY

ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog.

ik heb dit ook met mijn pony.ik moet nog even wat tips doorlezen,maar gelukkig vind ik nu iemand die een beetje hetzelfde heeft als ik. mijn pony ontspant ook niet snel en loopt ook het liefst met hoofd omhoog.lijkt net een manege paardje die ook vaak met hun hoofd omhoog lopen. als ze eenmaal ontspannen loopt kan dat ineens weer over zijn want dan ziet ze of hoort ze weer wat en is gelijk weer afgeleid (terwijl ik niks zie of hoor meestal). ook op sommige plaatsen in de bak vind ze het eng of niet prettig om daar te lopen.soms neemt ze me in de maling,maar weet soms niet wanneer ze dat doet.ze vind meestal al snel wat eng of is erg snel schrikachtig. ik weet het ik moet les nemen en zal dat ook eens gaan doen,maar tips kan mij tot die tijd miss ook wel even helpen.het is een kruising haflinger welsh.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:46

hallo!!

ik krijg mijn fjordje dus niet rond wie heeft tips?

owja even voor info, ik kan zo 20 paardjes opnoemen waarbij het wel lukt, dus niet zeuren van leer eerst rijden Tong uitsteken

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:57

oke ik heb ook een vraag..

als ik in de les rijd met mijn verzorgpaard is hij welleens wat 'dwars' (lees = sterrenkijken en op de voorhand lopen) maar dit is dan weer op te lossen met goed losrijden.. over dat 'losrijden' he... daar doet mijn lieve schat ongeveer 20 minuten tot een half uur over... Is dat normaal? want heel vaak zie ik mensen waarvan de paarden bij het instappen zowat al rond lopen...

verder de vraag... ik lees hier in het topic 'van aanspanning komt ontspanning' dat kan ik op zich wel begrijpen... maar hoe gaat mijn verzorgpaard nou aan de teugel?: eerst ben ik intensief aan het rijden.. draf galop overgangen en véél figuren. dit in combinatie met buitenhand-binnenbeen. Meestal loopt dit uit op een soort van tweestrijd... ik rijden en hij ertegenin gaan.
(ik zeg niet dat ik als een gek in zn mond hang ofzo maar ik hou gewoon de teugels op maat)

Als ik dan na ong. 10 minuten zo rijden ga stappen. Mezelf helemaal ontspan en mijn teugels ongeveer 15 cm langer laat... dan zakt ie er zo in. Niets aan de hand en helemaal met zn hoofd ongeveer op kniehoogte. (zijn kniehoogte..) oortjes gaan naar voren en er word uitvoerig gebriest.
Als ie dan zo is issie los en dan pak ik m op... er is dan verder weinig aan de hand en hij luistert heel braaf en is ontspannen.

waar ik nu mee zit is of jullie misschien een manier weten om het eerste stuk (het gevecht) over te slaan. Want ik houd absoluut niet van op die manier rijden ... ik heb dan het idee dat ik hem gewoon pijn doe ofzo (al is het de pijn van 'opsluiting' wat bij hem nogal aanwezig is tussen zijn oren) dus als jullie iets weten zou ik het zooooo graag horen!

alvast bedankt xx

PS.. ik moet er wel bijzeggen dat ik als ik het eerste stuk oversla gewoon nérgens kom omdat hij dan het idee heeft dat ie niet hoeft te werken.. (omdat ik ook weleens gewoon helemaal lang rijd of zonder hoofdstel etc.)

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:22

maar ik had nog een vraag,
ik vind deze tips allemaal heel goed,
en ik zal het ook zeker proberen,
maar mijn pony doet ook heel erg d'r hoofd in de lucht
en heeft ook wel snelheid,
bij de manege (waar ik nu niet meer zit vanwege de tijd)
zeide ze tegen mij, dat een martingaal wel een idee was, hoe staan jullie hier tegenover ??

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:23

Mijn paard loopt juist het beste in de draf, en het slechts in stap Nagelbijten / Gniffelen Raar beest Haha!

