Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quincy4

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:45

Ik volg deze discussie en vind het reuze interessant. Ik ben zelf een western ruiter. Ik heb ook naar Anky en de andere deelnemers gekeken en vind het goed dat er zo'n discussie is ontstaan.

Ik denk dat je bij jezelf na moet gaan wat je fijn vind aan een rijsijl het paard weet meestal toch niet beter. Dus daarom is het denk ik ook moeilijk om te zeggen of iets goed of slecht is voor een paard. ( tenzij het lichamelijk schade op zou brengen)

Ik ben zelf al jaren western ruiter en mijn persoonlijke mening over Anky en haar rijstlijl is dat ik het er niet uit vind zien. De paarden lopen ontzettend gespannen hun werk te doen, als ze een losse teugel krijgen kijken ze angstig om zich heen. Zelf heb ik nog de meeste moeite met de constante spanning en de oefeningen waarbij ik veel spanning in het lichaam zie.

Ik ben zelf niet goed genoeg geinformeerd in de rijstlijlen om een duidelijke mening te geven. Ik zou ook niet kunnen beoordelen of iets goed of niet goed wordt uitgevoerd. Maar ik ben wel blij dat als ik de discusiie lees dat er meerdere mensen hun vraagtekens zetten bij deze manier van rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:09

Quincy4 schreef:
Ik volg deze discussie en vind het reuze interessant. Ik ben zelf een western ruiter. Ik heb ook naar Anky en de andere deelnemers gekeken en vind het goed dat er zo'n discussie is ontstaan.

Ik denk dat je bij jezelf na moet gaan wat je fijn vind aan een rijsijl het paard weet meestal toch niet beter. Dus daarom is het denk ik ook moeilijk om te zeggen of iets goed of slecht is voor een paard. ( tenzij het lichamelijk schade op zou brengen)

Ik ben zelf al jaren western ruiter en mijn persoonlijke mening over Anky en haar rijstlijl is dat ik het er niet uit vind zien. De paarden lopen ontzettend gespannen hun werk te doen, als ze een losse teugel krijgen kijken ze angstig om zich heen. Zelf heb ik nog de meeste moeite met de constante spanning en de oefeningen waarbij ik veel spanning in het lichaam zie.

Ik ben zelf niet goed genoeg geinformeerd in de rijstlijlen om een duidelijke mening te geven. Ik zou ook niet kunnen beoordelen of iets goed of niet goed wordt uitgevoerd. Maar ik ben wel blij dat als ik de discusiie lees dat er meerdere mensen hun vraagtekens zetten bij deze manier van rijden.

Toch zou ook jij jouw rijstijl verdedigen. Want jij weet dat je het beste met je paard voor hebt.

Nu ben ik eigenaar geweest van een manege die enorm western-georienteerd is en was, en heb ik meerdere (top)hengsten met (top)ruiters aan het werk gezien en IK moet zeggen: als je die niet in hun waarde wilt laten is er een hoop dat veel zieliger eruit ziet (let op ik zeg bewust eruit ziet en niet IS) dan bij dressuur...

Ik noem: de spin, de stop, het eenmalig keihard met een geroeste stang sjorren omdat de paarden in iets horizontale lijn moeten blijven voor met het hoofd en niet van tempo mogen veranderen en niet met hun hoofd van houding moeten veranderen. Ik stond er middenin, met lessen van die topper uit Den haag (ben even de naam kwijt maar je kent hem vast achternaam Van Amstel geloof ik)....

Dan die enorme sporen, zogenaamd mooi maar vlijmscherp... een zadel dat veel meer weegt dan een ander zadel. Geen neusriem (waardoor het bit erg los ligt, dit impliceert een veel grovere inwerking)... etc etc

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:12

@Quincy4 : ik wil even benadrukken dat dit geenszins een aanval is maar ik probeer een vergelijk te maken met wat jij benoemt en wat ik benoem en hoe dat dus overkomt...

