Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ulissa schreef:Alle veterinairen die daar meegewerkt hebben, hebben iets te maken met het Ned. Olympisch Team of met het boek van Anky.
Ik weet dus nu niet hoe ik dit moet lezen. Geef mij maar een onafhankelijke veterinair.
Eleonoor schreef:Waar ik nou zo slecht tegen kan, is dat zo makkelijk vanuit wordt gegaan dat als paarden het hoge niveau niet aankunnen het wel even aan de trainingsmethode zal liggen. Ten eerste, ook dat is nooit wetenschappelijk bewezen, en ten tweede, ook bij mensen is niet iedereen geschikt voor het hoogste sportniveau. En die regel geldt ook bij paarden, niet meer niet minder.
Eleonoor schreef:Ulissa schreef:Alle veterinairen die daar meegewerkt hebben, hebben iets te maken met het Ned. Olympisch Team of met het boek van Anky.
Ik weet dus nu niet hoe ik dit moet lezen. Geef mij maar een onafhankelijke veterinair.
de veterinair die de foto's had gemaakt is niet hun huis-aan-huis dierenarts en volgens mij ook niet die van de dressuur team. Als ik goed ben voorgelicht is dan dhr. van Schie. En welke veterinair is onafhankelijk? Als je het altijd vanuit een negatief perspectief wilt zien, is elke veterinair bevooroordeeld... Zijn trouwens wel mensen met veel kennis en ervaringen, juist door met veel paarden op dat hoge niveau te werken.
Tyrza schreef:Denk je nu echt dat deze mensen hun naam "te grabbel" gooien ten gunste van Van Grunsven en Co?
Babootje schreef:Mee eens, en dat zeg ik zeker ook niet. Maar ik vind dat er met datgene wat ik in de kranten lees geen sprake is van wetenschappelijk onderzoek.
En verder..... Bij mensen is het altijd nog zo dat ze zelf kiezen of ze dat allerhoogste sportniveau willen bereiken. Soms doen ze dat met allerlei "onoirbare" hulpmiddelen.
Paarden kunnen niet kiezen en vallen vervolgens - omdat ze dat hoogste niveau niet halen - af en wellicht nog wel ten prooi aan de slager. Maar ik geef toe, dat is misschien wat "pennypraat". Ik wil er alleen maar mee zeggen, dat - overigens met wat ik nu in de berichtgeving lees - wetenschappelijk onderzoek niet heeft plaatsgevonden.
Kafue schreef:Vraag me altijd dan weer de waarde en de betrouwbaarheid van zon onderzoek af. Zijn er ook fotos van paarden gemaakt die niet zo getraind worden als vergelijking?
Het blijft gewoon moeilijk.
Eleonoor schreef:Kafue schreef:Vraag me altijd dan weer de waarde en de betrouwbaarheid van zon onderzoek af. Zijn er ook fotos van paarden gemaakt die niet zo getraind worden als vergelijking?
(...)
Waarom nu specifiek van deze twee paarden foto's zijn gemaakt, is omdat een ene duitse onderzoeker scheen aan te kunnen tonen met foto's dat LDR slecht is voor paarden. Dat is dus nu als tegendeel bewezen dat het dus geen goed onderzoek is geweest (want die juist in de ogen van de wereld extreem worden gereden zijn dus wel goed op de foto).
.
Kafue schreef:Yep schoorsteen moet blijven roken he. Maar zijn er dan maar twee paarden getest of gefotografeerd? Want dan is het niet echt een wetenschappelijk onderzoek te noemen. Dan zijn het gewoon fotos van twee paarden die toevallig in de rollkuur of om bij het mooie woord hyperflexie te blijven zijn gefototgrafeerd. En hoe zit het dan met die andere paarden zoals bijvoorbeeld painted black, of die van edward gal ofzo?
Bovendien volgens mij is hyperflexie extremer dan LDR. Het blijft gewoon moeilijk voor Janssen heeft die methode gewoon wat, het is zijn werk het heeft hem op de kaart gezet en van grunsven ook mede door haar enorme talent de overwinning gebracht.
Vraag me altijd dan weer de waarde en de betrouwbaarheid van zon onderzoek af. Zijn er ook fotos van paarden gemaakt die niet zo getraind worden als vergelijking?
