Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quincy4 schreef:Ik volg deze discussie en vind het reuze interessant. Ik ben zelf een western ruiter. Ik heb ook naar Anky en de andere deelnemers gekeken en vind het goed dat er zo'n discussie is ontstaan.
Ik denk dat je bij jezelf na moet gaan wat je fijn vind aan een rijsijl het paard weet meestal toch niet beter. Dus daarom is het denk ik ook moeilijk om te zeggen of iets goed of slecht is voor een paard. ( tenzij het lichamelijk schade op zou brengen)
Ik ben zelf al jaren western ruiter en mijn persoonlijke mening over Anky en haar rijstlijl is dat ik het er niet uit vind zien. De paarden lopen ontzettend gespannen hun werk te doen, als ze een losse teugel krijgen kijken ze angstig om zich heen. Zelf heb ik nog de meeste moeite met de constante spanning en de oefeningen waarbij ik veel spanning in het lichaam zie.
Ik ben zelf niet goed genoeg geinformeerd in de rijstlijlen om een duidelijke mening te geven. Ik zou ook niet kunnen beoordelen of iets goed of niet goed wordt uitgevoerd. Maar ik ben wel blij dat als ik de discusiie lees dat er meerdere mensen hun vraagtekens zetten bij deze manier van rijden.
Huertecilla schreef:Als je de Steinbrecht in je bezit mocht hebben, dan moet je zijn bedenkingen tegen- en opmerkingen over Baucher eens op een rijtje zetten![]()
Huertecilla schreef:Klassieke dressuur is wat gereden wordt in de Spaanse Rijschool, niet speciaal wat in de dressuur wedstrijden wordt gereden. Het voorbeeld heet denk ik de kur op muziek, dressuur is ook show geworden. Bij CHIO Rotterdam was de kur altijd uitverkocht, populair en winstgevend.
De tak van sport waar het hier over gaat héét 'Klassieke Dressuur'. Wanneer je in een discussie daarover aan verschillen tussen klassiek en modern refereert impliceer je dat de artikelschrijvers grond voor hun stuk hebben.
Deze specifieke tak van dressuursport heeft een fundament onder de regels die de vlag 'Klassiek' dekt. Als er in de ring een 'moderne' tendens te zien is, is dat nu exáct waar het de artikelschrijvers en verschillende posters hier om gaat![]()
Dat er nu zo'n polemiek over dit punt is in heel de hippische wereld, écht niet alleen in een duits blad, is óók een teken aan de wand wat de FEI eigenlijk niet zou mogen negeren.
Als je de vraag 'wat heeft Klassieke Dressuur als doel?' niet helder kan beantwoorden met de reglementen in de ene en de ringresultaten in de andere hand, is het doel dan wellicht: geld? Het paard als productiemiddel van een grote industrie?! Dat verkaart het hele plaatjeVan wat de FEI níet doet tot het voortbestaan van de schijndiscussie over LDR.
Quincy4 schreef:Ik probeer ook helemaal niemand aan te vallen op zijn of haar rijstijl. Ik volg dit toppic juist omdat ik dressuur rijden gewoon nog steeds hartstikke interessant vind. Ik vind die dingen die je noemt niet juist, het berust hier vaak op vooroordelen en ik heb eigenlijk geen zin om nu een discussie te gaan volgen over engels en western. Ik geloof wat je schrijft m.b.t westerntrainers, maar ook in deze rijstlijl zijn mensen die dingen anders doen en dit ten koste van het paard en die zijn dan ook mijn inziens niet bezig met westernrijden. Ik kan alleen maar zeggen dat western een geweldige rijstlijl is en dat veel engelse ruiters hier veel van kunnen leren net zoals western ruiters heel veel van engelse ruiters kunnen leren.
Het was gewoon mijn bedoeling om '' ik als western ruiter mijn mening te geven over anky en de anderen. En dat ik western ruiter ben doet er denk ik niet zoveel toe, want wie wil nou niet een geweldige samenwerking, en een gelukkig gezond paardje.
ART_UMA schreef:Klassieke dressuur is wat gereden wordt in de Spaanse Rijschool,....
Mireille1970 schreef:En wat met de onderhals?
Mireille1970 schreef:Hoe diervriendelijk is dat bit en is die spoor?
Citaat:We zouden dus kunnen concluderen, dat er nog veel moet worden uitgezocht en dat er nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan in dit veld om er harde conclusies aan te verbinden. Het enige wetenschappelijke werk over dit onderwerp dat tot nu toe (peer-reviewed) is gepubliceerd, suggereerd dat er mogelijk een probleem is. Is het dan zo onlogisch om ervoor te pleiten om voorzichtig te doen, de resultaten van dit onderzoek serieus te nemen en ernaar te handelen, tot er meer en duidelijkere gegevens zijn?
Citaat:Dan die enorme sporen, zogenaamd mooi maar vlijmscherp... een zadel dat veel meer weegt dan een ander zadel. Geen neusriem (waardoor het bit erg los ligt, dit impliceert een veel grovere inwerking)... etc etc
posbank schreef:Citaat:Dan die enorme sporen, zogenaamd mooi maar vlijmscherp... een zadel dat veel meer weegt dan een ander zadel. Geen neusriem (waardoor het bit erg los ligt, dit impliceert een veel grovere inwerking)... etc etc
Ja, de neusriem zo vast snoeren dat de afdruk na 2 weken er nog in staat is veel beter. Hou toch op zeg! Die sporen hebben ze ook bij de dressuusport, van 45 mm lengte en dan heel dun. Geef mij maar een dikke spoor met wielen die laag aan de hak hangt. Deze sporen maken geen wonden die dunne lange wel. Wat is er mis met een zwaar zadel?
ja, dressuurzadels liggen lekker de meeste zadels liggen op de schouder. Nee,... bij jou niet... hoe kom ik daar nu bij...
Aimee schreef:Huh? Heeft QQQQ een nieuwe naam aangenomen ofzo, of is Quincy4 zijn schaduwaccount?