Quincy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:26

Ik probeer ook helemaal niemand aan te vallen op zijn of haar rijstijl. Ik volg dit toppic juist omdat ik dressuur rijden gewoon nog steeds hartstikke interessant vind. Ik vind die dingen die je noemt niet juist, het berust hier vaak op vooroordelen en ik heb eigenlijk geen zin om nu een discussie te gaan volgen over engels en western. Ik geloof wat je schrijft m.b.t westerntrainers, maar ook in deze rijstlijl zijn mensen die dingen anders doen en dit ten koste van het paard en die zijn dan ook mijn inziens niet bezig met westernrijden. Ik kan alleen maar zeggen dat western een geweldige rijstlijl is en dat veel engelse ruiters hier veel van kunnen leren net zoals western ruiters heel veel van engelse ruiters kunnen leren.

Het was gewoon mijn bedoeling om '' ik als western ruiter mijn mening te geven over anky en de anderen. En dat ik western ruiter ben doet er denk ik niet zoveel toe, want wie wil nou niet een geweldige samenwerking, en een gelukkig gezond paardje.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:26

Het artikel en de timing deed me wel denken aan een artikel in diverse kranten dat geplaatst werd een dag voordat Duitsland tegen Nederland moest voor de Europesche kampioenschappen, en waaring gesuggereerd werd dat de Nederlandse spelers regelmatig dames van lichte zeden op hun hotelkamer bestelden, en zo'n soort artikel verscheen er ook voor de Tour de France omdat Ullrich niet kon winnen van Armstrong moest Armstrong natuurlijk wel heel veel voordeel hebben van de medicijnen die hij kreeg voor zijn kanker. BahBah en nog eens Bah.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:32

Huertecilla schreef:
Als je de Steinbrecht in je bezit mocht hebben, dan moet je zijn bedenkingen tegen- en opmerkingen over Baucher eens op een rijtje zetten

Inderdaad niets anders dan Baucher = de Duivel .
Maar het verschil tussen duits en frans is volgens mij toch wel het principe waar Baucher op uit kwam (dus 12e methode en later): Hand zonder been en been zonder hand, aangevuld met voorwaarts in balans met lichtheid al vanuit de basis. Maar zoals eerder al eens gezegd, de verschillen zijn kleiner als de overeenkomsten.

Huertecilla schreef:

De tak van sport waar het hier over gaat héét 'Klassieke Dressuur'. Wanneer je in een discussie daarover aan verschillen tussen klassiek en modern refereert impliceer je dat de artikelschrijvers grond voor hun stuk hebben.
Deze specifieke tak van dressuursport heeft een fundament onder de regels die de vlag 'Klassiek' dekt. Als er in de ring een 'moderne' tendens te zien is, is dat nu exáct waar het de artikelschrijvers en verschillende posters hier om gaat

Dat er nu zo'n polemiek over dit punt is in heel de hippische wereld, écht niet alleen in een duits blad, is óók een teken aan de wand wat de FEI eigenlijk niet zou mogen negeren.

Als je de vraag 'wat heeft Klassieke Dressuur als doel?' niet helder kan beantwoorden met de reglementen in de ene en de ringresultaten in de andere hand, is het doel dan wellicht: geld? Het paard als productiemiddel van een grote industrie?! Dat verkaart het hele plaatje Van wat de FEI níet doet tot het voortbestaan van de schijndiscussie over LDR.
Klassieke dressuur is wat gereden wordt in de Spaanse Rijschool, niet speciaal wat in de dressuur wedstrijden wordt gereden. Het voorbeeld heet denk ik de kur op muziek, dressuur is ook show geworden. Bij CHIO Rotterdam was de kur altijd uitverkocht, populair en winstgevend.
Dat is niet gelijk slecht, het maakt de sport populair en dat is ook wat waard. De borging van de principes gaat blijkbaar niet vanzelf, of zijn misschien aan verandering onderhevig.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:35

