artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:48

ik denk dat de vergelijking niet zozeer bedoeld is om aan te geven dat we met een levend wezen werken, maar dat het gebruik van hulpmiddelen tijdelijk dient te zijn.

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:49

ok, 't is maar hoe je het bekijkt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:51

We weten geloof ik allemaal wel wat verkeerd gebruik is, maar ik weet dus nog niet wat goed gebruik is. Ik blijf er bij dat het lijkt uitgevonden om processen te versnellen, paardjes klaar te stomen. Tien paarden op een dag kunnen rijden. Stap op, trek naar beneden, even in de rondte klaar, volgende. Over een paar weken het parcours in. Let op! Ik zeg niet dat iemand er zo mee rijdt, maar dat hij een beetje zo bedoeld is door de uitvinder. Het komt toch uit de springwereld?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:51

tijdelijk of niet..ruiters die met slof rijden vindt ik vaak"ego" ruiters..alleen bezig met de kop naar beneden te krijgen..het is helemaal niet erg om met een paard te rijden die z'n hoofd omhoog houdt,omdat ie aan al die dingen nog helemaal niet toe is..ik vergelijk het altijd met een peuter..die laat je toch ook niet gelijk examen doen in 4 havo? zonder de rest geleerd te hebben..?

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:53

Lusitana en Elisa2: Hear hear! Eindelijk verstandige taal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:53

Lusitana schreef:
We weten geloof ik allemaal wel wat verkeerd gebruik is, maar ik weet dus nog niet wat goed gebruik is. Ik blijf er bij dat het lijkt uitgevonden om processen te versnellen, paardjes klaar te stomen. Tien paarden op een dag kunnen rijden. Stap op, trek naar beneden, even in de rondte klaar, volgende.

Was het nou maar zo simpel....

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:55

Zep schreef:
Was het nou maar zo simpel....

Nah dan was er geen fluit meer aan Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:56

Ronja schreef:
Nah dan was er geen fluit meer aan Haha!

was er wel veel tijd over

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:59

ik vindt dat mensen die aanleuningsproblemen hebben veels te snel naar de slof grijpen..wat dacht je van 1 week of 2 wkn bijgezet longeren..niet teveel forceren natuurlijk,maar het paard heeft dan geen ruiter op de rug..kan dus makkelijker doen wat er gevraagd wordt..en leert hoe hij behoort te lopen,bovendien kan je als longeur veel meer tempo bepalen en gelijk zien of hij zichzelf goed draagt,of dat ie hangt..of dat ie scheef loopt..kortom je hebt veel meer controle..en je ziet meer en daar leer je ook weer meer van en voor je paard is het beter! :-}

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:01

Elisa2 schreef:
ik vindt dat mensen die aanleuningsproblemen hebben veels te snel naar de slof grijpen..wat dacht je van 1 week of 2 wkn bijgezet longeren..niet teveel forceren natuurlijk,maar het paard heeft dan geen ruiter op de rug..kan dus makkelijker doen wat er gevraagd wordt..en leert hoe hij behoort te lopen,bovendien kan je als longeur veel meer tempo bepalen en gelijk zien of hij zichzelf goed draagt,of dat ie hangt..of dat ie scheef loopt..kortom je hebt veel meer controle..en je ziet meer en daar leer je ook weer meer van en voor je paard is het beter! :-}

en wat gebeurd er dan na die twee weken dat een paard geen ruiter op zijn rug heeft gehad, de ruiter is qua zit en handigheid niks veranderd. Volgens mij los je dan toch niks op Verward

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:09

nee maar het paard is wel verbeterd[ mits het goed gebeurt is} en voor de ruiter is het dan makkelijker om het gevoel te krijgen..bovendien zien ze wat er gebeurt aan de longe. en kunnen ze makkelijker linken leggen...en met wat juiste begeleiding..het is zowiezo beter dan de slof want daar wordt een ruiter echt niet handiger van en hij leert er ook niks van..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:13

Ja de goede kant heb ik niet echt begrepen uit het artikel. Ze moesten zich dan niks meer aantrekken van de voorkant omdat hij daar dan goed liep? Wat is dat nu voor ****... Je hoeft je nooit iets aan te trekken van de voorkant en een paard loopt nu niet in een keer goed omdat er een slof aan hangt...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:15

Elisa2 schreef:
nee maar het paard is wel verbeterd[ mits het goed gebeurt is} en voor de ruiter is het dan makkelijker om het gevoel te krijgen..bovendien zien ze wat er gebeurt aan de longe. en kunnen ze makkelijker linken leggen...en met wat juiste begeleiding..het is zowiezo beter dan de slof want daar wordt een ruiter echt niet handiger van en hij leert er ook niks van..
[/quote]

ik vind twee weken geen garantie voor een stabiele verbetering voor het paard. Bij een niet handige ruiter is dat losse gevoel met 5 minuten weer weg.

Ik denk eerder dat de truuk hem in de begeleiding zit dat of het longeren of de slof. En als ruiter kies je een manier die bij je past.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:16

Toch zijn er ook veel ruiters die er een slof aan hangen als ze naar buiten gaan. Slof hangt grootste gedeelte van de tijd los, maar als het nodig is kunnen ze de slof er even bijpakken. Als een extra begrenzing zeg maar. Zelf vind ik dit prima gebruik van de slof. Als iemand dat nodig heeft als extra zekerheid om naar buiten te gaan, prima.

Nu heb ik ook begrepen dat ook dit oneigenlijk gebruik is van de slof. Het gebruik waarvoor de slof dan eigenlijk bedoelt is vraag ik me dan ook af.