Eleonoor schreef:Kafue schreef:Vraag me altijd dan weer de waarde en de betrouwbaarheid van zon onderzoek af. Zijn er ook fotos van paarden gemaakt die niet zo getraind worden als vergelijking?
Een onderzoek over trainingsmethode dmv maken van foto's is gewoon totale onzin. Elke trainer traint toch net wat anders en past sommige zaken net wat anders toe waardoor het lijf andere spanningen te verwerken krijgt. Daarbij komt zijn ook zeer veel andere factoren die invloed hebben op de kwaliteit van het botwerk wat te zien is op foto's.
Waarom nu specifiek van deze twee paarden foto's zijn gemaakt, is omdat een ene duitse onderzoeker scheen aan te kunnen tonen met foto's dat LDR slecht is voor paarden. Dat is dus nu als tegendeel bewezen dat het dus geen goed onderzoek is geweest (want die juist in de ogen van de wereld extreem worden gereden zijn dus wel goed op de foto).
Verder over het zin en onzin van wetenschappelijk onderzoek heb ik hierboven al wat neergezet.
Karl66 schreef:Eleonoor schreef:Uit dit onderzoek blijkt dat bij paarden die voornamelijk dressuurmatig getraind worden (dressuurmatig niet LDR!!!) vergroeiingen in de bovenste nekwervels voorkomen die je bij geen enkele andere groep ziet.
Oftewel LDR veroorzaakt niet die vergroeiingen maar iets anders (een paard van voor naar achter in de dressuurhouding rijden?).
(zie mijn eerdere reactie pagina's terug)
Babootje schreef:Kan iemand me vertellen wat het verschil is, aangezien het paard met de omstreden rollkur methode
met zijn kop tussen zijn knieen gebonden wordt en er aldus lijkt me wel sprake is van een afgedwongen houding?
Babootje schreef:Dat deze twee paarden nu juist wel goed waren op de foto kan m.i. nog steeds geen argument zijn om het tegendeel te bewijzen. Hebben ze al die andere paarden die het op stal v. Grunsven niet redden dan ook gefotografeerd?
Tyrza schreef:Babootje schreef:Kan iemand me vertellen wat het verschil is, aangezien het paard met de omstreden rollkur methode
met zijn kop tussen zijn knieen gebonden wordt en er aldus lijkt me wel sprake is van een afgedwongen houding?
Ik denk niet dat jij het helemaal hebt begrepen wat de methode inhoudt?
Babootje schreef:Misschien kun je je nog herinneren, dat ten tijde van de rechtszaak inzake het paard Idool een filmpje getoond werd over deze trainingsmethode. Daarmee werd bedoeld de rollkur methode. Daarbij werd een paard getraind dat aan een kort elastiek met zijn hoofd tussen zijn benen gebonden was. Dit zal ongetwijfeld maar een stukje uit de training zijn.
Verder is bekend dat in veel trainingsstallen het paard of gelongeerd wordt aan de slof of gereden wordt met zijn kop tussen zijn knieen
zodat hij zich geen andere houding aanleert. Ik spreek hierover geen waarde-oordeel uit, maar heb gewoon mijn twijfels over dit soort trainingsmethoden, hoewel ze ongetwijfeld tot resultaat leiden (negatief als het paard het niet trekt en positief als hij gezond blijft). Heb ooit een keer een paard gezien verkocht door een handelsstal (4 jaar, M dressuur) die allerlei overbelastingsverschijnselen had (rug t/m voor een deel van de schoft afgetrokken kapsel).
Dat bewijst maar weer dat elke toegepaste methode sterk afhankelijk is van degene die deze toepast.
Daarom dus kun je volgens mij o.b.v. de foto's van 2 paarden van dezelfde trainer niet zeggen dat de trainingsmethode geen negatieve effecten heeft. Want hoe zit het met al die andere paarden die daar getraind worden en waarvan een deel het topniveau niet haalt om wat voor reden dan ook? Zou je die niet ook in dat onderzoek moeten betrekken?
Tyrza schreef:Nou sorry hoor, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Dat je dit een keer hebt gezien hoeft niet te zeggen dat dit standaard staat voor LDR.
Ik heb dus nog nooit een slof gebruikt om LDR te beoefenen. En ik denk vele met mij.
Aimee schreef:ook de LDR getrainde paarden in de ring opgericht (moeten) lopen.