Quincy4 schreef:
Ik probeer ook helemaal niemand aan te vallen op zijn of haar rijstijl. Ik volg dit toppic juist omdat ik dressuur rijden gewoon nog steeds hartstikke interessant vind. Ik vind die dingen die je noemt niet juist, het berust hier vaak op vooroordelen en ik heb eigenlijk geen zin om nu een discussie te gaan volgen over engels en western. Ik geloof wat je schrijft m.b.t westerntrainers, maar ook in deze rijstlijl zijn mensen die dingen anders doen en dit ten koste van het paard en die zijn dan ook mijn inziens niet bezig met westernrijden. Ik kan alleen maar zeggen dat western een geweldige rijstlijl is en dat veel engelse ruiters hier veel van kunnen leren net zoals western ruiters heel veel van engelse ruiters kunnen leren.

Het was gewoon mijn bedoeling om '' ik als western ruiter mijn mening te geven over anky en de anderen. En dat ik western ruiter ben doet er denk ik niet zoveel toe, want wie wil nou niet een geweldige samenwerking, en een gelukkig gezond paardje.

Precies... en ook jij gaat toch in de verdediging, terwijl je niets verkeerds hebt gezegd... en ook nog eens van mij hebt gelezen dat ik je niet aanviel alleen mijn bevindingen die ik dagelijks zag op manege Kalverhoek projecteerde... (zo ontstaan dus discussies)

Quincy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:53

Iedereen moet doen wat hij of zij zelf leuk vind en natuurlijk wat bij het paard past. Zolang er nergens bewijs van is dat iets goed of slecht is kan je alleen maar uitgaan van je eigen gevoel en ervaringen.

Groetjes Quincy

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:02

ART_UMA schreef:
Klassieke dressuur is wat gereden wordt in de Spaanse Rijschool,....

Ik geef het op

Voor wie zich wil verdiepen hoe het écht zit:
http://cgi.ebay.fr/LArt-de-la-Cavalerie ... dZViewItem

Is het boek geschreven door een minstens zo paardgerichte tijgenoot van La Guérinière en postuum gepubliceerd. De Saunier heeft decennia de rijschool aan de Universiteit van leiden geleid en ook de stadhouder/koning lesgegeven. Zijn boek was destijds belangrijk genoeg om in dríe talen uit te geven.
De ruiter kreeg pas sporen ná hij had leren rijden en het paard pas een bit ná het diens gewicht had leren dragen.
Ook werd niet met een zweep maar een tweetal leidstokken gewerkt waarvan de ene, met leren veter, identiek was aan wat nu de carrotstick van Pat Parelli heet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-08-05 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:30

Hier nog een die het opgeeft. Er wordt nu wel erg langs elkaar heengepraat.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:37

Ik kan via een omweg op die site van "dressage of the 3th millennium" komen, maar ik neem niet aan dat ik die link hier neer kan zetten?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:51

Afbeelding

Het voorbeeld als daar genoemd. Welke halswervel is hier het hoogste punt?

Wat werd er gedaan met de zweepvoering? En wat met de onderhals?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:51

Hoe diervriendelijk is dat bit en is die spoor?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:57

Huh? Heeft QQQQ een nieuwe naam aangenomen ofzo, of is Quincy4 zijn schaduwaccount?

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:59

Mireille1970 schreef:
En wat met de onderhals?

Tegenwoordig schijnt die getraind te moeten worden ...

Maar het is inderdaad niet het fraaiste plaatje.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:14

Mireille1970 schreef:
Hoe diervriendelijk is dat bit en is die spoor?

uhhh niet diervriendelijk???

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:36

Citaat:
We zouden dus kunnen concluderen, dat er nog veel moet worden uitgezocht en dat er nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan in dit veld om er harde conclusies aan te verbinden. Het enige wetenschappelijke werk over dit onderwerp dat tot nu toe (peer-reviewed) is gepubliceerd, suggereerd dat er mogelijk een probleem is. Is het dan zo onlogisch om ervoor te pleiten om voorzichtig te doen, de resultaten van dit onderzoek serieus te nemen en ernaar te handelen, tot er meer en duidelijkere gegevens zijn?