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:30

ik stel mijn vraag ook maar even Lachen

mijn pony was vroeger altijd de "sloomste" manegepony, dat kwam omdat ze altijd in het midden stil ging staan en als je dan met de zweep een tikje gaf, ging ze bokken..
bijna een jaar geleden heb ik haar gekocht, en ze loopt al steeds beter. maar ik wil haar ook wel eens een beetje rond krijgen...
maar nou is mijn probleem, dat ze haar hoofd en nek een beetje laat "hangen", http://www.mijnalbum.nl/Foto=JFRPSTSV is een rijfoto, en houdt ze haar hoofd en nek wat laag, omdat ze wel hoger kan lopen met haar hoofd, dat doet ze namelijk in het begin van het rijden, maar na 10 minuten is het hoofd alweer omlaag,
maar als ze haar hoofd zo laag houdt, krijg ik haar dan ook een beetje aan de teugel, of moet ik haar hoofd eerst omhoog werken?
en hoe doe ik dat dan?
groetjes valerie.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:32

Zorg gewoon eerst dat ze 100% actief en aan je been is. Wanneer je paard niet actief voor je been is, heeft het geen zin om hem aan de teugel te willen werken! Zorg dat ze lekker wendbaar is, lekker actief en dat je er niet constant aan moet werken om haar in 1 vlot tempo door te laten lopen. Vanuit daar kun je verder met haar gaan werken, en het beste blijft gewoon goed les nemen!!!

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:36

oke dankje wel voor de tip Lachen
ik les bijna elke dag op de manege en mijn pony staat daar ook, want les kunnen we natuurlijk niet missen Haha!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:44

Nou, zowiezo goed dat je les hebt! Leg je probleem ook een keer duidelijk uit aan je instructeur. Misschien als je een keer uitlegt wat je 'probleem' is, kan deze je misschien beter helpen Ja Succes!

nestorox

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:36

hoi ik heb precies het zelfde probleem gehad alleen dan met een half arabiertje ik heb toen een thiedeman gekocht en ben daar mee gaan rijden en dat hielp echt alleen nu is het probleem nu rijd ik hem zonder thiedeman omdat het over het algemeen wel goed gaat alleen bij de overgangen wat ik ook doe ik kan hem niet rond houden wat kan ik daar aan doen weet jij dat toevallig ?

groetjes nestorox

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen Knipoog

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:30

nestorox ik rijd mijn pony nu ook met thiedemann omdat ze dan minder snel afgeleid is.nu probeer ik zo nu en dan de thiedemann op het tweede ringetje te doen zodat we langzaam op ten duur ooit eens zonder kunnen gaan rijden.soms gaat het,maar meestal niet.ze wilt gewoon niet ontspannen.laatst ook niet met thiedemann op het derde ringtje (het laatste). zelfs toen liep ze met hoofd meer omhoog :S. miss weet jij iets hoe ik dat moet aanpakken? hollybolly heeft nog niks gezegt dus ben benieuwd hoe jij dat opgelost heb.

pssstamigo

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:27

MirandaFuego schreef:
KiWiKo schreef:
[
elke combinatie heeft net iets anders nodig

Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!

Dus kan je dat niet via internet vertellen......... Haha! Haha! Haha! ruiters maken zoveel verschillende fouten waardoor zo iets niet tot stand komt en dan moet je DIE fouten corrigeren Haha! Haha! Haha!

Paard doet niks verkeerd Haha!
[/quote]
Nou, je kunt toch altijd globaal proberen uit te leggen wat de bedoeling is, anders kunnen ze het halve forum wel opdoeken!
Je kunt ook zeggen, ga keihard aan de teugels rukken, of je kunt uitleggen wat de werkelijke hulpen zijn!
Ook zijn er zeer veel boeken geschreven over hoe te leren paardrijden, je zult verbaast staan hoeveel mensen daarvan kunnen leren!
En dan kun je hier zélfs nog op een persoonlijker manier communiceren, dus je begrijpt, ik ben het niet met je eens! Knipoog
Wel dat iedereen les nodig hebben, natuurlijk!
Maar als dat op de één of andere manier niet kan, vind ik het helemaal niet verkeerd om op deze manier tenminste nog íets te helpen![/quote]

Waar staat jouw paardje?