Het artikel in de Bit ging er inderdaad over dat met slof de ruiter kon werken aan de achterkant en de eigen houding en zich even niet om de voorkant hoefde te bekommeren en dat daarna de slof eraf kon (dus ook meer als hulpmiddel voor de ruiter, hoewel, eigenlijk ook voor het paard: rust aan de voorkant en geen rukkende/plukkende ruiter).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:23

als ik aan de achterkant van mijn paard werk en aan mijn eigen houding dan loopt mijn paard zowiezo aan de voorkant goed..dat van die buitenrit snap ik wel een beetje maar hang er dan een martingaal aan..volgens mij is merendeel gemakzucht..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:25

Met een slof kun je toch wel wat meer inwerken dan met een martingaal. Ik denk dat een martingaal niet zo geslaagd is voor de situaties waar hier een slof voor wordt gebruikt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:26

maar je gebruikt de slof wel met longeren Verward

en als je aan je eigen houding werkt dan zit je er toch op Verward

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:32

ik gebruik de slof helemaal niet..ik longeer mijn paard zonder poeha..ik longeer wel de paarden van m'n baas o.a. maar niet met slof..maar het kan wel met slof hangt ervan af hoe je hem bevestigd..als ik aan mijn houding werk dan zit ik erop..maar ik hoef niet zoveel aan mijn houding te werken mischien..?ik corrigeer mezelf tijdens het rijden..maar ondertussen kan ik wel gewoon doorrijden...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:36

Elisa2 schreef:
ik gebruik de slof helemaal niet..ik longeer mijn paard zonder poeha..ik longeer wel de paarden van m'n baas o.a. maar niet met slof..maar het kan wel met slof hangt ervan af hoe je hem bevestigd.

ik zat verbaasd een topic te lezen waarin je adviseert een slof te gebruiken tijdens het longeren Verward en aangezien je tegen het gebruik van bent, verbaasde mij dat enigzins...
Maar goed dat doet er verder niet toe

Ik snap alleen het nut nogsteeds niet van het oplossen aan de longeerlijn als het probleem ligt in de combinatie paard en ruiter. Imo los je die alleen op door paard en ruiter gezamenlijk aan het werk te zetten en 9 van de 10 de ruiter te corrigeren waar nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:41

lees dat topic maar eens verder..;-} ik denk altijd dat ruiters gevoel moeten krijgen op een "goed" getraind paard..als ze dat paard zelf niet kunnen trainen..en een africhtingstal of beter paard te duur is..dan kunnen ze het paard met longeren verbeteren..en vergis je niet van longeren kun je ook een hele boel leren...daarna kunnen ze op het paard en het zal ongetwijfeld al beter aanvoelen waardoor de ruiter alweer wat minder sores heeft..uiteraard ben ik het wel met je eens dat alles onder een goede begeleiding moet doen..maar soms is de vraag of de begeleiding wel goed genoeg is..en sommige mensen leren niks als ze alles voorgekauwd krijgen...die gaan zelf niet nadenken en dat zou ik graag willen stimuleren door het longeren..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:44

ik vergis me niet in het longeren. van longeren zie opzich het nut wel in, maar niet in de combi zoals hierboven genoemd.
En wat iemand goed les vindt hangt vooral van het eigen referentie kader af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:46

Apple , ik heb eerder genoemd dat ik twee paarden heb gekend die dus wel naar de slager moesten met een schouderblessure door een val door buitenrijden met slof. Ik zie daarin veel meer gevaar dan nut . Nogmaals , ik gebruik zelf dan een pelham en ja, daar is ook genoeg tegen te zeggen, fout gebruik blabla, maar als je hem goed gebruikt is dat dus ook een "steuntje" waar je paard in elk geval niet over kan vallen... Heb je het wel eens bekeken, een bokkend of steigerend paard met een slofteugel om? Je houdt je hart vast! En, aan de kletter kunnen ze ook met slof en vaak is het eerder een oorzaak van op hol slaan dan hulp....
dit even terzijde.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:47

Ja, ik raad ook een slof aan als je echt problemen hebt met buitenrijden, maar dat artikel vond ik maar raar hoor. Hij zei echt dat de ruiter zich dan niets moest aantrekken van de voorkant omdat het paard dan goed liep en dat vind ik flauwekul! En ok, dan kan de ruiter gewoon bezig zijn met zijn houding, maar dat kan voor mij even goed zonder slof.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:51

Als je op een sterrekijker zit kan je moeilijk aan je houding werken. probeer maar eens door te zitten op een paard dat zijn kop in de lucht heeft. Dan is de vraag kan een slof de rug laten gebruiken of op zijn minst een paard tot ontspannig brengen?? Als dat zo is dan heeft het zeker zijn meerwaarde voor probleem gevallen. Maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben dat behalve het hoofd buigt, er nog meer gebeurt in het lichaam ( dus loslaten, ruggebruik, ontspanning) ? In combinatie met het achterbeen gebruik natuurlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:52

Echt aan de kletter gaan kan een paard volgens mij met elk bit en met elke hulpteugel.

Ik kan mij voorstellen dat een slof handig is voor die momenten dat het paard bang wordt, gaat dribbelen, zich wil oppompen of geen aandacht voor de ruiter meer heeft (of alle genoemde zaken Haha!). Als je dan een slof erbij kunt pakken heb je net iets meer in te brengen om een potentieel crisisje te bezweren.

Maar goed, een Pelham, thiedemanbit, africhtingsbit etc. kan je daarbij waarschijnlijk ook wel helpen (of stootteugel of thiedemannteugel, mogelijkheden genoeg).