Dit onderzoek ging dus over paarden in het algemeen, waarbij niet bekend was hoe ze gebruikt waren. In de resultaten van dit onderzoek werd er dus ook op geen enkele manier over gerept dat LDR wellicht ongezond is voor een paard. Dus hou nou alsjeblieft een keer op om te roepen dat op basis van dit onderzoek LDR slecht voor een paard is.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:14

Citaat:
Dan die enorme sporen, zogenaamd mooi maar vlijmscherp... een zadel dat veel meer weegt dan een ander zadel. Geen neusriem (waardoor het bit erg los ligt, dit impliceert een veel grovere inwerking)... etc etc

Ja, de neusriem zo vast snoeren dat de afdruk na 2 weken er nog in staat is veel beter. Hou toch op zeg! Die sporen hebben ze ook bij de dressuusport, van 45 mm lengte en dan heel dun. Geef mij maar een dikke spoor met wielen die laag aan de hak hangt. Deze sporen maken geen wonden die dunne lange wel. Wat is er mis met een zwaar zadel?
ja, dressuurzadels liggen lekker de meeste zadels liggen op de schouder. Nee,... bij jou niet... hoe kom ik daar nu bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:18

Wat een overtrokken reactie

ja er zijn mensen die de neusriem aansingelen.
gelukkig het meerendeel van de ruiters niet.

En geef mij maar een gewoon spoortje

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:24

posbank schreef:
Citaat:

Ja, de neusriem zo vast snoeren dat de afdruk na 2 weken er nog in staat is veel beter. Hou toch op zeg! Die sporen hebben ze ook bij de dressuusport, van 45 mm lengte en dan heel dun. Geef mij maar een dikke spoor met wielen die laag aan de hak hangt. Deze sporen maken geen wonden die dunne lange wel. Wat is er mis met een zwaar zadel?
ja, dressuurzadels liggen lekker de meeste zadels liggen op de schouder. Nee,... bij jou niet... hoe kom ik daar nu bij...

Tja... je voelt je blijkbaar aangesproken. Over wie zegt dat meer? Als je goed had gelezen had je kunnen zien dat ik de reactie niet aanvallend plaatste maar om een vergelijk te trekken waarom er verdedigend gereageerd wordt op een beeld van de mens... net zoals jij reageerd dus... Niets mis mee, maar was niet zo bedoelt. Het was een voorbeeld, en jij bevestigd dus mijn verhaal...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:37

Wat betreft het plaatje: de nek is het hoogste punt. De nek heeft niets met het vlees of vet in de hals te maken. De nek is de verbinding tussen het achterhoofdsbeen en de eerste halswervel. Het paard is niet achter de loodlijn. Het plaatje is een artist-impression en is van voor de periode dat de FEI regels werden geformuleerd.

Rollkur en LDR worden niet als training systeem aangemerkt. Het wordt beschouwd als een techniek die past in het Skala der Ausbildung. (ref. Global Dressage Forum, 2001; zie archief).

Misschien moeten we onderscheid gaan maken tussen klassieke dressuur en wedstrijdsport.

Ik denk dat de amazones/ruiters die LDR of Rollkur gebruiken zich ook wel in de top zouden kunnen handhaven zonder de methode te gebruiken.

Het zou misschien goed zijn als er wat PR over de methode uit de eerste hand zou plaatsvinden.

Als je de diskussies op US websites ziet over dit onderwerp, dan begin je je af te vragen wat er nu eigenlijk zo leuk aan dressuur is. Het gaat steeds over de methode, zogenaamd niet over de ruiters die het toepassen en elke keer wordt de link gelegd.