PsstAmigo

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:58

Sanniejj schreef:
hallo!!

ik krijg mijn fjordje dus niet rond wie heeft tips?

owja even voor info, ik kan zo 20 paardjes opnoemen waarbij het wel lukt, dus niet zeuren van leer eerst rijden Tong uitsteken

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:19

Ik onderneem tegenwoordig ook pogingen om het paard aan de teugel te laten lopen, maar het werkt totaal niet. Het paard is vroeger met een veel te strakke slof gereden, waardoor ze gestresst raakt als ik ook maar een poging doe tot aan de teugel lopen. Ze gooit dan haar hoofd omhoog en strekt haar nek, en doet alles behalve aan de teugel lopen dus. Ik wil er niet weer een slof aanhangen, maar het zou toch wel fijn zijn als ze een beetje aan de teugel kon lopen. Wat doe ik verkeerd?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:49

Je doet waarschijnlijk teveel met je handen en te weinig met je been. Je been is waar alles vandaag moet komen.
Voorwaarts rijden dus, met een contact teugel. Als ze onder je uit loopt opvangen aan de buiten teugel, dan komt het vanzelf Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:58

Het klopt wel dat ik weinig met mijn been doe, want het paard is dusdanig fel dat ze in draf schiet als ik mijn been aanleg. Dat rijdt dus een beetje vervelend Boos!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:52

Narya schreef:
Het klopt wel dat ik weinig met mijn been doe, want het paard is dusdanig fel dat ze in draf schiet als ik mijn been aanleg. Dat rijdt dus een beetje vervelend Boos!

Ala je paard bij de minste of geringste been beweging vooruit schiet dan zul je daar vanaf moeten komen. dat doe je door gewoon aan te leggen en niet meer los te laten. Hoogstwaarschijnlijk zal ie dan in eerste instantie gaan vliegen dat moet je uitzitten. Als ie weer ontspant kan jij je been er weer iets af doen. Als je dat op de juiste manier aanpakt dan went ie aan een afhangend been in aanleuning. Kan je dat niet dan zul je dat over moeten laten aan een professional. Vaak zijn paarden er binnen twee a drie goede trainingen vanaf dus dat is wel de moeite waard

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:19

Ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp. Ik moet dus mijn been eraan houden, terwijl ze in draf schiet en waarschijnlijk in galop. Dan moet ik haar terugnemen naar stap, neem ik aan, met mijn been er nog aan. Dat lijken me tegenstrijdige commando's, of niet?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 01:11

je moet je been eraan kunnen houden. je moet niet geforceerd je been net niet er tegenaan houden. En het moet ook niet zo zijn dat ze wegschiet bij deminste of geringste hulpt. als je een paard van achter erbij rijd moet je dat van voren op kunnen vangen. Zolang ze wegschiet als jij een hulp geeft kom je er niet. Want dan trek jij hem er weer af en dan kan ze de achterhand laten hangen. Ze moet dus normaal reageren. Blijkbaar iz ze nu bang van je been en dat kan je oplossen door je been aan te houden tot ze rustig wordt. dan weet ze dat er niets aan de hand is. Gewoon zelf heel rustig blijven en haar zelf terug laten komen. zodra ze in snelheid mindert kan jij haar terug gaan nemen maar niet eerder. Ze moet zelf terug komen.
Je been moet er altijd tegenaan liggen zonder druk natuurlijk. een paard moet reageren op de korte kuitdruk ze reageren op het moment dat jij aanlegt. je kan harder en zachter een hulp geven afhankelijk van wat je van het paard wil, je kan een korte of een lange hulp geven. het is niet makkelijk via internet op te nemen en je kan daar dus beter een instructeur voor nemen. Als je het nog neit begrijpt dan wil ik het je nog maals proberen uit te leggen via pb.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:13

Ik heb een probleempje..
Als ik vanuit een goede, sterke draf ('in' draven Knipoog ) mijn paard aan de teugel ga rijden dan gaat ze meteen een stuk slomer draven. Als ik haar dan vervolgens weer aan spoor om harder te gaan, zit ze voor in galop en achter in draf, óf ze gaat met haar hoofd weer helemaal omhoog lopen, maar wel in die goede draf.
Na een tijdje gaat dit wel beter als ik haar wel laat blijken dat ze door moet lopen maar niet in galop moet gaan. Het is trouwens maar in een bepaalde hoek (waar ik normaal dus aangaloppeer), dus dan hou ik haar altijd al ietsjes terug. En als ze dan een paar rondjes zonder dat aangalopperen heeft gereden, loopt ze in die hoek wel weer goed, maar dan moet ik niet met mijn benen eraan zitten want dan schiet ze weer aan naar galop.

Maar ik zou het zoveel fijner vinden als ze in die goed draf zit en aan de teugel loopt, niet eerst een 'halve' galop, dat is zo irritant Tong uitsteken