Ook in de diskussie hier wordt ten onrechte naar Weiler verwezen, alsof die LDR zou hebben onderzocht. Ik denk dat de brave borst een goed pathologisch onderzoek heeft gedaan. Hij heeft de resultaten van de onderzochte paarden onderzocht in verschillende disciplines. Er is geen onderzoek naar Rollkur of LDR geweest. Er is een algemene conclusie die getrokken is en die werd oa gekoppeld aan Dressuurpaarden. Bij dressuur paarden kun je je dus van alles voorstellen van minder dan B tot GP. Ik denk dat de GP paarden daar postmortem niet op de tafel gelegen hebben.
Er is een aantal aandoeningen vastgesteld op overleden paarden, die kenmerkend waren voor paarden waarvan de eigenaar stelde dat de paarden voor dressuur gebruikt werden (een erg wijds begrip). Daar is toen de conclusie uit getrokken dat de aandoeningen aan de nekband en het achterhoofdsbeen te maken hadden met slecht paardrijden door dressuurruiters. Mogelijk dat er ergens een link wordt gelegd naar wat dieper instellen, maar er is geen fundamenteel onderzoek met conclusies naar LDR of Rollkur gedaan. Je moet als je het met LDR of Rollkur dan niet eens bent, niet de onderzoeksresultaten gaan aanwenden, om te bewijzen dat LDR en Rollkur slecht voor een paard zijn. Misschien is dat zo, maar dat blijkt beslist niet uit dit onderzoek.

Het omgekeerde wordt ook gedaan. Voorstanders verwijzen bv naar werk van JM Denoix. Daarin wordt de werking van de rug bij voorwaarts neerwaarts rijden met uitgestrekte hals en het hoofd voor de loodlijn behandeld. Vervolgens gaan we LDR preken, met hoofd achter de loodlijn en als er naar stukken van Denoix verwezen wordt, worden de zaken die als negatief zouden kunnen worden beschouwd (contra indicaties) weggelaten. Op die manier bewijs je niets. Je staat achter een methode, bent er zeker van dat het een goede methode is, je verwijst naar wetenschappelijk onderzoek waaruit je dan je eigen conclusies trekt, die naar alle waarschijnlijk niet kloppen. Op dat moment bedoel je het goed, je preekt LDR maar je doet onbedoeld anti PR op LDR door verkeerde wetenschappelijke voorbeelden als referentie te gebruiken.

Ook wordt in verschillende kampen onderzoekers lof toebedacht als iemand uitspraken doet in het voor- of nadeel van een methode. Zo ook met publicaties. Als je de materie niet doorleest en niet begrijpt, vind ik het onverstandig om klakkeloos aan te nemen wat iemand publiceert of beweert. Het is voor echte diskussie een slechte zaak, het toont aan dat je de materie niet begrijpt, maar je doet er wel uitspraken over. Ik denk dat je vanuit je eigen expertise en kennis in een diskussie een waardevolle inbreng kan leveren. Het is onverstandig om je op glad ijs te begeven en uitspraken te doen als feit, terwijl dat hooguit een bescheiden opinie zou mogen zijn.

Ik vind het aangehaalde artikel een slecht artikel. Het redactionele werk om er een sappig verhaal van te maken, is ronduit smakeloos. Als je dit vlak voor belangrijke wedstrijden doet, in de openbaarheid brengt terwijl de controverse langer speelt, dan is dat iets, waar ik nooit achter zou staan. Alleen de aanpak al spreekt me niet aan.

Voor de rest herken ik eigenlijk veel standaard zaken die op een website en op US forums steeds opnieuw aan de orde komen. Door deze manier van debateren en dit zo aan de orde te stellen, breng je schade toe aan de ruitersport. Je bereikt dus juist het tegendeel. Als je iets aan de orde wilt stellen, kun je dat los van de wedstrijdkalender en in algemeenheid op andere manieren aan de orde stellen. Je kan een rechtzaak winnen of verliezen, maar je echte gelijk of ongelijk krijg je daardoor niet van de mensen die een vluchtig oordeel over anderen vellen.

Ik zou me gewoon blijven concentreren op goede trainingsdoelen zolang de zin, de wil en het plezier daarin aanwezig is. Maar ja ik heb niets in de melk te brokkelen....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:59

Aimee schreef:
Huh? Heeft QQQQ een nieuwe naam aangenomen ofzo, of is Quincy4 zijn schaduwaccount?

Dat is een neefje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:06

Dank je Goofy, heb hebt de wanorde in mijn hoofds zo netjes weten te omschrijven. Ben het er helemaal mee eens.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:06

Wow Goofy, ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Ik heb nog wel een vraag voor alle medelezers en discussieerders. Ik ben al een tijd op zoek naar info over LDR op het net en heb tot nu toe weinig zinnige links gevonden. Dus als jullie links weten, dan zouden jullie die hier kunnen plaatsen, zodat mensen zich daar verder in kunnen verdiepen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:10

hey
ik heb niet alles gelezen, dus vergeef me als het al gezegd is...

Iemand zei in het begin dat die foto's over momentopname's gingen. Maar dat waren dan toch toevallig heel veel van die momenten en bij toevallig veel paarden
Ik geloof niet dat ze het paard pijn willen doen, of de vernieling in willen helpen, aangezien ze allemaal wel een kapitaal waard zijn.

Mireille zei ergens in het begin dat als je denkt dat ze trekken, dat je het dan helemaal niet snapt. Ik wil hier graag aan toevoegen, dat ik een keer les heb gehad van Arjen Teeuwissen, die dus les neemt bij Anky. Ik heb toen een uur gereden. Het enige dat ik moest doen (want mijn paard liep niet diep) was overgangen draf-halt-draf. Ik kreeg de instructie aandraven: handen naar voor toe (letterlijk contact loslaten) en instructie halt: trekken aan de teugels en benen afsteken.
Het lukte me van geen kanten, ik werd moedeloos en m'n paard gaf het ook helemaal op.
Ik ben daarom zeker niet tegen de ldr methode (waarvan ik niet denk dat ze een volledig nieuwe stroming is) noch tegen anky of arjen of wie dan ook.
Ieder heeft zo wel zijn eigen principes, en niet elke "methode" werkt voor ieder paard of voor iedere ruiter.

Ik vind het wel spijtig dat Sjef zulke boze e-mails stuurt naar de webmaster van die foto's. Hij loopt zichzelf constant te verdedigen en zegt dat de paarden gelukkig zijn zo. Nou, dan mag het toch gezien worden hoe ze getraind worden?
De uitvinder van het wiel zal zijn uitvinding toch ook niet weggestoken hebben, omdat sommigen het nut er niet van in zagen?
Maar goed, dat is iets helemaal anders.

Het artikel is wel een beetje veel naar de ene kant toe geschreven, misschien wel begrijpelijk als je ziet dat het een duits blad is. Ik wijs hen niet met de vinger, een ieder (land / blad) zou hetzelfde doen.

Ik vind het trouwens fantastisch dat door de invoering van de kur op muziek er meer aandacht gekomen is voor deze sport. Het wordt nu eindelijk al een keer op tv getoond, en het opent ook nieuwe wegen (meer kansen door sponsering). Wat ik daarentegen spijtig vind, is dat men teveel gaat opkijken naar bepaalde figuren, en men al op voorhand kan zeggen wie er gaat winnen. de jury's weten dat blijkbaar ook op voorhand. (hier weer dat vip-jureren)
maar goed, het is en blijft een jurysport he. Er gaan altijd meningsverschillen blijven bestaan. Als het niet over de methode van training is, zal het wel weer over wat anders gaan...
Ik vind dat we iedereen in zijn waarde moeten laten. Zolang de paarden er niet onder gaan lijden natuurlijk. Het laatste dat ik wil, is dat de dierenbescherming maatregelen gaat nemen dat we de sport niet eens meer zouden mogen beoefenen. (hopelijk loopt het nooit zo'n vaart)
xxx